Beste,
Vandaag kregen wij een mail van Bol.com dat onze prestaties wat betreft getraceerde verzendingen (pakketpost) voor 2/3 te laat aankomt!!
In de afgelopen 4 weken hebben wij exact 60 pakketverzendingen de deur uit gedaan, hiervan zijn er 40 te laat aangekomen en dit reken ze ons aan. (oa. met een officiële waarschuwing)
Wij kopen onze verzendlabels bij Bol.com en verzenden via DHL.
Het afleverpunt van DHL zit bij ons om de hoek en daar mag de koerier het pas na 16:00 uur ophalen, eerder mag en wordt het niet meegegeven. (regels van DHL zelf)
Van de 60 pakketten die zijn verstuurd is er geen enkele order te laat afgeleverd bij een DHL afleverpunt.
Voor 15:00 besteld is de volgende dag in huis, we hebben dus een uur speling om orders tegen 15:00 uur nog in te pakken en af te leveren.
Nu heb ik onderstaande vragen gesteld aan Bol.com, hier heb ik nog geen antwoord op gehad, maar misschien dat 1 van jullie hier ook wat duidelijkheid over kan scheppen?
Onze vraag is, hoe wordt er gecontroleerd?
- De daadwerkelijke afleverdatum? Wij hebben het niet in de hand of iemand thuis is waardoor een 1e aflever poging mislukt.
- Of voor 16:00 uur afgeleverd bij een DHL afleverpunt? Dit zijn namelijk de voorwaarden van DHL, koeriers mogen het pas ophalen na 16:00 uur.
- Stel dat onze pakketten die wij voor 16:00 uur afgeleverd hebben, na 16:00 uur opgehaald worden door de koerier en deze weer aflevert bij een sorteercentrum, ook daar kunnen sorteerfouten ontstaan die wij niet in de hand hebben.
Verder hebben we een 8.6 als gemiddelde score wat betreft bezorging, als het echt zo beroerd gesteld is dan was deze score een stuk lager uitgevallen.
Nu zijn we van plan de labels buitenom Bol.com aan te schaffen, zodat Bol.com hier geen zicht meer op heeft. (in ieder geval hun automatisch controle systeem.) Nadeel is dat het ietsjes duurder is en dat de klant niet automatisch een track and trace opgestuurd krijgt.
Iemand tips, opmerkingen of overige input?
Groeten,
Francois