Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Joey
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 augustus 2017

Importeren probleem Duitsland

08 juni 2018

Beste mensen,

Ik heb een vraag m.b.t. het importeren naar Duitsland. Een korte beschrijving zal meer duidelijkheid scheppen.
3 weken geleden ben ik 1 type product van memory foam gaan verschepen vanuit China naar Duitsland. De reden hiervoor is dat ik Amazon FBA in Duitsland wil gaan proberen. De producten hebben geen gevaarlijke of schadelijke stoffen. Mijn bedrijf is alleen bekend bij de belastingdienst en KvK in Nederland, het proces om dit ook in Duitsland te doen is bezig. Ik verwacht binnen enkele weken mijn Duitse BTW nummer en BTW identificatienummer. De producten zouden worden geïmporteerd via de haven van Hamburg, en worden getransporteerd naar een Fulfilment Centre van Amazon in Dortmund.

Om het proces soepel te laten verlopen heb ik gebruik gemaakt van een freight forwarder, genaamd ShipAfreight. Ik heb de stappen gevolgd die zij mij aanbevolen en betaald om het via de haven van Hamburg Duitsland binnen te komen. Echter kwam er een probleem na boven. 

ShipAfreight zegt dat mijn producten niet in Duitsland kunnen worden ingevoerd omdat mijn bedrijf geen fysiek adres in Duitsland heeft. Ik heb nog gevraagd of dit niet ligt aan het feit dat ik nog geen BTW nummer in Duitsland heb. Het antwoord van de klanten service was dat dit niks uit maakte, en dat het puur lag aan het niet hebben van een fysiek adres van mijn bedrijf in Duitsland. Omdat ik een lake ben op dit gebied ging ik er maar vanuit dat zij het goed wisten en het beste met mij voor hebben. Zij kwamen met het idee om Rotterdam als alternatieve import haven te gebruiken. Echter kost mij dit wel 330,- euro extra ,omdat er transportkosten naar Dortmund in Duitsland bijkomen.

Na intensief te hebben gezocht na redenen waarom mijn producten niet kunnen worden ingevoerd, en of het waar is dat je alleen in Duitsland kunt invoeren wanneer je een fysiek adres hebt, heb ik hier geen concreet antwoord o[p kunnen vinden. Ik hoop dan ook dat jullie mij met de volgende vragen kunnen helpen

1) Is het waar dat je alleen in Duitsland kunt importeren wanneer je een fysiek adres in Duitsland hebt? Of moet ik een BTW nummer / identificatienummer hebben?
2) Indien het niet waar is dat ik dit nodig heb, wat zouden jullie als vervolg stap nemen? Hoe zou ik de producten alsnog via Hamburg kunnen invoeren?
Ik ben namelijk niet van plan de extra kosten te gaan betalen omdat zij hun beloofde service niet na kunnen komen.

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen met dit probleem, sinds ik het gevoel heb dat er ergens iets niet in het verhaal van mijn freight forwarder klopt.

Mvg,

FBAer
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Importeren probleem Duitsland

08 juni 2018

Ik vind het ook vreemd. 

Ik heb in het verleden bij een bedrijf gewerkt die veel goederen verkocht in volle containers. De klanten zaten bijvoorbeeld in Zuid Afrika, Dubai, Marokko, etc.
In plaats van de containers eerst naar NL te laten komen werden deze uiteraard direct vanuit China naar het land van de ontvanger vervoerd.

Dus ik snap er maar weinig van waarom het een probleem zou moeten zijn.
 
Joey
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 augustus 2017

Re: Importeren probleem Duitsland

08 juni 2018

Ik vind het ook vreemd. 

Ik heb in het verleden bij een bedrijf gewerkt die veel goederen verkocht in volle containers. De klanten zaten bijvoorbeeld in Zuid Afrika, Dubai, Marokko, etc.
In plaats van de containers eerst naar NL te laten komen werden deze uiteraard direct vanuit China naar het land van de ontvanger vervoerd.

Dus ik snap er maar weinig van waarom het een probleem zou moeten zijn.
Beste FraFra,

Bedankt voor je bericht. Ik wil u echter vragen of deze klanten wel een BTW nummer en/of een BTW identificatienummer van het land van de ontvanger hadden? Het feit dat ik dit nog niet heb na mijn idee de enge  mogelijkheid dat het niet lukt.

Verder kan ik aan dit verhaal toevoegen dat ik vandaag contact heb gehad met de freight forwarder. Hierbij werd nogmaals vermeld dat het aan het niet hebben van een fysiek adres in Duitsland lag. Ook werd er dit keer bij gezegd dat Duitsland hele strenge regels heeft m.b.t. het invoeren van producten vanuit China. Ik heb persoonlijk geen kennis van deze regels. Echter kan ik er wel bij zeggen dat ik dit voor mijn product categorie nergens kon vinden. 

Daarbij kreeg ik vandaag nog een mail met het volgende:
"The Other charges that are not included were Documentation, Agility Handling, ISPS, Measurement CFS charges."

Ik heb mijn invoice nog eens goed bestudeerd en ik heb wel degelijk documentation, agility handling en measurement CFS charges betaald. Echter zijn deze extra fees weer op een andere manier verwoord. Nadat ik onderzocht heb wat ISPS inhoudt snap ik wel degelijk waarom dit er in vernoemd wordt. Wel vind ik dat vanuit het oogpunt klant tevredenheid dit voor de tijd vermeld had mogen worden.

Dit hele gedoe maakt mij vrij ongerust. Ik heb namelijk het idee dat het bedrijf extra geld aan mij wil verdienen aan fees die uit de lucht komen vallen.

Het delen van elk antwoord, ervaring of advies m.b.t. dit onderwerp wordt zeer gewaardeerd!
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Importeren probleem Duitsland

10 juni 2018

Ik wil u echter vragen of deze klanten wel een BTW nummer en/of een BTW identificatienummer van het land van de ontvanger hadden
Dat waren klanten die volle containers kochten, die hebben wel gewoon de benodigde papieren hoor :)

Wellicht is Duitsland wat strenger, I don't know.

Bij import via zee weet je nooit de volledige kosten op voorhand.
Wellicht je vraag eens stellen op higherlevel.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
ramdebaaass
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 november 2018

Re: Importeren probleem Duitsland

23 november 2018

Hey Joey,

heb je al een oplossing hier voor gevonden want ik zit namenlijk met het zelfde probleem.

Groeten
 
Undertaker91
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 november 2018

Re: Importeren probleem Duitsland

01 december 2018

Ja, je hebt een fysiek adres nodig in Duitsland. Ik vermoed dat je tegen een tweede probleem aan gaat lopen bij je bedrijfsregistratie omdat je bedrijf geen adres in duitsland heeft. Je zult dus iemand moeten vinden die er geen problemen heeft om zijn adres beschikbaar te stellen voor jouw bedrijf. Dit weet ik niet zeker, maar een collega van mij heeft ook een zaak geopend in Duitsland en die had hier ook een fysiek adres voor nodig. Maar dat lijkt me eigenlijk ook wel vanzelfsprekend. Je kan in Nederland ook geen bedrijf beginnen zonder adres. 
https://www.ikfixem.nl - iPhone onderdelen, schermen, batterijen en accessoires
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht