Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Analytics in webwinkelssoftware

10 februari 2016

Ik vraag mij iets af omdat me iets opviel bij mijnwebwinkel.
Ze hebben google analytics op de webshop staan waardoor je als webwinkel alles kan volgen met je eigen account in analytics.
Maar wat me opvalt is dat ze ook een eigen google analytics account laten meelopen zodat hun ook alles van je webwinkel zien. Is zoiets eigenlijk wel netjes of vertellen ze je het ook als je daar een webwinkel neemt?
Ikzelf vind het eigenlijk een beetje rare manier van werken. 
Nu weet ik wel dat alles op hun server staat en dat ze daar ook dingen kunnen zien maar via een teller op jouw website, op iedere pagina, vind ik toch even anders. Maar misschien kijk ik er wel verkeerd tegenaan.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Analytics in webwinkelssoftware

11 februari 2016

Je bedoeld die gegevens die je ziet als je inlog? Ik zie in mijn account van Analytics maar 1 gebruiker staan. Die gegevens die je ziet in de MMW backoffice zijn de gegevens van de koppeling met Analytics.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Analytics in webwinkelssoftware

11 februari 2016

Nee, ik bedoel in de software van de pagina zelf hebben ze, in de google analytics code, ook hun eigen account gezet. 
Jij ziet maar 1 gebruiker in je account maar eigenlijk zien hun dus precies hetzelfde met hun eigen account. En niet alleen van jouw webwinkel maar van allemaal.
 
Gebruikersavatar
Bolino
Berichten: 225
Lid geworden op: 31 januari 2016
Contacteer:

Re: Analytics in webwinkelssoftware

09 maart 2016

Hi PaulG,

Dat lijkt me wel een vreemde manier van zaken doen. Als het niet in de voorwaarden vermeld staat van de software en/of overeenkomst die je hebt afgesloten, zou ik een telefoontje plegen.
Maarjah.. aan de andere kant heb je er zelf ook profijt van. Als ze statistieken van alle webshops die ze in beheer hebben verzamelen, dan kan je daar relatief grote analyses over heen halen. Op basis daarvan kunnen zij hun eigen templates e.d. optimaliseren.

Het neemt niet weg dat het niet netjes is, als ze het neit expliciet vermeld hebben.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Analytics in webwinkelssoftware

09 maart 2016

Ikzelf vind het eigenlijk een beetje rare manier van werken.
Dat is inderdaad verre van netjes. De gebruiksvoorwaarden van Google Analytics kennen namelijk nogal wat vereisten waaraan de webwinkelier dan ook moet voldoen. Om er eens enkele kritieke uit te pikken:

U hanteert en houdt zich aan een toepasselijk Privacybeleid en voldoet aan alle toepasselijke wetten, beleid en regelgeving met betrekking tot het verzamelen van informatie over Bezoekers. U moet een Privacybeleid posten, en in dat Privacybeleid moet melding worden gemaakt van het feit dat u cookies gebruikt om gegevens te verzamelen. U moet het gebruik van Google Analytics bekend maken, evenals de manier waarop Google Analytics gegevens verzamelt en verwerkt.

Daarna volgt ook nog een vrijwaringsverklaring, zodat niet Google maar de webwinkelier bij juridische conflicten met de gebakken peren zit.
 
Gebruikersavatar
Volup
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 oktober 2015

Re: Analytics in webwinkelssoftware

09 maart 2016

Je bedoeld die gegevens die je ziet als je inlog? Ik zie in mijn account van Analytics maar 1 gebruiker staan. Die gegevens die je ziet in de MMW backoffice zijn de gegevens van de koppeling met Analytics.
In jouw broncode zie ik ook 2 analytics accounts staan
Volup Online Retail - Ontzorgt de online verkoop van kleine winkeliers
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Analytics in webwinkelssoftware

09 maart 2016

Dat zou ik zelf niet zo prettig vinden. Niet alle verkopen lopen via mmw. Er wordt ook veel buiten de shop om besteld maar het is toch niet prettig dat ze verkopen en dergelijke bijhouden. Helaas heb ik er zelf niet heel veel verstand van.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Analytics in webwinkelssoftware

09 maart 2016

Het lijkt mij dat ze dan ook toegang hebben tot bedrijfsinformatie zoals bezoekers, verkopen en omzet!

Hebben jullie MWW al benaderd?
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Analytics in webwinkelssoftware

17 maart 2016

Die informatie over omzet hebben ze zeker. Je kan namelijk in je dashboard zien wat je tot nu toe hebt verkocht. Ook bezoekers aantallen.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Analytics in webwinkelssoftware

17 maart 2016

Ik neem aan dat ze niet zomaar op je dashboard in kunnen loggen?
Bij e-pages moeten wij eerst de optie 'service toegang' aanvingen en een tijdsbestek opgeven voordat men van buitenaf toegang heeft tot de back office voor support.
 
Gebruikersavatar
Volup
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 oktober 2015

Re: Analytics in webwinkelssoftware

17 maart 2016

Ik neem aan dat ze niet zomaar op je dashboard in kunnen  loggen?
Bij e-pages moeten wij eerst de optie 'service toegang' aanvingen en een tijdsbestek opgeven voordat men van buitenaf toegang heeft tot de back office voor support.
Ze hebben toch sowieso toegang tot de database
Volup Online Retail - Ontzorgt de online verkoop van kleine winkeliers
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Analytics in webwinkelssoftware

17 maart 2016

Ze hebben toch sowieso toegang tot de database
Dat zullen ze ongetwijfeld hebben.
Maar ik vind het wel een groot verschil of zij toegang hebben tot de database of toegang nemen tot je site statistieken middels een analytics account!
De verhuurder heeft ook een sleutel van je pand voor onderhoud/calamiteiten, maar dat geeft hem nog geen recht om in jouw administratie te snuffelen!
 
Gebruikersavatar
Volup
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 oktober 2015

Re: Analytics in webwinkelssoftware

17 maart 2016

Helemaal waar, het zit er wel in dat ze het allemaal bijhouden. Heb ff een paar mijnwebwinkel websites geopend en ze hebben allemaal als eerste analytics account hetzelfde in de broncode.
ga('create', 'UA-3963595-5', 'auto');
en ook wie en wat
ga('set', 'dimension1', 'naam webwinkel');
ga('set', 'dimension2', 'categorie);
Volup Online Retail - Ontzorgt de online verkoop van kleine winkeliers
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Analytics in webwinkelssoftware

17 maart 2016

Helemaal waar, het zit er wel in dat ze het allemaal bijhouden. Heb ff een paar mijnwebwinkel websites geopend en ze hebben allemaal als eerste analytics account hetzelfde in de broncode.
En ik betwijfel of dat zomaar mag!
Zelf zit ik niet bij mijn webwinkel, vandaar ook de vraag of dit al gemeld is en wat de reactie van MWW is.