Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Michael_
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 mei 2013

Verzender met grote afmetingen/zware gewichten

08 april 2016

Beste Webwinkelhouders,

Verzending blijft een lastig punt voor ons. Wij hebben allerlei producten die variëren van 0.5 tot 3 kilo per stuk. Daarnaast leveren wij ook steigerbuizen tot wel 6 meter in iedere lengte. In mijn profielfoto zie je zelfs volledige sets die wij leveren  (excl. hout). Een bestelling bij ons gaat al snel over de 30 kilo heen. Bij het maken van meubels of andere constructies in deze stijl kom je al vaak over lengtes heen van 1.50m. Onze vervoerder rekent dan 60 euro voor een pallet, 80 euro voor twee palletten. Bij langere lengtes hebben wij al een bundel >1.5/2.0 meter vanaf 70 euro.

Zoals je al ziet kunnen bestellingen van 50 tot 500 euro ook zomaar verzendkosten hebben van 20 tot 150 euro hebben afhankelijk van de buislengtes en totale gewichten.

"Wij kunnen dus niet netjes bovenin zetten Verzendkosten vanaf 100 euro gratis."  "Onder de 100 euro hanteren wij 9,95 verzendkosten"
Graag wil ik transparanter worden naar klanten. Wij hebben ingesteld dat klanten max. 150cm kunnen bestellen, de rest is op aanvraag. Deze verzendkosten zijn namelijk tot 150cm enkel op basis van gewicht. Na 150cm wordt het een combinatie van 'past het op een pallet', 'hoe lang is de langste lengte en hoeveel lengtes hiervan?' 'hoeveel is het gewicht van de totale bestelling'.

Wellicht zit hier een webwinkelhouder die ook problemen heeft hiermee? Ik zie toch nog verrassend veel concurrenten aangeven dat ze gewoon boven 100 euro gratis leveren. Bij een bestelling van een aantal bedframes met losse componenten kan het zo 500 kilo met buislengtes van 2.5 meter zijn waardoor ik zo al 150 euro aan verzendkosten kwijt ben. 
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verzender met grote afmetingen/zware gewichten

08 april 2016

Dit lijkt mij een uitgelezen vraagstuk voor Transmission. Zij doen zware en grote stukgoederen. Die 6 meter buizen weet ik zo niet, maar alle overige zaken doet Transmission zeker. Die 6 meter buizen allicht ook wel. Extra@home van PostNL doet geloof ik ook soortgelijke diensten. Ik denk dat beiden goedkopere oplossingen zijn dan wat jullie nu hebben en allicht ook beter. Bij beiden krijgt de klant immers ook Track & trace en een 2e afleverpoging indien om wat voor reden ook de klant even niet aanwezig was.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Verzender met grote afmetingen/zware gewichten

08 april 2016

Ik zou ook even informeren bij Visser in Duiven en TranZCare te Zevenbergschehoek. Ook bij DHL kan je terecht voor lengtes volgens mij. 

Ik heb zelf geen lengtes maar ken de bedrijven wel die ik als optie gaf en het lijkt me dat nu sowieso te veel moet betalen.
 
fritz12
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 juni 2016

Re: Verzender met grote afmetingen/zware gewichten

03 juli 2016

Hi Michael_,

Een herkenbare uitdaging ;) Overigens zit ik in een andere branche. Mijn ervaring wil ik met je (jullie) delen:
Via diverse webshops verkoop ik artikelen die grofweg een afmeting hebben van 1,5 tot 3 meter lengte en ongeveer 175KG wegen. PostNL, Myparcel etc. kun je wel vergeten. De afmeting is voor de meeste (bekende) vervoerders geen probleem. Het gewicht wel. Bovendien ben ik ook op zoek naar een betrouwbare vervoerder die deze grote artikelen ook nog eens zonder schade en met gepaste snelheid bij mijn klanten kan bezorgen. Mijn tip: ga het plaatselijke industrieterrein verkennen en spreek af met een  of meerdere lokale transportondernemingen die wel een landelijke dekking hebben en graag willen samenwerken (desnoods bij jouw op kantoor zodat ze de producten zelf kunnen bekijken en een oordeel kunnen vormen). Uiteindelijk is het mij gelukt om een betrouwbare partij te vinden die aan al mijn eisen kan voldoen.

Kosten? Tja, ook dat is herkenbaar: ik ben gemiddeld rond de € 100 - 120 excl. BTW per order kwijt. Dit gaat een gedeelte ten koste van mijn productmarge omdat ik mijn klanten 'slechts' € 50  tot € 75 incl. BTW per product laat betalen (tarief verschilt per webshop). Mijn ervaring is dat het aantal bestellingen afneemt als de vervoerskosten te hoog worden. Ik prijs de producten dus wat hoger en compenseer het op deze manier i.p.v. volledig transparant te zijn. Hier schuilt een potentieel gevaar in: bij retourorders dien je de bezorgkosten te retourneren. Die liggen dus hoger dan de consument heeft betaald waardoor je moet toeleggen.
Bovenstaand tarief is gebaseerd op de M2 die het product inneemt. Mijn grotere producten zijn daarom wel iets hoger geprijsd om de vervoerskosten deels te compenseren. Bij meerdere items verpak ik slim: ik verpak dan 2 of 3 items op elkaar. Ik gebruik dus de hoogte om het aantal M2's beperkt te houden. Uiteindelijk is het de wet van de grote getallen en kom je op een gemiddelde prijs uit.

Het tarief vind ik fair: 
- Vervoerder haalt het product bij mij op
- Belt mijn klant voor een leverafspraak (levering < 5 werkdagen)
- Vervoerder bezorgt zonder schade bij mijn klant en regelt de pakbon etc.
Nadeel is dat ik geen koppeling met mijn webshop kan maken omdat het een kleine vervoerder betreft. Bij elke bestelling moet ik dus handmatig de order inschieten bij de vervoerder. Overigens kan ik dit deels automatiseren door het sturen van een bevestigingsemail nadat een product is besteld, maar er is geen softwarekoppeling mogelijk.

Ik zit een branche waarbij de klanten niet direct op hun bestelling zitten te wachten. Levering hoeft dus niet per se de volgende werkdag. 

Overigens ben ik aan het overwegen om het vervoer toch (gedeeltelijk) zelf te verzorgen, al dan niet via een werknemer of bijv. student. Afhankelijk van het aantal bestellingen en het slim combineren van ritten kan het namelijk wel (erg) lonen om zelf rond te gaan rijden. Echter... je bent dan ook een transportbedrijf aan het worden... iets met schoenmaker en leest.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Jaap
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 februari 2010

Re: Verzender met grote afmetingen/zware gewichten

05 juli 2016

Ik bezorg ook zelf mijn bestellingen. Het gaat hier wel om luxe dingen die groot en zwaar zijn. Heb Iveco met meubelbak en laadklep. Heb altijd positieve reacties van klanten en 0 retouren! Ik neem ook zelf contact met op klanten en levertijden 14 dagen zijn geen probleem (let op communicatie is belangrijk. Leg op je website al uit waarom er langere levertijden zijn)
Ik reken ook lagere bezorgkosten dan normale transporteur, maar prijs de artikelen hoger.
 
Boris
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 juli 2016

Re: Verzender met grote afmetingen/zware gewichten

26 augustus 2016

 Een herkenbaar probleem. Waar heb je uiteindelijk voor gekozen Michael? Op dit moment bezorg ik mijn bestellingen zelf; dat gaat nu nog wel, maar mijn webshop groeit snel en dus voorzie ik binnenkort capaciteitsproblemen. Ben dus alle mogelijkheden alvast rustig aan het afwegen.

Overigens kies ik er nu ook voor om bezorgkosten te verrekenen met de prijs van het product. Dat zie je bij de grote jongens ook. Hoewel ik me toch enigszins afvraag hoe een webshop als Profishop (kranen, zwaar materieel etc.) geen bezorgkosten rekent en toch de prijzen zo competitief kan houden…. schaalvoordelen?