Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
regenboogschaap
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 december 2010

klant chili weigert bestelling wat nu?

15 juni 2019

Ik hoop dat ik het hier goed heb geplaatst.
Een "klant" uit Chili had voor €1500 aan kleding bestelt (allemaal aanbiedingen) Ze heeft in haar mail gevraagd om twee aparte dozen want het moest onder de €1000 blijven.
Ik heb erovergeen gelezen en toen ik de verzendkosten had berekend, vroeg ze of dat voor 1 of 2 dozen was. Ik gaf aan 1 doos tenzij het niet zou passen.
De verzendkosten waren €115, ik berekende €70. Ze heeft betaald per bankoverschrijving via een derde partij (gelukkig niet met paypal) en nu weigert ze het pakket, omdat het een doos is en de invoerkosten te hoog zijn. Ik heb nog gevraagd wat de invoerkosten waren, maar daar heb ik nooit een antwoord op gekregen. Ik vermoed dat ze geen rekening heeft gehouden met de invoerbelasting en het dus niet meer wil. Ik moest postnl maar vragen het pakket weer op te halen.

Het pakket is verzekerd voor €1500 maar als het pakket kwijtraakt omdat zij het niet ophaalt, of misschien het pakket vernietigen, hoe zit dat dan?
Zij wenst nu het aankoopbedrag terug, maar dat lijkt me niet?? Ik heb flinke kosten gemaakt (naast al het werk dat er ondertussen in zit)

Binnen de eu hebben klanten heel veel rechten maar hoe zit dat hier??
http://www.regenboogschaap.nl alles voor vilten, (antroposofische)poppen maken, breien, haken Veel gevilte slofjes, kralen, mutsen sieraden bloemen etc.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: klant chili weigert bestelling wat nu?

17 juni 2019

Ze heeft betaald per bankoverschrijving via een derde partij  (gelukkig niet met paypal) 
Dit klinkt een beetje vaag. Hoe is er precies betaald en zou die transactie door de klant teruggedraaid kunnen worden?

In principe heeft jouw klant de producten geïmporteerd. Ik ben niet bekend met Chileense wetgeving, maar ik ben er vrij zeker van dat het risico bij jouw klant ligt. Die is als importeur verantwoordelijk voor de zending. Afhankelijk van of en wat er afgesproken is, is dat vaak vanaf het moment dat de zending op de boot of het vliegtuig staat  (FOB).
 
MichelB
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 oktober 2015

Re: klant chili weigert bestelling wat nu?

17 juni 2019

Wat Wouter zegt klopt inderdaad, maar als ik het verhaal van TS lees lijkt het erop dat hier niets over is afgesproken van tevoren met de ontvanger en dat kan nog wel een "dingetje" zijn/worden. 

Tenzij DDP (Delivery Duty Paid) is overeengekomen is de ontvanger bijna altijd verantwoordelijk voor het inklaren van de zending en het betalen van invoerrechten, BTW, etc... 

Anderzijds heeft een klant buiten de EU als consument (denk ik) net zoveel rechten als een klant binnen de EU. Zoals het retourneren van aankopen binnen 14 dagen en dat soort zaken. Dan moeten ze de goederen wel retour sturen natuurlijk. 

De verzekering zal waarschijnlijk niet uitkeren, maar volgens mij is dat ook niet nodig. Je hebt het geld al ontvangen toch of lees ik dat verkeerd?
 
regenboogschaap
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 december 2010

Re: klant chili weigert bestelling wat nu?

17 juni 2019

Wat Wouter zegt klopt inderdaad, maar als ik het verhaal van TS lees lijkt het erop dat hier niets over is afgesproken van tevoren met de ontvanger en dat kan nog wel een "dingetje" zijn/worden. 

Tenzij DDP (Delivery Duty Paid) is overeengekomen is de ontvanger bijna altijd verantwoordelijk voor het inklaren van de zending en het betalen van invoerrechten, BTW, etc... 

Anderzijds heeft een klant buiten de EU als consument (denk ik) net zoveel rechten als een klant binnen de EU. Zoals het retourneren van aankopen binnen 14 dagen en dat soort zaken. Dan moeten ze de goederen wel retour sturen natuurlijk. 

De verzekering zal waarschijnlijk niet uitkeren, maar volgens mij is dat ook niet nodig. Je hebt het geld al ontvangen toch of lees ik dat verkeerd?

Ja ik heb het geld binnen dus voor mij is het nu klaar. Als zij de producten retourneert, krijgt ze haar geld terug, ook prima. Maar zou ik dan ook de €115 verzendkosten kwijt zijn? Zij wil dus op MIJN kosten retourneren...dat vind ik uiteraard NIET prima. Daarnaast weet ik niet of ik OOK nog inklaringskosten mag betalen omdat de zending uit Chili afkomstig is.

Ik heb afgesproken de producten goed verzekerd te verzenden en dat heb ik ook gedaan. Het is meer als het pakket vernietigd wordt of kwijt raakt omdat zij het  niet ophaalt (nu claimt ze dus dat ze het niet KAN afhalen) zij straks haar geld terugwil (ze had al een klacht ingediend op een forum voor klachten aan bedrijven, van de consumentenbond, waarop ik uiteraard netjes gereageerd heb) 
http://www.regenboogschaap.nl alles voor vilten, (antroposofische)poppen maken, breien, haken Veel gevilte slofjes, kralen, mutsen sieraden bloemen etc.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
regenboogschaap
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 december 2010

Re: klant chili weigert bestelling wat nu?

17 juni 2019

Ze heeft betaald per bankoverschrijving via een derde partij  (gelukkig niet met paypal) 
Dit klinkt een beetje vaag. Hoe is er precies betaald en zou die transactie door de klant teruggedraaid kunnen worden?

In principe heeft jouw klant de producten geïmporteerd. Ik ben niet bekend met Chileense wetgeving, maar ik ben er vrij zeker van dat het risico bij jouw klant ligt. Die is als importeur verantwoordelijk voor de zending. Afhankelijk van of en wat er afgesproken is, is dat vaak vanaf het moment dat de zending op de boot of het vliegtuig staat  (FOB).
zij heeft betaald met transferwise via Duitsland en staat als europe transactie op mijn afschrift.
http://www.regenboogschaap.nl alles voor vilten, (antroposofische)poppen maken, breien, haken Veel gevilte slofjes, kralen, mutsen sieraden bloemen etc.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: klant chili weigert bestelling wat nu?

17 juni 2019

Anderzijds heeft een klant buiten de EU als consument (denk ik) net zoveel rechten als een klant binnen de EU. Zoals het retourneren van aankopen binnen 14 dagen en dat soort zaken. Dan moeten ze de goederen wel retour sturen natuurlijk. 
Dat denk ik niet. De wetgeving van een land heeft alleen betrekking op bedrijven die in dat land gevestigd zijn. In de EU is dat bijvoorbeeld een ding met de Chinese webshops. Die houden zich niet aan de EU wetgeving, maar omdat ze hier niet gevestigd zijn is daar niet heel veel tegen te doen. De ACM wilt daar overigens alsnog iets tegen doen, maar goed, dat is een ander verhaal.

Eventuele Chileense wetgeving tbv. bescherming van consumenten zal m.i. niet van toepassing zijn op dit verhaal.

Als het geld inderdaad onomkeerbaar ontvangen is dan zou ik de klant melden dat als de zending ongeschonden retour ontvangen wordt dat dan het bedrag minus verzendkosten en eventuele andere kosten die je hebt moeten maken teruggestort wordt. Daarmee kom je de klant al veel meer tegemoet dan dat je wettelijk gezien zou moeten.
 
MichelB
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 oktober 2015

Re: klant chili weigert bestelling wat nu?

17 juni 2019

Anderzijds heeft een klant buiten de EU als consument (denk ik) net zoveel rechten als een klant binnen de EU. Zoals het retourneren van aankopen binnen 14 dagen en dat soort zaken. Dan moeten ze de goederen wel retour sturen natuurlijk. 
Dat denk ik niet. De wetgeving van een land heeft alleen betrekking op bedrijven die in dat land gevestigd zijn. In de EU is dat bijvoorbeeld een ding met de Chinese webshops. Die houden zich niet aan de EU wetgeving, maar omdat ze hier niet gevestigd zijn is daar niet heel veel tegen te doen. De ACM wilt daar overigens alsnog iets tegen doen, maar goed, dat is een ander verhaal.

Eventuele Chileense wetgeving tbv. bescherming van consumenten zal m.i. niet van toepassing zijn op dit verhaal.

Als het geld inderdaad onomkeerbaar ontvangen is dan zou ik de klant melden dat als de zending ongeschonden retour ontvangen wordt dat dan het bedrag minus verzendkosten en eventuele andere kosten die je hebt moeten maken teruggestort wordt. Daarmee kom je de klant al veel meer tegemoet dan dat je wettelijk gezien zou moeten.
Ik denk inderdaad dat dat ook wel klopt, maar in de algemene voorwaarden (AV) van TS staat: " u kunt binnen veertien werkdagen na ontvangen van de producten deze retourneren. De producten dienen in originele staat te verkeren. De verzendkosten voor het retourneren zijn voor de koper" Hierin staat geen uitsluiting voor klanten buiten de EU. Het lijkt mij dat dit voor iedere consument geldt, dus ook voor klanten buiten de EU.

Verder kan de klant de goederen niet retourneren, omdat ze deze eerst in haar bezit zal moeten hebben om ze te kunnen retourneren. Om in het bezit te komen van de goederen, zal ze eerst invoerrechten moeten betalen in Chili, anders wordt de zending niet vrijgegeven. 

Ook lees ik in de AV dat de kosten voor het retourneren voor rekening van de koper zijn. Ook daar hoeft je je geen zorgen om te maken lijkt mij. Zoals Wouter al aangeeft, kan je te maken kosten aftrekken van het aankoopbedrag.

Als de zending door de douane wordt vernietigd, is dat in eerste instantie het probleem van je klant (tenzij je specifiek zaken hebt afgesproken over invoerrechten ed.). Dit kan zij voorkomen door de invoerrechten te betalen.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht