Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
slotenman
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2016

retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

30 mei 2016

Hoe zit het nu echt?

Moet je als webwinkel bij een herroeping ook de extra gemaakte verzenkosten naar het buitenland vergoeden? (als deze in rekening zijn gebracht bij de besteller)
en hoe zit dat met binnen- en buitenlandse toeslagen berekend voor extra lange of extra zware zendingen.?

heb het forum doorzocht en een maal stukje tekst gevonden dat men waarschijnlijk de verzendkosten buitenland ook moet vergoeden, maar hoe is dat juridisch?.de verzendkosten buitenland kunnen ook voor een geringe bestelling namelijk nogal oplopen en dan makkelijk net zoveel als de bestelde waarde bedragen, dan is het toch de klant die dat wil betalen? en het risico neemt dat het product niet past, of aan de verwachting voldoet.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

30 mei 2016

Jij moet het volledige factuurbedrag, dus alles wat aan jou als webwinkel betaald is, terugstorten. Wat er verder op de factuur stond (verzendkosten, administratiekosten, enz.) maakt niet uit.

Dus als jij een product van 5 euro verkoopt aan een klant in het buitenland, waar je 20 euro verzendkosten aan rekent, dan is het factuurbedrag 25 euro.
Stuurt de klant het product retour, dan moet jij het bedrag van 25 euro terugstorten.
 
slotenman
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2016

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

30 mei 2016

Oké ?  lijkt me niet helemaal logisch maar als dat de regel is....

en hoe of wat met extra verzendtoeslag als je kiest om een zwaar of groot  product te laten leveren? (ipv zelf ophalen bijvoorbeeld)
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

30 mei 2016

Oké ?  lijkt me niet helemaal logisch maar als dat de regel is....

en hoe of wat met extra verzendtoeslag als je kiest om een zwaar of groot  product te laten leveren? (ipv zelf ophalen bijvoorbeeld)
Het is op zich juist erg logisch.. Anders krijg je van die grappenmakers die 1 euro voor het product en 99 euro voor verzending gaan rekenen, als zou blijken dat je 'verzendkosten' niet terug hoeft te storten. 
Voor wat betreft toeslag, dat valt allemaal onder het factuurbedrag. Nogmaals: Alles moet je terug storten, daar zijn geen uitzonderingen of creatieve 'oplossingen' te bedenken. 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

30 mei 2016

Handige site voor consumenten en webwinkeliers! ;-)

https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

31 mei 2016

tenzij de koper heeft gekozen voor een duurdere manier van verzenden...

Overigens hoef je de verzendkosten van het retourneren niet terug te betalen, tenminste als dit alles duidelijk in de voorwaarden en informatie is opgenomen.

PS:
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... ebwinkels/
(voor het perspectief van de webwinkelier)
 
slotenman
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2016

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

31 mei 2016

Dat is het hem nu net, men kiest een product met extra verzendkosten (gewicht of lengte)toeslag als het verzonden moet worden, Men kan het ook afhalen zonder kosten. Mij lijkt het redelijk
dat je als klant dan even bedenkt wat je werkelijk nodig hebt alvorens te bestellen, mocht het niet goed zijn dan leek het mij als webwinkelier voldoende om de standaard verzendkosten te vergoeden. 
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

31 mei 2016

Afhalen is voor een webwinkel geen goed alternatief (natuurlijk kan het, als de klant het wil), maar het gaat om je standaard verzending.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

31 mei 2016

Dat is het hem nu net, men kiest een product met extra verzendkosten (gewicht of lengte)toeslag als het verzonden moet worden, Men kan het ook afhalen zonder kosten. Mij lijkt het redelijk
dat je als klant dan even bedenkt wat je werkelijk nodig hebt alvorens te bestellen, mocht het niet goed zijn dan leek het mij als webwinkelier voldoende om de standaard verzendkosten te vergoeden. 
Nee dat klopt niet! Het gaat om de verzendkosten die voor dat specifieke product van toepassing zijn. Indien jij €20,- berekend voor het bezorgen van een wasmachine, zal jij bij een retour het aankoopbedrag van de wasmachine + € 20,- verzendkosten terug moeten storten en kan je je niet verschuilen achter het brievenbustarief wat je voor een SD kaartje hanteert.

Als je de verzendkosten NIET wilt terug storten, kan je GRATIS verzending aanbieden en de verzendkosten in de productprijs verwerken!
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

31 mei 2016

Dat is het hem nu net, men kiest een product met extra verzendkosten (gewicht of lengte)toeslag als het verzonden moet worden, Men kan het ook afhalen zonder kosten. Mij lijkt het redelijk
dat je als klant dan even bedenkt wat je werkelijk nodig hebt alvorens te bestellen, mocht het niet goed zijn dan leek het mij als webwinkelier voldoende om de standaard verzendkosten te vergoeden. 
Nee dat klopt niet! Het gaat om de verzendkosten die voor dat specifieke product van toepassing zijn.
Inderdaad.
Het gaat er niet om of je klant een product kiest waarbij extra verzendkosten van toepassing zijn, maar bijvoorbeeld als een klant kiest voor een verzekerde verzending, terwijl dit niet de standaard optie is.
 
slotenman
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2016

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

01 juni 2016

Goed is het nu duidelijk, opletten dus hoe je met dit soort extra kosten omgaat, kan behoorlijk in de papieren lopen, met de bestel+retour mentaliteit de laatste jaren,zeker als men dan ook nog met een creditcard betaalt heeft, Die kosten moet je als onlinewinkelier ook zelf dragen . Bedankt iedereen voor de duidelijke informatie.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

01 juni 2016

Die mentaliteit geldt vooral voor webwinkels die ook de kosten van de retourzending op zich nemen.

Zoals ik eerder aangaf is dit juist het enige wat je niet hoeft te faciliteren. Dit moet dan wel duidelijk worden vermeld op je website.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

03 juni 2016

Service verlenen zijn klanten overigens wel blij mee. Ook voor een klant is heen en terug sturen gedoe. Dus als men iets terug stuurt, is het niet omdat ze dat leuk vinden. Dan hebben ze zich of oprecht vergist, of voldoet het gewoon niet aan de verwachtingen. In beide gevallen wil je als verkoper toch gewoon service verlenen aan je klant? Ik bied gratis retourneren aan en bij mij is een retourzending juist bijna een garantie op een herhaalaankoop als ik het goed afhandel. Als je dan moeilijk gaat doen over de retourzending, heb je onder aan de streep alsnog verlies op die order, maar zal de klant de nieuwe aankoop elders doen. Dan heb je dus uitsluitend verlies.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: retouren en verplichtingen vwb extra gemaakte verzendkosten

03 juni 2016

Die mentaliteit geldt vooral voor webwinkels die ook de kosten van de retourzending op zich nemen.
Het is duidelijk dat je zelf geen webwinkel hebt want de "heen" verzendkosten ook terug moeten betalen is een aardige kostenpost. Resultaat is simpelweg een verlies bij een retour ongeacht of de klant zelf voor de retourzending betaald heeft.

Bij de meeste van onze retouren geven de klanten ook aan dat ze een fout hebben gemaakt en het verkeerde product hebben besteld. Ze retourneren dan op eigen kosten en de correcte goederen versturen wij dan weer zonder opnieuw verzendkosten te berekenen. Een soort "ruilactie" en iedereen is daar, tot nu, uiterst tevreden mee.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht