Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Saraaa
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 september 2016

(milieuvriendelijk) vullen

14 september 2016

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een webshop in niet breekbare artikelen. We vullen de doosjes wel een beetje op. Tot nu toe met pelespan chips. De medewerkers vinden het fijn vulmateriaal maar ik vind het niet passen bij ons verder groene imago. Wie heeft er nog goede ideeen? Ik vind zelf vloeipapier mooi en dat kan bij het oud papier. Maar duur? Of kraft papier. Het gaat om ca 4000 pakketten per jaar (niet enorme dozen). Alvast dank.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: (milieuvriendelijk) vullen

14 september 2016

In plaats van polystyreen kun je dan chips van onder andere Renatur of Flo-pak Natural gebruiken. Die worden van bijvoorbeeld maiszetmeel gemaakt, zodat ze biologisch volledig afbreekbaar zijn.

Zelf gebruiken we bruin opvulpapier in proppen, omdat kleine kinderen en huisdieren die chips nogal eens voor chips aanzien. ;-)
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: (milieuvriendelijk) vullen

14 september 2016

Je zou ook golfkarton kunnen gebruiken.
 
Gebruikersavatar
Eriks
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 oktober 2012
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: (milieuvriendelijk) vullen

14 september 2016

Beetje hoog gegrepen misschien voor het aantal pakketjes, maar zelf ooit deze eens in magazijn zien staan: machine die van oud karton weer vul materiaal maakt.

https://www.youtube.com/watch?v=DEhR8h0 ... e=youtu.be
www.sherpaan.nl helpt webshops verder groeien.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: (milieuvriendelijk) vullen

14 september 2016

Zoveel mogelijk hergebruiken van opvulmateriaal dat je al aankrijgt bij leveringen is m.i. het meest milieubewust, al ziet dat er niet altijd even geordend uit. Of dat nu golfkarton, luchtzakjes, opvulpapier, bubbelfolie of ander materiaal is. Kom ik tekort dan grijp ik naar oude kranten. Uitgangspunt is dat er zo weinig mogelijk nieuw materiaal wordt gebruikt voor verpakkingen. Zelf heb ik een hekel aan wokkels en chips, van maismeel of kunststof omdat ze zo'n enorme rotzooi veroorzaken bij het uitpakken. Niettemin gebruik ik ook dat zoveel mogelijk opnieuw.
 
Saraaa
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 september 2016

Re: (milieuvriendelijk) vullen

15 september 2016

Dank voor de reacties. Helaas komen onze goederen binnen met weinig opvulling. Dozen gebruiken we wel gewoon weer dus ben niet vies van recycelen.
Ik wil het liefste helemaal van de chips af. Het geeft best wat rommel en heb het idee dat klanten het ook geen fijne vulling vinden. Wat betreft bruin papier. Gebruiken jullie dat het type kraft waar je ook mee kan inpakken of is er kraft wat meer geschikt is om 'proppen' van te maken?
Golfkarton hebben we ook maar dat vind ik zo stug en dat vult niet zo lekker.
 
Jurre Lammertse
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 maart 2015
Contacteer:

Re: (milieuvriendelijk) vullen

15 september 2016

Ik gebruik dikker kraft van het normale inpakpapier. Hier kun je prima stevige proppen van maken...
De voordeligste autopoetsproducten vind je bij www.123carcleaning.nl!
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: (milieuvriendelijk) vullen

18 september 2016

Ik gebruikte Pelspan chips. Kreeg er zelfs wel eens klachten over de mail dat het zo'n troep maakte en het niet milieu vriendelijk was. Ook als ik retouren kreeg zag ik inderdaad dat ik mijn pakketje zo niet zou willen ontvangen. Ik heb nu een machine gekocht die zakjes op kan pompen. Dit scheelt enorm veel opslagruimte. En werkt super om in te pakken. Na het lek maken van de zakjes blijft er bijna niets meer over.

Kijk gewoon hoe jij je pakket het liefste zou ontvangen. Persoonlijk vind ik een prop papier ook niet echt wow. Zeker niet als er ook nog meerdere proppen in een pakket zitten. Het lijkt dan net of het product tussen het afval ligt. Aan de andere kant is het wel milieu vriendelijke.  Zo zal iedereen er anders tegenaan kijken.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: (milieuvriendelijk) vullen

19 september 2016

Probeer eens zo min mogelijk opvulmateriaal te gebruiken en snij de dozen in. Het kost even wat tijd, maar het bespaart ook wel weer een hoop opvulmateriaal en ruimte in de rolcontainer. Je moet dan uiteraard ook wel veel formaten dozen hebben om zo min mogelijk ruimte over te houden. 

Daarnaast gebruik ik zelf ook Pelaspan eigenlijk, om het kleine beetje ruimte dat overblijft op te vullen. Maar dat doe ik denk ik meer omdat ik weinig bestellingen heb en het de goedkoopste oplossing is voor kleinere webwinkels. Ik denk dat ik in de toekomst eigenlijk wel proppen karton/papier ga gebruiken om op te vullen. 
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: (milieuvriendelijk) vullen

19 september 2016

Op maat verpakken zie je steeds meer. Docdata heeft een machine waarmee letterlijk dozen op maat om de bestelling heen gemaakt worden automatisch. Dan hoef je vrijwel niet op te vullen. Het grootste deel van mijn orderverwerking is ook uitbesteed. Zakken voer en dergelijken worden bij mij ingewrapt met speciaal plastic geschikt voor vervoer. Dus niet krimpfolie, maar echt speciaal plastic wat er min of meer omheen gesmolten wordt. Dus ook helemaal geen opvulling nodig.

Plastic heeft een beetje een slechte naam, maar dat is onterecht. Als men het afval goed scheid, is plastic zeker niet slechter voor het milieu dan papier. Plastic is vrijwel volledig recyclebaar en papier blijft meen ik steken rond de 98%. Ook is plastic sterker, waardoor er minder plastic nodig is om iets in te verpakken dan papier.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: (milieuvriendelijk) vullen

19 september 2016

Zelf probeer ik waar mogelijk papier te gebruiken, dit is het beste te recyclen. Plastic wordt wel gescheiden ingezameld, maar verdwijnt grotendeels in de verbranding omdat plastic in 1001 soorten bestaat en dat lastig te hergebruiken is (te duur, http://www.mejudice.nl/artikelen/detail ... n-recyclen ). 

Natuurlijk begint het bij het min mogelijk gebruik te maken van opvulling. Hierboven staat de tip al eens genoemd, maar snijd je dozen in, zo kan je gemakkelijk grote dozen passend maken. Voor iedereen wordt het zo een stukje "leuker", jij minder opvullen, vervoerder kan meer vervoeren en de ontvanger ontvangt niet een veel te grote doos (kan ik mij heel erg aan irriteren ;-) ). 
 
rednas
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 oktober 2013

Re: (milieuvriendelijk) vullen

20 september 2016

[...]
Plastic heeft een beetje een slechte naam, maar dat is onterecht. Als men het afval goed scheid, is plastic zeker niet slechter voor het milieu dan papier. Plastic is vrijwel volledig recyclebaar en papier blijft meen ik steken rond de 98%. [...]
Daar ben ik het niet mee eens, de meeste (bijna alle) mensen die ik ken gooien plastic gewoon in de container voor restafval waarna het gewoon verbrand wordt. 
Wij gebruiken sinds de start al papier, op die grote bruine rollen. Dat is heel flexibel en mileuvriendelijk :)
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: (milieuvriendelijk) vullen

20 september 2016

Komt vanzelf dan ook in jullie gemeente wel, dat de gemeente maatregelen neemt. Hier wordt de restafval bak 1x in de 4 weken geleegd. Als je dus niet goed je afval sorteert, heb je mooi een probleem. Het wegbrengen naar de stort is hier ook niet gratis. 
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: (milieuvriendelijk) vullen

20 september 2016

[...]
Plastic heeft een beetje een slechte naam, maar dat is onterecht. Als men het afval goed scheid, is plastic zeker niet slechter voor het milieu dan papier. Plastic is vrijwel volledig recyclebaar en papier blijft meen ik steken rond de 98%. [...]
Daar ben ik het niet mee eens, de meeste (bijna alle) mensen die ik ken gooien plastic gewoon in de container voor restafval waarna het gewoon verbrand wordt. 
Wij gebruiken sinds de start al papier, op die grote bruine rollen. Dat is heel flexibel en mileuvriendelijk :)
En ach, als je het plastic in de plastic bak gooit wordt het ook verbrand... Goed dat je kiest voor papier :-)
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: (milieuvriendelijk) vullen

21 september 2016

Daar ben ik het niet mee eens, de meeste (bijna alle) mensen die ik ken gooien plastic gewoon in de container voor restafval waarna het gewoon verbrand wordt. 
Wij gebruiken sinds de start al papier, op die grote bruine rollen. Dat is heel flexibel en mileuvriendelijk :)
En ach, als je het plastic in de plastic bak gooit wordt het ook verbrand... Goed dat je kiest voor papier :-)
Voor die bewering mis ik denk ik een aluhoedje. Immers is plastic een grondstof met waarde. Het verbranden is in niemands belang. Als het reeds gescheiden is, verdient men er een stuk meer aan door het te recyclen.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: (milieuvriendelijk) vullen

21 september 2016

En ach, als je het plastic in de plastic bak gooit wordt het ook verbrand... Goed dat je kiest voor papier :-)
Voor die bewering mis ik denk ik een aluhoedje. Immers is plastic een grondstof met waarde. Het verbranden is in niemands belang. Als het reeds gescheiden is, verdient men er een stuk meer aan door het te recyclen.
Dat is zeker niet een aluhoedje. In een deel van de gemeentes is ervoor gekozen om het te verkopen als brandstof, zo ook in mijn gemeente: "Door verbranding van plastic wordt energie opgewekt voor de cementindustrie.". Genoeg gemeentes welke het wel snappen, maar de kans dat papier beter gerecycled wordt is een stuk hoger.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: (milieuvriendelijk) vullen

21 september 2016

Voor die bewering mis ik denk ik een aluhoedje. Immers is plastic een grondstof met waarde. Het verbranden is in niemands belang. Als het reeds gescheiden is, verdient men er een stuk meer aan door het te recyclen.
Dat is zeker niet een aluhoedje. In een deel van de gemeentes is ervoor gekozen om het te verkopen als brandstof, zo ook in mijn gemeente: "Door verbranding van plastic wordt energie opgewekt voor de cementindustrie.". Genoeg gemeentes welke het wel snappen, maar de kans dat papier beter gerecycled wordt is een stuk hoger.
Dan bied ik je mijn excuses bij deze aan. Het klonk als een aluhoedje theorie. Dat is wel erg bizar. Bij verbranding van plastic komen toch allerlei kankerverwekkende stoffen vrij? Blij dat het in deze gemeente beter werkt!
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: (milieuvriendelijk) vullen

21 september 2016

Dat is zeker niet een aluhoedje. In een deel van de gemeentes is ervoor gekozen om het te verkopen als brandstof, zo ook in mijn gemeente: "Door verbranding van plastic wordt energie opgewekt voor de cementindustrie.". Genoeg gemeentes welke het wel snappen, maar de kans dat papier beter gerecycled wordt is een stuk hoger.
Dan bied ik je mijn excuses bij deze aan. Het klonk als een aluhoedje theorie. Dat is wel erg bizar. Bij verbranding van plastic komen toch allerlei kankerverwekkende stoffen vrij? Blij dat het in deze gemeente beter werkt!
Maakt niet uit hoor ;-). Toen ik dit las heb ik direct het een en ander uitgezocht, want ik snapte het ook al niet. Blijkbaar is het soms nog steeds voordeliger om het maar te verbranden (in het buitenland). Neem bijvoorbeeld de ENCI bij Maastricht, deze moet sluiten omdat het te vervuilend is (en te duur). Paar km over de grens in België staat een soortgelijke cementfabriek waar onder andere autobanden worden gebruikt voor het opstoken, in Nederland gebruiken we gas en rioolslib (veel beter voor milieu). Typisch gevalletje symboolpolitiek, net als bij de plastic inzameling. Plastic kan heel goed gescheiden worden, meestal kan 80% gerecycled worden (moet het wel gebeuren :-/ ). 
 
Gebruikersavatar
Gustavo Woltmann
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 september 2016

Re: (milieuvriendelijk) vullen

01 oktober 2016

Zoveel mogelijk hergebruiken van opvulmateriaal dat je al aankrijgt bij leveringen is m.i. het meest milieubewust, al ziet dat er niet altijd even geordend uit. Of dat nu golfkarton, luchtzakjes, opvulpapier, bubbelfolie of ander materiaal is. Kom ik tekort dan grijp ik naar oude kranten. Uitgangspunt is dat er zo weinig mogelijk nieuw materiaal wordt gebruikt voor verpakkingen. Zelf heb ik een hekel aan wokkels en chips, van maismeel of kunststof omdat ze zo'n enorme rotzooi veroorzaken bij het uitpakken. Niettemin gebruik ik ook dat zoveel mogelijk opnieuw.
Een heel leuk idee BertB, het lijkt inderdaad de meest milieubewuste keuze om zoveel mogelijk opvulmateriaal (en dozen) te hergebruiken!