Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Dribbel_
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mei 2015

Zeevracht, op welke details moet je letten

05 augustus 2015

In eerste instantie ben ik mijn webshop begonnen als een soort van leerproces maar dat is ondertussen behoorlijk uit de klauwen gelopen. Ik importeer zelf mijn goederen uit China en dit doe ik normaal per luchtvracht via DHL. Het voordeel hiervan is dat het erg snel in Nederland is (3/4 dagen) maar de kosten zijn behoorlijk hoog. Dit zit netjes in de marge verwerkt en dat is helemaal geen probleem op het moment maar meer winst is natuurlijk weer mooier vandaar dat ik naar een volgende stap aan het kijken: zeevracht. Het lijkt mij daarnaast ook weer interessant om goed te leren (en ontdekken) hoe het werkt en wat er bij komt kijken.

Ik heb een betrouwbare leverancier die de producten netjes verpakt. De producten zijn niet breekbaar en kunnen makkelijk per container verstuurd worden. Het zal in dit geval niet om een extreem grote zending gaan (+/- 450kg 5.286CMB).

De leverancier geeft netjes aan dat hij alles verzorgt tot het pakket in de haven van Rotterdam is en dat het dan mijn verantwoordelijkheid is qua kosten.

Nu heb ik hier al wat topics door zitten spitten maar ik blijf het lastig vinden om grofweg een totaalplaatje te berekenen. Uiteraard is het makkelijker om een agent te bellen (die de inklaring zal doen). Maar daar komt punt 2. Hoe vind je een betrouwbare agent die ook goed de tijd wil nemen om uitgebreid uit te leggen hoe dit werkt en wat erbij komt kijken.

Ik zou dit graag eerst allemaal op een rijtje willen hebben en dan de kosten tegen luchtvracht willen zetten en kijken of het het waard is van mij.

Ik hoop dat mensen hier wat meer info hebben over het hoe te berekenen van de kosten, en hoe je een betrouwbare agent kan vinden. Alvast bedankt.
 
Dribbel_
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mei 2015

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

05 augustus 2015

Het gaat dus om FOB en de kosten hiervoor en ocean shipping zijn al vastgesteld door de leverancier (460 dollar).
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

05 augustus 2015

De bekende kosten zijn handlingskosten, invoerrechten, BTW, transport van de haven naar jou, etc.

Als je een betere schatting wilt krijgen dan kan je beter de vraag stellen op higherlevel.nl daar zijn veel mensen actief die dit soort zendingen dagelijks verzorgen.
 
Dribbel_
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mei 2015

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

05 augustus 2015

De bekende kosten zijn handlingskosten, invoerrechten, BTW, transport van de haven naar jou, etc.

Als je een betere schatting wilt krijgen dan kan je beter de vraag stellen op higherlevel.nl daar zijn veel mensen actief die dit soort zendingen dagelijks verzorgen.
Ik heb bij verschillende expediteurs wat offertes opgevraagd en ben benieuwd of daar een duidelijke lijn in zit of dat die ook nog behoorlijk uiteen lopen.

Ik heb ook al een beetje rondgekeken op higherlevel enz.

Als ik dit door ga zetten dan zal ik mijn bevindingen hier neerzetten zodat andere mensen er hopelijk ook wat aan hebben :)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

05 augustus 2015

Het zou inderdaad fijn zijn als je de bevindingen hier post. Ik heb redelijk wat zeevracht gedaan maar dat is al zeker 10 jaar geleden.
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

05 augustus 2015

Het gaat dus om FOB en de kosten hiervoor en ocean shipping zijn al vastgesteld door de leverancier (460 dollar).
Nee, het gaat ogenschijnlijk om CIF Rotterdam. Dat zou ik ook in bevestigingsdocs bevestigen.

Vraag aan je Chinese leverancier wie de correspondent in NL is - dat kunnen ze gewoon vragen aan de mensen die de vracht verzorgen tot Rotterdam.

Vraag dan aan de NL-correspondent een uitdrukkelijk overzicht van alle kosten voor de vracht, inclusief kosten van dedouanering, AFGEZET VOOR UW DEUR, voordat de order definitief is geplaatst.

Reken op minimaal 500 eur buiten aan te rekenen btw & invoerrechten, voor behandelingskosten, administratie, laat volgen, surcharge, import service fee, inklaringshandelingen, enz., te verhogen volgens gewicht van de zending.

In tegenstelling tot luchtvracht, waar je voor een schijntje door DHL of Fedex wordt geholpen, kom je in een andere wereld terecht.
 
Dribbel_
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mei 2015

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

05 augustus 2015

Het gaat dus om FOB en de kosten hiervoor en ocean shipping zijn al vastgesteld door de leverancier (460 dollar).
Nee, het gaat ogenschijnlijk om CIF Rotterdam. Dat zou ik ook in bevestigingsdocs bevestigen.

Vraag aan je Chinese leverancier wie de correspondent in NL is - dat kunnen ze gewoon vragen aan de mensen die de vracht verzorgen tot Rotterdam.

Vraag dan aan de NL-correspondent een uitdrukkelijk overzicht van alle kosten voor de vracht, inclusief kosten van dedouanering, AFGEZET VOOR UW DEUR, voordat de order definitief is geplaatst.

Reken op minimaal 500 eur buiten aan te rekenen btw & invoerrechten, voor behandelingskosten, administratie, laat volgen, surcharge, import service fee, inklaringshandelingen, enz., te verhogen volgens gewicht van de zending.

In tegenstelling tot luchtvracht, waar je voor een schijntje door DHL of Fedex wordt geholpen, kom je in een andere wereld terecht.
Bedankt voor de reactie :) De leverancier zegt nadrukkelijk dat het FOB is en bij CIF is er een verzekeringsplicht voor de verkoper, dit is volgens mij niet het geval nu, dat wordt mijn verantwoordelijkheid.

Ik ga uiteraard sowieso zorgen dat alles volledig zwart op wit staat. Ondertussen heb ik al contact met een expediteur die een kostenplaatje op gaat stellen.

Met die kosten hou ik ook rekening op het moment. Als ik tussen de 500-1000 uitkom is het nog steeds veel lucratiever dan het laten vliegen.
 
sjoerdk
Berichten: 176
Lid geworden op: 28 november 2013
Contacteer:

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

05 augustus 2015

Let hier mee op!! In deze constructie heb je grote kans voor hoge extra kosten op te draaien die de Chinese agent doorberekend aan de Nederlandse partij die het afhandelt in Rotterdam. Die Nederlandse partij kan dan niks anders dan die kosten aan jou doorberekenen.

De toeslagen worden vanaf een aantal Chinese havens.

Uiteindelijk ben je vaak goedkoper uit door een nederlandse expediteur alles te laten verzorgen en dus de vervoerskosten op je te nemen. Bel er een, er zitten er zat in Rotterdam, zij kunnen je vast ook voorlichten over die Chinese schijnconstructies. De Chinese verzenden echt niet gratis, hoewel ze wel die indruk wekken.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

05 augustus 2015

De leverancier vervoert FOB dus de vracht is niet inbegrepen. De kosten zijn First On Boat, dus totdat de zending op de boot zit. De verdere vrachtkosten e.d. zijn voor de ontvanger.

Als de leverancier niet CIF (Cost Insurance Freight) wil leveren dan kan je altijd nog vragen of ze de kosten C+F (Cost + Freight) kunnen laten weten. Dan heb je i.i.g. een duidelijk kostenplaatje tot aan de haven van Rotterdam.
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

06 augustus 2015

Als je toch de puntjes op de i wil zetten : FOB = Free On Board :D
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

06 augustus 2015

Correct, het was al laat ;)
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

06 augustus 2015

Neem ook direct contact op met een Nederlandse rederijagent! Expediteurs willen ook verdienen en uiteindelijk rekenen zij ook af met de rederijagent. Daarna kan je altijd nog contact opnemen met een expediteur. Ook met een rederijagent kunnen prijsafspraken gemaakt worden.
 
Dribbel_
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mei 2015

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

06 augustus 2015

Bedankt voor de reacties. Ondertussen ben ik al wat stappen verder en begin ik het langzaam maar zeker te snappen.

De leverancier biedt dus FOB aan voor 350 en de shipping kosten tot Rotterdam voor 100. Dat vind ik erg weinig en ook de expediteur gaf aan dat dat wel erg lage shipping kosten zijn 'n dat er best een addertje onder het gras kan zitten. Via de expediteur zouden de totaal kosten uitkomen op 600 waarvan zo'n 250 aan shipping. En dan nog uiteraard de invoerrechten en btw

Met deze kosten is het het al waard en zou me een flinke kostenbesparing opleveren. M'n inkoop kosten dalen dan opeens met 30%

Ik zal ook eens checken voor een rederijagent.
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

06 augustus 2015

Wanneer deze deal volledig rond is = goederen in jouw magazijn en alle docs afgehandeld, hoop ik dat je even alle details hier publiceert !

Ook : aantal colli, omvang, gewicht, enz.
 
Dribbel_
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mei 2015

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

07 augustus 2015

Wanneer deze deal volledig rond is = goederen in jouw magazijn en alle docs afgehandeld, hoop ik dat je even alle details hier publiceert !

Ook : aantal colli, omvang, gewicht, enz.
Zal ik zeker doen. Ik heb vandaag contact met het bedrijf opgenomen en ook de mogelijkheid besproken om alles volledig laten afhandelen door hen. Van pickup bij mijn leverancier tot het volledig afhandelen in de haven van Rotterdam.

Dit zou iets van 4-5 tientjes schelen tegenover het half door de leverancier te laten regelen tot aan de haven en dan mijn agent. Dit lijkt me de meest verstandige optie. Die paar tientjes maakt op dit bedrag niet uit en het lijkt me een stuk overzichtelijker (en minder fout gevoelig) als 1 distributeur hiervoor afhankelijk is.
 
Doubled_1980
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 april 2011

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

07 augustus 2015

Wij laten dit soort zendingen altijd afhandelen door Rotra. Zij werken met agents die over de hele wereld zitten en regelen alles, van het afhalen van de zending bij de fabriek tot de aflevering bij je magazijn. Voordeel is ook dat je al het contact in het Nederlands kan doen. Ze bieden trouwens sinds kort ook vervoer per spoor aan vanuit China, dit zit qua transit op zo'n 3-4 weken.

We hebben het ook wel eens vanuit de fabriek laten regelen maar wanneer de levering dan in NL aan komt, wordt het ingeklaard door het bedrijf waar de rederij een contract mee heeft en heb je dus weinig controle over de kosten.

Qua verzekering hebben we alle wereldwijde vervoer ondergebracht bij een verzekeraar en betalen we hiervoor een bepaald percentage over het jaarlijkse vervoer.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

08 augustus 2015

We hebben het ook wel eens vanuit de fabriek laten regelen maar wanneer de levering dan in NL aan komt, wordt het ingeklaard door het bedrijf waar de rederij een contract mee heeft en heb je dus weinig controle over de kosten.
Dat is niet correct, ze zijn zelfs verplicht om te vragen of ze de zending mogen inklaren of dat ze het moeten afstaan aan een ander bedrijf.
 
Dribbel_
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mei 2015

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

10 augustus 2015

Mijn voorkeur gaat voor nu nog steeds uit naar het volledig laten uitvoeren door 1 partij. Vooral omdat het een eerste keer is en ik natuurlijk niet voor onverwachte problemen wil komen te staan.

Ik heb nu redelijk de kosten op een rijtje voor het totale vervoer door 1 partij en heb een leuke deal kunnen maken met de leverancier voor een grote afname. Nu ga ik denk ik volgende week de puntjes eens op de i zetten en dan kijken wanneer ik alles ga laten uitvoeren.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

13 augustus 2015

Het is inderdaad beter om met 1 partij in zee te gaan.

In China kunnen ze gratis verzenden met een rederij en krijgen soms zelfs geld toe als ze maar versturen. Alle kosten worden dan naar jou geschoven en dient jij af te rekenen. Betaal je niet dan kan je fluiten naar je goederen.

Ik laat nu ook nog alles via DHL / Fedex komen. Mn leverancier bood onder laatst de optie Air Freight aan. Het duurt dan iets langer en je moet het zelf afhalen of af laten halen op schiphol. Het zou ongeveer 300 dollar per 100KG kosten. Ik ga dit zelf denk ik een keer proberen.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Dribbel_
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mei 2015

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

24 augustus 2015

Bij deze alvast een kleine update. Alles wat er gaat gebeuren staat nu redelijk concreet op papier. Ik wacht alleen op een definitieve order van een klant die een grote afname wil doen zodat ik deze voordelig mee kan nemen. De prijsafspraken met de leverancier zijn rond en ook de afspraken met de vervoerder vanuit Nederland die alles regelt vanaf het oppikken tot het afleveren in de haven.

Ik heb in dit geval niet gekozen voor thuis laten afleveren omdat de goederen naar 2 locaties gaan en ik zelf wel goedkoop ergens een bestelbusje huur en het zo kan regelen.

Zoals het er nu naar uitziet scheelt het me grofweg 33% op de prijs die ik normaal kwijt zou zijn aan de producten. Er zouden helemaal geen kosten meer bij gaan komen maar eerst zien dan geloven.

Waarschijnlijk zal het proces volgende week in gang gezet worden dus vanaf dan heb ik ongeveer een maand later een goede update. :)
 
IndoMarmer
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 september 2015

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

06 september 2015

Hallo

Beetje laat bericht hierop maar misschien toch handige informatie voor iemand later met dezelfde soort vragen


Wij importeren vanuit Indonesië met een betrouwbare partij daar die voor ons alles regelt tot in de haven van Rotterdam waarna onze Agent de rest regelt tot aankomst bij ons. Wij moeten ook overheidscertificaten voor Marmer verkrijgen om onze producten uit te kunnen voeren waardoor het voor ons beter is om een partij in Indonesië zelf te hebben die dat doet. LET OP mijn vrouw komt uit Indonesië en het zoeken van een betrouwbare partij daar was voor ons dus vrij makkelijk.

Koop je je producten in bij gecertificeerde bedrijven dan kan je bijvoorbeeld bij Panalpina, DHL Mainfreight of vele andere bedrijven die dit soort dingen dagelijks doen offertes aanvragen deze bedrijven hebben allemaal kantoren over de hele wereld en daar kun je dus het gehele traject van pick-up tot aflevering mee regelen.

Voor het transport zelf is het echt aan te raden om FCA ( Free Carrier ) te doen. Het vervoer vanuit het bedrijf waar je de spullen koopt tot aan de terminal van jou zeevrachtvervoerder waar je mee in zee (ja leuk he) bent gegaan word dan door de verkoper geregeld . De verkoper levert alle benodigde papieren voor de douane aan bij jou vervoerder die vervolgens de rest tot aan aflevering bij jou thuis regelt en je dus nergens verborgen kosten hebt omdat alle kosten al via een offerte geregeld zijn.

FOB kan je doen alleen kunnen er dan wel verborgen kosten aan jou doorberekent worden.

FOB versus FCA

FCA jou transporteur doet de douane afhandeling, verrekend havenkosten, fumigation (ontsmetting) kosten, Transportdocumenten etc. etc. zowel in het uitvoerende land als het invoerende land en JIJ weet daar dus vooraf precies de kosten van.

FOB de verkopende partij doet al deze dingen in het uitvoerende land waarna jij de containervrachtkosten + alle kosten tot levering aan huis (douanekosten terminal handling en dergelijke moet betalen aan jou logistieke partner hier) het probleem zit hem dan ook vaak in alle verborgen kosten die doorberekent worden aan jou die in het uitvoerende land gebeurt zijn en je daardoor zomaar een paar €100 extra kwijt bent zonder dat je daar erg in had.

Let ook op dat als je geen verleg rekening voor de BTW hebt je deze eerst zal moeten voorschieten alvorens je die aan het einde van de periode weer terug kan vragen bij de BTW aangifte.

Let er ook goed op dat de HS codes bij de producten kloppen je kan deze ( met wat gepuzzel zelf zoeken op :
http://www.dutycalculator.com/new-hs-code-lookup/ of http://ec.europa.eu/taxation_customs/dd ... sp?Lang=en

Ik heb een lijst van alle codes van 2014 in Excel (niet zo gek veel verandert zolang je niks uit conflictgebieden haalt of heel schaarse grondstoffen nodig hebt) Als iemand die wil hebben kan ik deze naar je toe mailen.

Met vriendelijke Groet
Frank Talens
 
Dribbel_
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mei 2015

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

14 september 2015

Bedankt voor de toevoeging, zal voor genoeg mensen vast erg handige info zijn die in de toekomst willen verschepen :)

Hier is alles nu rond, de boot is vandaag vertrokken dus over een week of 3 a 4 zal ik met een update komen hoe het allemaal afgelopen is.
 
Dribbel_
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mei 2015

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

01 november 2015

Zoals beloofd zou ik nog een update den hoe dit mij allemaal verlopen is.

Ik ben begonnen met het aanschrijven van een aantal bedrijven die dit voor mij zouden kunnen regelen en daarvan sprongen er 2 uit qua duidelijkheid. Na het vergelijk van beide offertes kwam het er op neer dat deze dusdanig bij elkaar in de buurt zaten waarna ik gekozen heb voor het bedrijf met de snelste communicatie.

Ik ben uiteindelijk in zee gegaan (no pun intended) met DB Schenker. Als dit gezien wordt als spam dan mag het weggehaald worden maar wat mij betreft verdienen zij de credits omdat zij geduldig al mijn vele beginners vragen netjes afgehandeld hebben.

Voor mij was dit dus een compleet nieuwe stap, opeens zat ik met toeslagen voor gasmetingen en weet ik het wat allemaal waar ik nooit zelf op zou zijn gekomen. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het hele proces door hen af te laten handelen. Van de pickup bij leverancier tot aan de levering bij mijn opslag.

Alles werd netjes in gang gezet en mij werd duidelijk verteld op welke boot het zat en wanneer deze verwacht werd. Na aankomst heb ik hier netjes bericht van gekregen en heb ik de goederen laten afleveren nadat ze door hen verwerkt/ingeklaard/enz zijn. Dinsdagavond kwam de boot aan en donderdag stonden de spullen al netjes op de stoep dus dat ging lekker vlot.

De factuur ontving ik enkele dagen later en deze was netjes zoals vooraf in de offerte aangegeven. Uiteindelijk heeft mij dit ongeveer een kostenbesparing van zo'n 30-33% opgeleverd dus het was zeker de moeite waard.

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze dan gerust!
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

01 november 2015

Mooi om te horen dat alles netjes is afgeleverd voor de afgesproken prijs.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
ferd
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 juli 2016

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

17 juli 2016

Ik heb zelf gebruik gemaakt van het online platform www.thefreighthero.nl. Heel eenvoudig en goedkoop kun je direct je container vaart selecteren en boek je je transport. Er zijn meer dan 100 havens richting Rotterdam. Alle kosten inclusief. Ook inklaring. Heel makkelijk bestelstappenmodule. Aanrader!
 
MichelB
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 oktober 2015

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

17 juli 2016

Ik heb eens gekeken op de website van the freight hero en ik zou als ik jou was nog eens verder kijken als je vaker gebruik maakt van zeevracht verscheping. Ze zijn erg prijzig.

Tegenwoordig is het zeevracht tarief vanuit Shangai 1 euro per m3 naar Rotterdam. Daar komen nog wel wat kosten bij, maar die staan niet in verhouding met wat dit bedrijf in rekening brengt.

Het is jammer dat bedrijven dit voordeel niet doorberekenen aan hun klanten.

Met vr. groet,

Michel
 
Ademar
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 november 2016

Re: Zeevracht, op welke details moet je letten

11 november 2016

Voor iedereen die specifieke vragen heeft over zeevracht, kosten, formaliteiten etc.. kan contact met ons opnemen via www.ademar.nl. Wij verzorgen veel zeevracht voor startende en gevestigde webwinkeliers en hebben veel kennis in huis over dit onderwerp. Heb je specifieke vragen dan mag je gerust contact met ons opnemen en beantwoorden wij graag al je vragen. Dit is geheel vrijblijvend en we delen graag onze kennis op dit vlak als Douane Expediteur.

- Roel -
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht