Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Jimmie
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 januari 2014

Shops United + PostNL (Brievenbuspakje)

09 mei 2019

Sinds kort zijn wij overgestapt naar Shops United om te versturen met PostNL het zogenoemde brievenbuspakje. Wij versturen kleine items die allemaal passen in een envelop van 13x18x0,5 en met een gewicht van 50-75 gram. 

Al deze items passen 100% met gemak door een brievenbus, alleen nu krijgen we van Shops United een naheffing omdat de pakjes de maten voor het brievenbuspakje overschrijden. 

Wat blijkt nu als kijkt naar de tracking info van PostNl is dat envelopen groeien van 60 gram naar bijna 900 gram en de afmeting groeit naar 7,5x55x38, waardoor het geen brievenbuspakje meer is en dus een naheffing op komt. Ik kan me voorstellen dat er door een fout scan dit 1 op de 1000 of zo gebeurt, maar ik heb het sinds ik ben overgestapt gewoon 100 uit 100. 

Komt jullie dit probleem bekend voor? Is shops united wel te vertrouwen? Is postNl wel te vertrouwen?

Shops United komt met de verklaring dat ze een gemiddelde pakken van de pakjes, vreemd, want bij mij is een gemiddelde van 100x60 gram nog steeds 60 gram en een gemiddelde van 13x18x0,5 nog steeds.......We worden nu gedupeerd voor 500+ euro op elke 100 pakjes. 

Hoe hier mee om te gaan?
 
Gebruikersavatar
Gripzakjes.net
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 februari 2017

Re: Shops United + PostNL (Brievenbuspakje)

10 mei 2019

Ik zou foto's maken van hoe je normaal je producten aanbied en doorsturen naar shops united.
Je hebt barcodes dus je kunt je zendingen vergelijken op basis van die barcode.

Verzend zelf ook brievenbuspakjes maar dan in brievenbusdoosjes en die worden altijd goed gemeten, zowel in maat als gewicht.
 
86media
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 april 2016
Contacteer:

Re: Shops United + PostNL (Brievenbuspakje)

10 mei 2019

Volgens mij probeert PostNL de laatste tijd wat extra geld binnen te harken over de rug van de (kleine) ondernemer.
Ook bij ons gebeurt het regelmatig dat we naheffing krijgen i.v.m. handmatige verwerking. 
De account manager van PostNL is hier zelfs op bezoek geweest en heeft zelf aangegeven dat het grootste gedeelte binnen de gewichten en formaten viel.
Nu zetten we op advies van Postnl de artikelen welke buiten het formaat / gewicht vallen in een aparte kar. We weten dus precies het aantal pakketten wat een naheffing zou krijgen.
Echter wordt er gewoon nog steeds het dubbele voor naheffing gerekend.  Heel apart.
De accountmanager gaf aan dat er op het sorteercentrum personen zijn die op het oog moeten controleren of een pakket wel of niet het juiste formaat heeft.
Dat dat nog kan in deze tijd. Niet echt een handig systeem dus.
Kost ons jaarlijks duizenden euro's op deze manier. 
 
Vossie75
Berichten: 122
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Shops United + PostNL (Brievenbuspakje)

10 mei 2019

Ik heb dit regelmatig,
Ik krijg dan van PostNL zo een mooie kaart of je even 4,80 euro ofzo aan postzegels wil plakken en terugsturen omdat pakket te dik was.
Staat dan ook foto bij. 
Gaat dan in 99,9% van de gevallen om pakjes die gewoon binnen de brievenbus maat vallen maar zo mishandeld zijn dat de enveloppe (bubbel plastic)  met hoeken omhoog staat en ze dan hoogste punt daarvan waarschijnlijk meten.
Ik gooi die kaarten altijd weg, krijg je nog eens een herinnering maar daarna niks meer.
Ik begrijp dat jij rechtstreeks van shops-united een rekening krijgt.
Zou toch echt nog eens contact met ze opnemen en situatie uitleggen en dat je niet gaat betalen (gewoon overstappen naar myparcel of andere pakketstapelaar anders)
verschil tussen wat jij opgeeft en wat de maat van brievenbus pakje is is wel extreem groot.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Shops United + PostNL (Brievenbuspakje)

10 mei 2019

Ik verzend brievenbuspakjes stelselmatig in brievenbusdozen, die houden het volume zo goed als constant en zijn qua maat afgestemd op de max brievenbusgrootte. De spullen blijven er doorgaans ook beter schadevrij in. Alleen zuiver platte artikelen onder een bepaalde waarde kunnen in een bubbelenveloppe of bordrugenveloppe. Heb zo goed als nooit navorderingen.
 
Vossie75
Berichten: 122
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Shops United + PostNL (Brievenbuspakje)

10 mei 2019

Ik verzend brievenbuspakjes stelselmatig in brievenbusdozen, die houden het volume zo goed als constant en zijn qua maat afgestemd op de max brievenbusgrootte. De spullen blijven er doorgaans ook beter schadevrij in. Alleen zuiver platte artikelen onder een bepaalde waarde kunnen in een bubbelenveloppe of bordrugenveloppe. Heb zo goed als nooit navorderingen.
Ik vind het probleem juist dat de maat van brievenbus doosjes te klein is.
Max dikte van brievenbus zending mag 3,2 cm zijn maar buitenmaat van de gangbare brievenbusdoosjes ligt rond de 2,5 tot 2,8 mm waarbij je dus 4 tot 7 mm mist, dat is net de hoeveelheid waardoor die voor mij veelal niet bruikbaar zijn.
Zou prettig zijn als die brievenbus doosjes dus ook echt 3,2 cm buitenmaat hadden voor maximaal gebruik.
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Shops United + PostNL (Brievenbuspakje)

11 mei 2019

Dus je wilt gebruik maken van de maximum dikte van de brievenbus, terwijl een brievenbus regelmatig ook kleiner is? Ken je het begrip, "better safe than sorry"?

Het probleem is inderdaad, dat je met een flexibele envelop sneller een naheffing krijgt. Daarom wordt ook een doos aangeraden. Wil je een ander formaat pakje, dan kan @Vossie75 uiteraard zelf dozen op maat laten bestellen, dan is het allemaal mogelijk.

Voor wat betreft het probleem van Jimmy, kom met bewijs dat de afmetingen niet mogelijk zijn, maak een foto van je product met een liniaal ernaast, en leg het op een weegschaal. Betwist de factuur, en betaal wat je denkt dat je moet betalen. Voor de rest zal je moeten afwachten wat ShopsUnited en PostNL ervan zegt.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Shops United + PostNL (Brievenbuspakje)

11 mei 2019

In elk postagentschap staat een brievenbus met een oranje klep: wat daar door kan mag als brief. Mijn standaard brievenbusdoosje past er vwb. dikte door maar het houdt niet over. PostNL schijnt ook sjablonen te leveren met die maat die je voor dit doel kunt gebruiken en die volgens mij ook als bewijs kunnen dienen. Ik verstuur brievenbusdoosjes met een frankeerstempel of met een  MyParcel-etiket, drop ze bij het postagentschap in de supermarkt hier voorafgaand aan de dagelijkse boodschappen en heb nooit problemen met naheffingen, d.w.z. ik krijg ze niet!
 
Vossie75
Berichten: 122
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Shops United + PostNL (Brievenbuspakje)

12 mei 2019

ik wil gebruik maken van de maximaal toegestane maat die postNL toestaat. Dat vervolgens de brievenbus van iemand kleiner is kan ik geen rekening mee houden helaas (datzelfde probleem is als ik enveloppe of andere verpakking tot maximale afmeting vul).
Doosjes op maat laten maken is vel duurder en is het mij niet waard met aantallen die ik gebruik.
Begrijp gewoon simpelweg niet waarom die doosjes 4 tot 7 mm kleiner gemaakt worden als toegestaan is.
Daardoor zijn ze voor mij namelijk in elkgeval net te klein om te gebruiken voor deel van de producten waarvoor ik ze nodig heb.
Zou voorkeur hebben voor doosjes boven enveloppen maar helaas.
Overigens geld niet: wat je in de oranje brievenbus krijgt mag je via brievenbus post verzenden maar geld de afmeting zoals ze opgeven. krijg met wat moeite namelijk ook wel een luchtkussen enveloppe van bijna 4 cm dik door die brievenbus maar krijg daarna waarschijnlijk toch echt een naheffing..
Had die naheffingen overigens al hele tijd niet gehad, maar nu afgelopen 2 weken al hele rits daarvan.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Shops United + PostNL (Brievenbuspakje)

12 mei 2019

Ja, het opzoeken van de grenzen maakt de kans op problemen groter, net als in het echte leven. Ik zou in jouw kiezen voor pakketpost en de klant daar iets meer voor laten betalen (als de branche en de concurrentiepositie dat toelaat natuurlijk) Bedenk dat bij PostNL noodgedwongen het proces sterk geautomatiseerd is en dat een apparaat moeite heeft met een wellicht wat uitgedijde bubbelenveloppe die jij met enige handigheid door de oranje sleuf hebt gewurmd.
 
Vossie75
Berichten: 122
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Shops United + PostNL (Brievenbuspakje)

13 mei 2019

overgaan naar pakketpost is geen optie, tussen het verzenden als brievenbuspakket en als normaal pakket zit een uiteindelijke consumentenprijs verschil van €2,50 (inclusief overige kosten).
Dus als ik wat ik nu als brievenbus verzend als normaal pakket wil gaan verzenden moet ik alle prijzen minimaal €2,50 euro gaan verhogen.
Dat is voor merendeel van de producten geen optie.

en als een brievenbus pakje nu 1 mm kleiner was geweest als max maat had ik nog begrepen, maar 4 tot 7 mm vind ik wel heel groot verschil tussen maat van pakje en max maat wat mag zijn.
Heb daar ook van de makers van dergelijke brievenbus pakjes nog nooit een logische verklaring voor kunnen krijgen.
Maar gevolg is nu dus dat ik voor enveloppen kies waar PostNL dus aanzienlijk meer problemen mee heeft als dat ik voor brievenbus pakjes zou kiezen.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Shops United + PostNL (Brievenbuspakje)

13 mei 2019

Ik hoop dat je iets bereikt: houd ons op de hoogte, want voor alle webwinkeliers die van brievenbusdoosjes gebruik maken is dat interessant.
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Shops United + PostNL (Brievenbuspakje)

14 mei 2019

PostNL heeft een automatisch meetsysteem, dat met rechte lijnen meet. Een grote luchtkussenenveloppe, die wat gekreukeld is, kan dus al een boete opleveren. Bij mij worden de boetes de ene keer op de partijenpost factuur gezet en de andere keer krijg ik een boetekaartje. In beide gevallen kan je met behulp van de betaalcode de foto bekijken. Voor de partijenpost kan je die betaalcode vinden in je Mijn PostNL account. PostNL crediteert alle onterechte boetes, maar je moet er wel iedere keer contact over opnemen met PostNL.
 
Vossie75
Berichten: 122
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Shops United + PostNL (Brievenbuspakje)

15 mei 2019

bij partijenpost moet je contact opnemen, bij een kaartje is kwestie van weggooien
 
wereldvlaggen
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 december 2019

Re: Shops United + PostNL (Brievenbuspakje)

31 december 2019

Hoi allemaal,

Ik heb een (web) winkel in vlag- en vlaggerelateerde producten, oa patches, speldjes en sleutelhangers. Als jaren had ik een webwinkel bij Lightspeed ( voorheen SEO shop ) met een koppeling naar PostNL. Dit liep goed ( dacht ik ). Ik kreeg elke week 2x facturen van de verzonden (brievenbus)pakketten. Één factuur van PostNL Pakketten Benelux Bv en een andere factuur van Koninklijke PostNL BV voor de verzonden brievenbuspakjes.  
Ergens in november 2018 is het ons opgevallen dat we in één week opvallend veel pakketten hadden verstuurd. Meestal versturen we pakketten via GLS omdat ze door GLS worden opgehaald.
We hebben dit uitgezocht en het is gebleken dat 5x brievenbuspakjes als pakketten waren doorberekend. We hebben PostNL gebeld en uitgelegd, bewijs opgestuurd en we hebben na enkele weken een creditfactuur (verrekening ) ontvangen. We zijn dieper gaan zoeken en we hebben geconstateerd dat het best vaak gebeurt. We zijn begonnen alle overzichten van de facturen te downloaden en de desbetreffende orders op te zoeken. We hebben een heleboel gevonden. Contact gehad met Dhr G.K., rayon manager PostNL.( naam zal ik niet openbaar maken, mocht het tot een rechtzaak komen ). Hij wilde harde bewij zien. We hebben een willekeurige week in 2018 uitgekozen en van die week hebben wij 6x voorvallen gevallen geconstateerd. Deze 6x orders hebben wij 'nagemaakt', in dezelfde verpakking gedaan en alle 6 in één doos naar dhr GK opgestuurd. Echter moesten we meerdere keren er achteraan gaan om een reactie te krijgen. Dhr GK gaf zelf toe dat 5x onterecht als pakketten zijn doorberekend. de 6e zou een twijfelgeval zijn ( de inhoud zou kunnen verschuijven waardoor het niet door de brievenbus zou passen). Onzin, ik weet precies wat er in zit, 99% onmogelijk. Dhr GK zegt dat er voor ca. €1000 onterecht is doorbelast en hij wil, en ik citeer zijn leidinggevende '....geheel onverplicht en uit louter coulance een tegemoetkoming aangeboden van €600....' Dus PostNL gaat van mijn €1000 dat onterecht is afgeschreven, €600 teruggeven. Mijn werd ook verteld, 'take it or leave it'. Wat een arrogantie. Ik heb alle telefoongesprekken opgenomen en medewerkers van PostNL klantenservice geven zelf aan dat een heleboel fouten worden gemaakt. De machines zijn geijkt maar blijkbaar werken ze toch niet goed. Ik heb zendingen van geen 2cm hoog opgestuurd en kreeg een naheffing omdat het 7cm hoog zou zijn. 
Ik ben afgelopen zomer naar MyParcel overgestapt maar ik heb van één van de medewerkers van hun klantenservice gehoord dat het nu ook onderdeel van PostNL is. 

Wat kunnen we hier aan doen?
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Shops United + PostNL (Brievenbuspakje)

31 december 2019

Ik verstuur zendingen die kunnen opbollen of verschuiven stelselmatig in brievenbusdozen van golfkarton, met frankeerstempel of via myparcel en heb dit probleem sindsdien nooit meer gehad. Ik hoop dat je er met PostNL uitkomt!
 
webshopeigenaar
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 augustus 2013
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Shops United + PostNL (Brievenbuspakje)

06 januari 2020

ik wil gebruik maken van de maximaal toegestane maat die postNL toestaat. Dat vervolgens de brievenbus van iemand kleiner is kan ik geen rekening mee houden helaas (datzelfde probleem is als ik enveloppe of andere verpakking tot maximale afmeting vul).
Doosjes op maat laten maken is vel duurder en is het mij niet waard met aantallen die ik gebruik.
Begrijp gewoon simpelweg niet waarom die doosjes 4 tot 7 mm kleiner gemaakt worden als toegestaan is.
Daardoor zijn ze voor mij namelijk in elkgeval net te klein om te gebruiken voor deel van de producten waarvoor ik ze nodig heb.
Zou voorkeur hebben voor doosjes boven enveloppen maar helaas.
Beetje late reactie maar zie het nu pas. hou je er wel rekening mee dat bij kartonnen dozen (ook brievenbusdoosjes) altijd de binnenmaat wordt opgegeven zodat je precies weet wat er in past. De buitenmaat is dus groter en dan zit je heel dicht bij wat max als brievenbus post verzonden mag worden. 
Eigenares van 6 webshops. http://www.enveloppenwebshop.nl met goedkope brievenbusdoosjes en luchtkussenenveloppen. Zie profiel welke webshops nog meer
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht