Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Yannick2020
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 juni 2020

verzendkosten

04 juni 2020

Beste,

We hebben een winkel in producten waarvan we merkten via facebook dat door corona mensen toch dingen bestelden. Sommige kleinere pakketjes, andere grotere en soms via pallet en soms via het zelf af te halen.
Nu is de vraag hoe kan ik mijn prijs beslissen via de webwinkel qua verzenden? 
En hoe moet ik dat doen door dat ze kunnen kiezen tussen pakket, pallet of afhalen?
en dergelijke...

Ook zijn er dingen als beginnende webshop waarop ik moet letten?
We zijn totaal nieuw hierin...

Met vriendelijke groeten,
Yannick
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: verzendkosten

04 juni 2020

De meeste webwinkel pakketten hebben toch wel een instelling voor verschillende verzendopties? Houd er bij de vaststelling van de tarieven rekening mee, dat over aan de klant berekende verzendkosten ook btw moet worden afgedragen (en dus berekend), tenminste als dit over verzending aan particulieren binnen de EU gaat of om verzending naar zakelijke klanten binnen NL.
 
Yannick2020
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 juni 2020

Re: verzendkosten

04 juni 2020

Klopt, maar hoe bepaal ik de prijs van het pakket(vaste prijs) dit kan verschillen qua gewicht.
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: verzendkosten

04 juni 2020

Ik maak onderscheid qua artikelen, waarmee ze verzonden kunnen worden.

Ik heb 3 verschillende opties:
  • Past door brievenbus
  • Pakketzending
  • Palletzending
Echter heb ik nog nooit gebruik gemaakt van een palletzending. Sowieso zijn mijn pakkettarieven hoger dan de tarieven die ik reken voor de klant. Al helemaal als je eventuele uren en verzenddozen doorbereken. Qua marge zorg ik er eigenlijk voor dat ik winst hebt, als je de verzendkosten erbij bereken. Worden er meer artikelen besteld, ben ik dus blij. Worden er meer artikelen besteld, die door de brievenbus passen, maar gezamenlijk niet, dan wordt het een pakketzending en bereken ik gewoon nog €2,95. Dit zit dus ook in de marge doorberekend.

Palletzending is eigenlijk altijd duurder, het is voor mij pas voordelig als 8 of meer pakketten moet verzenden. 1 keer meegemaakt, maar dat was een rit van 4km, dus ik heb het dezelfde dag nog met de auto langs gebracht, waardoor ik er eigenlijk een vaste klant bij had.

//edit: Verzendtarieven zijn niet nodig :)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: verzendkosten

04 juni 2020

Met Palletzendingen heb ik geen ervaring. Voor de verzendkosten zijn er bij mij twee criteria:
1. het past door de brievenbus ( alle artikelen die door de bus kunnen krijgen een fictief verzendgewicht van 0 -0f 51 als ze wat zwaarder zijn-) verzendtarief = frankeerstempel (85 ct-1,70) plus kosten bubbelenveloppe + iDeal kosten plus btw) buitenland: idem, i.p.v. kosten frankeerstempel kosten brievenbuszending code 6440)
2. het past niet door de bus: daarom pakket, fictief verzendgewicht per artikel 101, pakketgrens ligt bij 100.
In de praktijk zijn de verzendkosten bij mij over een jaar genomen ca. kostendekkend, maar ik krijg weinig retouren. Bij veel retouren moet je meer berekenen of meer kosten voor eigen rekening nemen.
Succes!
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: verzendkosten

05 juni 2020

 Je hebt rekening te houden met je eigen kosten, en wat de klant wil betalen. En met  wat je kunt en wil instellen aan opties, dat je het ook weer niet te ingewikkeld wil maken.

Kortom - nog best wat. Wij kiezen voor simpel: vaste kosten per land. Nederland 2,95. Geen gratis verzending. 
Dat baseren we op grote hoeveelheid brievenbuspakjes, weinig retouren, de gemiddelde bestelwaarde, klantfeedback, geen retouren, meer zendingen waardoor tarieven wat verlaagd zijn (al verhoogt de post ook weer elk jaar) etc. 

Eigenlijk wil je gewoon dat verzendkosten niet al te hard op je marge ingrijpen, maar heb je ook te maken met concurrentie en dat hoge verzendkosten klanten kan kosten. Daar zoek je een balans in. Maar er zijn verschillende knoppen om aan te draaien. En verschillende knoppen die uit zichzelf draaien. Je inkoopprijzen (kunnen wisselen), verkoopprijzen, bestelwaarde, verzendkosten, je idee van wat klanten willen betalen voor producten en verzendkosten, ligt natuurlijk ook aan wát je verkoopt. 

Je kunt er lang over nadenken maar ik ben erg voorstander van het zo simpel mogelijk te houden (voor de klant). 

Uiteindelijk gaat het niet om of je op de ene zending 50 cent meer of minder winst maakt, maar om wat je op het eind van het jaar over houdt op alle producten + gerekende verzendkosten min je kosten, inclusief betaalde verzendkosten. 

Dan zul je wel zien dat de verzendkosten die je betaalt een groot onderdeel van je kosten zijn - dus wel belangrijk -maar dat aan de inkomstenkant je het beste kan concentreren op de zendingsopties die meest gekozen zijn, en dat de uitzonderingen (pallet, verre buitenlanden) het niet eens zoveel uitmaakt of je daar nu bedrag x of bedrag x +50% voor rekent. 
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht