Verzendkosten verhogen

1
Wij hebben eigenlijk al jaren gratis verzending vanaf 10 euro (alleen brievenbuspost).
Dit had de grootste concurrent die ik startte ook, dus ik ben daar in mee gegaan.

De webshop loopt geweldig, maar eigenlijk doe ik er veel te weinig mee en ik ben van plan dat te veranderen.

De gemiddelde ordergrootte is 16 euro, dit is het al sinds de start, maar ook als ik de cijfers van afgelopen jaar bekijk is de gemiddelde grootte 16 euro.

De postzegelprijs is echter per enkel postzegeltje verhoogt van 50 cent toen ik startte naar 73 cent nu.
Met gemiddeld een aantal postzegels op het pakketje heb ik toch zo'n 70 cent meer aan kosten.

De grootste concurrent is inmiddels gestopt, maar 2 andere concurrenten zijn nu als ik het zo inschat ook redelijk groot geworden.
Zij hanteren echter beide pas gratis verzending vanaf 75 euro.

Mijn 'onder de 10 euro' verzendkosten zijn dezelfde verzendkosten die hun hanteren onder de 75 euro.

Ik wil nu graag die gratis verzending drempel verhogen want het drukt mijn winst natuurlijk behoorlijk.
Hoeveel en hoe kan ik verhogen zonder dat mijn klanten weglopen?

Want ik merk soms toch best wel dat er veel klanten zijn die voor rond de 10-12 euro bestellen.
En dat zijn dan ook vaste klanten.

Re: Verzendkosten verhogen

2
Als de gemiddelde ordergrootte maar € 16 is, moet je je afvragen of € 75 niet een te hoge drempel is. Die drempel moet wel voor voldoende klanten te overwinnen zijn, anders gaat die misschien hinderlijk in de weg zitten.

Wat ik om te beginnen zou doen, is een spreadsheetje maken met een telling van het aantal orders per ordergrootte: < 5 euro, 5 tot 10 euro, 10 tot 15 euro, enzovoort. Waarschijnlijk kun je daarin al een omslagpunt terugvinden.

Biedt dat niet voldoende duidelijkheid, dan zou ik gewoon eens experimenteren. Ik heb dat zelf gedaan over een periode van maanden met de verzendkosten op vier verschillende niveaus. Daaruit kon ik, onder andere, afleiden dat er geen meetbaar verschil was tussen € 1,95 en € 2,95, dus koos ik voor € 2,95.
StoreCore.io

Re: Verzendkosten verhogen

3
Hoi Ward,

Dankjewel voor je reactie!

O, het is zeker niet mijn bedoeling om naar 75 euro te gaan hoor, dat is echt veel te overdreven.
Ik dacht eerder aan verhogen tot 20, maar ik weet niet of ik het dan al teveel op te spits drijf.

Misschien eerst 15 euro uitproberen om eventueel later naar 20 euro te gaan?
Of kun je beter in 1 keer?
En als je het in delen doet, hoeveel delen raad je dan aan?

En raad je aan om de échte vaste klanten, die aangemeld zijn voor de nieuwsbrief, en die altijd onder dat nieuwe verzendbedrag (15 of 20?) bestellen een e-mail te sturen?
Ik wil niet dat ze voor de 5de keer op onze webshop een bestelling willen plaatsen, zelfde hoeveelheid als altijd en nu ineens verzendkosten moeten betalen! Dat lijkt me helemaal funest toch?

Het is wel een branche waar je klanten persoonlijk kunt benaderen.

Re: Verzendkosten verhogen

4
Oke, de statistieken:

afgelopen 365 dagen
tot 5 euro:     2,5%
tot 10 euro:     7,5%
tot 12,50:     28%
tot 15 euro:    11%
tot 20 euro:     17%
boven de 20:     32%

Alle jaren
tot 5 euro:      2%
tot 10 euro:      7%
tot 12,50:      28%
tot 15 euro:       11,5%
tot 20 euro:     19%
boven de 20:      31,5%

Over die pakweg 9-10 procent onder de 10 euro hoef ik me geen zorgen te maken, die betalen dus zonder problemen de verzendkosten terwijl het drempelbedrag soms echt heel dichtbij ligt (en het staat duidelijk aangegeven in de header van de webshop).

Vervolgens wel circa 28% (wat komen de percentages lekker overeen he!) dat echt rond die 10 tot 12,50 blijft hangen.
Ik ben dus erg bang wat dit grote deel in de toekomst gaat doen bij een verhoging.
Krijg je die mee tot 15 of zelfs de 20 euro drempel?

Wat denken jullie van deze statistieken?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Verzendkosten verhogen

5
Ondersteunt je software klantgroepen? Dan is daar nog wel een mouw aan te passen: plaats vaste klanten die eerder lagere verzendkosten betaalden in een aparte klantgroep die lagere verzendkosten betaalt. Misschien kan het ook via een omweg: geef de vaste klanten een percentage korting of gratis verzending na bijvoorbeeld drie bestellingen.

Tests geven meestal sneller duidelijke uitkomsten als je grotere wijzigingen doorvoert. Dus van 10 naar 20 en vervolgens eventueel naar 15 euro geeft waarschijnlijk een duidelijker resultaat dan van 10 via 15 naar 20 euro.

Meer in het algemeen is 20 euro natuurlijk ook best een hele nette, lage drempel, zeker als je twee belangrijkste concurrenten 75 euro aanhouden én je gemiddelde orderwaarde er met 16 euro vlak tegenaan ligt. 

Het is in dat geval ook wijs dat duidelijk in de winkelwagen te brengen: zit er voor 16 euro in, dan meldt je prominent "nog maar voor 4 euro bijbestellen voor gratis verzending" of iets van gelijke strekking. Door meer te verkopen kun je dankzij een hogere gemiddelde orderwaarde een deel van de orders die wegvallen door de hogere verzendkosten compenseren.
StoreCore.io

Re: Verzendkosten verhogen

6
Hoe vaak bestellen die mensen bij je? Iemand die nu 12 keer per jaar een order van € 10 plaatst zou misschien wel 6 keer een order van € 20 gaan plaatsen als je de drempel voor gratis verzending verhoogt? Iemand die maar 1 keer per jaar bestelt zal misschien eerder op zoek gaan naar een andere goedkopere webshop.

Re: Verzendkosten verhogen

7
Als ik alles op een rijtje zie staan dan denk ik dat als we verhogen tot 15 dat de vaste klanten die nu tussen de 10 en de 15 euro bestellen (inderdaad wel rond de 8-12 keer per jaar) sowieso we meekrijg tot de 15 euro drempel.
20 euro twijfel ik nog steeds over.
Mochten we het wel verhogen tot die 20 euro dan ga ik de tip van Ward zeker ter harte nemen door de vaste klanten in een aparte groep te plaatsen, dit is inderdaad mogelijk, gisteren die optie nog tegengekomen.

Stom he, ik durf niet echt in het diepe te springen door ineens het franco bedrag te verdubbelen.
Juist omdat het gemiddelde onder die 20 euro ligt ben ik bang dat er teveel afhaken.
Maar ja.. zonder testen kom je er niet achter.

Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag!

Re: Verzendkosten verhogen

8
Als je er niet zeker over bent kan je het beter helemaal niet doen. We hebben het hier over 70ct aan extra winst, dat lijkt me geen probleem om mis te lopen... Gratis verzenden is en blijft gewoon een hele mooie, nette service naar je klanten toe. Ik zou het niet doen als ik jou was!
Opzoek naar een webhoster die echt met je meedenkt?
Magento Webhosting, WooCommerce en nog veel meer systemen!

Re: Verzendkosten verhogen

9
We hebben het hier over 70ct aan extra winst, dat lijkt me geen probleem om mis te lopen
Zo klinkt het altijd zo weinig maar als je (slechts) 10 bestellingen per dag hebt dan is het toch weer ruim 200 per maand. 
Als ze meer bestellen per keer maar minder vaak spaar je uiteindelijk dus nog meer op verzendkosten uit. 

Re: Verzendkosten verhogen

10
Het is natuurlijk niet alleen die 70 cent die ik misloop, het is 70 cent éxtra die ik misloop per bestelling omdat Postnl de tarieven blijft verhogen.

Toen ik startte heb ik eigenlijk gewoon klakkeloos de enige en grote concurrent destijds gevolgd door gratis verzending vanaf 10 euro aan te bieden.
Verder niet heel erg bij stilgestaan en dus gewoon te laag ingezet (nu achteraf).

Waar het destijds gewoon net kon, is het nu eigenlijk gewoon een net-niet verhaal geworden.

Met het verhogen naar 15 euro wordt het weer beter en boven de 20 zou eigenlijk écht goed zijn.
En als ik dan zie dat de enige 2 écht meetellende concurrenten prima overleven met de free shipping vanaf 75 euro, dan moet het wel gewoon te doen zijn.
En die concurrenten bieden niets meer dan ons.

Re: Verzendkosten verhogen

11
We zijn eruit, we verhogen tot 15 euro.

Mocht de verandering goed worden opgepakt en geen omzetdaling tot gevolg hebben dan kijken we of we bij een nieuwe postzegelverhoging in 2017 per 1 januari, omhoog gaan naar 20 euro.

Bedankt voor het meedenken!

Re: Verzendkosten verhogen

12
Geweldig, tot nu toe gaan de klanten mee.

Een vaste klant (5+ bestellingen) die altijd voor 10-13 euro besteld is nu vlak boven de 15 euro gaan zitten.
En een aantal nieuwe klanten ook, vlak boven de 15 euro.

Ik hoop dat deze trend zich voortzet!

Re: Verzendkosten verhogen

14
webstarter schreef:Geweldig, tot nu toe gaan de klanten mee.

Een vaste klant (5+ bestellingen) die altijd voor 10-13 euro besteld is nu vlak boven de 15 euro gaan zitten.
En een aantal nieuwe klanten ook, vlak boven de 15 euro.

Ik hoop dat deze trend zich voortzet!
Dat zou natuurlijk een geweldige ontwikkeling zijn!
Opzoek naar een webhoster die echt met je meedenkt?
Magento Webhosting, WooCommerce en nog veel meer systemen!

Re: Verzendkosten verhogen

16
Dankjewel voor de tip. Gaan we ook zeker niet doen. Ik denk dat als we het gaan doorvoeren dat we het per 1 januari doen, of anders per 1 juli volgend jaar of iets dergelijks.

Tot nu toe gaat het nog steeds zoals gewenst, vrijwel elke klant gaat mee en ik merk nog geen daling in de bestellingen.

Re: Verzendkosten verhogen

17
Voor degene die het interessant vinden, we hebben deze verhoogde gratisverzendkostengrens nu precies 2 weken.

In de afgelopen 2 weken is het aantal bestellingen hetzelfde gebleven.
Maar het gemiddelde orderbedrag is overduidelijk gestegen als ik de 2 weken na de verhoging vergelijk met de 2 weken voor de verhoging.

De 2 weken voor de verhoging was het gemiddelde orderbedrag 13,60.
De 2 weken na de verhoging is het gemiddelde orderbedrag 21,32.

Het gemiddelde orderbedrag in een jaar tijd ligt rond de 16 euro.
Ik ben benieuwd wat het orderbedrag over een jaar tijd heeft gedaan.