Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Hulyaa
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 november 2010

Mag ik als merknaam gebruiken

29 november 2010

beste,

christian dior zijn merknaam en is al ingeschreven.

ik vind christian mooi naam en wil deze naam in mijn webnaam opzetten met nog naam erbij.
zoals http://www.christianberry.nl

maar de vraag is of ik die mag van gebruik maken? krijg ik daarvoor geen problemen?

bedankt
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: mag ik als merknaam gebruiken

29 november 2010

Ja, dat mag.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: mag ik als merknaam gebruiken

30 november 2010

Ja, dat mag.
Ook ik verwacht dat je voorbeeld mag.

Of het écht mag ligt eraan of merken bezwaar gaan maken. Als een naam te veel lijkt is die kans daarop groot, en zal een rechter een uitspraak doen of het publiek inderdaad de twee merken met elkaar in verband brengt.

Zo zal een naam voor electrische apparaten als Filiphs niet zo snel mogen, Koka Kola voor frisdrank zal ook niet lukken. Kristiandior.nl kunnen ze ook bezwaar tegen maken. Maar ChristianGerritsen.nl gebruiken klinkt al heel anders, als je het ook nog eens voor een heel andere dienst of product gebruikt, voor bijv. een webdesign bedrijf, zal het nooit een probleem zijn want het publiek kan ze niet met elkaar verwarren.

Waar je rekening mee moet houden is wat de kosten voor jou zijn mocht je de hele naam moeten veranderen. Als dat onbetaalbaar is, kun je het beste een bureau onderzoek laten doen, en zelf de naam, naast de domeinnaam, ook als merknaam laten registreren.

Maar dat kost geld en als je dat nu er nog niet voor over hebt, en eventuele schade bij later aanpassen van je naam is klein, en de kans dat je dit moet doen is ook nog eens zeer klein, dan kun je dat meestal wel gokken.