Verzending naar het VK na Brexit?

1
Heeft al iemand ervaring met het verzenden van bestellingen naar het Verenigd Koninkrijk na 1 januari 2021?
Zowel PostNL als myParcel suggereert dat je voor verzending vanuit de EU naar het VK een Brits EORI nummer moet aanvragen bij de Britse belastingdienst, maar pogingen daartoe stranden op het gebrek aan een brits persoonsnummer. Gelukkig heb ik niet veel bestellingen uit het VK. Ik heb bestellingen uit het VK voorlopig geblokkeerd, maar zoek natuurlijk wel naar een oplossing.

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

3
Ik heb die mogelijkheid van particulier verzenden overwogen en zal dat wellicht bij uitzondering een keer doen, maar uiteindelijk loop je dan als ondernemer een risico dat het een keer fout gaat. Het stopzetten van bestellingen uit het VK maakt voor mij niet heel veel uit vanwege het geringe aandeel in de omzet, maar ik vind het merkwaardig dat het VK -in weerwil van de wens om t.o.v. de EU als buitenland gezien te willen worden- deze regels hanteert. Zijn er hier forumleden die intussen wel een Brits EORI nummer hebben bemachtigd?

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

4
Waar heb je gelezen dat je een EORI nummer in het VK moet aanvragen?
Ik heb een EORI nummer maar dat heb ik in Nederland geregeld (gekregen overigens). Toevallig gisteren een e-mail van UPS met een checklist:
  • Registreer voor een EORI-nummer
  • Vul uw handelsfactuur correct in
  • Voeg bewijs van de oorsprong van goederen toe
  • Ken Harmonized System (HS)-codes toe aan uw goederen
  • Voldoe aan de nieuwe BTW-invoerregels van het VK
  • Controleer of uw goederen onderworpen zijn aan controles bij de grens
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

6
Bedankt voor de link!

Gaat wel erg ver zo...
Heb eigenlijk maar een paar B2B klanten daar en een enkele consument per jaar. Met die laatste ga ik maar mee stoppen, dat is al die administratie niet waard.

Las ook dat je via SendCloud momenteel helemaal geen zendingen aan kan maken voor het VK omdat alles terug komt.

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

7
Via MyParcel moet je alle zendingen naar het VK momenteel handmatig aanmaken.
Ik ben benieuwd hoeveel Britten nog blij zijn met die Brexit wanneer ze er achter komen dat het schier onmogelijk is om nog iets in de EU te bestellen.

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

8
Bert, probeer je bij de Britse belastingdienst te registreren of een Brits EORI aan te maken? Ik heb zojuist een Brits EORI nummer aangemaakt en kreeg ook direct de mogelijkheid om een "Government Gateway user ID" aan te maken.

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

10
Nee, het EORI nummer voor het Verenigd Koninkrijk is een apart nummer dat je daar moet aanvragen. Het begint met GB. Het EORI nummer dat begint met NL gebruik je voor de uitvoeraangifte bij de douane hier, het EORI nummer dat begint met GB voor de import aangifte aan de overkant van de plas.

Voor kleine zendingen (tot GBP 135 waarde) aan particulieren moet je bovendien een VAT aangifte doen in het VK. Bij zending aan bedrijven met een eigen VAT nummer hoeft dat niet. Ook bij zendingen aan particulieren met een hogere waarde dan die GBP 135 hoeft het niet, dan moet de ontvanger zelf de import doen. Dit is waarschijnlijk bedacht om de consument in de VK die kleine bestellingen doet te ontlasten van al het papier- en regelwerk, maar het is wel een grote hobbel voor webwinkels buiten het VK die in goedkope producten handelen.

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

12
Boven de GBP135 heb je wel een EORI nodig. Die kun je gemakkelijk on-line aanvragen en krijg je bij invoeren van je gegevens direct toegewezen.via https://www.tax.service.gov.uk/customs/ ... sle-of-man

De vragenlijst begint met of je op het eiland Man bent gevestigd of onderdeel bent van een BTW groep in het Verenigd Koninkrijk. Op beide vragen antwoord je Nee.
Vervolgens komt de vraag om in te loggen met een Government Gateway user ID. Die heb je waarschijnlijk niet, maar via de link "Create sign in details" onder de "Sign In" knop kun je er gemakkelijk zelf eentje laten genereren.
Daarna loop je de vragen door en als alle vragen beantwoord zijn krijg je direct on-line een EORI toegewezen.

Een VAT nummer heb je voor grote leveringen en B2B leveringen in principe niet nodig. Wil je die toch een VAT nummer aanvragen dan kan dat via https://www.gov.uk/vat-registration/how-to-register en daarin de link "register online". Hiervoor moet je meer gegevens invullen, onder andere de verwachte omzet en je moet ook documenten uploaden zoals een kopie van je identificatiebewijs en aanvullende documenten om je identiteit te bevestigen. Deze aanvraag wordt handmatig door de Britten verwerkt dus het kan weken duren voordat je een nummer toegewezen krijgt.

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

13
@Krampex dank je voor de handige info - het was inderdaad niet zo heel moeilijk om zo'n EORI aan te vragen. Voor Noord Ierland hebben we deze voor zendingen vanuit Nederland niet nodig, toch? Hier kunnen we voorlopig nog aan leveren zoals voorheen zonder limits en toestanden, toch?

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

15
Heeft iemand ervaring met VAT aangifte doen in het VK? Ik heb zelf een webshop en lever al sinds de brexit niks meer aan het VK, omdat ik simpelweg niet weet hoe ik het moet aanpakken. Dit is wel jammer, omdat 1/4 van mijn omzet bestond uit bestellingen vanuit het VK.

Tips over het verzenden naar het VK zou ik erg waarderen.

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

16
VAT aangifte kan via een online portaal. Je krijgt toegang wanneer je een GB VAT nummer wordt toegewezen. Er vanuit gaande dat je alleen non-controlled goederen verkoopt in de webwinkel (dus geen medicijnen, giftige producten, dierproducten etc) kun je de aangifte tot na 1 juli uitstellen.

De VK heeft een Border Operating Model (BOM) opgesteld waarin de grensformaliteiten in drie fasen worden ingevoerd. Fase 1 duurt tot 1 April, fase 2 tot 1 Juli. Voor non-controlled goederen gaan de volledige douane formaliteiten pas in fase 3 in. Ze kunnen nu daarom nog steeds de grens over waarbij je binnen 6 maanden nadat de goederen de grens gepasseerd zijn aangifte moet doen. Aanvraag van een VAT nummer kost ongeveer een maand, dus als je die nu aanvraagt ben je ruim op tijd om in het derde kwartaal de VAT op de uitvoeren netjes aan te geven.

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

18
Vanuit Nederland zijn de pakkettarieven vergelijkbaar met tarieven voor verre bestemmingen binnen de EU, zoals naar Griekenland, dus inderdaad duurder dan naar buurlanden. Maar als je die kosten bij de klant in rekening brengt maakt het niks uit. Het was hun keuze om uit de EU te stappen en het is hun keuze om na de Brexit nog iets vanaf het vaste land te bestellen. De consequentie van de hogere verzendkosten is dan vanuit mijn gezichtspunt ook hun probleem.

In de niche waar ik zelf in zit merk ik dat de webshops in het VK weinig voorraad blijken te hebben en dat Britse kopers daarom toch vanuit de EU spullen laten komen.

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

19
@krampex Bedankt voor je reactie, ik ben momenteel bezig met het registreren voor een brits VAT-nummer. Tijdens de registratie werd er gevraagd of ik gebruik wil gaan maken van een ''flat rate scheme'' als ik het goed heb begrepen zorgt dit ervoor dat je maar 1 keer paar jaar belastingaangifte hoeft te doen en gebruik kan maken van gunstigere belasting tarieven, maar geen kosten kan afschrijven.

Heeft iemand ervaringen hiermee en wordt dit aangeraden?