Herroeping per 1 juli 2015

1
Ik kreeg vandaag een e-mail van een keurmerk om de volgende passage toe te voegen aan de Algemene voorwaarden
De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument
Ik ben benieuwd hoe jullie hier mee omgaan. In dit soort dingen ben ik een enorme zwart kijker of ik interpreteer het gewoon verkeerd. Want als ik dit lees komt het er op neer dat je het geld aan de klant al moet overmaken voordat je ook maar iets binnen hebt gekregen.

Re: Herroeping per 1 juli 2015

2
Dit is totaal niet nieuw... Wellicht wel nieuw dat het keurmerk het vereist het zo te vermelden. Maar hoe ik het lees, is dat je de kosten van het product en de verzendkosten van het leveren (= heenzending) moet vergoeden. Dat was al per wet verplicht gesteld... Dat de consument het product wil retourneren en voor de consument daar verzendkosten bij komen, zijn kosten voor de consument.

In het artikel staat niets vermeld over dat de ondernemer de retourzending (= terugzending) zou moeten betalen. Bovendien breng je als ondernemer niet de kosten in rekening, maar doet het pakket/postbedrijf dat.

Daarnaast staat er ook dat de ondernemer mag wachten tot terugbetaling totdat het product al bij je binnen is. Dus je hoeft niet al een bankbetaling terug te storten alvorens je jouw product hebt kunnen controleren en terug mogen ontvangen.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.

Re: Herroeping per 1 juli 2015

3
Wat wel nieuw is en mij tegen de borst stuit is namelijk de de MANIER van terug betalen! Soms betalen mensen via Sisow of PayPal, maar willen ze het geld zo snel mogelijk terug hebben dus maak ik het volledige bedrag gewoon over. Nee, volgens de nieuwe wet moet ik dan een refundoptie (kost extra geld) kiezen via Sisow, PayPal of wat je dan ook gebruikt.
Maar oh je mag wel vragen aan de klant of het op een andere manier mag. Je kunt dus weer een heel verhaal gaan zitten vertellen, voor één simpel ding. Gewoon overmaken en klaar, dat gaat sneller dan via de andere opties. En klanten zijn echt vaak bereid gewoon hun gegevens te geven. Het gaat er toch om dat de klant zijn of haar geld terug krijgt? Wat maakt het dan uit HOE het gebeurd?

Re: Herroeping per 1 juli 2015

4
@Zyra
Refund via PayPal is GRATIS
Je krijgt zelfs de gemaakte transactiekosten terug!
Als de klant betaald via PayPal en de gehele bestelling terug stuurt en jij dit ook weer terugstort via PayPal betaal je géén transactie kosten!
Indien een klant voor €100,- besteld en voor €40,- retourneert, betaal je alleen over de resterende €60,- transactiekosten
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Herroeping per 1 juli 2015

5
Mick schreef:@Zyra
Refund via PayPal is GRATIS
Je krijgt zelfs de gemaakte transactiekosten terug!
Als de klant betaald via PayPal en de gehele bestelling terug stuurt en jij dit ook weer terugstort via PayPal betaal je géén transactie kosten!
Indien een klant voor €100,- besteld en voor €40,- retourneert, betaal je alleen over de resterende €60,- transactiekosten
Dit dus. En daar komt bij. Als jij het via bankoverschrijving terug gaat storten kan je klant tot 60 (?) dagen na aankoop bij paypal nog steeds een claim indienen omdat hij wel een verzendbewijs heeft ;)

Re: Herroeping per 1 juli 2015

6
Ideal transactiekosten ben je kwijt natuurlijk.
Ook de kosten die eventueel gemaakt zijn om de order reeds uit te draaien en dergelijke.

Stel je hebt als ondernemer een regel dat je administratiekosten in rekening brengt voor het annuleren van een order?
Dat mag dan dus niet meer met deze regel?

Onze klanten bestellen veel maar ook veel annuleren de opdracht direct na het betalen omdat ze 'het toch niet meer nodig hebben'.

Dit is dan dus voor productie. Maar wel als alles al in kannen en kruiken is. Dus order geplaatst, betaald en dergelijke.
Wij maken maatwerk. Dus alles gaat rollen zodra de order binnen is en betaald is.
Dan gaan we de order indelen om te kijken op welke dag deze aan de beurt zal zijn, eventueel de kleuren bestellen / aanmaken en dergelijke.

Dit is nog allemaal vóór productie.
Nu annuleren ze.
We moeten de order erbij zoeken, uit de administatie verwijderen en de betaling terugstorten (op dezelfde manier als we hem binnen gekregen hebben).
Dat zijn extra kosten bovenop de transactiekosten die er al geweest zijn.
Dit mag je dus niet doorberekenen aan de opdrachtgever nu?

Stel ik bestel bij een ander 10x. Ik annuleer daarna alles. Dan is de webwinkelier 10x de transactiekosten kwijt en een berg werk om alles weer goed te zetten.

Kun je iemand goed mee over de flos krijgen denk ik.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: Herroeping per 1 juli 2015

7
Al die wetten zijn ter bescherming van consumenten, bedrijven moeten daar toch voor opdraaien onder het mom van "die hebben wel vermogen"... Maar de overheid vergeet nog wel eens dat die bedrijven in veel gevallen die momenteel met moeite het hoofd boven water houd, dit soort maatregelen de kop kan kosten, en dus de ondernemer, die ook consument is, niet beschermd. Hoeveel webwinkeliers zijn vooral eenmanszaken?

@Dennis
Als ze bij jouw iets bestellen en het is maatwerk, dan kun jij je daarop toch beroepen. Maatwerk producten zijn in de wet koop op afstand een van de uitzonderingen rondom retouren. Je zou in mijn ogen ondanks dat een product nog niet feitelijk in productie is gegaan, maar wel werkzaamheden voor zijn verricht, optioneel administratiekosten kunnen rekenen.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.

Re: Herroeping per 1 juli 2015

8
.. maar ook veel annuleren de opdracht direct na het betalen omdat ze 'het toch niet meer nodig hebben'.
Gewoon in de voorwaarden opnemen dat annuleren mogelijk is voordat de productie gestart is maar dat er annuleringskosten aan verbonden zijn. Annuleren nadat de productie gestart is is niet meer mogelijk.

Re: Herroeping per 1 juli 2015

10
Maatwerk is uitgesloten in artikel 10 lid 6 van de Algemene Voorwaarden van de Stichting Webshop Keurmerk:
Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:
[…]
6. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
Je kunt op grond daarvan nakoming van de overeenkomst vorderen, maar dat lost dit probleem maar half op, want je hebt dan nog steeds een leveringsverplichting. Daar is niemand bij gebaat: je gaat niet als een kip zonder kop leveren aan een klant die liever de order annuleert.

Formeel zit er dan weinig anders op dan de overeenkomst in twee stukken knippen en bijvoorbeeld insteltijden of andere productiekosten separaat in rekening te brengen. Dát eerste deel van de overeenkomst ben je dan bij een annulering al nagekomen en kan niet meer worden herroepen.

Misschien kun je dit separaat factureren als "10% van het bestelbedrag met een minimum van € 3,95". En anders is het misschien een idee om in ruil voor deze kosten alle verzendkosten te laten vervallen?
StoreCore.io

Re: Herroeping per 1 juli 2015

11
Het herroepingsrecht geldt voor producten die je toch niet wilt en terug wilt sturen.
Er staat ook: Uw bedenktijd begint op de dag dat u het product hebt gekregen.
Een annulering voor de levering valt hier dus niet onder en kun je gewoon in rekening brengen.
In het geval van Dennis zit er dan nog bij dat als ze niet annuleren ze het ook niet meer terug kunnen sturen omdat het buiten het herroepingsrecht valt.

Re: Herroeping per 1 juli 2015

12
Klopt Paul.

Zo doe ik het nu dus.
En dat laat ik dan lekker zo, want anders begrijpen we het helemaal niet meer :)

2 situaties dus:

1. Product is geleverd
2. Product is nog niet geleverd

Bij situatie 1 geldt dus het herroepingsrecht en alle bijkomende regeltjes en uitzonderingen (maatwerk onder andere).

Bij situatie 2 geldt het herroepingsrecht niet aangezien het product nog niet eens ontvangen is.
Het is dan dus eigenlijk een eenzijdige ontbinding van de koopovereenkomst. En daar kunnen, gelukkig, weer aparte regels voor gelden.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: Herroeping per 1 juli 2015

13
Haha,

Het is de reactie die ze moeten geven, want ze hebben een tik op de vingers gehad.
80% van kledingwinkels hebben hun retour voorwaarden niet op orde.

Maar wat mij het meest tegen de borst stuit is,

- als de consument de retour meldt, dat je binnen 14 dagen het bedrag moet hebben gestort.
- dit ongeacht of je de producten al retour heb gekregen of niet.

En hier wringt de schoen dus.
Wat als de klant het niet retour zendt, of zegt dit te hebben gedaan. (zonder bewijs).
Krijg dan je goederen of geld maar eens terug. Dat lukt je dus nooit.
:roll: :roll: :roll:
ArtiDecor voor elk interieur.
Ambacht met stijl.

http://www.artidecor.com

Re: Herroeping per 1 juli 2015

14
Voor zo ver ik weet, maar correct me if I'm wrong, is het uiterlijk binnen 14 dagen, of de dag na ontvangst van de producten.

Eigenlijk kan het me ook geen zak schelen, ik betaal niet eerder dan dat we het product terug hebben. Zolang Europa stapels regels kan verzinnen zonder zich in te leven in de werkbaarheid voor bedrijven ga ik me niet in rare bochten wringen om er aan mee te doen.

Ondernemen moet leuk blijven, een beetje tussen de regels doorlezen hoort daar gewoon bij.

Re: Herroeping per 1 juli 2015

15
Ha,

You have it wrong!!

Je bent het wettelijk verplicht, en geen poot om op te staan.
Dus als het kwaad wil ben je je producten kwijt en money.

Bedragen onder de € 200,= heeft al helemaal geen zin om er een zaak van te maken.
En de incasso is 90% ook gebakken lucht.
Als men niet wil betalen gaat het ook echt niet lukken.

Sommige mensen hebben van oplichting een vak gemaakt.

En de overheid (justitie), mmmm welke :?: laten je gewoon met de gebakken peren zitten.
ArtiDecor voor elk interieur.
Ambacht met stijl.

http://www.artidecor.com

Re: Herroeping per 1 juli 2015

16
Vanaf het webwinkelkeur weblog:
Terugbetalen
Ook de termijn voor terugbetalen is in de wet geregeld. Als webwinkel krijg je 14 dagen na ontvangst van het modelformulier van herroeping om het reeds betaalde bedrag te crediteren. Het voorbehoud daarbij is wel dat je het artikel inmiddels terug hebt ontvangen. Net als eerder moet je daarbij ook eventuele verzendkosten voor de heenzending vergoeden (wanneer de gehele bestelling retour komt).

Re: Herroeping per 1 juli 2015

17
Stichting WebwinkelKeur op woensdag 1 juli, 2015 om 13:43
https://www.webwinkelkeur.nl

Veel webwinkels zijn niet op de hoogte van de regels. Daar ligt inderdaad een taak voor keurmerken. Zij moeten dit inderdaad controleren. Ik kan niet spreken voor de genoemde keurmerken, maar ik neem aan dat ze dit ook doen. Het wil echter wel eens voorkomen dat leden tussentijds informatie wijzigen zonder het keurmerk op de hoogte te stellen. De jaarlijkse controle is echter een moment om dit bij de webwinkel aan te kaarten.

Voor de volledigheid. Webwinkels moeten binnen 14 dagen na AANMELDING van het retour het bedrag terugstorten. Dus niet na ontvangst van het retour.

Consumenten kunnen tot 14 dagen na ontvangst van alle producten een retour aanmelden. Vervolgens hebben ze nogmaals 14 dagen (na aanmelding) om het product retour te sturen.
Het kan dus in de praktijk voorkomen dat de webwinkel op de dag dat het product retour komt ook de terugbetaling moet regelen. Dit kan logistiek gezien wat vergen van webwinkels, maar helaas, zo is de wet.

Vooral dat de betaling al 14 dagen na aanmelding moet is lang niet bij iedereen bekend.
ArtiDecor voor elk interieur.
Ambacht met stijl.

http://www.artidecor.com

Re: Herroeping per 1 juli 2015

18
Er staat toch overal duidelijk: (zoals consuwijzer/thuiswinkel.org enz)
Een webwinkelier krijgt in principe 14 dagen de tijd om de door de consument gedane betalingen te vergoeden wanneer deze te kennen heeft gegeven de overeenkomst te willen herroepen. Wanneer de ondernemer de retour gezonden goederen echter nog niet heeft terugontvangen, mag hij wachten met terugbetalen tot de goederen hem daadwerkelijk hebben bereikt

Re: Herroeping per 1 juli 2015

19
ConsuWijzer schreef:Hebt u het product nog niet teruggestuurd? Dan mag de ondernemer wachten met terugbetalen tot hij het product van u heeft teruggekregen. Of tot u bewijst dat u het product hebt teruggestuurd.
StoreCore.io

Re: Herroeping per 1 juli 2015

20
henk-k schreef:
Mick schreef:@Zyra
Refund via PayPal is GRATIS
Je krijgt zelfs de gemaakte transactiekosten terug!
Als de klant betaald via PayPal en de gehele bestelling terug stuurt en jij dit ook weer terugstort via PayPal betaal je géén transactie kosten!
Indien een klant voor €100,- besteld en voor €40,- retourneert, betaal je alleen over de resterende €60,- transactiekosten
Dit dus. En daar komt bij. Als jij het via bankoverschrijving terug gaat storten kan je klant tot 60 (?) dagen na aankoop bij paypal nog steeds een claim indienen omdat hij wel een verzendbewijs heeft ;)
Dan moet de klant op zijn rekening kijken. En sinds wanneer is het gratis als ik ergens gelezen had dat het niet zo was?

De andere opties kosten wel extra, iDeal, etc etc etc. Het is maar wat je aanbied.

Re: Herroeping per 1 juli 2015

21
Zyra schreef:En sinds wanneer is het gratis als ik ergens gelezen had dat het niet zo was?
Zeker al sinds 2009 sinds wij PayPal gebruiken, dit is ook gewoon na te lezen op de site van PayPal:
https://www.paypal.com/nl/cgi-bin/websc ... nd-outside

Het kan zijn dat als je PayPal via een andere payment provider gebruikt, deze kosten niet retour krijgt.

Bankoverboeking via bedrijfsrekening kost ook geld, refund is maar iets duurder, een stuk sneller en voorkomt ook nog eens typefouten! :wink: