Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Gok nemen om gratis verzendbedrag te verhogen?

09 november 2017

Het gratis verzendbedrag was ooit 10 euro.
In mei 2016 hebben wij dit verhoogd naar 15 euro (ik twijfelde toen tussen 15 en 20 euro).
Nu Postnl de tarieven opnieuw gaat verhogen zit ik er aan te denken om vanaf januari (dus een goeie 1,5 jaar later na de vorige verhoging) het gratis verzendbedrag aan te passen naar 20 euro.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Gemiddelde orderwaarde: € 21,-

Dit waren de statistieken in 2016 VOOR de verhoging naar 15 euro:
tot 5 euro:         2,5%
tot 10 euro:      7,5%
tot 12,50:        28%
tot 15 euro:     11%
tot 20 euro:     18%
boven de 20:    32,5%

Dit zijn de statistieken in het jaar NA de verhoging:
tot 5 euro:        4,5%
tot 10 euro:      12,5%
tot 12,50:          6%
tot 15 euro:      5%
tot 20 euro:      35,5%
boven de 20:    36%

De percentages zijn duidelijk. Eerst was 49% van de orders lager dan 15 euro, nu is dat 28%.

Maar wat zullen de ontwikkelingen gaan zijn als het gratis verzendbedrag nu naar 20 euro gaat?
Ga ik die categorie van 35,5% meekrijgen?

Wat doen concurrenten?
De huidige status is dat de 2 grootste concurrenten gratis verzending aanbieden vanaf 75 euro.
Een redelijk nieuwe speler (die alleen merkloze producten aanbied) volgt ons en bied vanaf 15 euro ook gratis verzending. Wij bieden dezelfde soort producten maar dan wel alle topmerken (en die zijn erg populair in onze branch).

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Gok nemen om gratis verzendbedrag te verhogen?

09 november 2017

De cijfers zoals je ze geeft geven natuurlijk geen totaal plaatje want ook speelt mee het totaal aantal orders (zijn na die verhoging je aantal orders gedaald of gelijk gebleven?) wat je aan verzendkosten rekent (hoe 'afchrikwekkend' ze zijn), wat je aan verzendkosten kwijt bent. wat je marges zijn, wat losse producten kosten, het type producten (maakt nogal uit of mensen er nog even wat extra bij doen in de winkelmand) & meer. 

 Ik vind zelf het verschil tussen 15 en 20 euro als limiet niet groot, maar zou vooral nadenken over wat je aan welke orders overhoudt en wat je wil overhouden en nodig hebt voor een gezond bedrijf. Ik zou zelf denken dat 20 euro sowieso in vrijwel alle gevallen een betere limiet zal zijn als je het hele plaatje zou bekijken.
 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Re: Gok nemen om gratis verzendbedrag te verhogen?

09 november 2017

Het aantal orders is precies gelijk gebleven. Overigens adverteren wij niet en heb ik door privéomstandigheden veel te weinig met de webshop kunnen doen, er zit mooie groei in als ik even mijn best doe.

De verzendkosten zijn 2,49 dus niet afschrikwekkend.

We hebben allemaal producten met kleine prijzen dus ze moeten wel even shoppen voor gratis verzending.
Het gemiddelde orderbedrag mag dan wel € 21,- zijn maar je ziet na de verhoging van 10 naar 15 euro wel een toenemend aantal klanten die een order plaatst van maximaal 5 - 10 euro.
Ik denk dat dit toenemende aantal vooral klanten waren die voorheen sneller geneigd waren om boven de 10 euro te gaan zitten en niet de 15 euro halen.
De mensen van tussen de 10 en 15 euro hebben we grotendeels dus wel mee kunnen krijgen naar 15+.

Maar krijgen we de mensen van nu tussen de 15 en 20 zitten wel mee naar de 20+? Of zullen ze dan afhaken?

Ik heb er even stapjes tussen in gedaan. De categorie tussen de 15 en 20 euro heeft een gemiddeld bedrag van € 16,75 en 71% van alle orders tussen de 15 en 20 euro zijn lager dan 17,50. Grotendeels dus klanten die (denk ik) die 15 euro willen behalen.

Onze marges zijn goed, en het zijn allemaal brievenbusbestellingen en verder relatief weinig overige kosten. Maar met de blijvende stijgende Postnl kosten is het fijn om vooruit te denken en ons meer in te dekken.

Lastig..
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Gok nemen om gratis verzendbedrag te verhogen?

11 december 2017

Het aantal orders is precies gelijk gebleven. (...)

De verzendkosten zijn 2,49 dus niet afschrikwekkend.

We hebben allemaal producten met kleine prijzen dus ze moeten wel even shoppen voor gratis verzending. (...)

Maar krijgen we de mensen van nu tussen de 15 en 20 zitten wel mee naar de 20+? Of zullen ze dan afhaken?
Ik denk dat dit bij verzendkosten van 2,50 weinig verschil maakt. Maar als je de reguliere verzendkosten verhoogt (kan onder mom van nieuwe tarieven), dan zal je ook meer klanten zien die toch kiezen voor het drempelbedrag van gratis verzending.

En zoals door anderen ook aangegeven: het maakt nogal uit wat voor producten je verkoopt / wie je doelgroep is.


Is er trouwens een reden dat je alleen maar / voornamelijk kleine / goedkope producten voert? Waarom niet een afwisseling in dit aanbod? Lijkt me ook interessanter voor je marges.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.