Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
SandraB
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 juli 2016

Looproute en locatiecodering webwinkel

30 augustus 2016

Ik heb een vraag. Wegens verhuizing naar grotere magazijn ben ik aan het kijken wat de beste looproute en locatiecodering zal zijn voor mijn webwinkel. Nu twijfel ik tussen 2 opties en hoor ik graag waar jullie voor zouden kiezen.

Optie 1: je loopt zigzag 1x door de gang, je pakt dus tegelijk zowel van links (oneven nummers) als van rechts (even nummers). Qua locatiecode denk ik aan een letter voor de zone, een nummer voor de kast, letter voor de plank en dan nummer voor het bakje. Dus bijvoorbeeld B01-D9 (zone B, kast 1, plank D, bak 9).
Afbeelding

Optie 2: je loopt recht door de gang, je loopt eerst 'van onder naar boven' pakkend aan de linkerkant en daarna 'van boven naar onder' pakkend aan de rechterkant. Qua locatiecode denk ik aan een getal tussen 1 en 9 voor de zone, getal voor de kast waardoor je makkelijk bijvoorbeeld kast 20 of 33 kan zeggen, letter voor de plank en nummer voor het bakje. Dus bijvoorbeeld 23-C7 (zone 2, kast 3, plank C, bak 7).
Afbeelding

Qua looproute deed ik zoals optie 2 maar ik had niet zoveel gangpaden, vandaar dat ik nu aan het kijken ben hoe het beter kan.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Looproute en locatiecodering webwinkel

30 augustus 2016

Hallo Sandra,

nog niet helemaal overtuigd na je bericht op HL? :D
Benieuwd of er hier anders naar gekeken wordt.
 
StrAAt
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 december 2014

Re: Looproute en locatiecodering webwinkel

30 augustus 2016

Hallo Sandra,

Interessant onderwerp. Om wat voor producten gaat het hier? Is het allemaal picken met de hand of komt er ook een heftruck etc. om spullen te picken?

Hoe breed zijn de paden? Is het mogelijk om naast elkaar te werken? Ik denk dat je qua efficientie het meest kan behalen met het op de juiste plek neerleggen van de hardlopers, daarbij zal je dan wel moeten opletten dat wanneer er meerdere pickers zijn deze niet allemaal bij dezelfde stelling moeten zijn.

Hoe ziet het picken in de huidige methodiek bij je eruit? Werken de medewerkers zelf zigzaggend of pad voor pad?  Als zij nu al zigzaggend werken dan zal het lastig worden om deze per pad te laten werken.

Wel denk ik dat je met optie 2 je foutmarge zal verkleinen, wat ook wat waard is.
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Looproute en locatiecodering webwinkel

31 augustus 2016

Haha, ik kan hier hetzelfde antwoord geven als daar, wat heeft op dit moment eigenlijk jouw voorkeur? 

Hoe werken de medewerkers eigenlijk? Aan de hand van een pakbon of een picklijst? 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
SandraB
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 juli 2016

Re: Looproute en locatiecodering webwinkel

31 augustus 2016

Bedankt voor de reacties allemaal!
@StrAAt: het gaat om kralen en onderdelen voor het maken van sieraden, allemaal met de hand gepakt. We gaan verhuizen dus het wordt nieuwe inrichting, qua paden dacht ik aan ongeveer 1 meter 30 breed. Ze werken nu pad voor pad, maar door verhuizing nieuw personeel dus sowieso inwerken.
Wat ik nu weleens deed is eerst stapel facturen printen waarbij er uit apothekerskast gepakt moet worden en daarna stapel waarbij er niet uit die nodig is, zodat ze elkaar minder in de weg lopen. Maar bij hardlopers waarbij het om enkele artikelen gaat die beiden bestellingen hebben loop je elkaar op zich niet zo erg in de weg.

Ik zou de neiging hebben zoals optie 2 te blijven doen, maar misschien gaat optie 1 sneller. Optie 1 deed ik eerst niet omdat ik eerst nog niet zoveel gangpaden had, maar nu uiteindelijk wel. Vandaar dat ik ook heel benieuwd ben hoe het bij andere webwinkels gaat.

@Webwinkelmeerwaarde: ik ben HL fan maar dacht wie weet zijn er hier meer webwinkeliers aanwezig. ;-)

@DannyvdM: op de factuur staat ook de locaties, we pakken dus per bestelling. Ik heb wel de neiging dat zo te houden want het zijn kleine verpakkingen en al snel 10 verschillende artikelen per bestelling. Je kan natuurlijk opletten in welk bakje je het moet leggen maar dat geeft ook weer kans op fouten. Enneh als je al bij hl heeft gepost kunnen we het beter daar houden denk ik ;) dacht alleen hier te posten voor het geval er hier andere webwinkeliers aanwezig zijn.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
 
DL Sales
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 december 2015

Re: Looproute en locatiecodering webwinkel

31 augustus 2016

@SandraB
Wij hebben ook een looproute met open gangen aan het einde maar wij hebben het nog anders ingericht als in beide opties die jij schetst wij hebben:
1-1
2-2
3-3
4-4
enz
Dus stelling rechts bijvoorbeeld 1 - laag 1t/m 4 en bij stelling links 1 laag 5 t/m 8
zo loop je dus nog steeds 1 keer door de gang maar niet zigzaggend, dit voelde voor ons duidelijker aan. Ook geef je aan gangen van 1 meter breed te willen maken, ik raad je aan daar minimaal 1,50 meter van te maken zeker als je met meerdere mensen loopt zo hoef je niet te wachten als er iemand iets uit de onderste vakken aan het pakken is.
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Looproute en locatiecodering webwinkel

31 augustus 2016

Geen enkel probleem om de discussie op HL te blijven houden: 

Voor de geïnteresseerden:
https://www.higherlevel.nl/forum/index. ... adid=61438
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht