Boeken verkopen

1
Ik zou graag een webshop willen beginnen waar bezoekers boeken kunnen kopen; zowel gedrukte exemplaren als de mogelijkheid om een eBook downloaden. Daarbij wil ik dan graag een voorbeeld laten zien van de cover en bijvoorbeeld de eerste 8 pagina's. Een beetje vergelijkbaar met Bol.com (maar dan veel kleinschaliger :)

Heeft iemand van jullie een idee welke software daar geschikt voor zou zijn? Het gaat dus niet om een grootschalige shop, ik verwacht niet meer dan enkele transacties per dag.

Vr groet,

David

Re: Boeken verkopen

2
Software die je daar voor nodig hebt is echt heel complex vanwege het systeem van boeken verkoop. Zeker als je ook nog inkijk exemplaren online zou willen hebben. Met tweedehands of buitenlandse boeken zou het minder complex zijn.

Uiteraard ben je al bekend met het systeem van verkoop van boeken in Nederland, maar mocht je dat nog niet zijn, dit gaat in Nederland op een wat aparte manier. Lees je hier over in.

Re: Boeken verkopen

3
Met tweedehands of buitenlandse boeken zou het minder complex zijn
Kun je dat uitleggen? Het systeem in de webwinkel blijft toch precies hetzelfde?

Re: Boeken verkopen

4
PaulG schreef:Kun je dat uitleggen? Het systeem in de webwinkel blijft toch precies hetzelfde?
Nee, hier zit juist een wereld van verschil in.

Een tweedehands boek is precies hetzelfde als het verkopen van een willekeurig ander artikel. De prijs etc. mag je zelf bepalen en je hoeft in principe geen rekening te houden met andere partijen.

Een nieuw boek verkopen is verbonden aan wat regels, zoals onder andere de wet van de vaste boeken prijs. Verder heb je een (geavanceerde) koppeling nodig met een bepaald bedrijf in Culemborg als je mee wilt met je concurrentie. Je bent dus niet vrij in het ontwerpen van je software maar moet rekening houden met hun systeem.

Natuurlijk kan je ook de orders handmatig invoeren bij CB of kan je zelfs boeken op voorraad gaan nemen, maar ik denk niet dat je dat wilt als nieuw jongetje op het schoolplein van boekenverkopers.

Als het goed is was davidbernard hier al mee op de hoogte.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Boeken verkopen

5
Het ligt er maar aan. Als je de boeken zelf uitgeeft en ze alleen wilt verkopen in je eigen webshop, heb je het CB niet nodig. Ook een ISBN is dan geen must. De (vaste) boekenprijs kun je als uitgever in eigen beheer vervolgens zelf bepalen. Je zult dan in de webshop nog wel een onderscheid moeten kunnen maken tussen 6% (de boeken) of 19% (overige producten/diensten) BTW.

Anyway.. die bijzondere regelgeving is wel te behappen, maar welke software moet ik gaan gebruiken? Vanwege de kleinschaligheid zou ik het liefst kiezen voor een webwinkel onder licentie. Daarbij is de preview van enkele pagina's van het boek van belang. Iemand alsnog een idee?

Re: Boeken verkopen

6
Maar ga je een uitgeverij starten of een webshop? Een uitgeverij is iets heel anders dan een webshop en lijkt mij veel complexer dan een webshop.

Re: Boeken verkopen

7
Wouter Hol schreef:Maar ga je een uitgeverij starten of een webshop? Een uitgeverij is iets heel anders dan een webshop en lijkt mij veel complexer dan een webshop.
Nee, een uitgeverij starten is niet moeilijk. Op een blauwe maandag heb ik een officieel uitgeversdiploma gehaald en inmiddels heb ik twee uitgeverijen 8)

Het is bovendien een heerlijk vrij beroep, omdat het via het recht op vrije meningsuiting rechtstreeks door onze Grondwet is beschermd. Met een uitgeverij heb je juist veel meer vrijheden dan met een (web)winkel!
davidbernard69 schreef:Het ligt er maar aan. Als je de boeken zelf uitgeeft en ze alleen wilt verkopen in je eigen webshop, heb je het CB niet nodig. Ook een ISBN is dan geen must. De (vaste) boekenprijs kun je als uitgever in eigen beheer vervolgens zelf bepalen. Je zult dan in de webshop nog wel een onderscheid moeten kunnen maken tussen 6% (de boeken) of 19% (overige producten/diensten) BTW.
Je moet alleen wél de mores van de branche kennen. De vaste boekenprijs is geen "keuze", maar een wettelijke verplichting. Wekelijks je prijzen aanpassen is er bijvoorbeeld niet bij; daarvoor gelden strikte regels. Zonder ISBN (gelijk aan EAN-13) ben je in de boekenbranche nergens: je uitgaven zijn onvindbaar en daardoor slecht verkoopbaar.

Dat je niet via het Centraal Boekhuis (CB) wilt uitleveren aan een bol.com of de reguliere boekhandel, staat daar los van. Dat is een keuze voor logistiek en distributie, en daarvoor bestaan legio alternatieven.
StoreCore.io

Re: Boeken verkopen

11
Ik heb dezelfde vraag als waar dit lijntje mee begon. Welke winkelsoftware is (bij uitstek) geschikt voor de verkoop van boeken? Ik hoef niets echt uitgebreid: Nederlandse site, per boek een plaatje en een beschrijvingspagina, mogelijkheid om iDeal te gebruiken of acceptgiro, factuur genereren. Inkijkpagina's hoeft van mij niet zo nodig.
Zorgen over of ik de boeken/uitgeverswereld ken zijn niet nodig, ik zit al minstens 18 jaar dat vak.
Webshops zijn een heel ander hoofdstuk, daar kom ik net kijken, dus als iemand me daarbij de goede kant op kan sturen: graag!

Karin58

Re: Boeken verkopen

12
Voor de basis voldoet de meeste webwinkelsoftware, maar let vooral op twee dingen:

• Grote van het assortiment: is het voor een kleine uitgeverij met enkele tientallen titels of wil je 800.000 verschillende boeken voeren?

• Betaalde downloads: wil je alleen papieren boeken verkopen of ook digitale boeken en luisterboeken?
StoreCore.io

Re: Boeken verkopen

13
Karin58 schreef:Ik heb dezelfde vraag als waar dit lijntje mee begon. Welke winkelsoftware is (bij uitstek) geschikt voor de verkoop van boeken? Ik hoef niets echt uitgebreid: Nederlandse site, per boek een plaatje en een beschrijvingspagina, mogelijkheid om iDeal te gebruiken of acceptgiro, factuur genereren. Inkijkpagina's hoeft van mij niet zo nodig.
Zorgen over of ik de boeken/uitgeverswereld ken zijn niet nodig, ik zit al minstens 18 jaar dat vak.
Webshops zijn een heel ander hoofdstuk, daar kom ik net kijken, dus als iemand me daarbij de goede kant op kan sturen: graag!

Karin58
Ik zou Zen Cart adviseren met de book type product als add-on... hiermee kan je direct ook de ISBN nummers etc. ingeven.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Boeken verkopen

14
eentje schreef:Ik zou Zen Cart adviseren met de book type product als add-on... hiermee kan je direct ook de ISBN nummers etc. ingeven.
@eentje, geen slecht advies, maar kijk eens achter op een niet nader te noemen boek: het ISBN is tegenwoordig gelijk aan het EAN-nummer :lol:
StoreCore.io