Klant is 2 keer niet thuis en pakket komt retour

1
Goedendag collega webshop houders,
Wat doen jullie met de kosten als een klant 2 keer niet thuis is met een aangetekend pakket (In Belgie) en deze retour komt. Sturen jullie het pakket dan nogmaals gratis toe? De kans is er dus dat de persoon weer niet thuis is. Het verzenden kost mij al € 9,00.
Ik hoor het graag.
mvg Serin

Re: Klant is 2 keer niet thuis en pakket komt retour

2
De klant vragen of hij het pakket zelf wil komen halen met als alternatief nogmaals laten betalen voor transport naar BE. Kies dan voor een verzendwijze die de klant in staat stelt het pakket uiteindelijk af te halen bij een postbalie of pakketshop. Succes!

Re: Klant is 2 keer niet thuis en pakket komt retour

3
Ik neem altijd eerst contact op met de klant en maak een duidelijke afspraak over de levering.
Mogelijk heeft de klant een adres waar wel iemand aanwezig is, bijvoorbeeld bij een werkadres.
Daarna stuur ik het inderdaad gratis nogmaals op, je blijft immers aansprakelijk voor de levering.
Het zou anders zijn als de klant zelf een fout gemaakt heeft in het opgegeven adres.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Klant is 2 keer niet thuis en pakket komt retour

5
Gripzakjes.net schreef: [...]
Daarna stuur ik het inderdaad gratis nogmaals op, je blijft immers aansprakelijk voor de levering.
[...]
Ik vind dat wel wat kort door de bocht. Wat nou als de klant het vier keer laat opsturen en steeds niet thuis is en te lui om het op te halen bij een pakketpunt. Waar ligt de grens? 
Ik stuur het ook altijd opnieuw, omdat het het gezeik niet waard is en je de discussie toch niet wint (de klant zegt toch dat hij geen briefje had / echt de hele dag thuis was / etc) 
in de praktijk is een re-send ook nooit meer dan 1x nodig.
Maar als dat zou gebeuren dan ga ik het niet een derde maal naar een klant sturen zonder vergoeding van de klant, ammehoela

Re: Klant is 2 keer niet thuis en pakket komt retour

6
Wij bieden klanten ook de mogelijkheid om hun al betaalde bestelling op te komen halen bij een PostNLPakketPunt. De klant krijgt hierover een e-mail van PostNL met daarin een track&trace om hun bestelling te kunnen volgen.
Wij worden de laatste tijd steeds vaker geconfronteerd met bestellingen die retour komen omdat de klant het pakket niet komt afhalen bij het pakketpunt. Als je vervolgens de klant hierover benaderd dan krijg je dingen te horen als ik had het te druk om het pakket op te halen, ik kijk nooit in mijn e-mail etc. en de opmerking dat we dan maar weer opnieuw moeten opsturen. Bij een aantal klanten gebeurde dit zelfs tot 2x toe. Doordat je dubbele verzendkosten moet betalen is je winst op de bestelling weg, zeker als de bestelling uit meerdere dozen bestaat.
Hoe gaan jullie hiermee om richting klanten?

Rob

Re: Klant is 2 keer niet thuis en pakket komt retour

7
Ik heb er zelf nog geen last van gehad, maar ik verwacht er wel last van te gaan krijgen. PostNL verkort het aantal dagen dat een pakket ligt op een pakketpunt van 14 naar 7.

Ik heb wel van meerdere webwinkels gehoord dat ze gewoon nogmaals de verzendkosten rekenen. Daarnaast ook een webwinkel die om deze reden is afgestapt van "Gratis verzenden", omdat er dan geen vaste kosten zijn die doorgerekend kunnen worden.

Een pakket afhalen op een pakketpunt is op verzoek van de klant, dus als ze "Het te druk hadden om het pakket op te halen", dan moeten ze misschien even achter hun oren krabben.