Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Georgette
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 augustus 2010
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Retourformulier verplicht meesturen bestelling?

15 augustus 2018

Op dit moment zet ik de laatste puntjes op de i voordat m'n webwinkel open gaat. Nu vraag ik me af hoe jullie het volgende doen; ik lees zo hier en daar op internet dat het verplicht is de klant van informatie te voorzien over het retourbeleid. Okay, duidelijk, dat staat in de algemene voorwaarden omschreven en ook als apart artikel. Maar wat ik ook lees is dat je het verplicht bent na de koop nog eens per e-mail te sturen of het retourformulier mee te sturen. Ik heb niet de mogelijkheid deze e-mail automatisch mee te sturen. Athans, wel de verwijziging, die kan ik eventueel in de orderbevestiging maken (de link naar de download van het retourformulier). 

Meesturen van de formulier is een tweede optie. Maar aangezien ik de pakbon niet kan aanpassen, moet ik dit formulier los uitprinten en toevoegen aan de bestelling. Ook geen probleem natuurlijk.

Hoe doen jullie dit? Hebben jullie het retourbeleid vermeld op jullie pakbon? Doen jullie een apart formulier bij de bestelling? Of lossen jullie dit op een andere manier op? Ik ben benieuwd!
 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Retourformulier verplicht meesturen bestelling?

16 augustus 2018

Ik print de pakbon uit op de achterkant van het retourformulier, zo heb je geen extra papierverspilling en als er dan iets retour komt is het voor ons gemakkelijker de retour te verwerken omdat alle gegevens op de pakbon staan, want de klant vult het retourformulier niet altijd volledig of onjuist in.
 
Georgette
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 augustus 2010
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Retourformulier verplicht meesturen bestelling?

16 augustus 2018

Wat een top tip, dank!! Suf dat ik daar niet aan heb gedacht zeg... Laatste puntjes op de i voordat m'n webwinkel online kan, zorgen voor wat slaaptekort ;-)
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Retourformulier verplicht meesturen bestelling?

16 augustus 2018

Retourformulier maakt het alleen laagdrempeliger om iets retour te rammen.
Stop met nadenken over dit soort details en knal eerst maar eens je winkel open en werkt dit later uit.
Eerst maar eens iets verkopen voor je gaat nadenken over het stroomlijnen van de retourenstroom.
Verkopen is al lastig genoeg :)

Daarna:
Zorg er voor dat je tijdens koop proces de klant goed informeert met goede foto's teksten en specs zodat je de retouren minimaliseert.
Doe er geen formulier bij maar maak een pagina "retour" op je site, zegt dat klanten kunnen mailen bij een retour en als ze iets willen retourneren dan kun je altijd vragen waarom.
Hoeven klanten niet op te antwoorden, maar mijn ervaring is dat klanten soms iets willen terugsturen omdat iets te kort of te lang is, dan bied je een ruiling aan en dan zeggen ze oja dat is ook OK.

Heel raar is dat, dat iemand bijv. een theepot koopt met inhoud 1 liter, maar eigenlijk 2 liter wilde. En dat klanten dat dan willen terugsturen, terwijl navraag leert dat ze 2 liter wilden en dat die ook gewoon op je site staat. Waarom dan retourneren denk ik dan, want je wilt blijkbaar een theepot, en na retourneren heb je toch nog steeds niks?
Hiermee kun je zeker 33% van je retoureren ombuigen in een ruiling.

Klanten zijn raar.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Georgette
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 augustus 2010
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Retourformulier verplicht meesturen bestelling?

30 augustus 2018

Dat klopt, het maakt het laagdrempeliger, maar als ik daarmee aan de regels voldoe, dan is dat maar zo. Ik heb mezelf nog eens afgevraagd hoe ikzelf bestellingen ontvang, met of zonder bijgevoegd retourformulier en dat is eigenlijk altijd het geval. Uiteraard staat alles als een apart artikel omschreven op de website, maar ik heb er nu ook voor gekozen het retourformulier op de achterkant van de pakbon te printen. Ik ga liever voor een uitgedacht idee hierover en transparantie naar de klant.
 
Grijze
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 februari 2014
Locatie: Oosten

Re: Retourformulier verplicht meesturen bestelling?

05 november 2018

Wij versturen statusmails waar een link in staat na de site met alle gegevens om iets retour te sturen. Daar kunnen ze ook een standaard formulier downloaden wat ze mee kunnen sturen.
Zo voldoen we aan alle eisen en maken het niet te gemakkelijk,
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht