zending wordt vastgehouden door Duitse douane...
Geplaatst: 05 april 2019
Graag wil ik het volgende probleem aan jullie voorleggen.
Een Duitse klant heeft bij ons een order geplaatst voor een zakmes (waarde 200 euro) en dat pakje is dan ook (verzekerd) verstuurd via Myparcel.
Nu heeft de Duitse douane (die naar nu blijkt af en toe steekproefsgewijs onderzoek doet) dit pakje in beslag genomen (dat is in ieder geval de boodschap van PostNL (via Myparcel) omdat zij vermoeden dat het om een verboden voorwerp zou gaan.
Nu ben ik (met vijf jaar ervaring) al redelijk bekend met de Duitse wetgeving en van mening dat het mes niet onder de "verboden wapens" valt maar de douane heeft uiteraard gewoon de bevoegdheid om e.e.a. te onderzoeken (zij hebben het pakje nu ruim 4 weken in bezit).
Het punt is dat zowel ik als mijn klant geen enkele officiële informatie hebben gekregen van de douane. Niet dat het daar voor onderzoek wordt vastgehouden en ook niet dat het in beslag is genomen.
De laatste PostNL tracking laat zien " pakket gesorteerd voor land van bestemming" en "locatie NL".
Toen de status maar niet veranderde heb ik contact opgenomen met MyParcel. Zij hebben vervolgens PostNL gecontacteerd en melden nu dat het pakje volgens PostNL bij de Duitse douane ligt. In eerste instantie was dat voor onderzoek maar nu zou het daadwerkelijk in beslag genomen zijn.
Vervolgens stellen zij "niets meer voor mij te kunnen betekenen" en dat de verzekering dit niet dekt.
Ik ben van mening dat zelfs in het geval dat het zakmes als een verboden wapen zou zijn geclassificeerd, er toch enige vorm van terugkoppeling dient te gebeuren door de douane. Het zij naar de afzender maar ook naar de ontvanger. Dat gebeurd ook standaard met zakmessen die in Duitsland worden ingevoerd van buiten de EU. De ontvanger ontvangt dan (al binnen enkele dagen) een bericht dat er een pakket ingeklaard moet worden en zij dienen dan zelf persoonlijk naar een douane kantoor te komen om het mes af te halen en evt. invoerrechten te voldoen.
Echter is er geen enkel bericht gestuurd door de Duitse douane.
Myparcel / PostNL werkt niet echt mee om mij contactgegevens te bezorgen van de betreffende dienst in Duitsland. Zij stellen dat de douane aan hen geen verantwoording verschuldigd is en dat het voor hen nu ophoud.
Okay, zover de casus.
Nu de vragen;
- in hoeverre is Myparcel / PostNL toch verantwoordelijk / aansprakelijk als er geen enkele officiële mededeling voor ligt van de betreffende dienst? (dus alleen de mededeling van MyParcel dat PostNL "heeft gemeld" dat het pakje bij de douane ligt). De tracking status geeft aan de het pakje zelfs nog in NL zou zijn...
en dan de andere kant; mijn klant...
- die stelt zich op het standpunt; ik heb besteld en betaald en na 5 weken nog niets ontvangen. Dus ik wil mijn geld terug.
In hoeverre ben ik aansprakelijk voor die schade? Ik heb (aantoonbaar) het pakje verstuurd maar dat wordt blijkbaar door de douane in het land van de ontvanger vastgehouden. Daar voel ik mij dan niet meer echt verantwoordelijk voor.
Any thoughts?
Een Duitse klant heeft bij ons een order geplaatst voor een zakmes (waarde 200 euro) en dat pakje is dan ook (verzekerd) verstuurd via Myparcel.
Nu heeft de Duitse douane (die naar nu blijkt af en toe steekproefsgewijs onderzoek doet) dit pakje in beslag genomen (dat is in ieder geval de boodschap van PostNL (via Myparcel) omdat zij vermoeden dat het om een verboden voorwerp zou gaan.
Nu ben ik (met vijf jaar ervaring) al redelijk bekend met de Duitse wetgeving en van mening dat het mes niet onder de "verboden wapens" valt maar de douane heeft uiteraard gewoon de bevoegdheid om e.e.a. te onderzoeken (zij hebben het pakje nu ruim 4 weken in bezit).
Het punt is dat zowel ik als mijn klant geen enkele officiële informatie hebben gekregen van de douane. Niet dat het daar voor onderzoek wordt vastgehouden en ook niet dat het in beslag is genomen.
De laatste PostNL tracking laat zien " pakket gesorteerd voor land van bestemming" en "locatie NL".
Toen de status maar niet veranderde heb ik contact opgenomen met MyParcel. Zij hebben vervolgens PostNL gecontacteerd en melden nu dat het pakje volgens PostNL bij de Duitse douane ligt. In eerste instantie was dat voor onderzoek maar nu zou het daadwerkelijk in beslag genomen zijn.
Vervolgens stellen zij "niets meer voor mij te kunnen betekenen" en dat de verzekering dit niet dekt.
Ik ben van mening dat zelfs in het geval dat het zakmes als een verboden wapen zou zijn geclassificeerd, er toch enige vorm van terugkoppeling dient te gebeuren door de douane. Het zij naar de afzender maar ook naar de ontvanger. Dat gebeurd ook standaard met zakmessen die in Duitsland worden ingevoerd van buiten de EU. De ontvanger ontvangt dan (al binnen enkele dagen) een bericht dat er een pakket ingeklaard moet worden en zij dienen dan zelf persoonlijk naar een douane kantoor te komen om het mes af te halen en evt. invoerrechten te voldoen.
Echter is er geen enkel bericht gestuurd door de Duitse douane.
Myparcel / PostNL werkt niet echt mee om mij contactgegevens te bezorgen van de betreffende dienst in Duitsland. Zij stellen dat de douane aan hen geen verantwoording verschuldigd is en dat het voor hen nu ophoud.
Okay, zover de casus.
Nu de vragen;
- in hoeverre is Myparcel / PostNL toch verantwoordelijk / aansprakelijk als er geen enkele officiële mededeling voor ligt van de betreffende dienst? (dus alleen de mededeling van MyParcel dat PostNL "heeft gemeld" dat het pakje bij de douane ligt). De tracking status geeft aan de het pakje zelfs nog in NL zou zijn...
en dan de andere kant; mijn klant...
- die stelt zich op het standpunt; ik heb besteld en betaald en na 5 weken nog niets ontvangen. Dus ik wil mijn geld terug.
In hoeverre ben ik aansprakelijk voor die schade? Ik heb (aantoonbaar) het pakje verstuurd maar dat wordt blijkbaar door de douane in het land van de ontvanger vastgehouden. Daar voel ik mij dan niet meer echt verantwoordelijk voor.
Any thoughts?