Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Marc22
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 december 2019

De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

21 december 2020

Velen van ons verzenden al jaren via Myparcel, of andere dienst waarbij Post NL de overkoepelende organisatie is.
Toen Myparcel verkocht ging worden aan Post NL kon je er  natuurlijk vergif op innemen dat de prijzen zouden stijgen, niet de eerste paar jaar want dat zou opvallen.
Nu lijkt het echt zover te zijn en ondanks de lage brandstofkosten, grotere volumes, is Post NL/Myparcel/shops united etc de duimschroef voor ons flink aan het aandraaien.
Zelfs als je dus via DHL werkt via Shops united bijvoorbeeld gaat een gedeelte naar Post NL

-Verhoogde tarieven in de maand december. 
-Meer kosten bij grotere pakketten. (Wat op zich logisch zou klinken, als kleinere pakketten goedkoper zouden worden. Dat is echter niet het geval.
-Elk jaar een verhoging van de kosten, wat eigenlijk niet kan vanwege dus lagere brandstofprijzen, en meer volume/ pakketjes op het zelfde adres. Het zou juist goedkoper moeten zijn?

-Beperkt aantal verzendingen? Begrijpelijk dat het met Corona allemaal lastiger is, maar een toeslag van 0,25 vragen voor minder service is natuurlijk de omgekeerde wereld, en compleet krankzinnig.
-Een Bol.com zal heus een contract hebben, en geen beperkingen kennen maar dan is er dus iets goed mis met onze contracten.


Het sudderde al een tijdje maar nou merk je dat Post NL ons langzaam aan begint te koken.
Naar mijn mening is het tijd om dit een halt toe te roepen, want ik zie nu al de verhogingen van 2022 in het oog. *vanwege de onzekere tijden etc. zijn we genoodzaakt  te verhogen met blabla.
Hoe kunnen we ons hier in de toekomst tegen wapenen? Moeten we uiteindelijk weer ergens collectief worden? Zijn er uitwegen? Of zien jullie dit probleem anders?

Ik hoor graag jullie mening. Gr Marc.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

21 december 2020

Ik begrijp je sentiment ergens wel. Maar om toch even een (rationeel?) tegengeluid te geven;

De prijzen van vervoer stijgen altijd elk jaar. Elk jaar rond deze tijd als het bericht van de vervoerders er uit gaat dat de prijzen volgend jaar weer omhoog gaan is het hetzelfde liedje. Dat is nooit anders geweest. Die kosten zijn overigens niet zoals je suggereert 1 op 1 verbonden aan de brandstofprijzen. Ze hebben te maken met stijging van tal van kosten, waaronder loon en inflatie. De kosten van de brandstof hebben maar een hele geringe bijdrage aan de totale kosten van het bezorgen van een pakketje.

Verder stel je een aantal zaken die m.i. heel onlogisch zijn. Je vindt blijkbaar dat als het ene duurder wordt, dat het andere dan goedkoper moet worden. Die logica volg ik totaal niet.

Verder vergelijk je jezelf met bol.com. Je meent dat die geen beperkingen zou hebben. Nu heeft bol.com toevallig haar advertenties stop gezet, onder andere vanwege de drukte bij de vervoersbedrijven. Ook zij hebben blijkbaar hun beperkingen. Maar jezelf vergelijken met bol.com suggereert een Calimerocomplex: "Zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk". Dat is niet een gezonde instelling vind ik. Je moet juist de kracht van het kleiner zijn dan een bol.com zien te vinden. Helaas is een scherp tarief of voorrang bij vervoerders daar niet 1 van.

Dat gezegd hebbende, stijgende kosten voor het bezorgen van je pakketjes is natuurlijk wel een groot probleem. Maar in hoeverre kan je daar wat tegen doen?

Voor het opzetten van een collectief ben je denk ik te laat. Toen MyParcel en andere pakketstapelaars in het verleden begonnen was PostNL nog veel gortiger met het geven van volumekorting. Dat doen ze nu in veel mindere mate. Bovendien zijn ze niet zo happig op contracten die gedeeld worden door meerdere bedrijven. Maar zelfs al zou je dat wel voor elkaar krijgen, dan nog denk ik dat je uiteindelijk niet goedkoper uit bent als je de kosten die het opzetten en organiseren van zo'n collectief mee rekent.

Een andere optie zou natuurlijk een concurrent van PostNL kunnen zijn. Maar ik gok dat alle vervoerders op dit moment met dezelfde uitdaging zitten en bij alle vervoerders stijgen de prijzen jaarlijks, dus of je daar nou beter uit bent.. Lastig in elk geval!
 
Marc22
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 december 2019

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

21 december 2020

Ze hebben te maken met stijging van tal van kosten, waaronder loon en inflatie. De kosten van de brandstof hebben maar een hele geringe bijdrage aan de totale kosten van het bezorgen van een pakketje.
Niet mee eens, ze kunnen nu in één straat meerdere pakketten kwijt, en vaak meerdere op één adres dus ben je goedkoper uit. Ik geloof er niet in dat juist het geringe bedrag aan verhoging van loon, zulke extra kosten kan veroorzaken. 
Verder stel je een aantal zaken die m.i. heel onlogisch zijn. Je vindt blijkbaar dat als het ene duurder wordt, dat het andere dan goedkoper moet worden. Die logica volg ik totaal niet.
Ja? Als je dit niet doet om de winst te verhogen, dan doe je het voor het milieu dus zou het ook goedkoper moeten zijn om voor een klein pakketje minder te betalen, of het bedrag te schenken aan een goed doel.
Verder vergelijk je jezelf met bol.com. Je meent dat die geen beperkingen zou hebben. Nu heeft bol.com toevallig haar advertenties stop gezet, onder andere vanwege de drukte bij de vervoersbedrijven. Ook zij hebben blijkbaar hun beperkingen. Maar jezelf vergelijken met bol.com suggereert een Calimerocomplex: "Zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk". Dat is niet een gezonde instelling vind ik. Je moet juist de kracht van het kleiner zijn dan een bol.com zien te vinden. Helaas is een scherp tarief of voorrang bij vervoerders daar niet 1 van.
Dat blijft inderdaad suggereren. Dat ze de advertenties hebben stopgezet, klopt het is daar ook druk.  
Dat gezegd hebbende, stijgende kosten voor het bezorgen van je pakketjes is natuurlijk wel een groot probleem. Maar in hoeverre kan je daar wat tegen doen?
Nou dat is dus wat ik bedoel.
Voor het opzetten van een collectief ben je denk ik te laat. Toen MyParcel en andere pakketstapelaars in het verleden begonnen was PostNL nog veel gortiger met het geven van volumekorting. Dat doen ze nu in veel mindere mate. Bovendien zijn ze niet zo happig op contracten die gedeeld worden door meerdere bedrijven. Maar zelfs al zou je dat wel voor elkaar krijgen, dan nog denk ik dat je uiteindelijk niet goedkoper uit bent als je de kosten die het opzetten en organiseren van zo'n collectief mee rekent.
Maar dat is toch precies mijn punt, de eigenaar was toen Myparcel, nu is Post NL eigenaar van deze partijen en daar ligt exact het gevaar.
Laatst gewijzigd door Wouter Hol op 21 december 2020, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote gefixed
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

21 december 2020

PostNL weer een staatsbedrijf stel ik voor, want het is tenslotte een nutsvoorziening. Verder ben ik voor méér dwang tot samenwerking op lokaal niveau, want in elke straat zie je dagelijks én PostNL én DHL én DHL express,én DPD én UPS en tenslotte GLS met elk een eigen walmende dieselbus. (die moet natuurlijk z.s.m. elektrisch of op waterstof) Daar kan veel milieuwinst en efficiencywinst worden behaald. Dan nog een verbod op gratis bezorgen en/of retourneren en de verplichting de werkelijke prijs van het vervoer aan de consument te berekenen, zodat de meisjes en jongens die onze pakketten bezorgen eindelijk eens fatsoenlijk betaald krijgen en niet in een "race to the bottom" terechtkomen die leidt tot soort moderne slavernij. Bovendien hebben we dan als kleinere webwinkels een eerlijker positie t.o.v. De Bollen.com en de Wehkampen.nl en raken consumenten zich wellicht een keer van bewust dat er voor al die luxe van het bezorgen ook iets betaald mag worden: Tenslotte kost het ook tijd, moeite, (parkeer)geld en energie om naar een fysieke winkel te gaan.
Dat alles in aanmerking genomen ben ik dus van mening dat het zeuren over een kwartje méér kosten bij MyParcel/postNL de plank een beetje mis slaat bij de oplossing van het échte probleem.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

21 december 2020

Heb jij wel eens bij PostNL, DHL of DPD een contract aangevraagd voor jouw volume aan pakketten?

Ik wel en helaas zijn deze tarieven een heel stuk hoger, dan wat een pakketstapelaar als MyParcel rekent.

Daarnaast snijdt het mes ook aan twee kanten, en daar heb ik het ook graag over. Een vriend van mij is namelijk pakketbezorger bij PostNL. De werkdruk is gigantisch hoog voor de medewerkers. Al helemaal in deze periode nu de servicepunten sluiten.

Ik denk dat er 1 ding is wat je kan doen, en dat is naar de concurrent stappen. Maar mijn grootste vraag is eigenlijk of jij de concurrenten van PostNL wel kent?
Om er enkelen te noemen:
- DPD
- DHL
- UPS
- FedEx
- GLS
- Trunkrs
- RedjePakketje
- Fietskoeriers.nl
- DeBuren Pakketkluizen

Het nadeel is overigens wel dat ze niet zo'n groot netwerk hebben als PostNL. PostNL heeft namelijk een marktaandeel van 60+ procent, zoals te zien in het volgende onderzoek: https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/2019-08/post-en-pakkettenmonitor-2018.pdf

Kijk vooral of een concurrent van PostNL misschien beter bij jouw wensen past. Ikzelf heb uiteindelijk veel zendingen die met de post mee gaan (Dus PostNL) en enkele zendingen die met DPD mee gaan. Ik werk niet met PostNL voor pakketten, omdat DPD een standaard verzekering heeft tot €520,- (Via Sendcloud). Zodra ik een bedrijfspand heb, heb ik het plan liggen om een pakketkluis van DeBuren (Mits de voorwaarden goed zijn). Ik vind Fietskoeriers.nl een geweldig initiatief en daar zou ik graag mee in zee gaan. Daarnaast kan een initiatief als RedjePakketje ideaal zijn als je graag avondleveringen aan wilt bieden EN sameday delivery. 

Kijk dus vooral naar de concurrenten. Ze zijn allemaal ergens anders beter in. Er zijn genoeg alternatieven voor PostNL.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

21 december 2020

Ik heb begrip voor de positie van PostNL maar aan de andere kant ook weer niet ;)

Verleden jaar was het hetzelfde drama en ja, vanwege Corona, is de druk dit jaar nog hoger.
Ik begrijp het allemaal wel maar ik zit elke ochtend met spanning de e-mail in de gaten te houden of ik niet weer een mail krijg dat de karren niet worden opgehaald. 
En dan nu vandaag lees ik dat er een limiet zit op het aantal zendingen dat je kan aanmaken. Wij hebben een contract met PostNL en gebruiken de software van MyParcel.

Volgens jaar ga ik sowieso spreiden, waarschijnlijk DPD en PostNL.
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

21 december 2020

Ik heb begrip voor de positie van PostNL maar aan de andere kant ook weer niet ;)
Waar ik wel op zou aandringen bij PostNL, is dat de "Piek-toeslag" voor pakketten die PostNL niet op tijd heeft kunnen afhalen en bezorgen, wordt teruggedraaid. De "Piek-toeslag" is ingezet met een reden namelijk:
Om die allemaal op tijd te kunnen bezorgen, zetten wij extra medewerkers en middelen in. Zo huren we extra locaties en vrachtwagens, zijn sorteercentra langer open, en rijden we extra ritten – zowel ’s nachts als overdag. Al deze maatregelen kosten geld, en vandaar deze toeslag.
Bron: https://www.postnl.nl/klantenservice/be ... eestdagen/
Ze hebben niet aan deze belofte kunnen voldoen in deze gevallen.
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

23 december 2020

Concurrentie is de enige weg naar betere tarieven en dienstverlening.
Dat tarieven elk jaar stijgen (en soms nog een tussentijds) mag dan "normaal" zijn maar dat de dienstverlening om de haverklap op z'n gat ligt vind ik eigenlijk nog veel erger.
Het oplossen van de daaruit voortvloeiende problemen (vragen van klanten beantwoorden en alternatieve vervoerders inschakelen) kost me meer dan die prijsstijgingen...
Elk jaar opnieuw hetzelfde verhaal; "door het grote aanbod van pakjes rond de feestdagen kunnen er vertragingen ontstaan". Elke "normale" ondernemer zou met die ervaring een hele boel extra maatregelen nemen om zijn winkel WEL goed te laten lopen tijdens die piek.
PostNL zegt dit wel te proberen maar blijkbaar falen ze toch telkens weer (en komen er telkens met een "sorry, volgende keer beter" vanaf).
Zo erg als het nu is heb ik het nog nooit meegemaakt. Pakjes binnen NL die na drie werkdagen nog niet afgeleverd zijn en een status hebben "Bezorgtijd nog onbekend
Wegens grote drukte is je zending vertraagd. Deze zal binnen 3 werkdagen worden bezorgd.

Buitenland zendingen hebben al de hele maand forse vertragingen en opvallend; het grootste deel van de vertraging blijkt vaak veroorzaakt doordat het pakket hier ergens in NL in een sorteerstation ligt te wachten op afhandeling voor het op transport naar bv Duitsland gaat.
Lijkt wel een bananenrepubliek.
En intussen heb ik daardoor naast de extra drukte van de toegenomen online verkoop er nog een flinke portie werk bijgekregen om al die "waar is mijn pakje" vragen van klanten te beantwoorden... Ondanks dat de problemen duidelijk in de media naar voren komen, zijn er blijkbaar nog steeds vele mensen die na 1 dag al willen weten "waarom het zo lang duurt"...

Daarom; nu uittesten div alternatieven; o.a. DHL, GLS en DPD. Eens zien of zij het beter kunnen...
De eerste resultaten bij DHL geven niet veel hoop... toen het maandag opeens niet meer mogelijk was om via MyParcel labels aan te maken heb ik er een aantal bij DHL Parcel ondergebracht. Vandaag (woensdag) nog geen enkele daarvan afgeleverd...
No guts no glory!
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

24 december 2020

DPD heb ik ook een tijdje via BOL.COM labels aangemaakt voor Belgie. 
Wat me op viel:
* Er vaak sorteer fouten waardoor het op het verkeerde depot ligt en het dan zeker 2 dagen extra duurt voor aflevering.
* Pakketten die op het foute adres worden afgeleverd zeker als het adres wat moeilijker vindbaar is zoals een flat. Dan wordt het gewoon maar ergens afgeleverd.
* Pakketten worden ergens bij een winkel afgeleverd om afgehaald te worden  (dit is geen afhaalpunt van DPD)

Ben er maar na 2 weken mee gestopt. De brievenbus zendingen gingen wel erg goed. Mn ervaring met DHL was nog slechter en zou DPD zeker boven DHL verkiezen bij prijs/kwaliteit verhouding.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

24 december 2020

De service van PostNL is in normale tijden behoorlijk goed, zeker niet slechter dan de meeste concurrenten. In deze barre tijden wordt het bezorgnetwerk overbelast t.o.v. normale drukte en piekdrukte. Ik denk dat je dat aan de omstandigheden moet wijten.
Wanneer iedereen is gevaccineerd en er niet weer rare mutanten opduiken, zodat iedereen ook weer een rationele keuze kan maken tussen online bestellen en een stenen winkel bezoeken, is het tijd om de hele keten van online bestellen, pakketten bezorgen en -retourneren eens kritisch te bekijken. Een minimum bezorgtarief, te betalen door degene die bestelt, gedwongen samenwerking van de bezorgdiensten bij bezorging en bij afhaalpunten op wijkniveau etc. Online winkelen is niet meer weg te denken, dus laten wij er met z'n allen voor zorgen dat het zo weinig mogelijk milieuschade berokkent en dat bezorgers een fatsoenlijke baan hebben met een nette betaling.
Concurrentie is een schone zaak, maar in onze keten heeft het geleid tot zogenaamde gratis bezorging, zogenaamd gratis retourneren, een wanstaltige berg retourgoederen, lachwekkend lage tarieven bij de vervoerders, zzp schijnconstructies voor bezorgers en onderaannemers die de arme jongens en meisjes op de bezorgbus het uitzicht ontnemen op een normaal salaris, fatsoenlijke arbeidsomstandigheden, een vangnet en een redelijke pensioenvoorziening.
 
Gebruikersavatar
Gripzakjes.net
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 februari 2017

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

24 december 2020

Het zal nog wel wat jaren duren maar ik zie voor postnl en andere vervoerders nog grotere problemen in de toekomst.
Dat is de ontwikkeling en introductie van zelfrijdende electrische auto's
Nu zal dit voor de B2C markt niet heel interessant zijn maar voor de B2B markt deste meer.
Je besteld als bedrijf een zelfrijdende elektrische auto, gooit alle pakketten in de laadruimte en stuurt het naar het afleveradres.
De klant krijgt in de app zelf de rit te zien en kan hem volgen en na aankomst de pakketten uit de laadruimte halen en vanaf daar kan de auto naar de volgende rit of naar laadpunt.
Ideaal voor grote leveringen bestaande uit meerdere dozen, grote of lange pakketten, zware zendingen van 30+kg etc.
Met elektrisch rijden zijn de kosten per km laag, auto's kunnen goedkoop gemaakt worden want interieur is niet belangrijk ( geen stoelen, geen infotainment, geen gordels of beveiliging etc )
Lagere kosten aan verpakkingsmateriaal, van opvulmiddel tot grote overdozen, etiketten etc, dus minder afval en ook minder transportschade
Minder verlies door retour van zendingen door niemand aanwezig, de auto wacht wel en klant kan zelf aankomsttijd aangeven.
Zitten vast nog wel wat haken en ogen aan maar gezien de technologie die er nu is en de huidige ontwikkelingen zie ik dit zeker wel gebeuren in de toekomst.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

25 december 2020

Dat lijkt mij pure science fiction! (.....maar 30 jaar geleden kon ook niemand zich iets voorstellen bij her idee van internet). Laten we eerst maar eens de huidige problemen en de maatschappelijke gevolgen daarvan oplossen!
 
Gebruikersavatar
Gripzakjes.net
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 februari 2017

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

25 december 2020

Mensen weten vaak niet wat er mogelijk is tot het opeens gedaan wordt en het er is.
Zo dachten veel mensen dat het niet mogelijk zou zijn om raketten te landen en ze daarna opnieuw te gebruiken en zo dacht niemand er aan om een app te maken waarmee iedereen vanuit huis maaltijden te bestellen en thuis te laten bezorgen tot dat thuisbezorgd dit deed.
Zelf rijdende auto's zijn er al, de technologie is er al.
Het is wachten op onder andere een auto die hiervoor speciaal ontwikkeld wordt, de batterijcapaciteit uit te breiden om de auto's überhaupt te kunnen maken, regelgeving aangepast wordt om zelf rijdende auto's toe te staan en de onderliggende structuur zoals de app ontwikkeld wordt.
Voor mij is het niet of dit er komt maar hoe snel ze het geregeld kunnen hebben.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

25 december 2020

Ook leuk voor boefjes.
Zet een rood licht neer en de auto stopt vanzelf. Witte pijl op blauw bord naar rechts (de loods in) en de auto volgt de aanwijzingen. Geen weerstand van een chauffeur dus de auto en de inhoud is zo in beslag genomen. 
Tja, ik zie de toekomst soms anders.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

25 december 2020

Afgezien dit interessante alternatief voor plofkraken en ripdeals uit de ideeënwereld van PaulG, vraag ik me af wat men toch ziet in het idee van die zelfrijdende auto!
 
Gebruikersavatar
Gripzakjes.net
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 februari 2017

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

25 december 2020

Kodak dacht ook dat digitale fotografie geen toekomst had, Nokia zag de toekomst van de smartphone ook anders in.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Er zijn ook filmpjes van straatinterview in de jaren 90 over mobiele telefoons, dat zou nooit iets worden.
Mensen hadden telefoon thuis en waren altijd al bereikbaar.

Zelfde met zelf rijdende auto's, eigenlijk iedereen wil het maar ze weten het nog niet omdat ze het zelf nog niet hebben kunnen ervaren.

Wat betreft diefstal, de kans bestaat natuurlijk altijd maar zie die niet heel groot in.
De auto's hebben allemaal camera's, die hebben ze nodig voor zelf rijdende functies en GPS want dat hebben ze ook nodig dus al heb je een loods waar je heen gaat, dan staat de politie na de eerste keer al snel voor de deur.
Zodra de auto gedwongen wordt af te wijken van de gekozen route zal er meteen een melding uit gaan naar de beheerder van de vloot, de ontvanger en de verzender. met beelden en locatie.
Risico zal niet opwegen tegen de opbrengsten en ze weten ook niet wat de buit zal zijn, het zijn geen geldtransporten.
 
Anonieme vraag
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 november 2013

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

05 januari 2021

Wat mij ergert bij MyParcel is dat ik al jaren ongeveer dezelfde hoeveelheid zendingen heb. Ze waren er als de kippen bij na de overname van postnl om mij te melden dat ik met 2 producten net onder de staffel was geweest (voor het eerst.) Prima, 2492 is geen 2500. Komt wel weer goed. Afgelopen jaar heb ik (gelukkig) dankzij Corona extreem veel verzonden. Dus ik dacht: eens even kijken of ze mij voor 2021 ook weer in de hogere staffels gezet hebben.

Nee? Huh, waarom niet. Zoeken in de faq levert het antwoord: staffels worden alleen (en direct) automatisch omlaag gezet. Kom je er boven dan moet je dit zelf melden en dat gaat per maand. Ik heb dus 8 maanden teveel betaald, en aangezien ik in dec het wat rustiger aan gedaan heb kom ik nu natuurlijk niet in aanmerking voor een hogere staffel aangezien de laatste maand genomen wordt.

Ik verlang naar het oude MyParcel, waar ze nog echt met je meedachten.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

05 januari 2021

Zit toch een beetje met die piektoeslag in mijn maag :( Grapje was 1800 euro excl. BTW.

Iemand al de stoute schoenen aangetrokken en naar prijzen geïnformeerd bij een DPD of DHL?
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

08 januari 2021

Wat mij ergert bij MyParcel is dat ik al jaren ongeveer dezelfde hoeveelheid zendingen heb. Ze waren er als de kippen bij na de overname van postnl om mij te melden dat ik met 2 producten net onder de staffel was geweest (voor het eerst.) Prima, 2492 is geen 2500. Komt wel weer goed. Afgelopen jaar heb ik (gelukkig) dankzij Corona extreem veel verzonden. Dus ik dacht: eens even kijken of ze mij voor 2021 ook weer in de hogere staffels gezet hebben.

Nee? Huh, waarom niet. Zoeken in de faq levert het antwoord: staffels worden alleen (en direct) automatisch omlaag gezet. Kom je er boven dan moet je dit zelf melden en dat gaat per maand. Ik heb dus 8 maanden teveel betaald, en aangezien ik in dec het wat rustiger aan gedaan heb kom ik nu natuurlijk niet in aanmerking voor een hogere staffel aangezien de laatste maand genomen wordt.

Ik verlang naar het oude MyParcel, waar ze nog echt met je meedachten.
Goed in de gaten houden dus, het is dan goedkoper om 8 doosjes naar jezelf te sturen dan in een andere staffel te komen.

Overigens heb ik begin januari een e-mail gestuurd voor het aanpassen van de staffel voor de brievenbuspakjes (dat is nieuw blijkbaar), die staat nog steeds open (want ze hebben het druk), maar inmiddels wel via de chat te horen gekregen dat ze niet met terugwerkende kracht de staffel kunnen toepassen. 
 
JosV
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 april 2015

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

09 januari 2021

Apart die ervaring heb ik totaal niet. Ik heb de afgelopen 3 jaar in 1000-2500 staffel gezeten terwijl ik dat niet elke maand haalde en alleen dit jaar vanwege de corona etc kom ik er gemakkelijk in. Nooit problemen mee gehad en al helemaal niet automatisch verlaagd.
Die piektoeslag is wel wat jammer, maar had DHL ook niet zoiets?  
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

09 januari 2021

Ik heb twee jaar of meer in een te hoge staffel gezeten bij MP en kreeg toen een keurig telefoontje dat daar helaas een einde aan moest komen. Begrijpelijk.
 
Philou
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 januari 2021

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

29 januari 2021

PostNL heeft idd veel toeslagen en helemaal sinds begin dit jaar :?. December maanden heb je al die piektoeslag bij PostNL, bij DHL heb ik deze niet gezien.

Waar ik mij nog meer aan erger zijn de Volumetoeslagen, als je als bedrijf zijnde een beetje grote zendingen hebt, betaal je al gauw 3 euro per zending extra..

Maar alle vervoerders passen de prijzen jaarlijks aan, dat is nog niet heel gek. DHL heeft ook al maximale gewicht van 31,5 KG naar 23 KG verlaagd. Dat scheelt ook behoorlijk als je voornamelijk zware zendingen hebt. Ik heb veel nieuwe regeltjes voorbij zien komen in ieder geval, je moet bijna een geleerde zijn als je alle nieuwe regels wilt onthouden.
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

30 januari 2021

Waar ik mij nog meer aan erger zijn de Volumetoeslagen, als je als bedrijf zijnde een beetje grote zendingen hebt, betaal je al gauw 3 euro per zending extra.
Dit is inderdaad een erg vervelende maatregel, maar op zich zal het mij niks verbazen dat de overige vervoerbedrijven dit ook gaan instellen. Een groot pakket verwerk je op een andere manier dan een klein pakket namelijk. Ik verwacht eerder dat dit een voorbode is. Het idee hiervan is dat de ondernemers creatiever worden om zo min mogelijk lucht te willen vervoeren. Hoe meer er in een vrachtwagen past, hoe meer pakketten ze kunnen verwerken.
DHL heeft ook al maximale gewicht van 31,5 KG naar 23 KG verlaagd.
Alle vervoerders hebben dit gedaan. Dit is afgedwongen door de vakbonden, om de klanten aan te sporen de pakketten zo licht mogelijk te houden. Volgens de ARBO mag een medewerker max. 23kg tillen. Met deze maatregel ben ik zeer blij voor de pakketverwerkers die dagelijks onze pakketten verwerken.
Ik heb veel nieuwe regeltjes voorbij zien komen in ieder geval, je moet bijna een geleerde zijn als je alle nieuwe regels wilt onthouden.
Ja je zal je er inderdaad in moeten verdiepen. Net zoals in boekhouden, het onderhouden van je webwinkel software, welke dozen je gebruikt, etc. etc.

De vraag die je bij jezelf moet stellen is eigenlijk of PostNL of DHL nog wel bij jou passen. Er zijn namelijk veel meer vervoerders op de markt. Als je een stukje terug scrolt, zie je dat ik een klein lijstje heb gemaakt van alternatieve vervoerders.
 
Philou
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 januari 2021

Re: De macht van Post NL via o.a. Myparcel, is het tijd ze af te remmen?

30 januari 2021

Waar ik mij nog meer aan erger zijn de Volumetoeslagen, als je als bedrijf zijnde een beetje grote zendingen hebt, betaal je al gauw 3 euro per zending extra.
Dit is inderdaad een erg vervelende maatregel, maar op zich zal het mij niks verbazen dat de overige vervoerbedrijven dit ook gaan instellen. Een groot pakket verwerk je op een andere manier dan een klein pakket namelijk. Ik verwacht eerder dat dit een voorbode is. Het idee hiervan is dat de ondernemers creatiever worden om zo min mogelijk lucht te willen vervoeren. Hoe meer er in een vrachtwagen past, hoe meer pakketten ze kunnen verwerken.

Nou hoop niet dat DHL enzo het ook zo ingewikkeld gaan maken, maar idd er zijn genoeg bedrijvend die teveel lucht versturen. Maar bedrijven die al heel goed verpakken met nauwelijks lucht en toevallig veel grote zendingen hebben, gaat dat wel enorm schelen op de verzendkosten. En niemand wordt hier beloond op kleinere pakketten, dat had ik logischer gevonden als het de bedrijven echt ging om het niet "juist" inpakken.

DHL heeft ook al maximale gewicht van 31,5 KG naar 23 KG verlaagd.
Alle vervoerders hebben dit gedaan. Dit is afgedwongen door de vakbonden, om de klanten aan te sporen de pakketten zo licht mogelijk te houden. Volgens de ARBO mag een medewerker max. 23kg tillen. Met deze maatregel ben ik zeer blij voor de pakketverwerkers die dagelijks onze pakketten verwerken.

Klinkt vrij logisch inderdaad, maar 31,5 KG is bij PostNL en DHL nog steeds mogelijk. Alleen komen hiervoor toeslagen tussen de 3 en 4 euro erbij. Verder denk ik dat de vervoerders voor de grote pakketten gewoon een steekwagen hebben, dus echt pakketten tillen zwaarden dan 23 KG had denk ik nooit echt gehoeven.

Ik heb veel nieuwe regeltjes voorbij zien komen in ieder geval, je moet bijna een geleerde zijn als je alle nieuwe regels wilt onthouden.
Ja je zal je er inderdaad in moeten verdiepen. Net zoals in boekhouden, het onderhouden van je webwinkel software, welke dozen je gebruikt, etc. etc.

De vraag die je bij jezelf moet stellen is eigenlijk of PostNL of DHL nog wel bij jou passen. Er zijn namelijk veel meer vervoerders op de markt. Als je een stukje terug scrolt, zie je dat ik een klein lijstje heb gemaakt van alternatieve vervoerders.

Dat is waar, gelukkig is er genoeg concurrentie en ik denk dat voor veel ondernemers PostNL steeds minder interessant wordt. Teveel regeltjes en ieder jaar weer veranderingen zit niemand op te wachten. Ik hoop in ieder geval dat het geen trend wordt dat er steeds meer regeltjes komen waar je rekening dient mee te houden.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht