Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Jheroen
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 juni 2014

hoe is dit gedaan in deze shop?

05 juni 2014

ik kwam deze shop tegen: http://www.ooshopping.nl/ als je hier naar een categorie gaat en vervolgens een product aanklikt veranderd de url naar een subdomein.
vragen:
kan dit ook met open cart?
hoe is dit gedaan?
je zou op deze manier voor elke categorie een aparte shop kunnen gebruiken
moet je voor elke categorie (subdomein) een nieuwe installatie opzetten?

graag jullie reactie

dank,

Jheroen
 
Rudy
Berichten: 1067
Lid geworden op: 05 maart 2011

Re: hoe is dit gedaan in deze shop?

05 juni 2014

Waarom zie je dit als iets positiefs? Je kan beter werken aan 1 sterk domein waar alles op staat.
 
Jheroen
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 juni 2014

Re: hoe is dit gedaan in deze shop?

05 juni 2014

Waarom zie je dit als iets positiefs? Je kan beter werken aan 1 sterk domein waar alles op staat.
dat is waar alleen ben ik benieuwd naar de toegepaste structuur (techniek)
daarnaast heb ik inmiddels gezien dat dit een portal is waar winkels zich bij aan kunnen sluiten, blijft nog de vraag hoe dit geconfigureerd is.

ander iets: stel je werkt met dropshippers (fictief) dan zou je per subdomein eenvoudiger kunnen traceren welk product bij wie vandaan moet komen. blijft natuurlijk het geval mogelijk dat één klant 3 producten bij verschillende leveranciers via jouw site besteld en jij dan 3X kosten betaald waar de klant maar één keer hoeft te betalen maar dat terzijde
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: hoe is dit gedaan in deze shop?

05 juni 2014

ander iets: stel je werkt met dropshippers (fictief) dan zou je per subdomein eenvoudiger kunnen traceren welk product bij wie vandaan moet komen.
Als je voor de inkoop aparte subdomeinen nodig hebt per leverancier, doe je meerdere dingen niet goed.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Dennis1
Berichten: 495
Lid geworden op: 26 september 2011
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: hoe is dit gedaan in deze shop?

05 juni 2014

Maar om even in te gaan op de vraag.
Ik verwacht met .htaccess

Hiermee kun je met basis code enkele opdrachten opvangen waarbij bv submappen als subdomeinen worden weergegeven.

Dit soort dingen:
http://webmasters.stackexchange.com/que ... -subdomain
Options -Indexes +FollowSymLinks

RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^domain.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.domain.com/$1 [L,R=301]

RedirectMatch 301 ^/sub/(.*)$ http://sub.domain.com/$1
Maar....
Niet doen is mijn advies.
Is niet zo sterk voor je zoekresultaten van Google en dergelijke.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: hoe is dit gedaan in deze shop?

05 juni 2014

Nou dit is gewoon meer dat een soort "webshop" waarbij webwinkels aan kunnen sluiten. Toevallig werd ik door een concurrent van deze al gemaild. Ze willen zoiets gaan doen als Bol.com behalve dus het zelf verkopen.

Begrijpen jullie dus de richting waar ik naar toe wil?
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoe is dit gedaan in deze shop?

06 juni 2014

Begrijpen jullie dus de richting waar ik naar toe wil?
Jazeker! Offtopic. :-)

De vragensteller is alleen benieuwd hoe dit technisch werkt. Niet of het goed ondernemerschap is.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: hoe is dit gedaan in deze shop?

06 juni 2014

Dan zou ik al niet zo vastklampen aan OC, maar goed :)
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: hoe is dit gedaan in deze shop?

13 juni 2014

dat kan als je PHP zodanig geschreven is dat http://www.domeinnaam.nl/category-A automatisch in de basehref category-a.domeinnaam.nl wordt. In combinatie een aanpassing aan de server en een correct werkende htaccess zal dat automatisch zo tonen.

het heeft als voordeel dat een categorie door zoekmachines als een unieke url wordt gezien, maar als nadeel dat als er maar 10 producten in staan dat je never een authoriteit kan worden. (ook niet als niche)

het kan dus in je voordeel werken maar dan moet je echt xxx producten per category gaan plaatsen en ook zeer goed onderhouden.

deze techniek wordt door veel "marktplaatsen" gebruikt overigens.

Kan het met opencart? vast wel na de nodige aanpassingen.
met magento kan het wel.. (ook wel aanpassingen nodig, maar minder als bij oc)
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: hoe is dit gedaan in deze shop?

13 juni 2014

OO Shopping is een online winkelcentrum waar veel verschillende shops hun producten aanbieden. Er zijn een groot aantal shops aanwezig op OO Shopping dus het aanbod is zeer divers.
Het voorbeeld van de topicstarter is dus inderdaad een "marktplaats" waar elke webwinkel een eigen subdomein heeft.

Dat vraagt echter wel om meer dan alleen een afhandeling van die subdomeinen in .htaccess en de front controller (index.php). Elke webwinkel heeft bijvoorbeeld ook een eigen admin nodig voor het onderhoud van de catalogus en de orderverwerking.
kan dit ook met open cart?
[...]
moet je voor elke categorie (subdomein) een nieuwe installatie opzetten?
Ja, dat kan. De lompe oplossing is dan waarschijnlijk zelfs het snelst, gemakkelijkst en goedkoopst: geef elke webwinkel (elk subdomein) een aparte directory met een eigen OpenCart. Die verbouw je vervolgens zodanig dat ze de databaseserver(s) en één gemeenschappelijk template delen. Je krijgt dan als het ware één master voor www.example.com en meerdere slaves (kopieën) voor foo.example.com, bar.example.com, enzovoort.
 
Gebruikersavatar
finalwebsites
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 juni 2014
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: hoe is dit gedaan in deze shop?

13 juni 2014

Is er in opencart een geen functie voor Multishop? Ik weet dat het wel mogelijk is met Magento.

In het geval van een virtueel warenhuis is de sub-domein constructie zeker aan te bevelen. Stel dat een (of meer) winkels misbruik maken van de dienst (black hat SEO bijvoorbeeld) dan wil je niet dat dit op je hoofddomein gebeurt.
Met vriendelijke groet,
Olaf Lederer

Webshop met WordPress en WooCommerce
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht