Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
SH-Shop
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 augustus 2015

Brievenbuspost wordt aangezien als pakketpost door PostNL

23 maart 2016

Beste forumleden,
Tot twee maal toe is er door PostNL een naheffing frankeerkosten bij de klant afgegeven.
Dit is gekomen doordat PostNL aangeeft dat het brievenbuspakketje aangezien werd als pakketpost, de oorzaak zou volgens hen kunnen komen doordat het niet door de brievenbus paste.
Bij navraag bij de klant bleek het poststuk wel degelijk door de brievenbus te passen, zonder enige moeite zelfs.
Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Iemand tips om dit in de toekomst te kunnen voorkomen?
Groeten,

Francois
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Brievenbuspost wordt aangezien als pakketpost door PostNL

23 maart 2016

Voorkomen niet, maar even PostNL contacteren en het is meestal direct opgelost (wel de betaalcode bij de hand hebben). Zelf het probleem andersom gehad, pakketpost werd gezien als brievenbuspost, dat wordt erg lastig :wink:
 
serviesonline
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 februari 2011

Re: Brievenbuspost wordt aangezien als pakketpost door PostNL

23 maart 2016

Hier gaat iedere dag minimaal 1 brievenbusdoosje (A-4) de deur uit.
Nog nooit heeft een klant een naheffing gehad.
Ik denk dat het een sporadisch incident was.
Maar wel even rechtzetten bij je klant via PostNL
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Brievenbuspost wordt aangezien als pakketpost door PostNL

24 maart 2016

Ik bedenk mij trouwens net, de naheffing van PostNL wordt normaal naar de afzender gestuurd. Heb je wel een afzender adres vermeld staan? 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Ludger
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 juli 2012

Re: Brievenbuspost wordt aangezien als pakketpost door PostNL

25 maart 2016

Ik verzend redelijk veel brievenbusdoosjes en krijg wekelijks wel een naheffing. Indien je geen afzender op het doosje plaatst dan krijgt de ontvanger de naheffing. Wanneer je een naheffing krijgt is volgens mij de brievenbus van de ontvanger te klein.

Voorheen nam ik telkens contact op met PostNL na het ontvangen van een naheffing en moest ik op de portokaart schrijven "Afgehandeld (of afgeboekt) in overleg met KS". Maar na dat een paar keer gedaan te hebben ben ik het een beetje zag en schrijf ik het erop zonder dat ik contact met ze heb gehad, werkt prima....
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Brievenbuspost wordt aangezien als pakketpost door PostNL

25 maart 2016

Wat gebruik je als 'envelop'? Ik heb dit namelijk ook nog nooit meegemaakt. Wel soms discussies bij PostNL zelf. Ik gebruik het grootste formaat brievenbusdoos wat toegestaan is. Die is precies de maximum maat. Dan zeuren ze soms dat het net niet past. Dan steken ze het bij hun door die gleuf om te passen en zeggen ze 'hij blijft steken'. Sla ik de brievenbusdoos door die gleuf waar ze bij staan en zeg ik 'past precies'. Einde discussie :)

Allicht zou je kunnen overwegen het ook in brievenbusdoosjes te verzenden of andere enveloppen?
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Brievenbuspost wordt aangezien als pakketpost door PostNL

25 maart 2016

Wordt het ook niet gewoon tijd dat al die gleuven gewoon allemaal dezelfde minimale maat hebben?
Hier past alles door een bijna 30 jaar oude brievenbus, en dan willen ze op postkantoor soms twijfelen. Dan zeg ik van past makkelijk.

Weet je hoe dikke ochtendkranten er wel eens doorheen moeten? Dan kan een brievenbus doosje ook. Alleen een dikke bobbel wordt moeilijker.
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Brievenbuspost wordt aangezien als pakketpost door PostNL

25 maart 2016

De maatvoering op het postkantoor (de gleuf of de brievenbusmal) is volgens mij de standaard voor brievenbussen. Dat sommige mensen een te kleine brievenbus hebben door plastic ombouw, tochtklepjes etc is niet het probleem van PostNL.

Maar we dwalen af van het onderwerp, de naheffingen ;-)
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Brievenbuspost wordt aangezien als pakketpost door PostNL

26 maart 2016

We dwalen niet af, want daar krijg je dus juist de naheffingen door. Een tochtklep hoort ook niet het probleem te zijn als je de goede maat hebt. 
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Brievenbuspost wordt aangezien als pakketpost door PostNL

26 maart 2016

Dat is het hem dus juist, bij mij thuis zat hij er vanaf de bouw al scheef op. Dus komt er een bol.com brievenbuspakketje binnen, die heeft dus de halve brievenbus meegenomen :wink:. De naheffing krijg je automatisch als je pakketje in een sorteercentrum wordt opgemeten en gewogen. Dan wordt er een foto gemaakt en komt de naheffing je kant op. 
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Brievenbuspost wordt aangezien als pakketpost door PostNL

27 maart 2016

Toevallig kreeg ik ook een naheffing. Het was €5,11. Geen idee wat de reden was dus klakkeloos betaald.
Het was van een brievenbus pakketje. Het was een retour en het label was nogal oud. Dus ik dacht dat die misschien verlopen was.
Maar nu blijkt dat het ook een naheffing kan zijn. Ik heb zelf een pakketbus. Maar hij paste met gemak door de gleuf.

Volgende keer maar even dan dan.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Brievenbuspost wordt aangezien als pakketpost door PostNL

27 maart 2016

Geen idee wat de reden was dus klakkeloos betaald.
Vandaar dat bedrijven die spookfacturen versturen nog steeds bestaan. :|
 
SH-Shop
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 augustus 2015

Re: Brievenbuspost wordt aangezien als pakketpost door PostNL

07 april 2016

In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

We hebben op de luchtkussen enveloppen geen retour adres, deze staat op de pakbon en die zit in de luchtkussen enveloppe.
Het percentage is op dit moment 0.1% van alle brievenbuspost, maar komt het vaker voor dan zullen we het zeker overwegen om retour adressen op de enveloppe te vermelden.
(voor andere zaken ook wel handig.)

Nu stellen we de klant schadeloos door de naheffing terug over te maken. 
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Brievenbuspost wordt aangezien als pakketpost door PostNL

07 april 2016

Waarom niet nu al een retouradres vermelden? Postcode en huisnummer achterop is zelfs genoeg als je geen stickertjes of uitgebreide etiketten wilt gebruiken.

"Voorkomen is beter dan genezen"
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht