Heel waar, psychologie speelt mee. Maar pas op om daar al te stellig in te zijn...
Het is namelijk nogal een complex geheel en 30 euro incl verzending is niet meer voor iedereen in alle gevallen positiever dan 25 + 5.
Kijk vooral wat bij jou en jouw klanten passend is. Verkoop je vooral aan koopjesjagers? Verkoop je iets dat je ook op 10 andere sites vinden kunt waar ze gratis verzending aanbieden? Ja, ga dan vooral daar in mee. Maar weet dan wel dat je niet snel terug kunt. Bovendien zit je met prijzen van producten zelf ook met bepaalde psychologische grenzen.
De allergrootste webshop hebben met 'gratis verzending' ook een probleem voor zichzelf gecreëerd. Verzenden kost ook hen heel veel. En kijk naar alle online supermarkten die enorme verliezen maken. Hoe meer ze groeien hoe meer verlies. Totdat ze de verzending nog veel efficiënter weten te krijgen.
Als kleine webshop kun je vaak wel efficiënter. Maar hou vooral in de gaten dat je (meestal) geen 10 jaren plan van verlies draaien kunt hebben. Dat hoeft ook niet, tenzij je plan is marktleider te worden van een miljoenenbedrijf of miljardenbedrijf. En dan kun je beter al in het begin zorgen dat je ook met een iets lagere omzet je marge goed in de gaten houdt. Ik denk dat veel beginnende webshops daar op de mist in gaan. Niet goed meenemen in kijken naar verzendkosten, retourpercentages, een plan hoe ze gaan groeien en wat er voor kosten bij komen... En daar hoort ook een beter plan bij dan enkel zeggen 'we doen geen verzendkosten want als we het in de prijs verrekenen werkt dat psychologisch beter'. Bekijk het totaalplaatje...
Heel verhaal