Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Mich071172
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 januari 2021

Importeren uit Schotland na Brexit

20 januari 2021

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb een webwinkel en importeer o.a. artikelen uit Schotland.

Ik kom er echter niet uit wat ik nu nodig heb om dit met de Brexit te kunnen blijven doen.

Voor de Brexit bestelde ik de artikelen en hun stuurden dit met UPS naar mij toe. Ik betaalde de factuur (waar geen btw in rekening werd gebracht) en ik droeg dan de nederlandse btw af.

Maar nu vraagt de fabrikant om een EORI nummer?
Weet iemand of dit inderdaad nodig is en wat komt er nog meer op mijn pad qua douane kosten etc. 
Is dit boekhoud technisch ook lastiger?
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Importeren uit Schotland na Brexit

21 januari 2021

Het EORI nummer kun je zelf samenstellen, of aanvragen bij de fiscus. Je import qua BTW gaat dan op dezelfde manier (niets aan UPS betalen, zelf afdragen). Hoe dat qua invoerrechten zit durf ik niet te zeggen, maar UPS regelt dit ook voor je.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Importeren uit Schotland na Brexit

22 januari 2021

Bij import moet je het EORI-nummer wel aanvragen. Ik neem aan deze invoer hetzelfde wordt behandeld als een niet EU-land.  Het kan soms even duren voordat je nummer in alle systemen staan.
Je kan dan artikel 23 aanvragen bij de belastingdienst waardoor er geen BTW op de zending (buitenland) zit en de BTW wordt verrekend met de voorbelasting. Dus in plaats van afdragen en terug vragen verreken je het met elkaar.

Voorheen kreeg je waarschijnlijk een ICP levering en moest je jou BTW nummer doorgeven. De BTW wordt dan ook verlegd / verrekend.

De import tarieven zijn voor bedragen boven de 150 euro aan de hand van een HS /Taric code. Meestal is het maar een klein bedrag maar sommige categorieën worden extra belast.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl