Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Vossie75
Berichten: 122
Lid geworden op: 06 februari 2011

OMS / WMS verschil en welk pakket?

29 augustus 2019

voor een compleet nieuw op te zetten systeem voor mijn bedrijf bestaande uit verschillende onderdelen zoals:

- PIM
- Voorraad beheer (deels custom)
- OMS
- webshop

ben ik opzoek naar het juiste systeem voor verwerken van mijn orders.

Ik heb een klein deel van producten zelf op voorraad, deel ligt bij platformen en de rest  koop ik in als ik verkocht heb (bij deel leveranciers bestel ik 2 keer per dag en heb dan nog dezelfde dag binnen, ander deel krijg ik de dag erop binnen en later zal ik deel ook via dropshipping gaan laten verzenden).

Wat ik zoek is dus een systeem waarin vanuit alle kanalen waar ik verkoop de orders ingeladen kunnen worden, pakbonnen gemaakt kunnen worden en verzendlabels gemaakt kunnen worden (via myparcel).
Op moment dat voorraad binnen is moet ik de orders dus op volgorde van ontvangst kunnen verwerken waarna de klant een update krijgt en ook de rest van de systemen een update krijgen (via een centrale tijdlijn) zodat de orders in webshops/platformen ook bijgewerkt worden.

Al even gekeken naar Picqer, ziet er wel goed uit maar is niet goedkoop (in elkgeval niet als je onderin een staffel zit).
Ik vroeg me af wat het verschil is tussen een WMS en een OMS en welke systemen jullie gebruiken en hoe die bevallen.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: OMS / WMS verschil en welk pakket?

30 augustus 2019

Qua keuze voor een pakket weet ik niet of ik je kan helpen, picqer is imho al relatief goedkoop.

Een WMS is een stuk software om je logistiek in je magazijn te regelen, dus echt voor het magazijn zelf. De software omvat magazijnlocaties, picksystemen, integraties met barcodescanners, verzendlabels, enz.

Een OMS is meer om offertes, orders en de statussen daarvan te managen. Dat is zeg maar wat normaal gesproken de afdeling verkoop zou gebruiken.
 
Vossie75
Berichten: 122
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: OMS / WMS verschil en welk pakket?

03 september 2019

Hallo Wouter,
Ik heb dus maar beperkt eigen magazijn/voorraad.
Software is bedoeld dat het mij helpt de orders te verwerken.
Het is ook maar een deel van het volledige systeem.
alle orders zouden ingeschoten worden, alle producten en voorraad die ik zelf heb.
indien iets dus niet bij mij op voorraad is zou dat systeem moeten aangeven dat er een backorder is, dat wordt weer door ander systeem opgepikt en omgezet in een besteloverzicht. als die bestelling binnen is zal dat weer naar Picqer of ander systeem gestuurd worden waarna die weer kan aangeven welke orders er verwerkt kunnen worden.

Of picqer duur of goedkoop is hangt af van of je onderin de staffel zit met aantal orders of bovenin de staffel.
Bij laagste staffel zit je namelijk bij 20 orders per dag op €0,58 per order. zit je bovenin de staffel met 3000 per maand is dat nog maar €0,12 per order.
Terwijl als je naar 3001 orders per maand gaat je weer omhoog naar €0,25 cent per order gaat.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht