Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Het grote e-fulfilment topic

26 oktober 2015

Dit topic is bedoelt om de diverse e-fulfilment bedrijven te bespreken. Je mag hier je ervaringen met fulfilment bedrijven delen.

Ook algemene vragen over fulfilment mogen hier gesteld en besproken worden.

Wat is (e-)fulfilment?
E-fulfilment is dat de logistiek van een webwinkel uitbesteed wordt aan een ander bedrijf, het e-fulfilment bedrijf. Het e-fulfilment bedrijf beheert de voorraad van de webwinkel en zorgt er voor dat bestellingen ingepakt worden.
De voorraad is eigendom van de webwinkel zelf. Het personeel dat er rondloopt is, op een enkele uitzondering na, in dienst van het fulfilment bedrijf.

Wat kost e-fulfilment?
Dit is meestal sterk afhankelijk van het aantal producten dat je op voorraad hebt en het aantal orders dat je doet. Vaak zit er een staffelkorting op de prijzen; heb je meer op voorraad of verstuur je meer orders, dan zakt de prijs. De prijsopbouw is vaak als volgt;
Je betaalt huur per dag per locatie. Er ligt 1 SKU (artikelnummer) op 1 locatie.
Je betaalt kosten per order(regel) die verzamelt moet worden
Je betaalt verzendkosten per order.

Dit topic is ontstaan nadat veel andere topics over e-fulfilment nogal volliepen met aanbiedingen van bedrijven die fulfilment doen. Het is uitdrukkelijk niet toegestaan om hier reclame te maken voor jouw fulfilment bedrijf. Als ik of een van de andere moderators vermoed dat je reclame maakt voor jouw eigen bedrijf of werkgever, dan wordt je bericht weggehaald.
 
preliot
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 november 2014

Re: Het grote e-fulfilment topic

29 oktober 2015

Nog wat tips voor toekomstige fulfilment klanten:

De kosten van de verschillende aanbieders zijn moeilijk te vergelijken. Ik heb het daarom per fulfilment provider alle kosten op een rij gezet door de volgende variabelen door te rekenen:

* aantal orders per maand
* gemiddeld aantal order regels
* bijlage zoals factuur / pakbon
* doos en vulling doos
* aantal sku's
* aantal plekken (pallet locaties / grijpvakken / etc.)
* optioneel: retourneren

Vervolgens offertes opvragen, in Excel invoeren en rekenen maar.

Mijn ervaring is dat niet alle partijen reageren (startend / te klein) en dat tarieven flink verschillen. Het kost je wat tijd om een goede partner te vinden, maar bedenk wel dat ze een belangrijk deel van je bedrijf worden.

Let daarom niet alleen op de prijs, maar ook op zaken als: cut-off tijd, locatie in NL, verzendkosten naar andere landen, ervaring in jouw branche.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het grote e-fulfilment topic

29 oktober 2015

* aantal orders per maand
* gemiddeld aantal order regels
* bijlage zoals factuur / pakbon
* doos en vulling doos
* aantal sku's
* aantal plekken (pallet locaties / grijpvakken / etc.)
* optioneel: retourneren
Mooie checklist. :)

Graag voeg ik er een paar punten aan toe:

* voorraadverzekering
* verzendkosten naar gewichtsklassen inclusief buitenland
* tarieven voor toeslagen (handtekening voor ontvangst, alleen huisadres, enzovoort)
* (arbeids)kosten voor de inslag
* arbeidskosten voor overige werkzaamheden

In één offerte kregen we korting voor de wikkelfolie rond pallets, omdat afval ook nog wat opbrengt. Dergelijke posten heb ik maar even buiten beschouwing gelaten.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Het grote e-fulfilment topic

29 oktober 2015

Nog een tip van mijn kant; ga altijd eerst kijken bij het efulfilment bedrijf voordat je er mee in zee gaat. Vraag een rondleiding door het magazijn. Zo kan je zien hoe jouw toekomstige magazijn er uit ziet, werkt en het belangrijkste; hoe er met jouw producten omgegaan wordt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
jgruter
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 september 2015
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Het grote e-fulfilment topic

30 oktober 2015

Een rondleiding door het magazijn en weten hoe de verwerking gaat verlopen is wel een hele goede.
Je kunt ook naast de hoofdzaken ook kijken naar bijzaken zoals:

Kan ik zelf snel een pakketje ophalen als dat nodig is. Niet ieder bedrijf is even flexibel namelijk. Hoe snel kan ik opschalen of verkleinen en wat kunnen ze allemaal uit handen nemen.
Vraag ook naar een duidelijk kostenplaatje, zodat je onder aan de streep niet gek staat te kijken.

En een tip vanuit [mijzelf] die ik laatst hoorde: Kijk niet alleen naar de direct kosten, maar ook naar de tijd die jij zelf kwijt bent. Stel je voor dat je die pakketten niet meer hoeft in te pakken, die tijd kun je besteden op de luie stoel, maar ook om te zorgen dat je webwinkel beter in Google staat, nieuw assortiment in de webshop zet en nieuwe activiteiten kunt regelen voor traffic naar je webshop zoals een e-mail campagne of misschien zelfs een direct mail actie. Dingen waar je wellicht niet aan toe zou komen als je je pakketten zelf inpakt.
Laatst gewijzigd door Wouter Hol op 30 oktober 2015, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spammetje weggehaald.
Jens
www.vogelaarverzenders.nl
Print&Mail | Fulfilment | e-Marketing
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Het grote e-fulfilment topic

30 oktober 2015

We hebben een eigen magazijn, maar zijn wel korte tijd opzoek geweest naar een oplossing. Waar ik vooral bij kleine aanbieders tegenaan liep waren de mogelijkheden tot het koppelen van software. De mogelijkheden en kosten daarvan lopen nogal uiteen.
 
Ledda
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 maart 2016

Re: Het grote e-fulfilment topic

04 maart 2016

Het is een lastig kwestie..het kiezen van een fulfilment partner. Het is ook heel erg nieuw en onbekend allemaal.
Wij zijn een groothandel van verlichting en leveren ook aan particulieren. We zijn sindskort ook begonnen met het verkopen via een webwinkel. Het was voor ons niet meer mogelijk om het zelf bij te houden. We zijn dus op zoek gegaan naar een fulfilment aanbieder.
Het is best lastig om een vergelijking te maken omdat de offertes toch anders tot stand komen. Let bijvoorbeeld in ieder geval op retour verwerkingen. Dat wordt niet standaard meegenomen. Kijk ook altijd naar de koppeling met jou website. Wij hadden een aantal offertes gevraagd bij zowel de grotere als de wat kleinere aanbieders. Bij de grotere hadden we toch snel het gevoel dat het niet helemaal persoonlijk was. Ze zitten ook echt niet te wachten op de kleinere klanten , al vermelden ze dat het ze niets uitmaakt. Ze hebben een ondergrens van 300 orders pm . Sommige hebben zelfs hogere aantallen als grens. Ze bekijken het puur op basis van de rentabiliteit. Ze mogen dan wel zeggen dat je met kleine aantallen het beter zelf kan doen...dat is niet altijd waar. Voor hen ben je als kleinere webshop weinig rendabel en willen ze gewoon geen moeite voor je doen☺

Bij de kleinere aanbieders vroegen we ons dan af of het wel professioneel genoeg zou zijn..maar het was wel zeker persoonlijker en flexiebeler. Dus het was echt een afweging maken tussen de voordelen en de nadelen en we kwamen er niet uit.
Uiteindelijk hebben we via via contact gehad met een startende partij in eindhoven, surlogic. Ze zitten al in de logistieke sector onder een andere naam en ze gaan hun werkzaamheden uitbereiden en ook webwinkel fulfilment aanbieden vanaf ongeveer mei / juni 2016.
Ik moet zeggen dat ik qua opzet van de werkzaamheden en de flexibiliteit die ze bieden maar ook het persoonlijk contact; dus je mag zomaar binnenlopen als je wil , onder de indruk was. Ze weten ook waar ze mee bezig zijn omdat ze al langer in de logistieke branche zitten. Ze gaan nu vooral richten op de kleinere webwinkels in de omgeving van regio Eindhoven. We konden fijn aan tafel praten over alles en nog wat onder het genot van een kop koffie zonder allerlei verkooptrukjes of enige druk..dat hebben we erg positief ervaren!. Ze willen juist de voordelen van de grote aanbieders samenbrengen met de voordelen bij een kleine aanbieder. Ze werken ook niet met langdurige contracten oid. Wanneer je wilt stoppen mag je direct stoppen. Dit allemaal sprak ons meteen aan en nu zijn we volop bezig met de overstap etc.

Al met al is het hele zoekproces een kwestie wat veel tijd vergt. Goed navragen naar ervaringen is heel belangrijkste tip die ik kan meegeven is ga met de aanbieders aan tafel en ga op je gevoel af. Maak een selectie van enkele aanbieders en kies daaruit jou partijk, rekening houdend met de aspecten die voor jou het belangrijkste zijn.Je moet je er echt prettig bij voelen en goede communicatie hebben. Het is uiteindelijk een deel van jou bedrijf. Zo hoort het ook echt te voelen.succes allemaal!
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Het grote e-fulfilment topic

05 maart 2016

Een beetje groothandel haalt 300 orders per dag i.p.v. per maand, dit is gewoon een reclame post voor een fullfilment bedrijf.
 
Ledda
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 maart 2016

Re: Het grote e-fulfilment topic

05 maart 2016

Fra fra ik snap niet wat je bedoelt? Vind het een zwaar onzinnig reactie. Heb je het over de aantallen die we versturen? Had je beter moeten lezen!!! Wij verkopen als groothandel vanuit een depot dus mensen komen zelf kopen en daarnaast zijn we webshop gestart. Dus die reactie van jou gaat totaal nergens over en kom anders keer op bezoek!

Hier stond duidelijk ervaringen delen en
Ik heb mijn ervaring gedeeld, de voor en nadelen voor.mezelf genoemd en dat we uiteindelijk een keuze hebben gemaakt zoals het voor ons nog het beste leek. Nou ja weet je geloof lekker in wat je wil. Hopelijk heb ik andere mensen die op zoek zijn maar ervaringen beetje kunnen helpen.
 
joostvdgoot
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 augustus 2016

Re: Het grote e-fulfilment topic

02 augustus 2016

Hallo allemaal,

Zijn er mensen die positieve ervaringen hebben met Fulfilment partijen en ook negatiever ervaringen? Ik ben aan het twijfelen om de verzending uit te gaan besteden en ben benieuwd naar jullie ervaringen. Waar moet je op letten.
 
glutenvrijbier
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 juni 2015
Locatie: Enschede

suggesties voor e-fulfilment voor kleine webshops

19 augustus 2017

Wie heeft ervaringen en suggesties voor e-fulfilment voor kleine webshops? Bij voorkeur in het oosten van het land gevestigd. Alvast bedankt.

Rob
 
asbassie
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 oktober 2017

fulfilment partij gezocht

16 oktober 2017

Best Webwinkelhouders,

Een half jaar geleden heb ik met een maat van mij een (premium) koffie gerelateerde domeinnaam gekocht.

Hier hebben we zelf redelijk eenvoudig Open Cart op geïnstalleerd  en een premium thema voor aangeschaft.
Er zit redelijk wat maatwerk in het systeem (font-end & back-end), maar we zijn nu op het punt dat het er precies uit ziet zoals wij willen.

We zijn erg lang in gesprek geweest met een fulfilment partij waar wij echt een goed gevoel bij hadden.
De techniek was echter een probleem. Het warehouse management systeem van de desbetreffende partij had geen koppeling voor OC beschikbaar. We hebben naar maatwerk gekeken maar dit brengt te veel kosten en onderhoud met zich mee, ook met het oog op de toekomst was dit geen goede keuze.
Een ander nadeel is dat dit bedrijf met scanners door het magazijn loopt, maar onze leveranciers de verpakkingen niet van barcodes voorziet.

We zijn nog op zoek naar een fulfilment partij die ons geheel kan ontzorgen op het gebied van verzendingen en retour producten afhandelen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een partij waar het contact persoonlijk verloopt, de organisatie flexibel is en enthousiast over onze webwinkel.
Ik snap dat niet voor de laagste prijs kan, dan hoeft ook niet.

- Geen vaste kosten per vierkante meter
- Mogelijkheid om orders te picken en verzenden op basis van een e-mail (order bevestiging)
- Heeft eigen universele dozen om te verzenden.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
 
B&VLogistics
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 oktober 2017

Re: fulfilment partij gezocht

16 oktober 2017

Goedenavond,

Je post heeft mijn interesse gewekt. Momenteel ben ik aan het onderzoeken of het voor ons bedrijf interessant is om een fulfilment-tak op te gaan zetten waarbij we ons juist willen richten op maatwerk oplossingen. Dit maatwerk kan bijvoorbeeld liggen in de aard van de goederen, speciale verpakkingswensen of speciale afleverwensen.

Wij verwachten binnenkort met 2 partijen te starten die ook op basis van e-mailbevestigingen willen gaan verzenden.

Echter lijken bedrijven terughoudend te zijn om met ons samen te werken omdat fulfilment op dit moment niet onze core business is. Ik ben wel benieuwd naar hoe jullie hiernaar kijken?

Groeten,

Michel
 
jritzema
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 mei 2011
Contacteer:

Re: fulfilment partij gezocht

17 oktober 2017

Je kent het gezegde: als er 1 schaap over de dam gaat....

De eerste klant binnen halen zal in de meeste gevallen het moeilijkste zijn. Misschien is er mogelijk om binnen je huidige klantenkring een pilot op te zetten. Op deze wijze heb je iets waarmee je andere potentiële klanten kunt overtuigen.  
https://www.petgets.nl Online dierenwinkel - Alles voor huisdieren.
 
asbassie
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 oktober 2017

Re: fulfilment partij gezocht

17 oktober 2017

@ B&V logistics: het is mij nu niet geheel duidelijk of je de mogelijkheden gaat onderzoeken of dat jullie op korte termijn twee bedrijven gaan bedienen met fulfilment service...
 
robstelt
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 juni 2018
Contacteer:

Re: Het grote e-fulfilment topic

12 juni 2018

Heeft iemand hier ervaring met een e-fulfilment bedrijf wat duurzaam en zo milieuvriendelijk mogelijk opereert? Ik ben op dit moment nog niet zover, maar verwacht in het najaar of volgend jaar richting een e-fulfiller (klinkt wel als zakkenvuller) te gaan als het zo doorgaat. Ik ben me nu flink aan het inlezen, maar word helemaal gek van alle aanbieders. :lol:
 
randy
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 september 2018

Re: Het grote e-fulfilment topic

21 september 2018

hey,

Is het nog interessant om fulfilment bedrijf te starten in België?

Dit idee had ik al van toen ik op school zat maar had dan nog geen ervaring.
Zo ben ik eerst begonnen met werken in de logistiek. Dit is ook wat ik gestudeerd heb. Maar na 8 jaar werken in logistiek vind ik het tijd om toch de stap te zetten.
Het is wel zo dat ik full service wil bieden. Dit van bouwen website/webshop, marketing, helpdesk, fulfilment.
Ook hierbij assemblage of repair voorstellen. Dit wel met een grondige opleiding.

Heb al een partner voor marketing & website/webshop bouwen. 

Meningen?

grt
Randy
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Het grote e-fulfilment topic

21 september 2018

Een fulfilmentbedrijf is niet iets dat je vanaf je zolder opstart, dus ik neem aan dat je al ergens een vrij grote zak met geld hebt liggen om het pand te kopen/huren, in te richten en de benodigde software aan te schaffen. Waarom dan niet wat geld besteden aan een goed marktonderzoek?
 
randy
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 september 2018

Re: Het grote e-fulfilment topic

21 september 2018

Heb al een pand voor starters dat ik kan huren.
Ook al bij de bank geweest om te weten naar lening toe.En heb eigen startkapitaal.

marktonderzoek via bureau? en welk bureau?

Waar ik nog mee zit is hoe je klanten moet vinden.
Ben van idee om in mijn regio te beginnen. Dit is dus West-Vlaanderen.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Het grote e-fulfilment topic

24 september 2018

Je zal eerst een kleinere klant moeten overtuigen wellicht met verlies. Zoals hierboven beschreven als 1 de eerste stap zal die voor de volgende de stap sneller zetten. En focus zeker niet alleen op grote klanten als je zelf nog niet groot bent. Grote klanten zullen een scherper tarief afdwingen. Zeker als jij er "afhankelijk" van wordt. Daar moet je naar mijn mening erg mee oppassen.

Ook voor een goede beleving kan geld gevraagd worden. Een paar mooie voorbeelden 
Active Ants 
-Sturen een foto van de inhoud van de pickbox naar de klant die het ontvangt.
-Kunnen het logo van de afzender op de doos printen.
Extra service die een ander niet kan bieden maar voor sommige afnemers wel een prioriteit hebben.

Onderlaatst ergens bij een online drogist wat besteld. Netjes een mail met "Uw bestelling is ingepakt door ......." en met een foto erbij. Hierbij maak je toch een soort van contact met de ontvanger en ik geloof hier dan ook heilig in dat het conversie verhogend zal werken omdat er een verbintenis is. Dus zeker interessant voor shops met herhaalaankopen.
Het zijn soms de kleine dingen die het doen en die niet veel hoeven te kosten.

In fulfilmentland is er denk ik nog ruimte genoeg voor verbetering als het om verbintenis en service gaat. Alleen een doosje inpakken en versturen kan iedereen.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Suus31
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 januari 2021

Re: Het grote e-fulfilment topic

05 januari 2021

Het is een lastig kwestie..het kiezen van een fulfilment partner. Het is ook heel erg nieuw en onbekend allemaal.
Wij zijn een groothandel van verlichting en leveren ook aan particulieren. We zijn sindskort ook begonnen met het verkopen via een webwinkel. Het was voor ons niet meer mogelijk om het zelf bij te houden. We zijn dus op zoek gegaan naar een fulfilment aanbieder.
Het is best lastig om een vergelijking te maken omdat de offertes toch anders tot stand komen. Let bijvoorbeeld in ieder geval op  retour verwerkingen. Dat wordt niet standaard meegenomen. Kijk ook altijd naar de koppeling met jou website. Wij hadden een aantal offertes gevraagd bij zowel de grotere als de wat kleinere aanbieders. Bij de grotere hadden we toch snel het gevoel dat het niet helemaal persoonlijk was. Ze zitten ook echt niet te wachten op de kleinere klanten , al vermelden ze dat  het ze niets uitmaakt. Ze hebben een ondergrens van 300 orders pm . Sommige hebben zelfs hogere aantallen als grens. Ze bekijken het puur op basis van de rentabiliteit. Ze mogen dan wel zeggen dat  je met kleine aantallen het beter zelf kan doen...dat is niet altijd waar. Voor hen ben je als kleinere webshop weinig rendabel en willen ze gewoon geen moeite voor je doen☺

Bij de kleinere aanbieders vroegen we ons dan af of het wel professioneel genoeg zou zijn..maar het was wel zeker persoonlijker en flexiebeler. Dus het was echt een afweging maken tussen de voordelen en de nadelen en we kwamen er niet uit.
Uiteindelijk hebben we via via contact gehad met een startende partij in eindhoven, surlogic. Ze zitten al in de logistieke sector onder een andere naam en ze gaan hun werkzaamheden  uitbereiden en ook webwinkel fulfilment aanbieden vanaf ongeveer mei / juni 2016.
Ik moet zeggen dat ik qua opzet van de werkzaamheden en de flexibiliteit die ze bieden maar ook het persoonlijk contact; dus je mag zomaar binnenlopen als je wil , onder de indruk was. Ze weten ook waar ze mee bezig zijn omdat ze al langer in de logistieke branche zitten. Ze gaan nu vooral richten op de kleinere webwinkels in de omgeving van regio Eindhoven. We konden fijn aan tafel praten over alles en nog wat onder het genot van een kop koffie zonder allerlei verkooptrukjes of enige druk..dat hebben we erg positief ervaren!. Ze willen juist de voordelen van de grote aanbieders samenbrengen met de voordelen bij een kleine aanbieder. Ze werken ook niet met langdurige contracten oid. Wanneer je wilt stoppen mag je direct stoppen.  Dit allemaal sprak ons meteen aan en nu zijn we volop bezig met de overstap etc.

Al met al is het hele zoekproces een kwestie wat veel tijd vergt. Goed navragen naar ervaringen is heel belangrijkste tip die ik kan meegeven is ga met de aanbieders aan tafel en ga op je gevoel af. Maak een selectie van enkele aanbieders en kies daaruit jou partijk, rekening houdend met de aspecten die voor jou het belangrijkste zijn.Je moet je er echt prettig bij voelen en goede communicatie hebben. Het is uiteindelijk een deel van jou bedrijf. Zo hoort het ook echt te voelen.succes allemaal!
Ik ben benieuwd, inmiddels al een aantal jaren verder. Ben je in zee gegaan met Surlogic en hoe bevalt het? Ik ben namelijk net gestart met orienteren en ze zitten bij mij in de buurt, dus lijkt me dan wel interessant. Is het nog steeds dat ze niet met langdurige contracten werken en nog voldoende 'klein' zijn zodat contact makkelijk en met korte lijnen loopt?