Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
argosmedia
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 februari 2013
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

01 februari 2013

In het februarinummer van Twinkle Magazine (en dan ook op de website) zal een artikel van mijn hand verschijnen over actief ontwikkelde en populaire open source webwinkel software. Hierin komen Magento, PrestaShop, OpenCart, CS-Cart, nopCommerce (voor ASP.NET) en addons voor Wordpress, Joomla en Drupal aan de orde. Het gaat om een overzichtsartikel, dus verwacht geen grootschalige vergelijking of diepgaande analyse. Wel geef ik sterke en minder sterke kanten en aandachtspunten aan.

Ik mag niet op de publicatie vooruitlopen, maar kan wel verklappen dat OpenCart en CS-Cart naar mijn mening op dit moment de beste opties zijn voor de gemiddelde kleine tot middelgrote shops. Magento is alleen aan te raden voor enterprise-level shops met dito budgetten.

Houd dus Twinkle in de gaten, tweede helft februari.
Vriendelijke groet,
Jurgen Nijhuis
Argos Media
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

01 februari 2013

Oeps, de nummer twee na Magento vergeten: Zen Cart.
 
argosmedia
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 februari 2013
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

01 februari 2013

Oeps, de nummer twee na Magento vergeten: Zen Cart.
Niet vergeten uiteraard, maar bewust niet meegenomen, evenmin als osCommerce. Deze pakketten worden wereldwijd over het algemeen als verouderd gezien. En als auteur met beperkte ruimte moet je keuzes maken.
Vriendelijke groet,
Jurgen Nijhuis
Argos Media
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

01 februari 2013

Onder welke steen heb jij gezeten?

Zen Cart word actief ontwikkeld en is het eerste en enige Open Source systeem dat 'out-of-the-box' PCI-DSS compliant is.

Zen-Cart heeft één van de actiefste fora voor haar gebruikers...

Rest mij niets te zeggen dan de drie O's.
O O O
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Jordi
Berichten: 569
Lid geworden op: 02 december 2012
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

01 februari 2013

Zen-Cart verouderd? 18 September 2012 nog een update van uitgebracht.
Grafisch lopen ZC en Oscommerce een beetje achter ja, maar het systeem is zeker niet verouderd.
Zijn zeer mooie shops gebouwd op basis van die 2 OC software, Ook al is mijn favoriet nog altijd Opencart.
Actief in webshopontwikkeling
 
argosmedia
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 februari 2013
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

01 februari 2013

Tuurlijk zullen er mensen zijn die het met de keuze oneens zijn, maar zoals gezegd moest ik een keuze maken en de heersende mening over ZenCart is dat het verouderd is doordat het gebaseerd is op oude osCommerce-code en de ontwikkeling ervan lang niet zo actief is als andere, modernere systemen. Dat houdt niet in dat het een slecht systeem is. Er zijn talloze systemen naast de door mij gekozen waarmee je shops kunt maken die voldoen voor de gebruikers. Dus welke keuze je ook maakt als auteur, er zullen altijd mensen zijn die zich niet kunnen vinden in de gemaakte keuze. Daar had ik ook op gerekend.

Laat je vooral ook horen op de Twinkle-website als het artikel er gepubliceerd is. Wellicht is er gelegenheid voor een follow-up :-)
Vriendelijke groet,
Jurgen Nijhuis
Argos Media
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

01 februari 2013

Tuurlijk zullen er mensen zijn die het met de keuze oneens zijn [...]
Het gaat hier niet slechts om individuen en al helemaal niet om opinies: als je de marktaandelen had vergeleken, had je ook gezien dat Zen Cart nummer twee op de markt is.

Nu ga je dus Coca-Cola (Magento) vergelijken met cola van de Aldi en de Lidl en vergeet je Pepsi (Zen Cart)...
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

01 februari 2013

Wie of wat is die heersende mening dan?

Ik lees verschrikkelijk veel over Open Source carts en we zijn het allemaal eens dat de basis templates van Zen Cart er verschrikkelijk uitzien, de back end ook 'oud' aanvoelt maar de meeste ontwikkelaars zijn het er ook over eens dat Zen Cart een van de meest stabiele systemen is en zeker niet verouderd, ze duiken juist als eerste op de nieuwe ontwikkelingen.

Maarja als je als 'journalist' alleen naar de buitenkant kijkt en niet de moeite neemt om onder de motorkap te kijken...
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
argosmedia
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 februari 2013
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

01 februari 2013

Ik heb uitgebreid gezocht naar "marktaandelen" (welke criteria dan ook daarvoor gebruikt worden), maar geen harde cijfers daarvoor gevonden. Mocht je deze kunnen verschaffen dan ben ik daar zeer benieuwd naar.
Vriendelijke groet,
Jurgen Nijhuis
Argos Media
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

01 februari 2013

Binnen 10 seconden met Google:

http://tomrobertshaw.net/2012/11/octobe ... ce-survey/
Magento, with a 23% share of the market, is the leading eCommerce software platform. Equating to 8,087 sites, Magento has seen growth in every single edition since the survey began 2 years ago. It sees a 20% growth rate since the last survey in February alone.

Magento isn’t the only one. The popularity of Zen Cart continues to increase, up 12 percentage points to 4,451 sites. Both Magento and Zen Cart have released new versions since the last survey.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
argosmedia
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 februari 2013
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

01 februari 2013

Ik ben zelf geen ontwikkelaar, dus ik heb inderdaad niet naar de code gekeken, maar ik heb me gebaseerd op opinies op vele nationale en internationale fora en blogs. De heersende mening is volgens mij toch echt dat de code van ZenCart in grote lijnen verouderd is.

Maar nogmaals, het is een overzichtsartikel en geen diepgaande vergelijking van alle ins en outs onder motorkap. Het stuk is bedoeld voor beginnende webwinkeliers, niet voor doorgewinterde ontwikkelaars en ZenCart-adepten.
Vriendelijke groet,
Jurgen Nijhuis
Argos Media
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

01 februari 2013

In een overzichtsartikel mogen osCommerce en Zen Cart zeker niet ontbreken en zeker niet voor beginnende webwinkeliers die veel vragen hebben, die hebben een actieve community nodig en je kan veel zeggen over beide carts maar niet dat ze geen actieve community hebben die met mensen meedenkt en oplossingen aanreikt.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
argosmedia
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 februari 2013
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

01 februari 2013

In een overzichtsartikel mogen osCommerce en Zen Cart zeker niet ontbreken en zeker niet voor beginnende webwinkeliers die veel vragen hebben, die hebben een actieve community nodig en je kan veel zeggen over beide carts maar niet dat ze geen actieve community hebben die met mensen meedenkt en oplossingen aanreikt.
Ik heb hier geen uitspraken gedaan over de communities volgens mij. Verder kunnen we oeverloos bakkeleien over gemaakte keuzes, maar omdat deze deels subjectief zijn heeft dat niet zoveel zin. Ik waardeer je mening en je vurig pleidooi voor ZenCart, maar het artikel is ingeleverd. Als er veel kritiek komt op het ontbreken van ZenCart en/of osCommerce, dan is er wellicht ruimte voor een follow-up, dat weet ik niet.
Vriendelijke groet,
Jurgen Nijhuis
Argos Media
 
argosmedia
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 februari 2013
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

01 februari 2013

Interessant, maar ook geen echt harde cijfers. De cijfers zijn gebaseerd op Alexa en "Alexa produces their site list based on visits to sites by the Alexa toolbar user community." Dus je zou ook nog eens het gebruik van de "toolbar users" mee moeten nemen.

Daarnaast zijn het cijfers over de afgelopen 2 jaar en zeggen ze zelf dat de methode om gebruik te meten continu verbeterd worden.

Het zijn dus niet meer dan indicatieve cijfers. Maar, evengoed interessante info, dus bedankt daarvoor.
Vriendelijke groet,
Jurgen Nijhuis
Argos Media
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

03 februari 2013

Als ik kijk naar mijn eigen statistieken als hoster wat wij het meeste hosten kwa opensource webwinkels.

Nummer 1: zencart!
Nummer 2: magento
nummer 3: opencart
nummer 4 wordpress met shop plugin
nummer 5 oscommerce :)

Om je een idee te geven, we hosten meer dan 100k websites in EU, waarvan meer dan 2000 webwinkels inmiddels. Dus kunnen opzich in NL een aardige schatting maken. ZenCart is imho een software pakket wat je niet aan de kant kan schuiven hedendaags als je grafiekjes kan bouwen.

om nog voorbeeldje te geven van de "oudere" sources zoals je ze noemt, http://www.dinohobby.nl is/was oscommerce. Inmiddels zodanig doorontwikkeld na x jaar maar blijft in de basis oscommerce :)
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

03 februari 2013

Jurgen heeft zelf een uitgesproken voorkeur voor OpenCart of PrestaShop en ziet Zen Cart en osCommerce persoonlijk niet zitten.

De wens is de vader van de gedachte.
 
vampirelord
Berichten: 981
Lid geworden op: 12 oktober 2011
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

03 februari 2013

"De bekendste webwinkelsystemen de afgelopen 10 jaar waren osCommerce en Zencart, maar deze paketten zijn inmiddels verouderd en in populariteit gedaald. Andere spelers hebben de markt overgenomen."

Eentje reactie graag :)
 
argosmedia
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 februari 2013
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

03 februari 2013

Jurgen heeft zelf een uitgesproken voorkeur voor OpenCart of PrestaShop en ziet Zen Cart en osCommerce persoonlijk niet zitten.

De wens is de vader van de gedachte.
Bedankt voor de link :-)

Inderdaad heb ik een voorkeur voor die systemen. Wat is precies je punt? Dat ik als webdesigner ZenCart en osCommerce als verouderd beschouw en er daarom liever niet mee werk? Dat klopt. En dat ik als auteur in het artikel beginnende webwinkeliers afraad om ermee te gaan werken? Dat klopt ook. Dat is niet alleen mijn idee, maar de heersende opinie onder veel experts. Dat betekent niet dat deze pakketten waardeloos zijn en/of niet nog steeds veel gebruikt worden.

Ik krijg inmiddels de indruk dat de ZenCart-fans hier me mijn keuze kwalijk nemen en zich zo te zien bijna persoonlijk aangevallen voelen :roll:
Vriendelijke groet,
Jurgen Nijhuis
Argos Media
 
vampirelord
Berichten: 981
Lid geworden op: 12 oktober 2011
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

03 februari 2013

Ik zie dat je nog niet zo lang actief bent op het forum ( aantal berichten ), maar ik werk zelf ook voornamelijk met prestashop en een beetje wordpress.

Ik ben juist blij dat er een ander geluid is te horen op het forum.
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

03 februari 2013

Jurgen, je komt hier binnen met "ik ga in een artikel bekend maken dat.." maar je vergeet alsnog een top speler. :)

Ik ben zelf inmiddels gewoon voor maatwerk en geen enkele opensource meer, en heb ook geen voorkeur van zencart. Aan de hand van beschikbare cijfers kan ik echter wel aangeven dat zencart heel populair is :) Is dus niet persoonlijk op jou gericht maar op je uitspraken ;)
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

03 februari 2013

Ik ga na dit bericht hier verder niet meer inhoudelijk reageren. Ik vind het persoonlijk jammer dat een 'journalist' zo duidelijk zijn eigen voorkeur laat voorstaan en dus niet meer objectief kan kijken.
Zeker niet als Jurgen terechtwijzingen daarover wegwuift met argumenten als: uitspraken van Zen Cart fans, persoonlijke aanvallen etc. terwijl juist de tegenargumenten onderbouwt worden met cijfers, bronnen en concrete voorbeelden.

Ja ik ben een Zen Cart fan, dit joud voor mij in dat ik het liefste werk met Zen Carts maar natuurlijk niet uitsluitend. Ik werk ook aan PrestaShops, OpenCart, osCommerce en X-Cart winkels, stuk voor stuk hebben ze allemaal hun voor en nadelen. In al mijn posts hier hoor je mij slechts negatief uiten over 1 pakket en dat is Magento vooral als deze gebruikt gaat worden door relatief kleine shops.

Verder ben ik geen fan van grote shops te bouwen op basis van blogsoftware met een e-commerce extension.

Jurgen verschuilt zich in alle stukjes die hij schrijft hier op het het forum en op andere sites achter de heersende opvatting dat.... nergens maar dan ook nergens word dat onderbouwt of bronnen genoemd.

Dat Jurgen persoonlijk een hekel heeft, of liever niet werkt met, bepaalde pakketten dat is te begrijpen, dat heeft iedere designer / ontwikkelaar. Maar om die persoonlijke voor- en afkeur nu in een overzichtsartikel mee te nemen keur ik persoonlijk ten zeerste af. Had dan het artikel gebruikt om aan te geven waarom je iets vind en niet om zomaar pakketten weg te laten zonder duidelijke reden.

In dit geval zou ik zeggen schoenmaker blijf bij je leest. Blijf mysteryshopper.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
argosmedia
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 februari 2013
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

05 februari 2013

Ik ben geen journalist en geen onderzoeker. Dat heb ik ook nog nooit niet beweerd. Ik ben webdesigner en redacteur. Vanuit die hoedanigheid en op basis van mijn kennis en ervaring, aangevuld met informatie verkregen door het lezen van tientallen reviews, bezoeken aan tientallen sites en beschouwingen van talloze demo's, heb ik voor Twinkle dit artikel geschreven. Het geeft mijn indruk van de huidige stand van zaken, waarbij deze beoordeeld wordt gerelateerd aan de ontwikkelingen van de afgelopen jaren en de te verwachten ontwikkelingen voor de komende jaren.

In vergelijking met de andere genoemde paketten wordt Zen-Cart veel minder actief doorontwikkeld, is de standaard-template niet serieus bruikbaar, ziet de project-site er zeer gedateerd en onaantrekkelijk uit, wemelt het op de NL-site van de taalfouten, is het aanpassen van templates en code alleen te doen voor behoorlijk ervaren professionals, is de kwaliteit van de code zeer wisselend, etc.

Het is geen pakket dat ik - op basis van alle informatie die ik heb, aangevuld met mijn verwachting - aan beginners wil aanraden om een nieuwe webwinkel mee te bouwen. Het kan daarom nog wel een tijd prima voldoen voor talloze bestaande gebruikers, dat zal best. Daar doe ik geen uitspraak over.

Persoonlijk verwacht ik dat de rol van Zen-Cart binnen enkele jaren nog verder naar de periferie zal zijn verdwenen. Zo gaat dat in deze branche. Ontwikkelingen gaan snel, de concurrentie is hevig en de toekomst is aan nieuwe en/of zeer actief ontwikkelde systemen. Ik zie Zen-Cart niet een grote inhaalslag maken. Ik denk dat het nog wel een hele tijd gebruikt zal blijven door bestaande gebruikers met maatwerksites. Maar de aanwas van nieuwe, blijvende gebruikers zal denk ik de komende jaren snel afnemen.

Als auteur moet je keuzes maken. Ik heb gekozen voor een selectie van systemen die in mijn optiek op dit moment een leidende en/of waarschijnlijk toekomstig leidende rol spelen. Ik heb niet gekozen voor de statistisch meestgebruikte systemen an sich. Die noem ik hooguit even kort. Er zijn wereldwijd ook nog talloze osCommerce-sites, maar dat pakket bespreek ik verder ook niet. En ja, dat is dus een deels objectieve en deels subjectieve keuze.

Ik hoop dat vooral nieuwkomers, die misschien door de bomen het bos niet goed zien, er wat aan zullen hebben. Daar is het artikel nl. voor bedoeld, niets meer en niets minder.
Vriendelijke groet,
Jurgen Nijhuis
Argos Media
 
Ewout
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 januari 2013

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

05 februari 2013

Ik ben na bovenstaande discussie eigenlijk wel heel erg nieuwsgierig geworden naar cijfers van de nederlandse markt! Is het een idee om hier op het forum een poll te doen?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

05 februari 2013

Ik ben na bovenstaande discussie eigenlijk wel heel erg nieuwsgierig geworden naar cijfers van de nederlandse markt! Is het een idee om hier op het forum een poll te doen?
Nee, want dan krijg je een steekproef met n < 20 uit een populatie die vermoedelijk toch al niet representatief is voor e-commerce in geheel Nederland en België.
 
Ewout
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 januari 2013

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

05 februari 2013

desalniettemin kan het interessant/leuk zijn om te zien wat er hier gebruikt word.
 
drweb
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 april 2009
Locatie: België
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

15 maart 2013

Hier zijn alvast enkele cijfers :
Webshops-software overzichtje : http://wappalyzer.com/categories/web-shops

Leuke add-on voor Firefox trouwens...
 
argosmedia
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 februari 2013
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

15 maart 2013

Ter info: het artikel staat inmiddels online: http://www.twinklemagazine.nl/achtergro ... /index.xml
Vriendelijke groet,
Jurgen Nijhuis
Argos Media
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

11 april 2013

Jammer om te zien dat je geen bruikbare informatie die je ontvangt gebruikt hebt.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
argosmedia
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 februari 2013
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Overzichtsartikel open source shopsoftware voor Twinkle

11 april 2013

Jammer om te zien dat je geen bruikbare informatie die je ontvangt gebruikt hebt.
Jammer dat je me een oneigenlijk verwijt maakt. Dit topic was een aankondiging in dit forum van een te verschijnen, reeds geschreven en bij hun eindredactie ingeleverd artikel voor Twinkle. Het was geen vraag om input voor een nog te schrijven artikel. De tijd zal leren hoe de ontwikkelingen zullen gaan.
Vriendelijke groet,
Jurgen Nijhuis
Argos Media
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht