Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
M&Ms
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 augustus 2014
Contacteer:

PostNL tarieven nog wel realistisch?

03 februari 2020

Beste leden,

Ondanks er vaker over gesproken is, wil ik graag mijn specifieke ervaring delen met PostNL/Myparcel.
Er vinden ieder jaar verhogingen plaats bij PostNL en ik begin mijzelf (als kleine ondernemer) ernstig af te vragen welke kan we op gaan en hoe realistisch het allemaal nog is!

Ik maak/ontwikkel zelf producten die ik verkoop in Nederland en België, Toen ik startte in 2016 kon ik een pakket versturen voor rond de €2.80.
Omdat ik vaak enkel 1 product per klant verkoop en de productprijs gemiddeld rond de 15 euro ligt, Voerde ik de verzendkosten gewoon door aan de klant.
Het bedrag van €2.80 was dan ook nog wel te overzien voor mijn klanten en houd er op die manier ook nog wat aan over.

Inmiddels zitten we in 2020 en zijn er in de afgelopen vier jaar heel wat dingen veranderd. Zo heeft PostNL de gewichten aangepast 2 jaar geleden, en zit ik met mijn 110 gram per pakket net in dat hoger tarief, die vervolgens ook nog eens flink verhoogt is in dat jaar. Voorheen was het 100 tot 250 gram en nu 100 tot 350 gram, waardoor ze de prijzen ervan hebben verhoogt.
Nu in 2020 wordt er ook een duidelijker onderscheid gemaakt tussen goederen en post. Dit zou betekenen dat ik geen postzegels meer mag gebruiken en dus ineens 4.50 moet gaan betalen (en/of door moet berekenen aan mijn klanten).
Ik vraag me oprecht af wat het uit maakt of je een brief/post van 100 tot 350 gram verstuurd. Of goederen van 100 tot 350 gram? Het past ook beide door de brievenbus dus snap deze onderscheidt niet!

Het voelt voor mij steeds meer alsof PostNL 'telefoonabonnement-praktijken' doorvoert. Kijken waar het meest van verstuurd wordt en hier ineens een hele andere manier van verzenden aan toevoegen met veel hogere kosten.

Grote bedrijven die enorme omzetten draaien en vaak meerdere producten verkopen, hebben niet enorm veel last van de verhogingen. echter is het voor kleine bedrijven die vaak enkele producten verkopen bijna niet meer te doen. Hoe kan ik dit in vredesnaam 'verkopen' aan mijn klanten?

Er zullen ongetwijfeld mensen reageren met "Dan snap je niet hoe je een bedrijf moet runnen" of "Dan moet je je product maar duurder maken" Echter ligt het niet aan de marge van mijn product noch de manier van een bedrijf runnen. We worden als kleine ondernemer min of meer voor het blok gezet. PostNL neemt allerlei bedrijven over zoals Myparcel en Sandd en heeft op deze manier een enorme machtspositie in deze branche.

Ik ben erg benieuwd hoe anderen hier mee omgaan, en of jullie wellicht nog tips hebben! (ik zit overigens bij Myparcel).

Afbeelding
www.smoely.nl | De website met een lach.
Smoely bedenkt en ontwikkeld producten voor ouders, pedagogen en kindercoaches.
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: PostNL tarieven nog wel realistisch?

03 februari 2020

Krijg jij in 2020 net zoveel brieven binnen als in 2016, toen jij begon?

Het probleem met de postmarkt is dat deze krimpt. Niet zo'n klein beetje ook, volgens mij met 8% per jaar. Waar ik in 2010 iedere dag wel post kreeg, krijg ik anno 2020 1-2 keer per maand een brief.

Dit is de reden waarom de postprijzen stijgen. Dan hebben we uiteraard ook nog de discussie over de kip en het ei, maar ik denk niet dat het relevant is.

De reden dat er geen goederen meer verstuurd mogen worden is een internationale wetgeving. Dit is niet door PostNL verzonnen, maar dit MOET PostNL uitvoeren.

Je geeft PostNL dus wel de schuld, maar PostNL kan hier ook niet alles aan doen.
Hoe ik het aanpak? Ik verstuur alle artikelen met DPD Parcelletter. Deze heeft internationaal redelijk goede tarieven en een werkende track en trace.
 
M&Ms
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 augustus 2014
Contacteer:

Re: PostNL tarieven nog wel realistisch?

03 februari 2020

Krijg jij in 2020 net zoveel brieven binnen als in 2016, toen jij begon?

Het probleem met de postmarkt is dat deze krimpt. Niet zo'n klein beetje ook, volgens mij met 8% per jaar. Waar ik in 2010 iedere dag wel post kreeg, krijg ik anno 2020 1-2 keer per maand een brief.

Dit is de reden waarom de postprijzen stijgen. Dan hebben we uiteraard ook nog de discussie over de kip en het ei, maar ik denk niet dat het relevant is.

De reden dat er geen goederen meer verstuurd mogen worden is een internationale wetgeving. Dit is niet door PostNL verzonnen, maar dit MOET PostNL uitvoeren.

Je geeft PostNL dus wel de schuld, maar PostNL kan hier ook niet alles aan doen.
Hoe ik het aanpak? Ik verstuur alle artikelen met DPD Parcelletter. Deze heeft internationaal redelijk goede tarieven en een werkende track en trace.
Je hebt het hier over internationale zendingen. Ik heb het echter over zendingen binnen Nederland! Is dit ook iets wat PostNL binnen Nederland moet hanteren dan? Mocht dit het geval zijn, dan is mij dit ontgaan!

Dat alles verschuift is mij wel duidelijk, de brieven zijn omgezet in pakketten en is er een totaal andere manier van verzenden bij gekomen die weer andere kosten met zich mee brengt. Daar heb ik het dan verder ook niet over! Waar ik voornamelijk tegenaan loop (of het nou aan PostNL ligt of niet) is dat er binnen NL een verschil zit tussen brieven en goederen, die hetzelfde gewicht hebben. Er zit bijna 1 euro prijsverschil tussen.

Ik ben hier helemaal niet op uit om PostNL de kop in te drukken. Echter zijn de prijzen enorm hoog aan het worden voor kleine ondernemingen en blijft het feit dat er bijna geen concurrentie is.

In ieder geval bedankt voor de tip van DPD. Wellicht heeft iemand hier iets aan die dit leest, Voor mij is dit in ieder geval niet van toepassing aangezien 90 procent van de bestellingen uit Nederland komen.
www.smoely.nl | De website met een lach.
Smoely bedenkt en ontwikkeld producten voor ouders, pedagogen en kindercoaches.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: PostNL tarieven nog wel realistisch?

03 februari 2020

Je hebt het over zendingen binnen Nederland maar je schrijft in de eerste post: Nu in 2020 wordt er ook een duidelijker onderscheid gemaakt tussen goederen en post.
Deze regel geldt echter alleen voor post naar het buitenland dus binnen Nederland kun je gewoon postzegels plakken zoals je deed.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: PostNL tarieven nog wel realistisch?

03 februari 2020

https://www.postnl.nl/Images/brochure-v ... 158411.pdf
Ik citeer:
Per 1 januari verandert de regelgeving voor het internationaal verzenden van goederen
met (partijen)post. Om de verzending naar het buitenland zo voorspoedig mogelijk te
laten verlopen, passen wij ons productportfolio aan.
Je zou het eventueel via twitter oid bij PostNL kunnen navragen. Hun webcare team is erg goed.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: PostNL tarieven nog wel realistisch?

03 februari 2020

In je grafiek zet je de postzegelprijs af tegen de inflatie. Maar die twee hebben helemaal niks met elkaar te maken. De postzegelprijs wordt namelijk niet gecorrigeerd nav. de inflatie, maar nav. de stijgende kosten van het verwerken van de post.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht