Mening over webwinkels onder licentie?

1
De vraag is eigenlijk simpel: Wat vinden jullie eigenlijk van een webwinkel onder licentie?

Een webwinkel onder licentie is een "huurwinkel" om het zo te noemen. Je huurt dan een webwinkel bij (ik citeer) Biedmeer, Mijnwinkel, Mijnwebwinkel, One-stop-webshop, SEOshop, Shopfactory, STRATO en andere webwinkel aanbieders.
Vroeger heb ik wel eens een strato winkeltje gehad maar ik werd gek van alle beperkingen. Ik kon er niet mee doen wat ik zelf wilde omdat ik vast zat aan hun pakket. Dit vind ik zelf een heel vervelende gedachte, dat je niet de eigenaar bent van je eigen webwinkel.

Maar misschien heb ik het wel mis en is een webwinkel huren eigenlijk het ei van Columbus. Wat vinden jullie? En kennen jullie webwinkels die onder licentie zijn die echt succesvol zijn, als in dat de eigenaar er van kan leven en er een fulltime job aan heeft?

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

2
Ik herken het gevoel omdat ik zelf ook ooit met dit soort systemen gewerkt heb, en daarin vastliep. Dat waren echter andere tijden. Het alternatief was toen enkel osCommerce wat voor iemand met gemiddelde PHP kennis nog veel meer ergernis opriep dan zo'n licentie winkel.

Ik heb SEOshop wel eens (onterecht?) vergeleken met een Magento webwinkel omdat ik vond dat de code zoveel overeenkwam. Vrijwel volledig te custumizen. Mijnwinkel.nl heeft misschien wat standaard buttons en afreken modules maar is verder, doordat het te framen is, vrijwel geheel te custumizen.

Of je dat wilt is een ander verhaal. Als webwinkelier wil je alles misschien helemaal naar eigen style, maar is het voor een bezoeker van een webwinkel niet gewoon prettig als er een bepaalde logica in zit?

Voor de echt grote merken/winkels zou ik altijd een eigen pakket aanraden. Als je budget eenmaal vrijwel onbeperkt wordt, is open source of een custummade pakket altijd beter. Maar voor starters of websites waar het niet 100% om de webwinkel draait, zoals de nagelstudio's, eetcafeetjes, visclubjes, postzegelverzamelaars etc. is licentie volgens mij zelfs de beste keuze. De verhouding prijs/kwaliteit en tijd is volgens mij bij alle licentie webwinkels geweldig.
Nu op mijn weblogs:

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

3
Voor mij liever iets waar ik niet van een derde afhang.
Dus open source of zoiets als "mijn webwinkel 5" pro+ van logivert.
Ik twijfel om met open source te werken, omdat ik niets af weet van progammeren.
Ik zal toch de komende maand de knoop moeten doorhakken.

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

4
Het is een afweging die je moet maken en ik denk dat de afweging die Wouter maakt de juiste is.

Heb je een hobby winkel dan zijn de standaard huur een webshop voldoende. Geen kennis nodig, geen kopzorgen, niet zelf overal voor te hoeven zorgen en 2 tientjes in de maand betalen. Klaar. Enige nadeel: 13 in een dozijn.

Wil je de winkel een eigen gezicht gaan geven heb je wel kennis nodig en als je die al hebt waarom zou ik dan 2 tientjes in de maand gaan betalen voor een pakket dat ik ook middels iframes css hacks of stylesheets moet veranderen als ik met het alternatief (open source) met dezelfde moeite en voor minder geld mijn eigen winkel kan neerzetten op het web.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

5
eentje schreef:waarom zou ik dan 2 tientjes in de maand gaan betalen als ik met het alternatief (open source) met dezelfde moeite en voor minder geld mijn eigen winkel kan neerzetten op het web.
Niet iedereen heeft voldoende tijd en kennis om zelf handmatig een webwinkel in elkaar te zetten. Open source is niet zoiets als een IKEA meubel waarbij je misschien een paar keer vloekt en een verkeerd schroefje erin zet, maar met een beetje zekerheid na een paar uur een alternatief in elkaar hebt en ik heb wel eens het idee dat mensen dit verwachten. Zie bijv:
Ik heb met Magento eindelijk een goeie webwinkel software gekozen (hoop ik.)
Maar ik heb geen idee hoe je het op je computer kan zetten, hoe je het
kan gaan gebruiken enzo.. iemand een goeie uitleg voor mij?
osCommerce, Magento en Zen-Cart zijn bij mensen met gemiddelde computerkennis ook 13 in een dozijn (omdat ze niet de kennis hebben het aan te passen, en geven dan veel meer frustratie en kopzorgen.

Eentje, jij bent webdesigner en werkt al jaren met Zen-Cart. Je hebt honderden uren in de software gestoken. En Wouter, jij hebt tientallen mensen in dienst en die werken allemaal fulltime alleen voor je webwinkel? Dat is niet vergelijkbaar met de gemiddelde startende webwinkelier. Leef je eens in, in die mensen die het eerst eens willen proberen en graag in een maand of twee iets online willen hebben.

Waarom koop je een bankstel in een winkel? Je kan zelf toch ook goed gereedschap kopen en een half jaar lang in een garage met oude opnames van eigen huis en tuin de TV klusser nadoen en het zelf maken? Goedkoper, helemaal naar je eigen wens, en je bent dan totaal onafhankelijk!
Nu op mijn weblogs:

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

8
Waar je daar voor betaalt is dat de gehele software compleet word aangeleverd.

Dus zelf geen modules meer te installeren zoals bij Zen-Cart, osC, Magento ed.
Dat kan een groot voordeel zijn.

Nadeel vind ik persoonlijk dat je aan 1 leverancier vast hangt terwijl bij een compleet open source systeem zoals drie boven genoemde er een grote community is van developpers & experienced users die allemaal je kunnen & willen helpen om verder te komen en de software ook verbeteren.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

9
veke schreef:En wat met de tussenoplossingen zoals webshopkeeper en logivert?
Je zegt het eigenlijk zelf al. Het is een tussenoplossing. Prima, prijstechnisch geweldige software, maar met beperkingen. Mocht je webwinkel een succes worden dan verwacht ik dat er een moment komt dat je graag overstapt. Volgens mij is dat wel te doen want volgens mij werken beiden gewoon met CSS, XML en eventueel de database in CSV. Dus overstappen kan altijd nog als het geld eenmaal binnenstroomt.

Tenzij je vooraf al zeker bent, dat het geld sowieso binnenstromen moet. Als jij ervan moet leven, een lening van 30k afsluit en echt direct goed van start wilt, dan zou ik je geen 'tussenoplossing' aanraden.
Nu op mijn weblogs:

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

10
Dirkjan schreef:Wouter, jij hebt tientallen mensen in dienst en die werken allemaal fulltime alleen voor je webwinkel? Dat is niet vergelijkbaar met de gemiddelde startende webwinkelier. Leef je eens in, in die mensen die het eerst eens willen proberen en graag in een maand of twee iets online willen hebben.
Ik ben ook ooit begonnen als 16 jarige scholier met niet veel meer dan wat basis HTML en een goed idee van hoe een bestelling binnen moet komen en uiteindelijk bij de klant moet komen. Ik kan me dus wel enigszins inleven in een startende webwinkelier denk ik.

Een verschil met mij en dat wat ik van veel andere beginnende webwinkeliers als indruk krijg, is dat ik alles zelf uit wilde vinden, precies wist hoe en wat ik alles wilde hebben en als ik dat niet wist, dan zocht ik dat op op internet. Sommige mensen die nu willen beginnen die weten dat ze een webwinkel willen hebben en als het mee zit wat ze willen verkopen. Verder wordt er niet nagedacht over hoe een en ander praktisch zou moeten werken. Dan lijkt huren van een webshop het ei van Columbus, alles is al voorgekauwd. Maar is dat handig als je maar zo weinig van je business af weet?

Even terug naar het onderwerp. Ik kan me goed vinden in het argument dat een webwinkel onder licentie een goede oplossing is voor een bedrijf voor wie online verkoop een kleine bijzaak is. Je hebt in no time een eenvoudige shop online. Deze ondernemers hoeven het helemaal niet te hebben van de verkoop online, zij hebben immers al een succesvolle zaak.

De vergelijking met het bankstel vind ik nergens op slaan. Tenzij je meubelmaker bent is een bank niet de belichaming van je bedrijf. Dat is de webwinkel voor een webwinkelier wél. Alles draait om de software van jouw shop. Als je daar in al direct beperkt wordt in de mogelijkheden dan heb je dus nooit de volledige vrijheid om jouw shop, en dus je bedrijf, zo te krijgen zoals jij dat wilt.

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

11
Wouter Hol schreef:De vergelijking met het bankstel vind ik nergens op slaan. Tenzij je meubelmaker bent is een bank niet de belichaming van je bedrijf. Dat is de webwinkel voor een webwinkelier wél. Alles draait om de software van jouw shop. Als je daar in al direct beperkt wordt in de mogelijkheden dan heb je dus nooit de volledige vrijheid om jouw shop, en dus je bedrijf, zo te krijgen zoals jij dat wilt.
Daar heb je een punt.
Nu op mijn weblogs:

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

12
Ik ben 3,5 jaar begonnen met een winkel "te huren", en ik "huur" nog steeds.
Maar in de loop der jaren is mijn winkel wel veranderd ja. Er komen steeds meer
functies bij en de layouts worden ook steeds aangepast met meer mogelijkheden.
Zo hoef je niet 1 uit een dozijn te zijn.
Ik vind het makkelijk, de klanten vinden de shop overzichtelijk, dus ja ik blijf nog wel even
huren. Ik ben nog steeds aan het uitbereiden, maar kan er wel van leven.
Het is misschien niet allemaal zo professioneel maar ik ben tevreden en de klanten ook.
En als ik eens iets wil hebben dat nog niet mogelijk is, dan geef ik dat door en binnen een paar weken of maanden is de functie er wel.
Groetjes Iris

http://www.eurotopshop.nl
http://www.hummeltjekado.nl

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

13
Ik ben het niet helemaal eens met de constante 13 in een dozijn opmerking; het is maar net hoe je een webwinkel onder licentie indeelt en wat je er van maakt.

Je start met een product dat constant verbeterd en doorontwikkeld wordt, waardoor je zelf geen technische kennis nodig hebt. Toegegeven lijkt het merendeel van de webshops onder licentie op elkaar, maar er zijn absoluut gebruikers die er écht wat anders van maken.

Dus als je echt anders wilt zijn, kun je naar mijn idee beter een webshop onder licentie starten en daar je vrije uurtjes in de vormgeving en indeling steken.
Eigen webshop starten? Probeer Shoppagina nu 30 dagen gratis!

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

16
Shoppagina.nl schreef:er zijn absoluut gebruikers die er écht wat anders van maken.
Kun je eens wat voorbeelden noemen? Hoeven geen Shoppagina webwinkels te zijn, mag ook van alternatieve software zijn. Voorbeelden van webwinkels die een stapje verder gaan?

Ik vind La Kuit wel een aardig voorbeeld maar die is door professionals (in 3 dagen!) gemaakt.
Nu op mijn weblogs:

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

17
Shoppagina.nl schreef:Misschien omdat een webwinkel onder licentie voor veel mensen toegankelijker is? De drempel om te starten is minder hoog en je krijgt meer bouwstenen aangereikt om te starten. Maar goed, iedereen zijn eigen ding, toch?
Met Open Source krijg je die bouwstenen ook aangereikt, al moet je dan waarschijnlijk kunnen programmeren in plaats van in een wysiwyg editor aan de gang. Al zijn die editors voor open source programma's ook al verkrijgbaar.

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

23
Een webwinkel is veel meer dan alleen de voorkant he.. Dat vergeten de meesten vaak. Hoe zit het aan de achterkant in elkaar? Daar heeft, voor zo ver ik weet, nog geen enkel webshop-verhuur bedrijf over nagedacht. Een gat in de markt!

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

24
Wouter Hol schreef:Hoe zit het aan de achterkant in elkaar? Daar heeft, voor zo ver ik weet, nog geen enkel webshop-verhuur bedrijf over nagedacht. Een gat in de markt!
Ehh. Alle 'webshop-verhuur' bedrijven denken daar toch over na? Ze maken koppelingen met allerlei software aanbieders voor logistiek, marketing en betalen. Of social media koppelingen, rss en xml koppelingen etc. Of wat bedoel je precies?
Nu op mijn weblogs:

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

25
Dirkjan schreef:
Wouter Hol schreef:Hoe zit het aan de achterkant in elkaar? Daar heeft, voor zo ver ik weet, nog geen enkel webshop-verhuur bedrijf over nagedacht. Een gat in de markt!
Ehh. Alle 'webshop-verhuur' bedrijven denken daar toch over na? Ze maken koppelingen met allerlei software aanbieders voor logistiek, marketing en betalen. Of social media koppelingen, rss en xml koppelingen etc. Of wat bedoel je precies?
Voorbeeldtje:
Zeer weinig aanbieders die bieden een -in mijn ogen- vereiste optie om bijvoorbeeld alle pakbonnen van openstaande bestellingen in 1x uit te printen. In het begin maakt dat niet zo veel uit, je hebt misschien een handjevol bestellingen. Maar stel dat je opeens 10 bestellingen hebt en je voor elke bestelling op 5 knopjes moet drukken om een pakbon uit te printen en de status naar 'ingepakt' te verzetten? Dat kan absoluut handiger.

Of loop ik achter en is dit voorbeeldje al gemeengoed?

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

26
Je hebt daar wel een punt; er zit een bedrijf achter met bepaalde prioriteiten en het moet maar net hoog op de lijst staan. Hoe meer klanten er vragen naar bepaalde opties, hoe sneller het aangepast wordt.

Het is gewoon moeilijk om meteen overal rekening mee te houden, je kunt gewoon geen perfect product op de markt zetten. Daarom zijn er ook best veel aanbieders; het kan altijd wel weer beter/ anders.
Eigen webshop starten? Probeer Shoppagina nu 30 dagen gratis!

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

27
Bij webwinkels onder licentie kan je je webwinkel vaak niet als backup overzetten naar een ander webwinkel-systeem of andere online webwinkel-aanbieder.

Verder is huren per maand relatief duur, zeker als je meer webwinkels wilt maken.

Met Mijn Webwinkel van Logivert kan je een onbeperkt aantal webwinkels maken,
met een onbeperkt aantal artikelen.
De tijd die je bespaart met Logivert Mijn Webwinkel tov het programmeren van Open Source webwinkels kan je veel beter gebruiken voor het optimaliseren van je webwinkels.

Re: Mening over webwinkels onder licentie?

30
MrCactus schreef:Alle functies die er niet standaard in staan.
Alle aanpassingen die je aan de standaard functies en layouts wilt doen.
Gevalletje taal verwarring denk ik, HTML, CSS, JS en PHP zijn nl. scripttalen. Onder programmeren worden meestal de meer 'core' talen verstaan als Java en C.

On topic: In het LogiVert programma kan met dus m.b.v. de software alle CSS aanpassen en divjes aanmaken en verplaatsen?