Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
llliesss
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 februari 2018

Douna- zelf doen of expediteur inschakelen?

02 februari 2018

Hi iedereen,

Nieuw hier op het forum.. :D
Ik wil sieraden bestellen vanuit Amerika om hier te gaan verkopen
vanuit mijn webshop. De douane geeft aan dat ik (naast een EORI nr) deze inkoop
moet regelen via een expediteur of zelf kan regelen met speciale software.
Eigen software aanvragen is prijzig en ik "moet alles zelf uitzoeken zonder controle en hulp" dus om die 
reden lijkt het mij voor de start handiger om een expediteur in te schakelen. Tot nu toe
geeft ieder bedrijf wat ik heb gevonden aan dat ze mij niet kunnen helpen omdat ik niet in hun
branche val of te klein ben. (ik wil starten met een kleine inkoop van max 2000.- incl. alle toeslagen)
en wellicht wil ik diverse sieraden bij diverse groothandels inkopen.
Hoe doen jullie dit? 
 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Douna- zelf doen of expediteur inschakelen?

02 februari 2018

Waarom laat je de goederen niet gewoon via een koerier verzenden? De koerier zal dan alle administratie met de douane afhandelen. Je spreekt van een 2000 EUR totaal, m.a.w. gewicht en afmetingen van de goederen gaan volgens mij klein/weinig zijn waardoor de kosten voor de koerier nog gaan meevallen.
Hoe ging je anders importeren? via LCL zeevracht?
Bij veel expediteurs kan je pas terecht vanaf 1 cbm aan goederen.
 
llliesss
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 februari 2018

Re: Douna- zelf doen of expediteur inschakelen?

04 februari 2018

Hoe ging je anders importeren? via LCL zeevracht?
Bij veel expediteurs kan je pas terecht vanaf 1 cbm aan goederen.
Hoi Stekske,

Heel erg bedankt voor je berichtje, als starter heb je soms echt geen idee.. haha..
Het gaat om sieraden, klein van omvang inderdaad.
Ik dacht laat ik de douane bellen voor informatie (en problemen te voorkomen), hun gaven bovenstaand verhaal aan.
Mij maakt het niet uit of het per boot of vliegtuig komt. Wellicht geldt dit inderdaad alleen voor grote spullen in grote aantallen.
Heb ik wel een Eori nummer nodig? En hoe werkt het bij de douane, betaal je aan je deur?
Koop jij zelf wel eens spullen in vanuit de US?

Groetjes Liesbeth
 
cbes
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 februari 2018
Contacteer:

Re: Douna- zelf doen of expediteur inschakelen?

05 februari 2018

Beste Illiess,

Het antwoord van Stekske sluit ik me bij aan. Ik importeer al 6 jaar vanuit de VS en altijd via
een van de bekende koeriers zoals UPS, Fedex of DHL. Simpel en zij verzorgen het allemaal
voor je. Wat misschien wel goed is om uit te zoeken is de goederencode. Bijvoorbeeld kinderkleding is 6209200090.
Je kunt dat bij de douane opzoeken. Dat bepaald de douanekosten die jij moet betalen behalve de btw. 
Vaak kunnen grotere leveranciers ook rechtstreeks naar Europa versturen met USPS, Fedex of DHL. 
Dat kan soms nog goedkoper ook zijn en zij weten als ze dit vaker hebben gedaan al meteen de juiste
goederencode. Let wel, controleer bij ontvangst de papieren van de douane wat het gebeurd vaker dan je
zou denken dat de goederencode niet klopt en jij dus teveel moet betalen. 

Succes ermee!
CBES Cross-Border E-Commerce support helpt jou met je groei naar het buitenland. Nieuw: goedkoop naar de VS verzenden? www.webwinkelinhetbuitenland.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Douna- zelf doen of expediteur inschakelen?

05 februari 2018

Hoe ging je anders importeren? via LCL zeevracht?
Bij veel expediteurs kan je pas terecht vanaf 1 cbm aan goederen.
Hoi Stekske,

Heel erg bedankt voor je berichtje, als starter heb je soms echt geen idee.. haha..
Het gaat om sieraden, klein van omvang inderdaad.
Ik dacht laat ik de douane bellen voor informatie (en problemen te voorkomen), hun gaven bovenstaand verhaal aan.
Mij maakt het niet uit of het per boot of vliegtuig komt. Wellicht geldt dit inderdaad alleen voor grote spullen in grote aantallen.
Heb ik wel een Eori nummer nodig? En hoe werkt het bij de douane, betaal je aan je deur?
Koop jij zelf wel eens spullen in vanuit de US?

Groetjes Liesbeth
Een EORI nummer heb je inderdaad nodig, is verplicht voor zowel import als export.
Als het om (kleine)dozen gaat is per koerier het gemakkelijkste en in veel gevallen ook het goedkoopste.
Of je aan de deur moet betalen hangt af met welke koerier je werkt, met UPS moet je aan de deur betalen, tenzij je enorm veel via UPS importeert kan je aan de boekhouding vragen om op factuur te betalen, Bij TNT/FedEx moet je niet aan de deur betalen en krijg je een factuur achteraf.