Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Verzending naar het VK na Brexit?

10 januari 2021

Heeft al iemand ervaring met het verzenden van bestellingen naar het Verenigd Koninkrijk na 1 januari 2021?
Zowel PostNL als myParcel suggereert dat je voor verzending vanuit de EU naar het VK een Brits EORI nummer moet aanvragen bij de Britse belastingdienst, maar pogingen daartoe stranden op het gebrek aan een brits persoonsnummer. Gelukkig heb ik niet veel bestellingen uit het VK. Ik heb bestellingen uit het VK voorlopig geblokkeerd, maar zoek natuurlijk wel naar een oplossing.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

11 januari 2021

Ja ik lees ook dat het lastig wordt. Kan je het niet als particuliere zending versturen? Dat moet toch wel mogelijk zijn al lees ik ook dat mensen uit de VK nu geen pakketten retour naar de EU kunnen sturen. Zal een kwestie van tijd zijn.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

11 januari 2021

Ik heb die mogelijkheid van particulier verzenden overwogen en zal dat wellicht bij uitzondering een keer doen, maar uiteindelijk loop je dan als ondernemer een risico dat het een keer fout gaat. Het stopzetten van bestellingen uit het VK maakt voor mij niet heel veel uit vanwege het geringe aandeel in de omzet, maar ik vind het merkwaardig dat het VK -in weerwil van de wens om t.o.v. de EU als buitenland gezien te willen worden- deze regels hanteert. Zijn er hier forumleden die intussen wel een Brits EORI nummer hebben bemachtigd?
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

13 januari 2021

Waar heb je gelezen dat je een EORI nummer in het VK moet aanvragen?
Ik heb een EORI nummer maar dat heb ik in Nederland geregeld (gekregen overigens). Toevallig gisteren een e-mail van UPS met een checklist:
  • Registreer voor een EORI-nummer
  • Vul uw handelsfactuur correct in
  • Voeg bewijs van de oorsprong van goederen toe
  • Ken Harmonized System (HS)-codes toe aan uw goederen
  • Voldoe aan de nieuwe BTW-invoerregels van het VK
  • Controleer of uw goederen onderworpen zijn aan controles bij de grens
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

13 januari 2021

Dit is de info die PostNL er over geeft.
https://www.postnl.nl/Images/brexit_tcm ... ?version=1

De procedure loopt (bij mij) vast bij het ingeven van een brits "digi-D" want dat heb ik natuurlijk niet..
Benieuwd hoe anderen dat oplossen.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

13 januari 2021

Bedankt voor de link!

Gaat wel erg ver zo...
Heb eigenlijk maar een paar B2B klanten daar en een enkele consument per jaar. Met die laatste ga ik maar mee stoppen, dat is al die administratie niet waard.

Las ook dat je via SendCloud momenteel helemaal geen zendingen aan kan maken voor het VK omdat alles terug komt.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

13 januari 2021

Via MyParcel moet je alle zendingen naar het VK momenteel handmatig aanmaken.
Ik ben benieuwd hoeveel Britten nog blij zijn met die Brexit wanneer ze er achter komen dat het schier onmogelijk is om nog iets in de EU te bestellen.
 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

14 januari 2021

Bert, probeer je bij de Britse belastingdienst te registreren of een Brits EORI aan te maken? Ik heb zojuist een Brits EORI nummer aangemaakt en kreeg ook direct de mogelijkheid om een "Government Gateway user ID" aan te maken.
 
Philou
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 januari 2021

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

29 januari 2021

Is het EORI nummer niet gewoon je btw nummer met de laatste 3 tekens er vanaf?
 
Krampex
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 januari 2021

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

31 januari 2021

Nee, het EORI nummer voor het Verenigd Koninkrijk is een apart nummer dat je daar moet aanvragen. Het begint met GB. Het EORI nummer dat begint met NL gebruik je voor de uitvoeraangifte bij de douane hier, het EORI nummer dat begint met GB voor de import aangifte aan de overkant van de plas.

Voor kleine zendingen (tot GBP 135 waarde) aan particulieren moet je bovendien een VAT aangifte doen in het VK. Bij zending aan bedrijven met een eigen VAT nummer hoeft dat niet. Ook bij zendingen aan particulieren met een hogere waarde dan die GBP 135 hoeft het niet, dan moet de ontvanger zelf de import doen. Dit is waarschijnlijk bedacht om de consument in de VK die kleine bestellingen doet te ontlasten van al het papier- en regelwerk, maar het is wel een grote hobbel voor webwinkels buiten het VK die in goedkope producten handelen.
 
ABBF
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 februari 2021

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

03 februari 2021

En heb je bij levering aan consumenten (boven GBP 135) en bedrijven ook een GB EORI nummer en GB BTW nummer nodig? Of kan dit gewoon zonder? 
 
Krampex
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 januari 2021

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

03 februari 2021

Boven de GBP135 heb je wel een EORI nodig. Die kun je gemakkelijk on-line aanvragen en krijg je bij invoeren van je gegevens direct toegewezen.via https://www.tax.service.gov.uk/customs/ ... sle-of-man

De vragenlijst begint met of je op het eiland Man bent gevestigd of onderdeel bent van een BTW groep in het Verenigd Koninkrijk. Op beide vragen antwoord je Nee.
Vervolgens komt de vraag om in te loggen met een Government Gateway user ID. Die heb je waarschijnlijk niet, maar via de link "Create sign in details" onder de "Sign In" knop kun je er gemakkelijk zelf eentje laten genereren.
Daarna loop je de vragen door en als alle vragen beantwoord zijn krijg je direct on-line een EORI toegewezen.

Een VAT nummer heb je voor grote leveringen en B2B leveringen in principe niet nodig. Wil je die toch een VAT nummer aanvragen dan kan dat via https://www.gov.uk/vat-registration/how-to-register en daarin de link "register online". Hiervoor moet je meer gegevens invullen, onder andere de verwachte omzet en je moet ook documenten uploaden zoals een kopie van je identificatiebewijs en aanvullende documenten om je identiteit te bevestigen. Deze aanvraag wordt handmatig door de Britten verwerkt dus het kan weken duren voordat je een nummer toegewezen krijgt.
 
ABBF
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 februari 2021

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

03 februari 2021

@Krampex dank je voor de handige info - het was inderdaad niet zo heel moeilijk om zo'n EORI aan te vragen. Voor Noord Ierland hebben we deze voor zendingen vanuit Nederland niet nodig, toch? Hier kunnen we voorlopig nog aan leveren zoals voorheen zonder limits en toestanden, toch?
 
Krampex
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 januari 2021

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

03 februari 2021

Ja, Noord Ierland blijft gewoon volgens de EU regels beleverbaar als een regio binnen de Europese Unie.
 
ossie
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 februari 2021

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

13 februari 2021

Heeft iemand ervaring met VAT aangifte doen in het VK? Ik heb zelf een webshop en lever al sinds de brexit niks meer aan het VK, omdat ik simpelweg niet weet hoe ik het moet aanpakken. Dit is wel jammer, omdat 1/4 van mijn omzet bestond uit bestellingen vanuit het VK.

Tips over het verzenden naar het VK zou ik erg waarderen.
 
Krampex
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 januari 2021

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

22 februari 2021

VAT aangifte kan via een online portaal. Je krijgt toegang wanneer je een GB VAT nummer wordt toegewezen. Er vanuit gaande dat je alleen non-controlled goederen verkoopt in de webwinkel (dus geen medicijnen, giftige producten, dierproducten etc) kun je de aangifte tot na 1 juli uitstellen.

De VK heeft een Border Operating Model (BOM) opgesteld waarin de grensformaliteiten in drie fasen worden ingevoerd. Fase 1 duurt tot 1 April, fase 2 tot 1 Juli. Voor non-controlled goederen gaan de volledige douane formaliteiten pas in fase 3 in. Ze kunnen nu daarom nog steeds de grens over waarbij je binnen 6 maanden nadat de goederen de grens gepasseerd zijn aangifte moet doen. Aanvraag van een VAT nummer kost ongeveer een maand, dus als je die nu aanvraagt ben je ruim op tijd om in het derde kwartaal de VAT op de uitvoeren netjes aan te geven.
 
Amel
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 februari 2021
Contacteer:

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

23 februari 2021

Ik heb gelezen dat de kosten vrij sterk zijn gestegen om naar daar te versturen. 
 
Krampex
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 januari 2021

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

23 februari 2021

Vanuit Nederland zijn de pakkettarieven vergelijkbaar met tarieven voor verre bestemmingen binnen de EU, zoals naar Griekenland, dus inderdaad duurder dan naar buurlanden. Maar als je die kosten bij de klant in rekening brengt maakt het niks uit. Het was hun keuze om uit de EU te stappen en het is hun keuze om na de Brexit nog iets vanaf het vaste land te bestellen. De consequentie van de hogere verzendkosten is dan vanuit mijn gezichtspunt ook hun probleem.

In de niche waar ik zelf in zit merk ik dat de webshops in het VK weinig voorraad blijken te hebben en dat Britse kopers daarom toch vanuit de EU spullen laten komen.
 
ossie
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 februari 2021

Re: Verzending naar het VK na Brexit?

01 maart 2021

@krampex Bedankt voor je reactie, ik ben momenteel bezig met het registreren voor een brits VAT-nummer. Tijdens de registratie werd er gevraagd of ik gebruik wil gaan maken van een ''flat rate scheme'' als ik het goed heb begrepen zorgt dit ervoor dat je maar 1 keer paar jaar belastingaangifte hoeft te doen en gebruik kan maken van gunstigere belasting tarieven, maar geen kosten kan afschrijven.

Heeft iemand ervaringen hiermee en wordt dit aangeraden?
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht