Wij gaan kleine producten verkopen via onze webshop die een laag gewicht en een kleine afmeting hebben. Dit past dus door de brievenbus. Dan kom je al snel uit bij diensten als Myparcel of Sendcloud, echter rekenen zij vaak 3 a 4 euro per brievenbuspakje. Wij verkopen producten die soms slechts €9,95 kosten (inclusief BTW), en met 3 a 4 euro verzendkosten blijft er dan maar weinig marge over.
Wat houd je tegen om verkooprijzen te hanteren waarmee je wel winst maakt?
Ik zie dat het ook mogelijk is om zelf brievenbuspakjes bij een PostNL servicepunt af te leveren en deze bijvoorbeeld online te frankeren. Hebben jullie misschien advies voor ons wat het makkelijkst is? Als ik het zelf bij PostNL breng, kunnen we het vermoedelijk vaak verzenden voor €1,66. Dit scheelt dus een hoop.
Is het praktisch om het zelf te brengen? Of gaat er erg veel tijd in zitten?
Dit is natuurlijk lastig te beantwoorden. Als wij niet weten waar voor jou het dichtstbijzijnde PostNL-punt zit, of dat ze zelfs door de brievenbus passen. Ook maakt het uit om hoeveel pakketjes het gaat per dag, of wat je verder zoal doet op een dag. Zonder al dat soort info is dit niet te beoordelen, en zelfs als we die info hebben dan is het voor ons waarschijnlijk appels met peren vergelijken. Waarom probeer je het niet gewoon eens een weekje uit? Dan merk je het toch vanzelf of dit te doen is?
Houd er wel rekening mee dat als je zelf enveloppen naar PostNL brengt je eigenlijk geen echt aanspreekpunt meer hebt bij PostNL. Gaat het vaak mis bij een Sendcloud-contract dan kun je de zending deels bewijzen doordat de Sendcloud-plugin de zending heeft opgemerkt. Je betaalt daarvoor, dus kun je daar klagen en zij hebben dan directe lijntjes met PostNL. Veel stelt dat natuurlijk niet voor, zeker niet bij kleine oplages. Maar het is iets. Gaat het mis met een brief die je in een brievenbus hebt gestuurd, tsja, dan sta je letterlijk met lege handen want PostNL kan uit niets opmaken dat je het ook echt in de bus gestopt hebt. Dan kun je niets anders doen dan excuses maken naar je klant en het nog maar eens sturen, of het geld terugsturen.