Pagina 1 van 1

Retourneren van werkboekjes

Geplaatst: 08 augustus 2018
door Meerwijzer
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen of adviseren met het volgende:
Ik verkoop werkboekjes voor (ouders en/of leraren uit) het basisonderwijs. Werkboekjes zijn makkelijk te kopiëren, om ze daarna te retourneren. Het product heeft niks met hygiëne te maken, dus ik kan niet eisen van de koper dat dit niet teruggezonden kan worden. Kan ik de boekjes wel sealen en ze daarna versturen, of is dit bij wet verboden? Zo ja, hebben jullie wellicht andere ideeën? 

Re: Retourneren van werkboekjes

Geplaatst: 09 augustus 2018
door Jaap
Kun je de boekjes niet verzegelen? Boekje dichtplakken met zo'n soort postzegel. Als de zegel gebroken is dan is het boekje gebruikt

Re: Retourneren van werkboekjes

Geplaatst: 09 augustus 2018
door Meerwijzer
Daar dacht ik ook aan. Daarom heb ik informatie ingewonnen bij webwinkel dat stickers produceert, ik wil namelijk niet dat de papieren bladzijdes scheuren als de stinker wordt verwijderd.
Bedankt voor je reactie!

Re: Retourneren van werkboekjes

Geplaatst: 09 augustus 2018
door Maarten013
Ik zou het verzegelen. Goed in de voorwaarden neerzetten zodra de zegel is gebroken dat er geen retouren kunnen worden gedaan.

Re: Retourneren van werkboekjes

Geplaatst: 09 augustus 2018
door Meerwijzer
Ik heb even gezocht naar een soort verzegeling, kan weinig vinden, behalve stickers. Weet jullie wellicht een site/bedrijf die dat aanbiedt?

Re: Retourneren van werkboekjes

Geplaatst: 09 augustus 2018
door MichelB
Goedenavond,

Waarom verpak je de werkboekjes niet in transparante zakjes, die je vervolgens verzegelt. Zodra die verzegeling is verbroken vervalt het recht om te retourneren.

Grt. Michel

Re: Retourneren van werkboekjes

Geplaatst: 09 augustus 2018
door BertB
Plastic zakjes met hologramsticker (niet zo duur als je denkt) die zijn eenmaal verbroken onherstelbaar.

Re: Retourneren van werkboekjes

Geplaatst: 09 augustus 2018
door Mick
Goedenavond,

Waarom verpak je de werkboekjes niet in transparante zakjes, die je vervolgens verzegelt. Zodra die verzegeling is verbroken vervalt het recht om te retourneren.

Grt. Michel
Volgens mij mag dit niet volgens de wet 'koop op afstand'
Je mag een product uit de verpakking halen om deze te beoordelen. Een klant mag het werkboekje dus voorzichtig doorbladeren (maar niet kopiëren) of is deze online al door te bladeren?

Gr. Mick

Re: Retourneren van werkboekjes

Geplaatst: 10 augustus 2018
door BertB
Een verbroken verzegeling kan wel aanleiding zijn om het product flink af te waarderen bij retour: daarover moet je dan wel duidelijk communiceren met de klant.

Re: Retourneren van werkboekjes

Geplaatst: 10 augustus 2018
door MichelB
Goedenavond,

Waarom verpak je de werkboekjes niet in transparante zakjes, die je vervolgens verzegelt. Zodra die verzegeling is verbroken vervalt het recht om te retourneren.

Grt. Michel
Volgens mij mag dit niet volgens de wet 'koop op afstand'
Je mag een product uit de verpakking halen om deze te beoordelen. Een klant mag het werkboekje dus voorzichtig doorbladeren (maar niet kopiëren) of is deze online al door te bladeren?

Gr. Mick
Hi Mick,

In principe heb je daar gelijk in. Dit zou echter wel mogen bij bijvoorbeeld cd's of dvd's. Dit is om kopiëren tegen te gaan. Dit zou je ook kunnen zeggen van werkboekjes. Ik ken het product niet maar het klinkt alsof het vrij gemakkelijk te kopiëren is. Een boek van 300 pagina's kopieer je denk ik niet zo snel.

Ik zou dit zelf wel aandurven om hetzelfde argument te gebruiken als bij cd's of dvd's.

Het belangrijkste is dat je de klant de mogelijkheid geeft om een product uit te proberen. Als dit inderdaad online al mogelijk is dan is dat natuurlijk een ideale oplossing.

Grt. Michel

Re: Retourneren van werkboekjes

Geplaatst: 10 augustus 2018
door Meerwijzer


Volgens mij mag dit niet volgens de wet 'koop op afstand'
Je mag een product uit de verpakking halen om deze te beoordelen. Een klant mag het werkboekje dus voorzichtig doorbladeren (maar niet kopiëren) of is deze online al door te bladeren?

Gr. Mick
Hi Mick,

In principe heb je daar gelijk in. Dit zou echter wel mogen bij bijvoorbeeld cd's of dvd's. Dit is om kopiëren tegen te gaan. Dit zou je ook kunnen zeggen van werkboekjes. Ik ken het product niet maar het klinkt alsof het vrij gemakkelijk te kopiëren is. Een boek van 300 pagina's kopieer je denk ik niet zo snel.

Ik zou dit zelf wel aandurven om hetzelfde argument te gebruiken als bij cd's of dvd's.

Het belangrijkste is dat je de klant de mogelijkheid geeft om een product uit te proberen. Als dit inderdaad online al mogelijk is dan is dat natuurlijk een ideale oplossing.

Grt. Michel
Bedankt voor alle reacties. Het gaat hier inderdaad om werkboekjes van max. 35 bladzijdes, makkelijk te dupliceren dus. Online heb ik 1 bladzijde weergegeven, maar niet het hele boekje. Zou dit voldoende zijn? Zodra ik de klanten het laat uitproberen, dan gaan ze er in dit geval gewoon mee aan de slag en kunnen ze het na het uitproberen terug sturen, omdat ze er klaar mee zijn. 

Re: Retourneren van werkboekjes

Geplaatst: 10 augustus 2018
door Meerwijzer
Plastic zakjes met hologramsticker (niet zo duur als je denkt) die zijn eenmaal verbroken onherstelbaar.
Heb jij hier ervaring mee? Kan je een bedrijf aanraden?