Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Papiri
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 januari 2010
Locatie: Regio Eindhoven
Contacteer:

Verzendkosten berekenen

21 januari 2010

Ik ben benieuwd hoe jullie de verzendkosten hebben geregeld. Zelf haak ik snel af bij verzendkosten die op mij te hoog overkomen voor hetgeen dat ik online koop. Of die kosten nu de ware kosten zijn of niet, op iets wat ik kan kopen voor 8 euro weiger ik dan blijkbaar 6 euro verzendkosten te betalen.

De producten die ik zal verkopen passen 9 van de 10 keer door de brievenbus. Maar ook dat zal verpakt en gefrankeerd moeten worden uiteraard en ik wil de verzendkosten graag laag houden. Wel diezelfde 90% van de verzendingen luxe verpakt worden dus de verpakkingskosten liggen wat hoger dan enkel een bubbeltjesenvelop.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie het hebben aangepakt. Wat zijn de werkelijke kosten en wat reken je door (en hoe) naar de klant?
 
Indigo
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 juni 2009
Contacteer:

22 januari 2010

Tja, het blijft een moeilijk verhaal, zeker omdat het ook afhankelijk is van wat je verkoopt en of mensen bijvoorbeeld vaker meerdere producten tegelijk bij je kopen.
Ik verkoop cd's,dvd's en boeken (dan heb je enig idee met wat voor pakketjes je te maken hebt)
Ik heb een gedeelte gewoon in ieder product opgenomen. Stukje verpakkingskosten + stukje verzendkosten.
Dan heb je altijd in ieder geval een stukje marge.
(behalve bij de Nederlandse boeken, want daar heb je een vaste boekenprijs voor. Het gaat dus niet altijd op).

Mensen betalen bij mij gewoon vaste verzendkosten.
Het is of 2,50 of 4,50.
En mijn webwinkel berekend hoe zwaar iets is. Als de bestelling boven de 400 gram is, dan zijn de verzendkosten 4,50. Is het onder de 400 gram is het 2,50 verzendkosten.
Maar dat ligt natuurlijk wel aan de producten, die je verkoopt.
Bij mij is het bijna altijd zo, dat als iets boven de 400 gram zit, dat het dan niet meer door de brievenbus past en daaronder meestal wel.
Soms schiet ik er een beetje bij in en soms hou ik er een centje aan over. Dus gemiddeld kom ik gewoon netjes uit met deze regeling.
(vergeet niet, dat jij wel btw over de verzendkosten moet betalen, dat moet je er ook bij rekenen)
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

22 januari 2010

In één van onze webshops worden zowel grote als kleinere dingen verkocht.

Hiervoor maken wij gebruik van een enveloppe module, bij de artikelen die in een enveloppe passen kunnen worden het aantal dat max. in een enveloppe passen gedefinieerd in de admin kant en als een klant dit besteld betaalt de klant 1,95 komt de klant daarboven worden tot 3 enveloppen aangemaakt en daarna pakket tarief berekend a 6.75
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
DoMagic
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 januari 2010
Locatie: Warmond
Contacteer:

22 januari 2010

Het verschilt natuurlijk per product en de marges die je hanteert. Wij hebben een deel van onze marge ingeleverd en versturen alle bestellingen gratis binnen Nederland.

We zoeken nog naar een oplossing om verzenden naar het buitenland voor ons en voor de klant betaalbaar te houden. We verkopen rolgordijnen op maat, producten die in een onhandig groot formaat tot 300cm breed kunnen worden :roll:
[size=75][url=http://www.zonwering-rolgordijnen.nl/rolgordijnen-verduisterend]Rolgordijnen verduisterend op maat gemaakt[/url][/size]
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Papiri
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 januari 2010
Locatie: Regio Eindhoven
Contacteer:

22 januari 2010

Bedankt.

Ik zal wenskaarten, postpapier, kadoverpakkingen, schriften etc verkopen waarbij het grotendeels gaat om de unieke designs. Er zal dus veel brievenbuspost bijzitten. Het ene past in een gewone envelop (gifttags) maar andere zaken moeten in een grote bubbeltjesenvelop (notitieboek). Ik wilde eigenlijk per envelop of pakketpost een vast tarfief hanteren; bijvoorbeeld 1,50 voor alles wat in een envelop gaat en 4,- voor alles wat per pakket gaat. Niet te veel opties en geen al te hoge bedragen. Maar hoe realistisch is dat als iets in een gewone envelop past waar een postzegel van 44ct opgaat, lijkt me ook onredelijk. Dus denk ik aan nog een derde optie voor de kleine spulletjes zoals gifttags, weegt niets, zijn goedkope producten (al past er natuurlijk meer van in een envelop), gewone envelop, gewone zegel...

Is dat nog overzichtelijk en redelijk, wat denken jullie?

Ik denk dus aan iets als dit.

Formaat: gewone envelop = 50 a 75 ct
Formaat: grote envelop = 1,50 a 2,-
Pakket: 4,- a 5,-

Ik moet nog wat rekenen enzo maar altijd fijn om wat meedenkers te horen :)
 
Indigo
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 juni 2009
Contacteer:

06 februari 2010

Ja, ik denk dat het bij jouw producten heel redelijk als je drie verschillende tarieven gaat gebruiken.
Je moet wel opletten, dat je zelf niet er bij in gaat schieten. Je hoeft natuurlijk niets op de verzendkosten te verdienen, maar je moet wel zorgen, dat je de kosten voor het verzenden en het verpakkingsmateriaal wel aan de klant moet doorberekenen.
Ik heb zelf destijds gewoon een aantal "bestellingen" gemaakt.
Ik heb na zitten denken, wat voor soort bestellingen een klant zou kunnen doen.
In mijn geval bijvoorbeeld 1 boek en 2 cd's of 3 dvd's of alleen 1 cd etc.
Die "bestellingen" heb ik gewogen en zo ben ik tot de juiste tarieven gekomen.
Ik heb dus gelet op het gewicht en op de grootte van een bestelling.
Daarna even de tarievenlijst van (in mijn geval) TNT erbij gepakt en toen ben ik tot een gemiddelde gekomen.
Dus mijn tip is, maak eens een paar logische bestellingen en weeg ze eens en ga dan eens naar de tarieven kijken.
Je prijzen lijken me overigens erg redelijk voor de klant. Maar ik zou wel uitkijken met die 50 a 75 ct.
0-20 gram - 0,44 ct
20-50 gram - 0,88 ct
50 - 100 gram - 1,32
En ik denk, dat dit allemaal in een envelopje zou kunnen passen... Dus misschien is er tussen in gaan zitten het beste.
Bij pakketjes, moet je er wel vanuit gaan, dat je 6,75 kwijt bent voor het versturen (bij TNT, maar misschien verstuur jij ze wel met een andere dienst). Die 2,75 moet je dus wel ergens terug zien te krijgen + de kosten van de verpakking :wink:

Heel veel succes!
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

06 februari 2010

Kleine tip: als je per gewone post gaat versturen moet je de aansprakelijkheid uitdrukkelijk bij de klant neer leggen en ze tevens de mogelijkheid bieden om het aangetekend of met pakketservice te laten komen waarbij het transportrisico bij jou ligt.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Indigo
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 juni 2009
Contacteer:

06 februari 2010

@Eentje, Toch vind ik dit een moeilijke zaak. Want mensen gaan als ze een kaart of schriftje kopen bij die webwinkel, dat niet aangetekend doen. Dat staat ook niet in verhouding. Een schrift kopen voor een klein bedrag en vervolgens betalen voor een aangetekende verzending, die meer kost dan de bestelling zelf.
En een klant, kan er niets aan doen, als er iets verkeerd gaat bij TNT bijvoorbeeld. Dan vind ik het niet eerlijk als de aansprakelijkheid bij de klant zou liggen...
En ik denk, dat zo'n klant ook niet meer terug zal komen, als zoiets voorkomt :?
Ik kan me ook voorstellen, dat het mensen afschrikt. En dat het minder vertrouwelijk overkomt, als je de aansprakelijkheid bij de klant legt.

Natuurlijk zit er wel een risico voor jou als webwinkelier aan, op het moment, dat jij de aansprakelijkheid op je neemt.
Want als een klant zegt, ja sorry maar ik heb de bestelling niet gehad hoor... dan heb je geen poot om op te staan. :roll:

Kortom, ik blijf het moeilijk vinden. Je wil als webwinkelier natuurlijk niet te veel risico lopen. Maar van de andere kant, moet je je klanten toch ook een goede service bieden, zonder dat het ze handen vol geld kost :?
 
Verkoper
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 januari 2010
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10 februari 2010

Kleine tip: als je per gewone post gaat versturen moet je de aansprakelijkheid uitdrukkelijk bij de klant neer leggen en ze tevens de mogelijkheid bieden om het aangetekend of met pakketservice te laten komen waarbij het transportrisico bij jou ligt.
Kan dat dan?? de aansprakelijkheid bij de klant leggen?? Ik dacht toch dat de wet gewoon was dat de aansprakelijkheid altijd bij de webshop ligt. Ongeacht je algemene voorwaarden.
 
arjan
Berichten: 40
Lid geworden op: 17 mei 2009
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

10 februari 2010

Dat lijkt mij ook! En inderdaad, aangetekend een schriftje laten verzenden is voor klanten wellicht een te hoge drempel. Ik denk dat de drie tarieven vrij aardig in de buurt komen. Mocht er nu een klant een hele rare order plaatsen (bijv. 100 schriften), dan zou je hier altijd een maatoplossing voor kunnen afspreken.
www.izitoko.nl

Voor ondernemende geesten die iets te bieden hebben!
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

03 september 2010

(vergeet niet, dat jij wel btw over de verzendkosten moet betalen, dat moet je er ook bij rekenen)
Het werd hier al zijdelings genoemd door Indigo, ik wil het bij deze nogmaals benadrukken: Zorg dat je BTW over de verzendkosten berekend en afdraagt aan de fiscus!!

Heel veel beginnende webwinkeliers vergeten dit of denken simpelweg dat het niet nodig is om BTW te rekenen over de verzendkosten ("Want de TNT rekent mij ook geen BTW aan over de pakketzegel/postzegel") maar dat is een foute gedachte.

Je dient over de verzendkosten dezelfde BTW als over je producten te berekenen. Meestal houdt dat 19% BTW in, tenzij je producten in het 6% of 0% BTW tarief verkoopt. Dan mag je over de verzendkosten ook 6% of 0% BTW verkopen. In de praktijk komt dit niet zo vaak voor, tenzij je eten of drinken zou verzenden.

Stel dat je je producten verzend door middel van het standaard pakketzegel van TNT post, die 6.75 euro ex. BTW kost bij het postkantoor, en je wilt geen verlies draaien op de verzending. Je rekent dan 6.75*1.19=8.03 euro verzendkosten incl. BTW aan de consument door.
 
webwinkelsucces
Berichten: 164
Lid geworden op: 07 juni 2010
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

03 september 2010

Wij berekenen geen verzendkosten op alle artikelen. Omdat onze producten lastig vergeleken kunnen worden is het voor ons mogelijk om 'gratis te verzenden'.
Download het rapport "Webwinkel Tactieken Onthult" en ontvang gratis tips en geheimen:
http://www.webwinkelsucces.nl/gratis-rapport.html
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

03 september 2010

Omdat onze producten lastig vergeleken kunnen worden is het voor ons mogelijk om 'gratis te verzenden'.
Over het berekenen van verzendkosten hebben wij (ons bedrijf & weblog bedoel ik dan) meerdere keren over geschreven. Door geen verzendkosten te rekenen neem je een enorme drempel weg. Dat kan meerdere procenten conversie schelen. Maar conversie maken ten koste van je winstmarge heeft natuurlijk ook zijn grenzen. De juiste prijselasticiteit op dit punt is ook voor veel grote spelers nog een enorme uitdaging waar ze nog lang niet klaar mee zijn.
 
Verkoper
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 januari 2010
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

04 september 2010

Omdat onze producten lastig vergeleken kunnen worden is het voor ons mogelijk om 'gratis te verzenden'.
Dat hebben wij (ons bedrijf & weblog bedoel ik dan) meerdere keren over geschreven. Door geen verzendkosten te rekenen neem je een enorme drempel weg. Dat kan meerdere procenten conversie schelen!
Ja maar dat zal toch enorm van je produkten afhangen. Zeker als kleine webshop zijnde en dus geen grote contracten met vervoerders hebt maar gewoon naar het postkantoor moet. Als je op elk pakket dan €8,00 moet weggegeven moet je wel een heel goed produkt verkopen met een vette winstmarge dat je je dat kunt veroorloven.

Overigens zit op het "zeker pakket" van de TNT post wel btw. Al is het maar 6%. Maar je kunt bij het postkantoor daar dus wel een btw bon voor vragen. Maar ik vind het een stom syteem. Laten ze gewoon btw heffen op die verzendkosten.
 
jumei
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 maart 2013

Re: Verzendkosten berekenen

22 april 2013

Ik verstuur zelf wereldwijd en ik gebruik PostNL. Een pakketje tot 2 kg naar niet EU landen kost 24,30 euro. Dat is toch verschrikkelijk duur? :/
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Verzendkosten berekenen

22 april 2013

Ik verstuur zelf wereldwijd en ik gebruik PostNL. Een pakketje tot 2 kg naar niet EU landen kost 24,30 euro. Dat is toch verschrikkelijk duur? :/
Voor een klein pakket is het duur. Bij brievenbuspost is het prijsverschil tussen europa en wereld redelijk klein, dus ik zou dan eigenlijk verwachten dat een klein pakketje geen 24,30 euro zou hoeven te kosten.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht