retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

1
Hoe zit het nu echt?

Moet je als webwinkel bij een herroeping ook de extra gemaakte verzenkosten naar het buitenland vergoeden? (als deze in rekening zijn gebracht bij de besteller)
en hoe zit dat met binnen- en buitenlandse toeslagen berekend voor extra lange of extra zware zendingen.?

heb het forum doorzocht en een maal stukje tekst gevonden dat men waarschijnlijk de verzendkosten buitenland ook moet vergoeden, maar hoe is dat juridisch?.de verzendkosten buitenland kunnen ook voor een geringe bestelling namelijk nogal oplopen en dan makkelijk net zoveel als de bestelde waarde bedragen, dan is het toch de klant die dat wil betalen? en het risico neemt dat het product niet past, of aan de verwachting voldoet.

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

2
Jij moet het volledige factuurbedrag, dus alles wat aan jou als webwinkel betaald is, terugstorten. Wat er verder op de factuur stond (verzendkosten, administratiekosten, enz.) maakt niet uit.

Dus als jij een product van 5 euro verkoopt aan een klant in het buitenland, waar je 20 euro verzendkosten aan rekent, dan is het factuurbedrag 25 euro.
Stuurt de klant het product retour, dan moet jij het bedrag van 25 euro terugstorten.

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

4
slotenman schreef:Oké ?  lijkt me niet helemaal logisch maar als dat de regel is....

en hoe of wat met extra verzendtoeslag als je kiest om een zwaar of groot  product te laten leveren? (ipv zelf ophalen bijvoorbeeld)
Het is op zich juist erg logisch.. Anders krijg je van die grappenmakers die 1 euro voor het product en 99 euro voor verzending gaan rekenen, als zou blijken dat je 'verzendkosten' niet terug hoeft te storten. 
Voor wat betreft toeslag, dat valt allemaal onder het factuurbedrag. Nogmaals: Alles moet je terug storten, daar zijn geen uitzonderingen of creatieve 'oplossingen' te bedenken. 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

7
Dat is het hem nu net, men kiest een product met extra verzendkosten (gewicht of lengte)toeslag als het verzonden moet worden, Men kan het ook afhalen zonder kosten. Mij lijkt het redelijk
dat je als klant dan even bedenkt wat je werkelijk nodig hebt alvorens te bestellen, mocht het niet goed zijn dan leek het mij als webwinkelier voldoende om de standaard verzendkosten te vergoeden. 

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

9
slotenman schreef:Dat is het hem nu net, men kiest een product met extra verzendkosten (gewicht of lengte)toeslag als het verzonden moet worden, Men kan het ook afhalen zonder kosten. Mij lijkt het redelijk
dat je als klant dan even bedenkt wat je werkelijk nodig hebt alvorens te bestellen, mocht het niet goed zijn dan leek het mij als webwinkelier voldoende om de standaard verzendkosten te vergoeden. 
Nee dat klopt niet! Het gaat om de verzendkosten die voor dat specifieke product van toepassing zijn. Indien jij €20,- berekend voor het bezorgen van een wasmachine, zal jij bij een retour het aankoopbedrag van de wasmachine + € 20,- verzendkosten terug moeten storten en kan je je niet verschuilen achter het brievenbustarief wat je voor een SD kaartje hanteert.

Als je de verzendkosten NIET wilt terug storten, kan je GRATIS verzending aanbieden en de verzendkosten in de productprijs verwerken!

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

10
Mick schreef:
slotenman schreef:Dat is het hem nu net, men kiest een product met extra verzendkosten (gewicht of lengte)toeslag als het verzonden moet worden, Men kan het ook afhalen zonder kosten. Mij lijkt het redelijk
dat je als klant dan even bedenkt wat je werkelijk nodig hebt alvorens te bestellen, mocht het niet goed zijn dan leek het mij als webwinkelier voldoende om de standaard verzendkosten te vergoeden. 
Nee dat klopt niet! Het gaat om de verzendkosten die voor dat specifieke product van toepassing zijn.
Inderdaad.
Het gaat er niet om of je klant een product kiest waarbij extra verzendkosten van toepassing zijn, maar bijvoorbeeld als een klant kiest voor een verzekerde verzending, terwijl dit niet de standaard optie is.
Plaats een Gratis backlink voor je webshop

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

11
Goed is het nu duidelijk, opletten dus hoe je met dit soort extra kosten omgaat, kan behoorlijk in de papieren lopen, met de bestel+retour mentaliteit de laatste jaren,zeker als men dan ook nog met een creditcard betaalt heeft, Die kosten moet je als onlinewinkelier ook zelf dragen . Bedankt iedereen voor de duidelijke informatie.

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

13
Service verlenen zijn klanten overigens wel blij mee. Ook voor een klant is heen en terug sturen gedoe. Dus als men iets terug stuurt, is het niet omdat ze dat leuk vinden. Dan hebben ze zich of oprecht vergist, of voldoet het gewoon niet aan de verwachtingen. In beide gevallen wil je als verkoper toch gewoon service verlenen aan je klant? Ik bied gratis retourneren aan en bij mij is een retourzending juist bijna een garantie op een herhaalaankoop als ik het goed afhandel. Als je dan moeilijk gaat doen over de retourzending, heb je onder aan de streep alsnog verlies op die order, maar zal de klant de nieuwe aankoop elders doen. Dan heb je dus uitsluitend verlies.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

14
Die mentaliteit geldt vooral voor webwinkels die ook de kosten van de retourzending op zich nemen.
Het is duidelijk dat je zelf geen webwinkel hebt want de "heen" verzendkosten ook terug moeten betalen is een aardige kostenpost. Resultaat is simpelweg een verlies bij een retour ongeacht of de klant zelf voor de retourzending betaald heeft.

Bij de meeste van onze retouren geven de klanten ook aan dat ze een fout hebben gemaakt en het verkeerde product hebben besteld. Ze retourneren dan op eigen kosten en de correcte goederen versturen wij dan weer zonder opnieuw verzendkosten te berekenen. Een soort "ruilactie" en iedereen is daar, tot nu, uiterst tevreden mee.