Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
smarttag
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 januari 2016

Feedback: OpenCart

29 december 2016

Ik ga voor een sticky! Feedback is gewoon belangrijk voor iedereen! Dus mods kom er maar in.
 
Introductie
Iedereen heeft wel eens op dit punt gestaan! Ik heb mijn business plan op orde, en nu nog even snel de software uitzoeken. Het internet op en even googlen, dan zijn we zo klaar! WRONG!
Het gevolg is dat je van alles gaat proberen of de zogenaamde hardschreeuwers gaat volgen en uiteindelijk niet aan de hand van gedegen research maar meer op gevoel van de massa gaat kiezen voor een pakket wat wellicht niet eens bij je past. Niks is irritanter dan uitleggen wat je nodig hebt en vragen naar de verschillende ervaringen over een software pakket voor jouw webshop.
 
Ik zie een aantal dingen voorbij komen en dat is niet alleen hier.
  1. De personen die het allemaal wel weten en dat niet onder stoel of banken steekt.
  2. Zogenaamde fanboys die tevreden zijn op een pakket en dat ook anderen opdringen.
  3. Het gebruiken van online statistieken en dat weerleggen
  4. Spammers die hun software promoten
 
Wat ik vooral niet ziet is een onderbouwing puntsgewijs waarom de aanbevolen software voor mij geschikt zou zijn. Laat dit topic een startpunt zijn om eens fatsoenlijk jouw ervaring op te schrijven zodat een ieder kan lezen wat het pakket nu echt wel en echt niet kan. Wees eens eerlijk en durf uit te komen voor zowel positieve als negatieve punten. Beschrijf vanuit jouw beroep en kennis level en laat het vooral aan degene over die het leest of het past de ja of nee.
 
Hoe ben ik gekomen aan OC(OpenCart)
Na lang bezig te zijn geweest met websites bouwen heb ik ergens in 2007 eens besloten op verzoek van een klant een shop te bouwen. Even voor de duidelijkheid ik ben dus als daily job een fulltime developer. Naast dit run ik een aantal zeer grote webshops. Het grote voordeel is dat ik alles zelf kan aanpassen. Betekend wel gelijk dat ik heel snel beperkingen en grote obstakels ziet welke een normale gebruiker pas ziet als hij/zij het uitbesteed heeft aan bijv mij. Waar uiteraard een leuk tarief aan hangt.
 
Ik heb wordpress vanaf het begin meegemaakt en kwam dus met mijn eerste shop direct uit op de allereerste versies van wOOcommerce. Een extensie bovenop het populaire wordpress. In simpele termen je maakt van een blog een shop in een handomdraai. Wellicht in een ander topic meer hierover. Eigenlijk had ik vrij veel kleine shops succesvol hierop draaien totdat ik een klant kreeg waarbij het aantal producten en de hoeveelheid aanpassingen aan het systeem het eigenlijk onwerkbaar maakten. Niet lang daarna zijn we begonnen met de zoektocht naar nieuwe webshop software.
 
Belangrijk voor mij waren de volgende zaken:
 
  1. Lichtgewicht applicatie, kortom geen dure server nodig
  2. Supersnel, geen extreme geheugen of ruimte vreter
  3. Modulair opgebouwd
  4. MVC achtige structuur zodat ik het eventueel bij derden kan uitbesteden
  5. Geen maandelijke kosten aan de software
  6. Vooral een eigen identiteit
 
Uiteindelijk ben ik dus uitgekomen bij OpenCart. Opsich had ik net zo goed Magento kunnen nemen maar OpenCart trok mij wel aan en waarom ook niet als je het toch zelf maakt.
 
Wat is OpenCart?
OpenCart is een lichtgewicht framework voor webshops gebouwd onder een opensource license. Zeer klein begonnen en uitgegroeit op dit moment tot de voornaamste concurrent van Magento. Volgens de laatste gegevens is OpenCart de meest gebruikte software voor de huis/tuin keuken webshops. Op het gebied van corporate is Magento met hun Pro versie nog steeds heer en meester. OpenCart heeft anno 2016 een zeer rijke community wat met de dag extreem groeit. Net zoals Magento maakt OpenCart gebruik van extensies om jouw webshop om te toveren tot een waar meester werk. 
 
Enkele voordelen zijn:
 
  1. Software kost geen geld
  2. Out of the box kan je gelijk werken
  3. Een zeer rijke hoeveelheid aan hoogwaarde templates verkrijgbaar via themeforest. Zeer low budget prijzen overigens. Voor nog geen 40 euro heb je echt een template van hoge kwaliteit en is compleet aanpasbaar via een GUI.
  4. Extensie database is zeer groot en bevat alles wat je nodig zou moeten hebben om je shop te draaien. Ook boekhoudpakketten van de grote jongens hebben tegenwoordig extensies klaar liggen voor OpenCart.
 
Mijn ervaring
Na het bovenstaand verhaal over wat is OpenCart zou je wellicht denken "Volgens mij vertel je eerst een verhaal over fanboys etc, en dan begin je zelf er ook mee..."
Dit is puur een constatering van het product en niks meer. Zoals ik al aangaf ben ik zeer kritisch op software en dat gaan we nu zien.
 
Ik heb met een van onze shops de migratie van wordpress naar OC meegemaakt en vanaf 1.5 .x geupgrade tot 2.0.x en vervolgens opnieuw gemigreerd naar de laatste versie. Overigens heb ik alle tussenliggende versies ook gehad.
 
-- Migratie
Allereerst te beginnen met een migratie naar OpenCart vanuit een ander systeem. Na alles kan ik alleen maar vertellen "DOE HET NIET ZELF". OpenCart heeft een totaal andere database opbouw dan WordPress of welk ander systeem dan ook. Het leggen van relaties met je klanten gaat totaal mis en is enkel op te lossen door handmatig scripts uit te voeren. Het is in mijn ogen goedkoper en minder foutgevoelig om het gewoon opnieuw op te zetten en je klanten te importeren via een een csv. Heb je een ingewikkelde shop nu draaien op andere software? Dan heb ik slecht nieuws voor je want met OpenCart kan je gewoon weer opnieuw beginnen.
 
-- Installatie
OpenCart maakt gebruik van MSQL en heeft genoeg aan een shared hosting waarbij je een database kan aanmaken met schrijf en lees rechten. Ik blijf het zeggen maar een fatsoenlijke hosting is toch wel erg belangrijk. Van mij hoef je echt geen super dure server aan te schaffen maar een pakket van 1 euro per maand neem ik niet serieus. OpenCart heeft tegenwoordig een mooie download waarin alles al klaargemaakt is voor jouw als gebruiker. Het installeren is eigenlijk enorm simpel en is binnen 5 minuten gebeurt. Je shop is dan ook direct actief online.
 
Klinkt leuk maar vindt ik zelf niet zo handig. Als je iets nieuws begint maakt het niet uit, maar een bestaande shop wil je eerst even kunnen aanpassen voordat je traffic al begint af te knappen op je standaard shop met demo gegevens. Ook deze demo gegevens zijn mateloos irritant. Het zit overal en het duurt dan ook zeker een dag als gebruiker om het helemaal leeg te krijgen. Ik reken dan ook de tijd dat je eerst alles moet vinden en uitzoeken erbij in. We hebben het niet alleen over producten maar ook over landen, valuta, btw, geo zones etc. Nu zit er bij de installatie van OpenCart tegenwoordig een script file die je kan aanpassen maar het mag duidelijk zijn dat ze op dit vlak niet echt gericht zijn op de gewone gebruiker maar meer op de ontwikkelaar.
In OpenCart zit wel een setting "maintenance mode" die site offline zet. Dit werkt out of the box gewoon niet goed en men ziet wel dus je layout met in het midden de tekst we zijn offline. Niet gewenst en zeker een gemiste kans in mijn ogen. Je kan de maintenance pagina wel aanpassen maar daarvoor is php en kennis van css nodig. In de GUI kan je het niet aanpassen via een editor oid. Via ftp moet je dit bestand op zoeken wat voor een normale gebruiker een onbegonnen missie is. Koop je echter een leuke template dan heeft de developer daarvan de maintenance pagina wel aangepast in negen van de tien gevallen.
 
-- Admin interface
In versie 1.5 was dit zwaar verouderd en eigenlijk heel omslachtig. Vanaf versie 2 heeft men zeer goed afgekeken van wordpress en eigenlijk goed gejat. Het is clean en bevat veel buttons en submenu's. Leuk om doorheen te bladeren. OpenCart wordt standaard geleverd in het Engels en kan via een gratis extensie zowel de frontend taal als de backend taal omtoveren naar welke taal dan ook. Hier komt dan ook gelijk hetgeen wat ik minder prettig vind aan OpenCart. Elke taal maakt zijn eigen directory aan met zijn eigen extensies. Tegenwoordig weten veel extensies hier goed mee om te gaan maar lang niet allemaal. Het gevolg is dat iets niet lekker werkt en na lang zoeken blijkt dan dat de extensie in de engelse taal directory staat en niet uitgelezen wordt omdat je Nederlands actief hebt. De oplossing is dan de bestanden te kopiëren naar de Nederlandse map, wat ik zeer omslachtig vind en zeker niet handig. Ook hier geld weer dat je als normale gebruiker hier niet uit komt zonder enige kennis van ontwikkeling. Verder is de GUI erg uitgebreid en kan je als gebruiker snel verdrinken in teveel informatie. Een product heeft verschillende tabbladen met verschillende velden die voor een gebruiker wellicht verwarrend kunnen overkomen.
 
-- Extensies
OpenCart is gebouwd om extensies heen. In de basis heeft het systeem redelijk veel werkende modules die genoeg zouden moeten zijn om jouw shop succesvol te kunnen laten draaien. In mijn ogen is Magento daar uitgebreider in en dat zal je zometeen wel merken. Omdat extensies vaak bestaande core bestanden overschrijft, wat niet gewenst is in een software pakket omdat updaten van de software vervolgens een drama wordt is VQMOD en tegenwoord OCMOD toegevoegd door de community. VQMOD bestaat al erg lang en is niks meer dan een superclass die tijdelijk geladen wordt bovenop de core bestanden. Het overschrijft de werkelijke bestanden niet maar doet dat virtueel tijdelijk zodat je toch functionaliteit kan toevoegen of aanpassen. Het voordeel hieraan is dat je core hetzelfde blijft en je dus in theorie gemakkelijk zou moeten kunnen updaten naar de laatste versie. VQMOD is niet standaard en moet je zelf downloaden en installeren. Erg gemakkelijk te installeren maar ook hier weer een stap extra. Het OpenCart team heeft echter naar de community geluisterd en heeft sinds versie 2.0 het zogenaamde OCMOD ingebakken in het systeem wat eigenlijk exact hetzelfde doet. Het verschil is alleen dat dit aan het systeem vast zit en je dus meer controle hebt over je extensies.
 
De meeste extensies worden of in VQMOD of in OCMOD aangeboden via de extensie market van OpenCart zelf. Je kan hier van alles vinden. Hoewel dit leuk klinkt hangt er ook een nadeel aan vast. Allereerst doet OpenCart niks met caching of SEO. Tuurlijk staat er in het systeem wat meta gegevens die je in kunt vullen, maar out of the box werken zogenaamde pretty urls niet en dat dien je dus eerst zelf te activeren. Wat overigens nogal wat kennis met zich meebrengt omdat je in je .htaccess moet gaan rommelen. Wil je deze functionaliteit wel goed hebben dan zul je dus extensies moeten gaan aanschaffen die dit wel zou kunnen.
 
Tot de dag vandaag ben ik zelf nog steeds bezig met vooral het volledig werkend krijgen van pretty urls in OpenCart. Extensies welke in de praktijk pagina’s genereerd werken NIET out of the box met pretty urls. Het is voor mij een dagelijkse irritatie wat zijn weerga niet kent. Ik kan dan ook alleen maar concluderen dat het gewoonweg niet werkt en elke keer weer een gegoochel kost om het werkend te krijgen. Als ik er al niet uit kom dan met alle respect gaat een normale gebruiker dit al helemaal niet werkend krijgen. En bij elke versie upgrade van OpenCart werkt het weer net anders waardoor je dus opnieuw kunt beginnen. Op dit vlak krijgt OpenCart gewoon een dikke onvoldoende. Ik kan ook niet begrijpen waarom dit niet in de initiële installatie van OpenCart geïmplementeerd is en uitgekristalliseerd.
 
We hebben het dus niet over nette links voor producten of categorieën want dit werkt wel prima. Informatie pagina’s, extensies en general pages zoals winkelwagen etc is gewoonweg een drama om aan de praat te krijgen. En dan ben ik nog niet eens begonnen over canocial, alts, img ref etc. Geen van deze basics zitten ingebakken en moet je dus zelf bouwen. Kortom op dit vlak mag OpenCart zich in de toekomst echt eens gaan focussen.
 
De prijzen van extensie variëren van 10 euro tot 100 euro wat ik max gezien en gekocht heb. Ze zijn wel lifetime geldig en je kan ook de updates van de extensies gratis downloaden en installeren. Wat ik vooral niet fijn vindt is dat extensies niet gekeurd worden door OpenCart, hierdoor zit er veel troep tussen. Bestaande functionaliteit in een ander jasje gieten en geld voor vragen is iets wat vaal gebeurt. Wil je dus een extensie hebben zal je eerst goed moeten uitzoeken of het wel een toegevoegde waarde heeft voor jouw shop.
 
Extensie kunnen in OpenCart NIET verwijderd worden! Ja, dat lees je goed. Een extensie kan je uninstallen en dat maakt de extensie inactief, maar verwijderd deze niet van je server. Waarom dit zo is snap ik nog steeds niet echt. Je server raakt vervuild en dat is iets waar ik eigenlijk niet op zit te wachten. Je kan de extensie verwijderen door het origineel te pakken en te zoeken waar alle bestanden heen zijn verstuurd. Allemaal leuk en aardig maar als er een bestand overschreven is dan hang je al. En omdat ALLES een extensie is kan je begrijpen dat dit een behoorlijke klus is om dit zo leeg mogelijk te houden.
 
-- Wat zijn dan de voordelen
OpenCart is sinds versie 2 behoorlijk bezig met het uitbrengen van core updates. In de laatste versie 2.3 waar ik uitvoerig mee getest heb en inmiddels werkend heb in al mijn shops heeft OpenCart het complete extensie model omgegooid waardoor oude extensie niet meer werken. Persoonlijk vind ik deze versie nog niet stable genoeg voor een public release, maar als je net zoals mij developer bent is het een waardige upgrade. Dat ze in een jaar tijd vijf releases hebben gedaan zegt genoeg.
 
Nou is natuurlijk de vraag: Je klaagt zoveel maar gebruikt toch nog OpenCart, waarom? Om te beginnen is OpenCart echt super snel. Ik heb het op een 1 euro hosting gedraait en inmiddels op een vps zit mijn google speed boven de 96 score. Verder is de community enorm groeiende en is overal wel een oplossing voor gevonden. Ook met nieuwe versies is de gehele community bereidt om ondersteuning te bieden. Wat ik zelf prettig vind is de openheid in het systeem en de stabiele core wat gebouwd is op een MVC model. Dit maakt het super handig om een developer te vinden om jouw te helpen met het bouwen van maatwerk uitbreidingen omdat het aansluit op de techniek die ontwikkelaars dagelijks gebruiken. Betekend dat je niet zoals bij de concurrent een speciale magento developer moet inhuren die een belachelijk uurtarief heeft. Een ontwikkelaar met PHP object georiënteerde programmeer kennis kan en moet prima zijn weg vinden in OpenCart. Maatwerk oplossingen bouwen voor OpenCart gaat in de helft van de tijd als voor Magento. Heb ik niet zelf verzonnen, wel getimed met verschillende developers en laten offereren bij externe grote dev studio’s. Veel oplossingen zijn al reeds gebouwd en beschikbaar in de marketplace die door OpenCart beheerd wordt. Naast de troep zijn er zeker ook extreem goede extensies welke gemaakt worden door dedicated dev teams. Hier zou je mee uit de voeten kunnen.
 
Persoonlijk heb ik liever zo min mogelijk extensies. Minder kans op falen dus mijn advies is dan ook probeer dit te beperken. De prijzen van de extensies. Deze zijn beduidend goedkoper dan welke andere webshop software dan ook. OpenCart zelf is gratis en de basis is tot nu toe nog nooit gehacked. De level van beveiliging bepaal je zelf aan de hand van jouw skills. Maak je een extensie bovenop OpenCart welke niet goed dichtgetimmerd is loop je risico dat jouw shop gehacked wordt. Een OpenCart webshop welke goed is opgezet, rekening houdend met al mijn negatieve punten kan beter zijn dan de meest dure webshop software die er de dag vandaag beschikbaar is. Dankzij het open systeem kan je met OpenCart alles maar dan ook alles bouwen voor een relatief lage investering. En zonder daarbij externe partijen te spekken. De support vanuit boekhoud pakketten, payment providers en bezorgdiensten is enorm goed. Wat ook een enorm plus punt is vind ik de diversiteit aan front-end templates. Mag niet spammen hier maar via theme en dan iets met natuur vind je templates van nog geen 50 euro welke extreem uitgebreid zijn. Dagelijks komen hier nieuwe bij en ze maken gebruik van vaak nog de laatste bootstrap versie, material design en noem het maar op. Daarnaast hebben de thema’s ook nog eens belachelijk veel instel mogelijkheden om het helemaal naar jouw smaak te maken. Ik kies zelf altijd de templates van power users welke duizenden recensies hebben en waarvan maandelijks updates komen. Stellen nooit teleur en boosten jouw page snelheid tot grote hoogten vanwege efficiënte opbouw van html en javascript bibliotheken.
 
-- Mijn conclusie en advies 
OpenCart vindt ik persoonlijk niet voor iedereen geschikt. Weet je niks van software en heb je ook geen zin om erin te verdiepen dan zijn andere pakketten vele malen beter. Wil je iets unieks en ben je bereid te investeren maar wil je niet aan de extreme zitten dan is OpenCart wellicht iets voor jouw. Al met al laat je goed informeren en spreek je wensen uit als je dit uitbesteed. Gepaste slogan voor OpenCart zou ik vinden “A solid base build for developers”. Dit is dan ook precies wat het is.
 
De voordelen op rij. 
  1. Solide basis waar je alles maar dan ook alles op kan bouwen
  2. Grote hoeveelheid aan extensies en templates. Waaronder ook boekhoudpakketten, payment providers etc.
  3. Lage investering in extensies en templates. Vaak ook gratis.
  4. Mogelijkheden tot uitbreiding is oneindig
  5. Korte doorlooptijd voor ontwikkeling en breed publiek aan developers benaderbaar
  6. Ontwikkelkosten zijn relatief laag
  7. Meerdere levels van security gemakkelijk in te bouwen.
  8. Extreem snel “out of the box”.
  9. Draait op zowel 1 euro hosting redelijk tot prima en is extreem snel op een vps. (hangt af van template uiteraard)
  10. Stabiele software wat met 1000+ producten en allerlei specifieke product eigenschappen geen kik geeft.
 
De nadelen op rij. 
  1. Is niet out of the box gelijk live te zetten
  2. Vanaf versie 2 is OpenCart vrij onstabiel in werkende functionaliteit. Er is geen stabiele versie voor de gebruiker. Dit moet je zelf maken.
  3. Je hebt enige vorm van ontwikkel kennis nodig
  4. Als je geen kennis van Php hebt moet je een ontwikkelaar inhuren om jouw webshop te optimaliseren.
  5. Op SEO gebied is OpenCart ook vanaf de laatste versie onvoldoende. Basis zaken zoals pretty urls werken alleen op producten, categorieen en informatie stukken. Derest moet je zelf bouwen
  6. Zeer uitgebreid, wat kan lijden tot verdwalen.
  7. Alles moet je instellen anders werkt het niet optimaal.
  8. Extensie market wordt niet gescanned op werking waardoor je vaak een kapotte of nutteloze extensie koopt.
  9. Veiligheid en stabiliteit gaat samen met de skills van de developer in kwestie.
  10. Upgraden naar de laatste versie is niet aan te bevelen. Migreren vanuit andere webshop software ook niet aan te raden.
 
Ik kan nog wel even doorgaan maar ik hoop dat jullie zo een beter idee hebben wat OpenCart kan aan de hand van een live case. Er zitten vast een boel spelfouten in mijn tekst, maar het is zoals het is. Ben je geboeid door mijn review en wil je meer weten? Of wil je jouw OpenCart ervaring delen? Reageer dan even hieronder.

Maak je gebruik van andere webshop software en wil je jouw ervaring delen? Maak eenzelfde topic aan en beschrijf jouw situatie!
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Feedback: OpenCart

29 december 2016

En daarom koos ik dus voor PrestaShop toen ik mijn ZenCart winkel niet meer kon handhaven: met OC heb ik het nooit kunnen vinden.
 
Dop
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 januari 2016

Re: Feedback: OpenCart

30 december 2016

Ik heb op basis van reviews en veel inlezen eerder dit jaar gekozen voor Opencart.
Mijn kennis: ik zit in de laatste fase van m'n bachelor Business & retail. Verder geen kennis op het gebied van websites bouwen oid.

Ik moest en zou alles zelf doen, en ik ben er inmiddels wel achter dat er heel wat werk in zit om een winkel ook leuk over te laten komen. Bij Opencart zat ik na het installeren van de template vooral veel te rommelen om o.a. de checkout er beter uit te laten zien. Postcode voor de plaatsnaam in de checkout en dan ervoor zorgen dat het benodigd aantal characters aangepast wordt, provincie/staat niet als vereist, die lelijke sterretjes verwijderen, de taal en tekst in alles aanpassen van winkelwagentje tot automatische mails tot dit of dat.. Allemaal van die kleine dingetjes die een groot verschil kunnen maken naar mijn idee.
Daarnaast ben ik van mening dat de automatische vertaling naar het Nederlands niet geweldig is, dus daar was ik ook wel even zoet mee (wel mede door 't feit dat ik overal graag 'je' wilde gebruiken). Denk dat ik dat inmiddels redelijk op orde heb qua basis, maar heb er heel wat tijd aan besteed. Ik weet dat er veel meer mogelijk is, het gebrek aan tijd weerhoud me er van om het allemaal verder te onderzoeken op t moment.

OC naar mijn mening tot nu toe: als je niets van webwinkels bouwen weet maar er toe bereid bent er (veel) tijd in te steken is het een zeer leuk leerproject met veel mogelijkheden.
Veel vragen kun je beantwoord krijgen op het oc forum.
De backoffice is snel onder de knie te krijgen
Het zoeken naar geuploade foto's om bij je producten te voegen is irritant (of ik mis wat :p )  En sommige dingen lijken wat omslachtig.

Moet er wel bij zeggen dat ik totaal geen ervaring heb met andere pakketten, dus ook geen idee hoe het verder is in vergelijking met andere opensource aanbieders :D
 
Gebruikersavatar
Wallgrind
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 januari 2017
Contacteer:

Re: Feedback: OpenCart

08 januari 2017

Prestashop is (voor mij) de beste E-commerce webshop software
Gemakkelijk installeren van module's en een zeer degelijk back office menu
Het officiele forum bied een tal van hulp topics. Wel zal ik als je er mee gaat testen met versie 1.6 beginnen ipv 1.7

Gr D
Prestashop - Hosting, Support, Managed Cloud VPS - https://www.wallgrind.nl
Wallgrind Solutions - Webshop op maat https://www.wallgrind.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Anonieme vraag
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 november 2013

Re: Feedback: OpenCart

09 januari 2017

Mijn ervaring met opencart is positief door de vele mogelijkheden, maar ik heb inmiddels ook ervaren dat voor het runnen van een goedlopende shop veel ervaring nodig is. Tenzij je bij het standaard thema van opencart blijft is het erg opletten met het gebruik van extensies.

Ik gebruik zelf een zwaar thema (journal) dat volledig aan te passen. Het onder de knie krijgen van een dergelijk thema kost weken zoniet maanden vanwege de mogelijkheden. Daarbij is op mijn shop ook nog veel extra aangepast dmv custom codes.

Het gevaar zit in de kleine details. Een prijs van 0,00 euro automatisch weer laten geven als tekst 'offerte', custom mails naar klanten bij de bestellingen, verplicht telefoonnummer of provincie weg laten halen, aanpassingen in layout. Extra producten die maar 1x berekend mogen worden etc etc. Dit is allemaal mogelijk, maar in de praktijk zijn er veel extensies die toch conflicteren met elkaar.

Mijn shop trekt ongeveer 25.000 bezoekers per maand, en heeft (gelukkig) veel bestellingen. Hiermee is het dus een actieve shop. Ik heb enkele duizenden producten. In de praktijk zijn er altijd wel zaken die toch weer niet lekker lopen, onverklaarbaar zijn of opeens opduiken. Daarvoor heb ik continue een (geweldige) programmeur bij de hand die wekelijks nieuwe bugs eruit moet halen of aanpassingen moet doen. Het lijkt wel of de shop nooit klaar is wat dat betreft. Zodra alles lekker loopt duiken er vanzelf weer nieuwe nog niet opgemerkte problemen op.

Soms wordt ik daar gek van en verlang terug naar mijn oude systeem dat onder licentie zat, maar van de andere kant is de opencart shop 100x beter, flexibeler en volledig naar eigen smaak ontworpen. Het onderhoudt en de kosten daarvan horen er dus gewoon bij.

Vanwege het zware thema en de vele bezoekers draait bij mij ook alles op een goede vps. Tenzij je zelf heel erg veel kennis hebt van php en al die zaken zul je toch al snel een programmeur erbij moeten halen. Mijn ervaring is overigens dat er veel programmeurs zijn, maar weinig met echt kennis van opencart en de weetjes die bij dit systeem horen. Ik heb er behoorlijk wat versleten voordat ik programmeur vond die niet alleen een fout opspoorde en oploste, maar er ook voor zorgde dat de oplossing niet voor 3 andere nieuwe problemen zorgde.
 
Profgereedschap
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 december 2016
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Feedback: OpenCart

16 mei 2017

Wij maken gebruik van open cart en zijn er qua snelheid erg tevreden mee. Moet eerlijk zeggen dat ik wel vind dat we weinig aan kunnen passen. Dit kan ook te maken  hebben met het thema dat we hebben (of niet hebben).
Wel kan ik er als leek goed mee werken voor wat betreft de backoffice. 
Qua seo en dergelijke hoor ik wel eens dat alternatieven hier meer opgericht zijn (wordpress ed)

Overall gezien zeker een tevreden gebruiker.
Meer dan 35 000 producten uit voorraad leverbaar!

https://profgereedschap.nl
https://klassegereedschap.nl

Voor meer info: Info@profgereedschap.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht