Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
avandalen
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 januari 2020

PostNL tot 690% duurder in 2020

07 januari 2020

Webwinkeltjes failliet door prijsverhoging PostNL tot 690%

Ik heb een webwinkeltje waar ik zelfgemaakte elektronica verkoop om de kosten van mijn hobby te kunnen betalen. Het winkeltje is gebaseerd op het feit dat brievenbuspost onder de 100 gram goedkoop naar het buitenland verstuurd kon worden, 20 gram voor €1,45. Daarom zorgde ik ervoor dat ik altijd onder de 20 gram bleef. Lage verzendkosten zijn noodzakelijk, want in China koop je elektronica voor een paar Euro inclusief de verzendkosten.
Maar in 2020 kost verzenden van hetzelfde pakje opeens €10. Dat is een prijsstijging van 690%. Nu zijn de verzendkosten duurder dan het product zelf, hoe moet ik nu nog concurreren met China? Ik kan mijn webwinkeltje dus wel sluiten. Het systeem van goedkope brievenbuspakjes is in 2020 afgeschaft.
Zie ook mijn artikel hier:
https://www.avdweb.nl/div/misc2/postnl-duurder

Ik hoor graag van jullie ervaringen..
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

07 januari 2020

Waar haal je vandaan dat het nieuwe tarief 10 euro zou zijn?
 
shapesquad
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 januari 2020

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

07 januari 2020

Ik zit met ditzelfde probleem. Heb een webshop en verkoop kleine bordspelonderdelen de hele wereld over. Ik wilde vanochtend een zending aanmaken op postnl maar ik kan alleen nog maar kiezen voor een pakketje a 10 euro of het niet aangeven en gewoon in envelop stoppen. Dat laatste was ook de officiële mededeling van Postnl. Maar ze hebben deze wijziging gemaakt om meer inzicht te krijgen in wat mensen versturen, maar als ik nu geen douaneformulier invul weten ze helemaal niks meer dus ik snap het niet. Is dit een fout op de website? Waarom kan ik niet gewoon kiezen voor goederen en deze in een envelop sturen? Het is nota bene 50g, dat hoeft niet in een doos.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

07 januari 2020

@wouter
De Europese regelgeving is veranderd en nu mag je geen goederen meer versturen zonder barcode naar het buitenland. Een envelop met postzegel mag dus (officieel) niet meer als er ook goederen in zitten. 
Dan gaan de kosten al snel omhoog. Sommige landen in europa voor 7,50 maar daarna al snel 10 euro of meer.

zie:
https://www.postnl.nl/campagnes/online-frankeren-buitenland/

@avandalen
Je kunt natuurlijk de gok nemen en gewoon versturen. Als het moeilijk te voelen is dan gaat het wel als brief verder denk ik maar anders is het niet postnl die verhoogt maar je moet alleen een andere manier van verzenden toepassen die ook duurder is dan 1 postzegel.

@shapesquad
Je mag wel in een enveloppe sturen als er maar een pakketzegel op zit!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
shapesquad
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 januari 2020

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

07 januari 2020

@paulG welke andere oplossingen zijn er dan? Ik ga niet mijn porto verhogen van 3 euro naar 10 euro. 

Ik zal toch niet de enige webwinkel zijn die dit probleem heeft? Ik kan er wel mee stoppen zo.

PS ik heb geen zakelijk account. Is dat een optie?
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

07 januari 2020

Ik zal toch niet de enige webwinkel zijn die dit probleem heeft?
Nee, iedereen heeft hetzelfde. Maar sommige versturen altijd al pakketjes en merken er minder van. Je moet geloof ik ook meer gegevens invullen. 
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

07 januari 2020

Tja, dit is een gevolg van internationale postwetgeving. Dit heeft niks met PostNL te maken. Alle postverzenders hebben hier mee te maken.

Wel bijzonder dat je een nieuwsartikel maakt dat er "webwinkeltjes failliet gaan", terwijl er nog niemand failliet is.

http://www.upu.int/en/activities/integr ... n-ipp.html

Neem even contact op met PostNL. Als je in het tarievenboekje 2020 kijk, is er een productcode 6440, welke weer relatief voordelig lijkt.

Daarnaast vraag ik mij af of je wel een webwinkel hebt? Je website voldoet totaal niet aan de wetgeving.
https://www.ondernemeneninternet.nl/wet ... -webshops/
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

07 januari 2020

Via MijnPost.nl kun je een barcodesticker aanmaken, inderdaad via de keuzemogelijkheid 6440 (buspakje buitenland) Ik heb nog geen afrekening gezien van de eerste brievenbusdoosjes en bubbelenveloppen die ik op deze wijze heb verzonden, maar volgens de tarievenlijst zou die reuze mee moeten vallen. Voor mijn webwinkelsysteem is  (nog) geen adequate koppelingsmodule met MijnPostnl voorhanden. Ik heb van MyParcel begrepen dat men daar studeert op een koppeling aan hun systeem: dat zou het eenvoudiger maken, want nu moet ik per zending knippen en plakken met adressen. Het invullen van een CN22 (groene sticker) moest overigens vóór 1 januari op brievenbuszendingen buiten de EU ook al.
Al met al is dit geen maatregel waarop een webshop failliet zal gaan. Dat al dan niet verdachte zaken in een enveloppe moeilijker naar het buitenland gaan is voor de bonafide branches geen nadeel: integendeel, want enigszins louche randverschijnselen komen moeilijker op de markt
 
shapesquad
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 januari 2020

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

07 januari 2020

Maar wat kost buspakketje dan? En waar kan ik dat vinden? Totaal onbegrijpelijk en ondoorgrondelijk die postnl websites. 
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

07 januari 2020

Al met al is dit geen maatregel waarop een webshop failliet zal gaan. 
Een gezonde webshop niet inderdaad.

De hobbyisten die microbestellingen doen en hun businessmodel gebaseerd hebben op het versturen voor enkele eurootjes mogelijk wel. 

Maar was het niet de verhoging van de porto, dan was het wel iets anders wat ze uiteindelijk de das om gedaan had. Bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, als er gehandaafd zou worden op wetgeving. Zoals Danny al aangeeft, voldoet de site van TS bijvoorbeeld helemaal niet eens aan de wet. Berichten met sensationele kopteksten als "Webwinkeltjes failliet door prijsverhoging PostNL" plaatsen is dan wellicht niet zo handig.. Buiten dat die koptekst niet waar is, zou de extra aandacht die daarmee verkregen wordt mogelijk averechts kunnen werken.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

07 januari 2020

In het tarievenboekje voor 2020 (PDF download)  is op pagina 20 of 21 buspakje buitenland te vinden met alle tarieven. Om via PostNL zakelijk een barcodesticker aan te maken voor een buspakje buitenland heb je een (zakelijk) PostNL account nodig, maar serieuze webwinkels hadden dat toch al?
 
shapesquad
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 januari 2020

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

07 januari 2020

Beginnende webshops misschien nog niet. Ik niet namelijk, deed tot vandaag alles via de consumentenportal. Voor mij ook een beetje zoeken hoe alles werkt. 

Maar ik heb net een Dymo printer besteld, dus begin is er. :-)
 
avandalen
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 januari 2020

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

08 januari 2020

Als je in het tarievenboekje 2020 kijk, is er een productcode 6440, welke weer relatief voordelig lijkt.

Ik zie dat productcode 6440 (buspakje) mogen geen goederen mag bevatten.
Algemene informatie • Partijenpost Buitenland gemengd, klein, groot en bijzonder mogen geen goederen bevatten.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

08 januari 2020

Dat staat bij "Brieven en direct mail", niet bij buspakjes en pakketten.
 
Anonieme vraag
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 november 2013

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

08 januari 2020

En een A4tje kost tegenwoordig ook 4,40 euro (normaal tarief) want dat valt net buiten de normale categorie. Dat is nu een postzegel XL, waardoor het dus voor ons als veel verzender goedkoper is om als brievenbus pakje te frankeren dan met een digitale postzegel. En wij hadden veel brievenbus zendingen naar Belgie.
Al met al toch eens kijken of wij voor eerst in onze geschiedenis daadwerkelijk verzendkosten apart moeten berekenen voor klanten. Wij hebben altijd 'gratis verzonden' en hadden mooie afgeronde prijzen. De daadwerkelijke verzendkosten in het artikel berekenen levert hele rare bedragen op dus dat is niet echt een optie. Maar de extra kosten die we de afgelopen dagen hebben gehad zijn te extreem om niet te compenseren.
Ja, wij hebben uiteraard winstmarge, maar op maandbasis is dat een behoorlijke hap die rechtstreeks van de winst af gaat. pfff.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

08 januari 2020

A4tje?
XL 4,40 euro als het groter is als C4 en een A4 past binnen een C4 dus een A4tje blijft nog hetzelfde....
 
Anonieme vraag
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 november 2013

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

08 januari 2020

Digitale postzegel geeft aan dat een normale postzegel alleen voor brieven tot max 25 x 17,6 x 3,2 cm zijn. Daar past bij mij een a4 tje niet in.
De postzegel XL is tot max 38 x 26,5 x 3,2 cm.

Het rare is dat de postnl site zelf inderdaad de C4 envelop als max aangeeft. Er zit dus verschil in genoemde afmetingen tussen de digitale postzegel en de rest van hun site. Lekker duidelijk weer.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

08 januari 2020

Het berekenen van realistische verzendkosten aan klanten zou verplicht moeten zijn: goed voor het milieu, goed voor de kleinere webwinkels en goed voor het inzicht van de klant dat er ook iets tegenover al dat gemak staat. Ook goed voor de positie van de bezorgers (Wie heeft de film "Sorry we missed you" nog niet gezien? Verplichte kost voor alle webwinkeliers en webconsumenten, groot en klein!)
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

11 januari 2020

Wat zijn jullie ervaringen met de Priority Buspakjes (productcode 6440)? 

Ik heb er nu enkele tientallen naar België verzonden. Op de eerste dag ging het goed. In Mijn PostNL kan je de verzendstatusinformatie bekijken. De zendingen van 2 januari werden als pakket in plaats van als buspakje bezorgd, want er staat een handtekening bij. De dagen daarna ging het erg slecht, maar ik weet niet of de verzendstatusinformatie altijd juist is. Er staat niet meer bij de buspakjes dat ze zijn afgeleverd. Bij een paar buspakjes staat dat ze op 4 januari van Amsterdam naar het land van bestemming zijn gegaan en dan vervolgens op 10 januari in Den Haag zijn gearriveerd. Mijn klanten hebben aangegeven dat ze deze buspakjes nog niet hebben ontvangen. Ik heb PostNL hier gisteren over gebeld. De mevrouw zei meteen dat ik niet naar de verzendstatusinformatie mag kijken, omdat het zendingen zonder Track & Trace zijn. Ze gaat wel navraag voor me doen, maar vrijdagmiddag ben ik nog niet teruggebeld.

De eerste factuur is onjuist. Een deel van de buspakjes is veel te zwaar afgewogen, bijvoorbeeld 250 gram in plaats van 50 gram. Dat scheelt nogal veel in de kosten.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

11 januari 2020

Afrekeningen moet ik nog zien, maar ik zal dat in de gaten houden en het gewicht noteren!.
Vanochtend kon ik een 6440 niet naar Servië verzenden, omdat "de opgegeven postcode voor dit land onjuist is" (terwijl ik eerder naar dit adres probleemloos een pakket heb verzonden) Daar moet ik maandag weer achteraan bellen!
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

13 januari 2020

Ik heb vanochtend nog een keer PostNL gebeld. De mevrouw die ik nu sprak zei dat de verzendstatusinformatie niet klopt en dat ze bezig zijn om dit te verwijderen. Volgens haar zijn er niet meer vertragingen dan normaal, dus ik kijk het nog even aan. Misschien gaat de bezorging nog hetzelfde als vorig jaar.
 
avandalen
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 januari 2020

Kleine producten versturen als goedkope briefpost

13 januari 2020

Het versturen van goederen is in 2020 tot 690% duurder geworden bij PostNL, zie hier:
https://www.avdweb.nl/div/misc2/postnl-duurder
 
Ik verkoop kleine printplaatjes van 2x2cm en 2mm dik. Als ik die in een luchtkussen envelop zou versturen als briefpost, dan zijn de verzendkosten €1,50 in plaats van €10. Echter in 2020 mag dit niet meer:
https://www.postnl.nl/campagnes/online-frankeren-buitenland
 
Maar als ik het toch zou doen, kan de post dan te weten komen dat er printplaatjes verstopt zitten de envelop? Dat kan denk ik alleen als alle post met röntgen doorgelicht zou worden.
Laatst gewijzigd door Wouter Hol op 13 januari 2020, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Samengevoegd met lopend topic
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

13 januari 2020

Heb je de berichten wel gelezen avandalen?

Je bericht slaat nergens op. met productcode 6440 is het tarief maximaal €9,- bij een gewicht van 1-2kg.

Daarnaast vraag ik mij wel af of jij wel een webwinkel heb? Je webwinkel voldoet totaal niet aan de wetgeving.

Ik verstuur zelf overigens nog wel eens een pasje naar het buitenland. Ik heb nu een vraag uitstaan bij PostNL hierover. Ik denk dat je een printplaat wel kan verkopen als pasje. Maar ook hiervoor geld productcode 6440 als prima vervanger.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

13 januari 2020

Een pasje is wellicht nog als document te beschouwen, een printplaat lijkt mij dat overduidelijk niet. Die nieuwe regels lijken mij ingegeven om het versturen van suspecte pillen, poeders en andere contrabande in gewone enveloppen met een postzegel tegen te gaan.

Overigens heb ik van MyParcel vernomen, dat men er nog lang niet zeker van is of code 6440 ook in het assortiment wordt opgenomen, zodat 6440 vooralsnog alleen mogelijk is via een MijnPostNL account.
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

13 januari 2020

Onder goederen verstaan we eigenlijk alles van waarde dat afwijkt van een brief of kaart.
De definitie is: Een (stoffelijk) voorwerp, met uitzondering van een pas, boek, creditcard of gratis
promotieartikel.
Ik denk dat een printplaatje wel onder de noemer pas kan vallen, maar gebruik dan product code 6440. Dit kan echter alleen als je een bedrijf bent, waar ik mijn sterke twijfels bij heb in jou geval.
 
avandalen
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 januari 2020

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

17 januari 2020

Daarnaast vraag ik mij af of je wel een webwinkel hebt? Je website voldoet totaal niet aan de wetgeving.
https://www.ondernemeneninternet.nl/wet ... -webshops/
Ja, klopt wel wat je zegt, ik denk dat ik er beter aan doe al mijn producten te verkopen via Tindie
 
avandalen
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 januari 2020

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

17 januari 2020

Ik denk dat een printplaatje wel onder de noemer pas kan vallen, maar gebruik dan product code 6440. Dit kan echter alleen als je een bedrijf bent, waar ik mijn sterke twijfels bij heb in jou geval.
Nee ik ben geen bedrijf, dat hoeft trouwens ook niet. Particulieren kunnen ook verkopen via internet.
 
avandalen
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 januari 2020

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

17 januari 2020

Ik zou voortaan ook mijn producten als gratis promotieartikel kunnen verzenden, dan mag het als brief volgens PostNL:
Goederen? Onder goederen verstaan we eigenlijk alles van waarde dat afwijkt van een brief of kaart. De definitie is: Een (stoffelijk) voorwerp, met uitzondering van een pas, boek, creditcard of gratis promotieartikel.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

17 januari 2020

Particulieren kunnen het zich wellicht veroorloven hun spullen gratis weg te geven, al dan niet als promotieartikel :twisted:
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: PostNL tot 690% duurder in 2020

21 januari 2020

. Particulieren kunnen ook verkopen via internet.
Er is een vrij groot verschil tussen een particulier die incidenteel eens iets verkoopt en iemand die een website maakt om zijn spullen aan de man te brengen.

Als je de verhoging van PostNL al hoog vindt dan wordt de naheffing van de Belastingdienst helemaal feest. 
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht