Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

zending wordt vastgehouden door Duitse douane...

05 april 2019

Graag wil ik het volgende probleem aan jullie voorleggen.
Een Duitse klant heeft bij ons een order geplaatst voor een zakmes (waarde 200 euro) en dat pakje is dan ook (verzekerd) verstuurd via Myparcel.
Nu heeft de Duitse douane (die naar nu blijkt af en toe steekproefsgewijs onderzoek doet) dit pakje in beslag genomen (dat is in ieder geval de boodschap van PostNL (via Myparcel) omdat zij vermoeden dat het om een verboden voorwerp zou gaan.
Nu ben ik (met vijf jaar ervaring) al redelijk bekend met de Duitse wetgeving en van mening dat het mes niet onder de "verboden wapens" valt maar de douane heeft uiteraard gewoon de bevoegdheid om e.e.a. te onderzoeken (zij hebben het pakje nu ruim 4 weken in bezit).
Het punt is dat zowel ik als mijn klant geen enkele officiële informatie hebben gekregen van de douane. Niet dat het daar voor onderzoek wordt vastgehouden en ook niet dat het in beslag is genomen.
De laatste PostNL tracking laat zien " pakket gesorteerd voor land van bestemming" en "locatie NL".
Toen de status maar niet veranderde heb ik contact opgenomen met MyParcel. Zij hebben vervolgens PostNL gecontacteerd en melden nu dat het pakje volgens PostNL bij de Duitse douane ligt. In eerste instantie was dat voor onderzoek maar nu zou het daadwerkelijk in beslag genomen zijn.
Vervolgens stellen zij "niets meer voor mij te kunnen betekenen" en dat de verzekering dit niet dekt.
Ik ben van mening dat zelfs in het geval dat het zakmes als een verboden wapen zou zijn geclassificeerd, er toch enige vorm van terugkoppeling dient te gebeuren door de douane. Het zij naar de afzender maar ook naar de ontvanger. Dat gebeurd ook standaard met zakmessen die in Duitsland worden ingevoerd van buiten de EU. De ontvanger ontvangt dan (al binnen enkele dagen) een bericht dat er een pakket ingeklaard moet worden en zij dienen dan zelf persoonlijk naar een douane kantoor te komen om het mes af te halen en evt. invoerrechten te voldoen.
Echter is er geen enkel bericht gestuurd door de Duitse douane.
Myparcel / PostNL werkt niet echt mee om mij contactgegevens te bezorgen van de betreffende dienst in Duitsland. Zij stellen dat de douane aan hen geen verantwoording verschuldigd is en dat het voor hen nu ophoud.
Okay, zover de casus.
Nu de vragen;
- in hoeverre is Myparcel / PostNL toch verantwoordelijk / aansprakelijk als er geen enkele officiële mededeling voor ligt van de betreffende dienst? (dus alleen de mededeling van MyParcel dat PostNL "heeft gemeld" dat het pakje bij de douane ligt). De tracking status geeft aan de het pakje zelfs nog in NL zou zijn... 
en dan de andere kant; mijn klant...
- die stelt zich op het standpunt; ik heb besteld en betaald en na 5 weken nog niets ontvangen. Dus ik wil mijn geld terug.
In hoeverre ben ik aansprakelijk voor die schade? Ik heb (aantoonbaar) het pakje verstuurd maar dat wordt blijkbaar door de douane in het land van de ontvanger vastgehouden. Daar voel ik mij dan niet meer echt verantwoordelijk voor.
Any thoughts?
No guts no glory!
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: zending wordt vastgehouden door Duitse douane...

06 april 2019

Je hebt een leverplicht. Je hebt niet geleverd dus de klant heeft gewoon gelijk, geld retour.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: zending wordt vastgehouden door Duitse douane...

08 april 2019

Wat frafra zegt; jij bent verplicht om te leveren. Dat betekent dat jij pas voldaan hebt aan jouw verplichtingen als de klant de door hem bestelde producten ontvangen heeft. 

Dat jij het pakketje verzonden hebt maar dat het pakketje vervolgens kwijt raakt of ergens blijft hangen is jouw verantwoordelijkheid, niet die van de klant.

Omdat de klant niets ontvangen heeft ben jij verplicht om het bedrag terug te storten naar de klant.
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: zending wordt vastgehouden door Duitse douane...

08 april 2019

Beide bedankt voor je reactie!
Ik had inmiddels al met de klant geregeld dat hij alsnog zijn bestelde item gaat krijgen.
Mijn frustratie is dat hier het pakkettje niet "kwijtgeraakt" is maar door een overheidsinstantie van het land van de ontvanger (!) wordt tegengehouden.
Moet ik dan opdraaien voor de acties van overheden, waar dan ook ter wereld? Ik lees vaak op (buitenlandse) websites dat de ontvanger / besteller ten allen tijden verantwoordelijk blijft voor de consequenties van wetgeving in zijn eigen land.

De andere frustratie is natuurlijk de houding van Myparcel / PostNL die geen enkele moeite doet om mij in contact te brengen met de verantwoordelijke instantie (douane) in het land van de ontvanger. Dit terwijl zij zelf aangeven wel contact daarmee te hebben gehad. Dit steekt vooral omdat ik weet dat er een beoordelingsfout ten grondslag ligt aan de inbeslagname (helaas kennen vele ambtenaren natuurlijk ook niet alle regeltjes van de wet) en ik dus verzet wil voeren. Zonder enig officieel bericht van Myparcel / PostNL of de Duitse douane (dossiernummer) kan ik gewoon niets. Ik vind zelf dat zonder officieel bericht, PostNL verantwoordelijk is en blijft voor de zending en dus op zijn minst zich meer mag inspannen om mij in contact te brengen met de betreffende dienst.
No guts no glory!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: zending wordt vastgehouden door Duitse douane...

08 april 2019

Ik lees vaak op (buitenlandse) websites dat de ontvanger / besteller ten allen tijden verantwoordelijk blijft voor de consequenties van wetgeving in zijn eigen land.
Dat is niet waar.
Je bent gebonden aan wetgeving. De wet in de EU is heel duidelijk, jij bent als verkoper verantwoordelijk voor de levering. Dat een overheid jouw zending tegen houdt is jouw verantwoordelijkheid.
Het zou best kunnen zijn dat de wetgeving in een land buiten de EU anders is. Per land zal je moeten voldoen aan de wetgeving aldaar als jij besluit je te richten op dat land.Hier zijn heel wat regels en uitzonderingen te vinden, dus een allesomvattend antwoord zul je niet zomaar krijgen. Maar het zou buiten de EU bijvoorbeeld inderdaad zo kunnen zijn dat jij wordt gezien als exporteur en dat jouw klant de importeur is. In zo'n geval zou het kunnen zijn dat de verantwoordelijkheid voor de lokale douane voor rekening komt voor jouw klant. Maar nogmaals, binnen de EU is dat niet zo.
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: zending wordt vastgehouden door Duitse douane...

08 april 2019

Het ging inderdaad om sites van buiten de EU.

Okay, dat punt van verantwoordelijk zijn is dan duidelijk.
Maar hoe zit het dan met de verantwoordelijkheid van de transporteur?
MyParcel zegt "wij horen van Post NL dat zij horen van de Duitse douane dat..."
Nogal vaag niet?
Ik weet dat de Duitse douane bij invoer van een zending met een dergelijk artikel (het komt dan wel van buiten de EU) altijd binnen enkele dagen de ontvanger op de hoogte stelt dat er een zending ligt en dat de ontvanger die persoonlijk moet komen afhalen op een lokaal depot.
Ook de NL douane stuurt je een kennisgeving als er een artikel geïmporteerd wordt dat volgens hun niet aan de regels voldoet. Je hebt dan meestal de keuze uit "retour afzender", "afstand doen" (wordt dan vernietigd) of "in beroep gaan tegen de beslissing" (afhandeling kan vervolgens jaaaaaaren duren).
Maar in dit geval dus na 5 weken taal nog teken...
Dat is toch ook geen behoorlijke manier van handelen?
Alsof de douane een soort van "secret service" is die spullen gewoon kan / mag laten verdwijnen zonder dat daarop enige controle mogelijk is?
Het is hier toch (nog) geen China of Rusland... 
No guts no glory!
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: zending wordt vastgehouden door Duitse douane...

21 december 2019

Na ruim 5 maanden was er toch nog een nieuwe ontwikkeling in deze kwestie; het pakje werd alsnog afgeleverd bij de klant... (zat ook geen info van de Douane bij).
Deze had inmiddels al een nieuw artikel van mij gehad maar was zo netjes om mij op de hoogte te stellen van de ontvangst van het originele "in beslag genomen" pakje.
Klant bedank briefje met kortingscode voor een volgende aankoop en retour label gestuurd en pakje is terug gekomen bij mij.

Blijf de ergernis over de opstelling van My Parcel / PostNL in deze kwestie... :evil:
No guts no glory!
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: zending wordt vastgehouden door Duitse douane...

21 december 2019

Wat moet er dan wel niet in het pakket hebben gezeten, dat het door de DE Douane werd tegengehouden? Bij de weinige keren dat ik een issue had met MyParcel was de communicatie daarover altijd onberispelijk. Misschien kun je iets ruimer zijn in je informatie, zodat wij er allen iets van kunnen leren. Anders blijft het een beetje een klacht zonder inhoud.
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: zending wordt vastgehouden door Duitse douane...

21 december 2019

Wat moet er dan wel niet in het pakket hebben gezeten, dat het door de DE Douane werd tegengehouden? Bij de weinige keren dat ik een issue had met MyParcel was de communicatie daarover altijd onberispelijk. Misschien kun je iets ruimer zijn in je informatie, zodat wij er allen iets van kunnen leren. Anders blijft het een beetje een klacht zonder inhoud.
Misschien mijn eerste post in dit topic even (goed) lezen?
No guts no glory!
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: zending wordt vastgehouden door Duitse douane...

22 december 2019

In post nr 1 spreekt u van "Deze Kwestie" zodat het voor mij een raadsel is welke kwestie dan wel. Inbeslagname klinkt nogal dramatisch, vandaar mijn vraag om opheldering, vooral omdat  MyParcel en PostNL een veeg uit de pan krijgen. Wellicht moet u dan uw eigen post ook nog eens even goed lezen.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: zending wordt vastgehouden door Duitse douane...

22 december 2019

@bertb
Eerste post is van 5 april 2019. Zie je die niet? Wat jij aanhaalt met 'deze kwestie' is al de 8ste post. In de eerste post staat inderdaad waar het om gaat.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: zending wordt vastgehouden door Duitse douane...

22 december 2019

De post van gisteren staat mij mij #1 genummerd, vandaar.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht