Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

17 februari 2016

Ik heb al even gezocht maar kon alleen topics vinden over het achteraf proberen de inhoud van een zending aan te tonen (wat eigenlijk onmogelijk is).
In mijn geval is er nog geen probleem, zelfs nog geen zending verzonden maar ik zal de situatie even uitleggen.
Een nieuwe klant uit Singapore (!) meld zich met een flinke bestelling van ruim 1900 euro en wil met credit card betalen.
Het pakket zal met DHL courier verzonden worden.
Gezien de omvang van de bestelling (> 10x mijn gemiddelde orderwaarde!), de betaalwijze en het gegeven dat deze persoon nog nooit iets bij mij heeft besteld, zou ik graag alle risico's willen uitsluiten. De klant zou mogelijk eens kunnen stellen dat ik een baksteen verzonden heb of zo en dan een "charge back" verzoek indienen bij zijn credit card maatschappij. Hoe kan ik dit voorkomen of eigenlijk; hoe kan ik bewijs overleggen dat de inhoud van mijn zending conform de bestelling was. De zending zal via DHL gaan en ik denk niet dat de afhaler van het pakket zal willen toekijken als ik het pakket sta in te pakken om dan als getuige op te kunnen treden.
Heeft er iemand een idee hoe sluitend bewijs voor de inhoud van een pakket (op het moment van verzending) te verkrijgen is?
Ik heb deze vraag overigens al besproken met de help desk van RABO Omnikassa maar die bleven aardig vaag en stelden dat het indienen van een charge back voor de klant niet gemakkelijk zou zijn en dat hij zou moeten aantonen dat hij niet de juiste spullen heeft gekregen. Mijn ervaring als consument met charge back van een credit card maatschappij is echter heel anders! Daar ging het voordeel van de twijfel al heel snel naar de koper...
Bij voorbaat dank voor jullie input!
No guts no glory!
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

17 februari 2016

Met een notaris, verder niet :)

Ik heb wel eens een klant gehad die beweerde dat zijn product niets deed. Hier aangesloten en alles werkte zoals het hoort. Daar foto's van gemaakt, filmpje gemaakt (historie van de klant was al bekend en niet opperbest). Uiteindelijk per mail laten weten dat er echt geen problemen zijn met het voorstel om het product te laten afhalen door hem (again: historie was bekend). Hij woont niet erg ver hier vandaan, maar wilde het gewoon per post hebben.

Je raad het al, na aankomst was er weer van alles mis, dus toen heb ik hem de foto's en het filmpje toegezonden, maar hij bleef volhouden dat ik een ander product gebruikt had om die foto's en dat filmpje te maken...
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

17 februari 2016

Bij DHL op Schiphol moet je de zending in open doos aanleveren. Daarna wordt deze dicht geplakt met tape. 
Ik zou er een foto van de inhoud maken en evt te artikelen van serienummer voorzien. Daarna dicht plakken met herkenbaar tape (bedrijfslogo) of sercurity tape. Verzekerd verzenden voor de waarde van de inhoud en uiteraard met handtekening.

Je kan jezelf ook vragen of het logisch dat deze klant deze producten bij jou besteld? Het kan bijvoorbeeld moeilijk zijn om in dat land dit product te krijgen of het is misschien helemaal niet verkrijgbaar.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

17 februari 2016

Doos rondom goed dichtplakken en een saftey sticker erop plakken. Grote sticker erbij met 'do not accept when seal is broken' + handtekening voor ontvangst.
Koper tekent bij ontvangst en wordt gewaarschuwd om een beschadigde/geopende doos niet ontvangst te nemen. 
Als het goed is wordt de zending ook op de diverse knooppunten gescand en gewogen en zou er bij de Track & Trace een verschil in gewicht naar boven moeten komen.

Oplichting is niet te voorkomen, wel te beperken. Als je het niet vertrouwd, niet verzenden. Als je het wel verzend neem je een (beperkt) risico, maar dat hoort nou eenmaal bij ondernemen! ;-)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

18 februari 2016

Tja, ik denk dat fraude in deze situatie niet geheel te voorkomen is...  En ondernemen is risico lopen.... feit! In dit geval is dat echter niet zo heel beperkt... Dit kan mij bijna 1400 euro kosten (inkl verzendkosten).
Vandaag nogmaals contact gehad met de servicedesk van Omnikassa en zij stellen zelf geen 100% zekere methode te kunnen adviseren waarmee ik kan aantonen dat ik daadwerkelijk de bestelde producten ingepakt en verstuurd heb...
Alles nog eens op een rijtje gezet en ik heb er voldoende vertrouwen in om toch te leveren. De klant heeft mij alle NAW gegevens gegeven en zijn credit card nummer met vervaldatum. Ik heb die gegevens doorgegeven aan het bedrijf dat alle credit card afhandelingen doet voor Omnikassa en zij zullen mij nog laten weten of de gegevens matchen met het kaartnummer.
Als dat blijkt te kloppen ga ik de order afhandelen. Daartoe tijdens het inpakken wel foto's maken van de diverse (15) items en die stuk voor stuk wegen, als ook het totaal.
Het pakket  gaat dan via DHL Express naar Singapore (uiteraard verzekerd).
Thanks voor jullie input!
Grtz, Hans
No guts no glory!
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

18 februari 2016

No guts no glory!
:wink:
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

18 februari 2016

Hahaha, you got me there! :lol:
No guts no glory!
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

18 februari 2016

Een klant die zijn CC gegevens aan jou geeft? Die vraag, of voorstel, krijgen wij ook wel eens maar daar gaan wij niet op in.
Ik heb mijn vingers al een gebrand aan een gestolen CC.

Als het een zakelijke klant is dan kan deze toch gewoon via de bank betalen, niet waar.
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

18 februari 2016

Als die kaart gestolen of gehackt is zal dat morgen blijken bij de check door de verwerker van de transacties voor mijn PSP. Dat schreef ik al in mijn voorlaatste bericht hierboven.

En het is waarschijnlijk geen "zakelijke klant" want dan kocht ie niet bij mij maar bij een groothandel...
Daarbij gaf hij in zijn eerste mail aan met credit card te willen betalen ivm "security reasons". Als consument zou ik zelf bij een eerste transactie met een onbekend buitenlands bedrijf ook de voorkeur geven aan een credit card betaling. Je bent dan immers gevrijwaard van zo goed als elk risico; geen of niet de juiste goederen geleverd krijgen enz. Zelfs als ik misbruik zou maken van zijn card dan is hij daarvoor automatisch verzekerd. Dus dat ie met credit card wil betalen kan ik wel begrijpen.
In het geval van een bank overschrijving kan hij daar achteraf niets meer aan doen. Daar bestaat geen "charge back" voor... Geld overgemaakt per bank is onherroepelijk!
No guts no glory!
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

18 februari 2016

Je kunt ook verzenden met cash on delivery (COD) aka collect on delivery (COD), de internationale variant van een rembours.

Verder kun je overwegen de creditcardbetaling via PayPal af te handelen. Je hebt dan nog iets van een verkopersbescherming als je met een verzendbewijs, de gegevens van een track & trace en de handtekening voor ontvangst kunt aantonen dat het pakket door de klant is ontvanger.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

18 februari 2016

Ik bied klanten een extra korting ter hoogte van de creditcard of PayPal provisie die ik zelf zou moeten betalen, wanneer ze per bank betalen i.p.v. per cc. in een dergelijk geval.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

18 februari 2016

Als die kaart gestolen of gehackt is zal dat morgen blijken bij de check door de verwerker van de transacties voor mijn PSP. Dat schreef ik al in mijn voorlaatste bericht hierboven.
In mijn geval kreeg ik de melding pas dat de CC gestolen was nadat de goederen al waren afgeleverd bij de "klant"...
En het is waarschijnlijk geen "zakelijke klant" want dan kocht ie niet bij mij maar bij een groothandel...
Net alsof ieder bedrijf maar direct bij een groothandel kan kopen. Op het forum hier zijn legio startende bedrijven die niet bij een groothandel binnenkomen.
Daarbij gaf hij in zijn eerste mail aan met credit card te willen betalen ivm "security reasons". Als consument zou ik zelf bij een eerste transactie met een onbekend buitenlands bedrijf ook de voorkeur geven aan een credit card betaling. Je bent dan immers gevrijwaard van zo goed als elk risico; geen of niet de juiste goederen geleverd krijgen enz. Zelfs als ik misbruik zou maken van zijn card dan is hij daarvoor automatisch verzekerd. Dus dat ie met credit card wil betalen kan ik wel begrijpen.
In het geval van een bank overschrijving kan hij daar achteraf niets meer aan doen. Daar bestaat geen "charge back" voor... Geld overgemaakt per bank is onherroepelijk!
Hieruit blijkt inderdaad dat het voor de klant heeeel veilig is. Waar zijn jouw zekerheden?

Het is niet om je bang te maken hoor. 2 dagen geleden ontving ik ook een bestelling via CC voor een veel groter bedrag. Maar daarna moet je wel opletten voor vreemde signalen alvorens je verzendt. Heeft de klant veel haast? Komt het IP adres van de kaart overeen met het land van bestemming? Bij jou dus al niet omdat jij de betaling gaat regelen voor hem omdat je al zijn CC gegevens hebt gekregen...
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

18 februari 2016

Die check is wel iets grondiger dan alleen op de geldigheid van het nummer van de card. Hier wordt namelijk ook gechecked of de NAW gegevens van de klant (verzendadres) overeenkomen met de NAW gegevens van de kaarthouder. Dat sluit een gehackte of gestolen kaart al uit. Een dief of hacker zal geen spullen gaan bestellen en die bij de originele kaarthouder laten afleveren...

Ook gezien de inhoud van de bestelling denk ik niet dat het om een zakelijke klant gaat. Maar dat maakt ook verder helemaal niet uit.

Wat betreft die zekerheden geef ik juist aan dat ik probeer die zoveel mogelijk te waarborgen maar dat die in het geval van een credit card betaling nooit geheel 100% zijn, aangezien een klant een Charge back kan aanvragen. En dat zou uiteindelijk er toe kunnen leiden dat ik de spullen en de betaling kwijt ben...
Dus "by the end of the day" blijft het een risico om die betaling via credit card te accepteren.

En wat betreft het zelf verwerken van de transactie; dat ga ik niet zelf doen! Ik heb zijn gegevens alleen ter verificatie ontvangen. De transactie zou ik uiteindelijk laten afhandelen door de klant zelf via mijn PSP.
No guts no glory!
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

18 februari 2016

Inmiddels duidelijk antwoord gekregen van de verwerker van credit card transacties voor Omnikassa;
"De opgegeven naam en adres komen niet overeen met die van de kaarthouder. Gelieve de kaart op de blacklist te zetten aub."
No guts no glory!
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

18 februari 2016

mooi dat je goed gecheckt hebt!
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

18 februari 2016

Yep, zeker blij! Ik heb de "klant" nu laten weten dat ik een negatief advies heb gekregen van mijn PSP en als hij de bestelling toch wil doen, dat alleen mogelijk is via TT (bank overschrijving). Eens zien of ik nog iets van hem ga horen (verwacht 't eigenlijk niet...)
No guts no glory!
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

22 februari 2016

Het PayPal advies is hier toch wel een waardevolle van Ward. Ten eerste doet PayPal zelf dit soort checks ook. Als je dan alsnog getild wordt, maar aan alle voorwaarden van PayPal voldoet neemt PayPal de schade voor ze rekening onder de noemer 'verkopersbescherming'. Scheelt dus hoop gedoe, tijd en allicht zelfs kosten om dit soort zaken gewoon via PayPal te doen?
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

22 februari 2016

Helaas.... zoek maar eens op ervaringen van verkopers met Paypal....
In veel gevallen wordt de koper het voordeel van de twijfel gegunt en sowieso wordt het betwiste bedrag door Paypal direct terug van de rekening van de verkoper gehaald. En vervolgens begint de lange weg van je geld zien te krijgen.
Met name in Duitsland zijn er al vele verkopers die geen Paypal betalingen meer accepteren om die reden!
En in het geval waarvoor ik dit topic startte, wilde de koper alleen rechtstreeks via zijn credit card betalen. Dus niet via Paypal.
De koper heeft overigens ook verder niet meer gereageerd. Boef dus.
No guts no glory!
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

22 februari 2016

Het PayPal advies is hier toch wel een waardevolle van Ward. Ten eerste doet PayPal zelf dit soort checks ook. Als je dan alsnog getild wordt, maar aan alle voorwaarden van PayPal voldoet neemt PayPal de schade voor ze rekening onder de noemer 'verkopersbescherming'. Scheelt dus hoop gedoe, tijd en allicht zelfs kosten om dit soort zaken gewoon via PayPal te doen?
Het is natuurlijk wel de vraag of dit ook echt wordt nageleefd. Wellicht zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Hoe inhoud doos aantoonbaar vastleggen vóór verzending?

22 februari 2016

Het PayPal advies is hier toch wel een waardevolle van Ward. Ten eerste doet PayPal zelf dit soort checks ook. Als je dan alsnog getild wordt, maar aan alle voorwaarden van PayPal voldoet neemt PayPal de schade voor ze rekening onder de noemer 'verkopersbescherming'. Scheelt dus hoop gedoe, tijd en allicht zelfs kosten om dit soort zaken gewoon via PayPal te doen?
Het is natuurlijk wel de vraag of dit ook echt wordt nageleefd. Wellicht zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben.
Ja ik. Doe ongeveer 10.000 per maand via PayPal tegenwoordig. Nog nooit teleurgesteld door service van PayPal op dit vlak.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht