Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Licentie verplicht voor verzenden van verpakkingen naar DE

23 mei 2019

Via de PrestaShop nieuwsbrief kreeg ik een artikel over de verplichting tot een licentie voor (verzend) verpakkingen naar Duitsland. Wanneer je naar Duitsland verzendt, zou je verplicht een licentie moeten aanvragen en daarvoor betalen.
Heeft iemand daarmee al ervaring?
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Licentie verplicht voor verzenden van verpakkingen naar DE

24 mei 2019

Een soort verwijderingsbijdrage? ... again.
Leuker kunnen ze het niet maken, ook niet makkelijker.
 
malibu
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 augustus 2011

Re: Licentie verplicht voor verzenden van verpakkingen naar DE

25 mei 2019

het is niet zo ingewikkeld, kost een paar tientjes per jaar
als je een duitse webshop hebt moet je het zeker doen
het centrale register is openbaar, als je webshop daar niet in voorkomt kun je abgemahnt worden
dat gebeurt op grote schaal en kost aanmerkelijk meer
 
Crni
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 juli 2018
Contacteer:

Re: Licentie verplicht voor verzenden van verpakkingen naar DE

25 mei 2019

Oh goede tip, hier was ik ook niet van op de hoogte, waar kun je de webshop registreren en wat kost het?
...
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Licentie verplicht voor verzenden van verpakkingen naar DE

26 mei 2019

 
malibu
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 augustus 2011

Re: Licentie verplicht voor verzenden van verpakkingen naar DE

27 mei 2019

deze is van af 15 euro per jaar
https://activate.reclay.de


maar eerst registreren bij het centrale register:
https://lucid.verpackungsregister.org
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Licentie verplicht voor verzenden van verpakkingen naar DE

27 mei 2019

Dat het een goede zaak is het volume verpakkingsmateriaal terug te dringen en de "vervuiler" te laten betalen voor wat hij aanricht, daarop valt weinig af te dingen. Maar waarom wordt zoiets niet Europees geregeld?
 
malibu
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 augustus 2011

Re: Licentie verplicht voor verzenden van verpakkingen naar DE

27 mei 2019

het is een europese richtlijn
en dan weten ze er in Duitsland (en Oostenrijk) een mooi burocratisch circus van te maken

in Nederland ligt de ondergrens, weet het niet helemaal zeker, op 300 ton per jaar
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Licentie verplicht voor verzenden van verpakkingen naar DE

27 mei 2019

In DE ligt die grens op 0kg. voor zover ik heb begrepen, dus iedereen is de klos. Moeten we nu ook nog voor AT gaan betalen?
 
malibu
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 augustus 2011

Re: Licentie verplicht voor verzenden van verpakkingen naar DE

28 mei 2019

AT  moet eigenlijk ook, de controle is daar veel minder streng maar als je een AT shop hebt zou ik het wel doen
kan ook bij reclay.de, dan kost het je een paar euro extra
 
xxxniaouli
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 november 2019

Re: Licentie verplicht voor verzenden van verpakkingen naar DE

07 november 2019

Ik probeer dit hele licentie verhaal ook te begrijpen maar voor mij oogt het ingewikkelder dan iedereen hierboven doet lijken :( Ik heb zelf een webshop in cosmetica producten en desondanks wij gevestigd zijn in Nederland verzenden wij ook naar Duitsland. Nu begrijp ik dat er een soort '2-staps registratie' vereist is, dus in eerste instantie registratie bij LUCID van het  Stiftung Zentrale Stelle Verpackungsregister en daarna bij een willekeurige provider voor de verwerking zoals Der Grüner Punkt of Reclay zoals hier boven genoemd. Mijn probleem is dat websites zoals Reclay vragen om een schatting van het aantal producten/afval dat je per jaar Duitsland denkt in te brengen maar dit lijkt me nogal moeilijk te calculeren. Ook vraag ik me af of ik nu dus bij elke bestelling vanuit Duitsland de artikelen en de verpakking dus moet registeren in beide systemen? Hopelijk kan iemand wat duidelijkheid hierin scheppen
 
malibu
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 augustus 2011

Re: Licentie verplicht voor verzenden van verpakkingen naar DE

07 november 2019

je maakt een schatting van het aantal kilo's voor het komende jaar, dat is wel te doen als je ongeveer weet hoeveel bestellingen je krijgt
aan het eind van het jaar stel je het eventueel bij en maak je de opgave definitief
dus zeker niet niet na elke bestelling de cijfers bij werken
het kost je echt niet meer dan een uur per jaar
 
 
xxxniaouli
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 november 2019

Re: Licentie verplicht voor verzenden van verpakkingen naar DE

07 november 2019

je maakt een schatting van het aantal kilo's voor het komende jaar, dat is wel te doen als je ongeveer weet hoeveel bestellingen je krijgt
aan het eind van het jaar stel je het eventueel bij en maak je de opgave definitief
dus zeker niet niet na elke bestelling de cijfers bij werken
het kost je echt niet meer dan een uur per jaar
 

Het probleem is hierbij dat ik geen vast assortiment heb. Ik verkoop cosmetica dus de ene keer kan een klant een shampoo in een plastic fles bestellen en de andere keer een crème in een glazen pot. Ik zal dus denk ik alsnog per bestelling dit bij moeten houden 😩
 
malibu
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 augustus 2011

Re: Licentie verplicht voor verzenden van verpakkingen naar DE

07 november 2019

maak eerst een lage schatting, bv 10 kg glas en 10 kg plastic enz zodat je kunt registreren
turf het aantal potjes en flesjes wat je verkoopt en bereken of schat het totale gewicht
pas aan het eind van het jaar je eerder gemaakte schatting aan
gooi er eventueel een paar procent boven op en betaal iets te veel
maar ga het niet op de gram nauwkeurig bij houden, zonde van je tijd