Pagina 1 van 1

Prijsverhoging PostNL

Geplaatst: 12 november 2019
door Robanjer
Ik ben nieuwsgierig hoe collega’s met de pakketprijs verhoging van PostNL omgaan. Bij ons betaald iedere klant gewoon Euro 6,95 voor het versturen met PostNL, op contractbasis betalen wij ongeveer 7,28 per pakket. Vanaf 1 januari 2020 verhoogt PostNL de basisprijs naar Euro 7,25
We denken erover om de verzendkosten voor de klant te verhogen naar Euro 7,50 dan dekt deze prijs ook nog een gedeelte van de extra kosten voor een handtekening voor ontvangst. Hoe doen jullie dit?

Re: Prijsverhoging PostNL

Geplaatst: 13 november 2019
door DannyvdM
Heb je er al eens aan gedacht een tussenpersoon (Een "stapelaar") In te schakelen? Denk aan bijvoorbeeld MyParcel of Sendcloud.

Ik weet niet of ik Sendcloud nog wel aanraad. Ze lijken niet meer te werken met staffels en ze beantwoorden mijn mail er niet over. Als je toch met PostNL verstuur, kan je denk ik het beste voor MyParcel gaan.

MyParcel is een dochteronderneming van PostNL, ze hanteren alleen scherpere tarieven :)

Re: Prijsverhoging PostNL

Geplaatst: 15 november 2019
door chocoladeverkopers
Dat lijkt mij ook verstandig...

Maar om hoe je het berekend... Kijk vooral naar het totaalplaatje. Je kosten, wat zijn je marges, wat vinden klanten een normaal bedrag bij jouw product.

Wij rekenen altijd €2,95. Dat vinden we een mooi bedrag en we houden het graag simpel. En natuurlijk kijken we naar klantreacties, bestelgrootte, marge. Want uiteraard betalen ook wij wat meer. Gelukkig past bij ons het meeste door de brievenbus. Maar wat je daarin kiest zal voor iedereen anders zijn. Ik zou bij veel producten zelf 7,50 verzending een grote drempel vinden. 

Re: Prijsverhoging PostNL

Geplaatst: 15 november 2019
door libertes
Ik vind deze afbeelding wel goed weergeven hoe veel consumenten aankijken tegen verzendkosten:
Afbeelding

De moraal? De consument is niet rationeel, maar vaker emotioneel. Ik zou dus oppassen met de verzendkosten altijd 1 op 1 door te berekenen. Je maakt dan heel tastbaar dat een product verzenden geld kost, de consument voelt dan de pijn van het bestellen, linksom of rechtsom moet jij de kosten natuurlijk terug verdienen. Dus die consument ontkomt er niet aan, maar vaak werkt het beter om de producten net iets duurder te maken dan om (te hoge) verzendkosten te rekenen.

Re: Prijsverhoging PostNL

Geplaatst: 15 november 2019
door chocoladeverkopers
Heel waar, psychologie speelt mee. Maar pas op om daar al te stellig in te zijn... 

Het is namelijk nogal een complex geheel en 30 euro incl verzending is niet meer voor iedereen in alle gevallen positiever dan 25 + 5. 

Kijk vooral wat bij jou en jouw klanten passend is. Verkoop je vooral aan koopjesjagers? Verkoop je iets dat je ook op 10 andere sites vinden kunt waar ze gratis verzending aanbieden? Ja, ga dan vooral daar in mee. Maar weet dan wel dat je niet snel terug kunt. Bovendien zit je met prijzen van producten zelf ook met bepaalde psychologische grenzen. 

De allergrootste webshop hebben met 'gratis verzending' ook een probleem voor zichzelf gecreëerd. Verzenden kost ook hen heel veel. En kijk naar alle online supermarkten die enorme verliezen maken. Hoe meer ze groeien hoe meer verlies. Totdat ze de verzending nog veel efficiënter weten te krijgen. 

Als kleine webshop kun je vaak wel efficiënter. Maar hou vooral in de gaten dat je (meestal) geen 10 jaren plan van verlies draaien kunt hebben. Dat hoeft ook niet, tenzij je plan is marktleider te worden van een miljoenenbedrijf of miljardenbedrijf. En dan kun je beter al in het begin zorgen dat je ook met een iets lagere omzet je marge goed in de gaten houdt. Ik denk dat veel beginnende webshops daar op de mist in gaan. Niet goed meenemen in kijken naar verzendkosten, retourpercentages, een plan hoe ze gaan groeien en wat er voor kosten bij komen... En daar hoort ook een beter plan bij dan enkel zeggen 'we doen geen verzendkosten want als we het in de prijs verrekenen werkt dat psychologisch beter'. Bekijk het totaalplaatje...

Heel verhaal :D 

Re: Prijsverhoging PostNL

Geplaatst: 16 november 2019
door BertB
Ja, als gratis verzending nu eens niet was toegestaan! Als ik naar een stenen winkel moet lopen, fietsen, rijden of gebruik moet maken van het OV is dat toch óók niet gratis? Gratis verzending is m.i. in meerdere opzichten een vorm van concurrentievervalsing.

Re: Prijsverhoging PostNL

Geplaatst: 16 november 2019
door Mick
Ja, als gratis verzending nu eens niet was toegestaan! Als ik naar een stenen winkel moet lopen, fietsen, rijden of gebruik moet maken van het OV is dat toch óók niet gratis? Gratis verzending is m.i. in meerdere opzichten een vorm van concurrentievervalsing.
Welke kosten maak jij om naar de winkel te lopen of fietsen?

Re: Prijsverhoging PostNL

Geplaatst: 17 november 2019
door BertB
Versleten zolen van dure schoenen en afschrijving van de fiets! Nee zonder gekheid, het gaat natuurlijk om de moeite die je moet doen voor een aankoop in een stenen winkel en waarom het dan gratis zou moeten zijn wanneer iets vanuit je luie stoel besteld, bij de voordeur afgeleverd wordt. Al die gratis bezorgingen leiden uiteindelijk ook tot uitbuiting van de bezorgers, die veel te veel uren maken voor een volstrekt onvoldoende beloning.

Re: Prijsverhoging PostNL

Geplaatst: 17 november 2019
door Mick
Al die gratis bezorgingen leiden uiteindelijk ook tot uitbuiting van de bezorgers, die veel te veel uren maken voor een volstrekt onvoldoende beloning.
Ook hier volg ik het niet helemaal ;-)
Want een webwinkel die 'Gratis' verzending aanbied, betaald ook gewoon verzendkosten aan de bezorger. Het verzendtarief staat alleen niet appart op de factuur, maar is onderdeel van de prijs of gaat van zijn eigen marge af...
Als ik €10,- verzendkosten vraag voor een brievenbuspakketje, merkt de bezorger daar niks van, want dan verdwijnt het gewoon in mijn eigen zak ;-)
Breng ik die kosten niet in rekening, ben ik ook de enige die dat in z'n portemonnee voelt.

Re: Prijsverhoging PostNL

Geplaatst: 17 november 2019
door BertB
Dat is erg kort door de bocht van Mick: gratis verzenden is een van de oorzaken van een "race to the bottom" voor de vervoerstarieven van PostNL, GLS, DHL etc. Die lage tarieven leiden niet tot minder profijt voor de aandeelhouders, maar tot lagere uurlonen en vaak stuklonen voor de bezorgers en een hele keten van schijnzelfstandigen. Als de bezorgers het juiste loon naar werken zouden krijgen en dat ook op een eerlijke manier zou worden doorberekend in de verzendkosten van de internetwinkelklant, is dat in het voordeel van de kleine internetwinkelier (in de meerderheid op dit forum) en ook van de concurrentiepositie van de kleine stenen winkel, die nu ten ondergaat dankzij de Zalando's en andere vooralsnog verlieslatende initiatieven van durfkapitalisten.

Re: Prijsverhoging PostNL

Geplaatst: 02 december 2019
door Robanjer
Wij merken met onze gietijzeren producten dat klanten best bereid zijn om verzendkosten te betalen. Het verpakken is arbeidsintensief omdat de producten breekbaar zijn. Er is veel concurentie, wij zijn niet de goedkoopste en ook niet de duurste. Meest belangrijk is toch om winst te draaien, dat lukt op deze manier heel goed. De tijd van gratis versturen loopt naar mijn mening op zijn eind, grote spelers als Zalando, Coolblue en Bol.com komen er zo langzamerhand wel achter dat de verliezen veelal door retouren en gratis versturen komen. 
Vanwege onze concurrentie is het niet mogelijk om de verzendkosten in de artikelprijs te verrekenen. Ik denk dat we het dan toch op Euro 6,95 moeten houden en rekening moeten houden met een extra kostenpost van een 5% 

Re: Prijsverhoging PostNL

Geplaatst: 16 december 2019
door Captain Pervert
Ik zou de verzendkosten altijd rond de 5 euro houden en de rest interen op je marge.
7.50 klinkt echt heel veel.
Tenzij je producten relatief duur en zeldzaam zijn.  (Maar klanten verwachten bij grote bedragen juist weer gratis verzending)