Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Duurzamere vervanging bubbelfolie?

01 augustus 2019

Beste mensen,

Met onze webshop zijn we graag zo min mogelijk milieuvervuilend.  
We verzenden chocolades, en die zijn logischerwijs breekbaar. Het meest verzenden we met brievenbuspakjes (soms per fietskoerier).

Een brievenbuspakje is opzich milieuvriendelijker dan een pakket, maar we blijven zitten met het opvulmateriaal. 
We gebruiken afbreekbare nibs, gebruikt karton etc, maar juist in de brievenbusdoosjes is vaak ook een laagje bubbelfolie nodig. En voor dat bubbelfolie zoek ik eigenlijk een duurzamere/plasticvrije vervanger. 

Ik vond al wel bubbelfolie half plastic half suikerriet maar dat lijkt me eigenlijk weinig zoden aan de dijk zetten..want het lijkt me dat het plastic dan juist slechter te recyclen is (weet niet of dit echt zo is).

Was benieuwd of mensen oplossingen weten die wel als dunne opvulling passen, maar ook de stevigheid van bubbelfolie geven.   
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Duurzamere vervanging bubbelfolie?

01 augustus 2019

Ik gebruik juist geen plastic, maar gepropt papier.

Wat ik op de Webwinkel Vakdagen tegenkwam was volgend product van Antalis:
https://www.antalis.nl/business/product ... Exbox+mini

Hier werd ik vrij enthousiast van en mijn vriendin die juwelen verkoopt ook. Het ziet er ook vrij luxe uit namelijk.
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Duurzamere vervanging bubbelfolie?

02 augustus 2019

Dank voor je reactie!

Ziet er zeker sjiek uit!  

Nu je dit linkt bedenk ik iets dat ik eerder ook had kunnen bedenken...gewoon golfkarton. De gelinkte optie is neem ik aan wel wat prijziger (zo nog even kijken) en golfkarton doet hetzelfde en misschien voor waar ik het voor wil (toplaag) zelfs beter, al is wat je linkt wel echt mooi. In ieder geval weer goede inspiratie voor verder speuren. 

Gepropt papier gebruiken we ook, maar toch niet zo vaak bij brievenbusdoosjes. We hebben maten genoeg, en dus past het meestal al heel aardig, en is het belangrijkste dat er wat 'dikte' van de repen mist, daar gebruik ik nu dan het noppenfolie voor. 

 
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Duurzamere vervanging bubbelfolie?

02 augustus 2019

Een milieuvriendelijker alternatief voor de luchtkussenenveloppen die ik veel gebruik (dat ook weer niet veel zwaarder mag zijn) zou mij ook welkom zijn.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Crni
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 juli 2018
Contacteer:

Re: Duurzamere vervanging bubbelfolie?

02 augustus 2019

Wij gebruiken zoveel mogelijk papier/karton en zo min mogelijk plastic. Is golfkarton niet iets voor je?
...
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Duurzamere vervanging bubbelfolie?

02 augustus 2019

Golfkarton is een overweging, maar is helaas vele malen zwaarder dan bubbelenveloppen en dat zorgt voor minimaal een verdubbeling van de portokosten van veel zendingen die ik nu voor 81cent door het frankeerapparaat haal. Bovendien zijn golfkarton enveloppen 3-4 keer duurder dan bubbelenveloppen. Raar eigenlijk. Zal wel te maken hebben met de veel lagere vraag. Bubbelenveloppen zijn uit milieuoverwegingen natuurlijk ondingen want het plastic scheiden van het papier gebeurt alleen in theorie.
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Duurzamere vervanging bubbelfolie?

02 augustus 2019

Dank voor je reactie!

Ziet er zeker sjiek uit!  

Nu je dit linkt bedenk ik iets dat ik eerder ook had kunnen bedenken...gewoon golfkarton. De gelinkte optie is neem ik aan wel wat prijziger (zo nog even kijken) en golfkarton doet hetzelfde en misschien voor waar ik het voor wil (toplaag) zelfs beter, al is wat je linkt wel echt mooi. In ieder geval weer goede inspiratie voor verder speuren.
Zoals ik zie is het ongeveer 1,5 - 2 keer zo duur, uitgaande van een rol bubbelfolie van 50x100m bij mijn leverancier (€20,-) en de GeamiWrap met "kartonnen behuizing" is €40,- .
Mijn inschatting is overigens wel dat het 4 keer minder ruimte in beslag neemt dan een rol bubbelfolie, afhankelijk vanwaar je het verstuurd is dat ook wel wat waard :)
Het wordt inderdaad wat zwaarder.

Overigens ook interessant om te weten, is hoe PostNL alles sorteert. Het kan best zijn dat je brievenbuspost door een soort sorteertrommel gaat:
https://www.youtube.com/watch?v=9exsQMTPIbY
Brievenbuspakjes worden op een andere manier gesorteerd:
https://www.youtube.com/watch?v=PCKQpiEUZFQ
 
Youpack.nl
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 februari 2019
Contacteer:

Re: Duurzamere vervanging bubbelfolie?

28 augustus 2019

Goedemiddag,

De vraag naar milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen neemt steeds meer toe. Wij bieden milieuvriendelijke verpakkings- en beschermingsmaterialen aan.
Zo bieden wij onder andere brievenbusdozen aan van gerecycled karton en hebben we opvulmateriaal als papierwol, opvulpapier en sizzlepak in ons assortiment.  
Dit zijn opvulmaterialen gemaakt van gerecycled papier die bescherming bieden tijdens transport en opslag. 

Mochten jullie dit interessant vinden kunnen jullie een kijkje nemen op onze site

Met vriendelijke groet, 
Jordy - Youpack
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Duurzamere vervanging bubbelfolie?

29 augustus 2019

En bubbelenveloppen zonder plastic die toch niet al te zwaar zijn?
 
Gebruikersavatar
VIV Veenendaal
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 april 2017
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Duurzamere vervanging bubbelfolie?

04 september 2019

Bubbelenveloppen hebben zo'n laag gewicht per stuk dankzij de luchtkussenfolie. Dit vervangen voor iets met dezelfde beschermingswaarde brengt weer met zich mee dat de enveloppen meer gaan wegen per stuk, wat in hogere verzendkosten resulteert.

Wellicht komen er in de toekomst luchtkussen enveloppen op de markt waarbij de luchtkussenfolie gemaakt is van BIO folie. Vooralsnog is dit niet verkrijgbaar.
VIV Verpakkingen, dé online webwinkel voor webshopverpakkingen: dozen, brievenbusdoosjes, bubbelenveloppen, tape en meer!
https://webshop.viv.nl/
 
jritzema
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 mei 2011
Contacteer:

Re: Duurzamere vervanging bubbelfolie?

06 september 2019

Pakpapier overwogen? Past ook binnen een circulaire economie.
https://www.petgets.nl Online dierenwinkel - Alles voor huisdieren.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Duurzamere vervanging bubbelfolie?

06 september 2019

Pakpapier heeft maar een beperkte toepassing: voor voorwerpen die al in een doos zitten. Het geeft ook weinig bescherming en als extra verpakking om een doos is het niet erg zinvol. Voor grote, zachte artikelen, zoals kleding is het wellicht een oplossing. Nadeel van pakpapier is ook het benodigde plakband (van kunststof!) Of wilde je ons weer aan het papieren plakband met beenderlijm-kleeflaag en/of het hennep-paktouw hebben?
 
Gebruikersavatar
VIV Veenendaal
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 april 2017
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Duurzamere vervanging bubbelfolie?

09 september 2019

Tegenwoordig zijn er ook zelfklevende verpakkingstapes op basis van papier. De lijmlaag bestaat in dit geval uit cellulose. Voor meer informatie, zie onze website! Deze tape is vrij van kunststof en uiteraard ook 100% recyclebaar. 
VIV Verpakkingen, dé online webwinkel voor webshopverpakkingen: dozen, brievenbusdoosjes, bubbelenveloppen, tape en meer!
https://webshop.viv.nl/
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Duurzamere vervanging bubbelfolie?

09 september 2019

Zijn er voor het ouderwetse papieren plakband ook de ouderwetse dispensers met waterreservoir nog leverbaar?
 
Gebruikersavatar
VIV Veenendaal
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 april 2017
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Duurzamere vervanging bubbelfolie?

09 september 2019

Deze dispensers zijn inderdaad nog gewoon leverbaar. Voor meer informatie kun je gerust contact met ons opnemen!
VIV Verpakkingen, dé online webwinkel voor webshopverpakkingen: dozen, brievenbusdoosjes, bubbelenveloppen, tape en meer!
https://webshop.viv.nl/