Webshop overnemen of nieuw beginnen?

1
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in het wereldje van de webshops. Mijn enige ervaringen zijn het onderhouden van een website in MODx en vandaag ben ik de hele dag aan het lezen geweest op dit informatieve forum.

Wat wil ik graag doen?
Ik wil graag verlichting aanbieden via een webshop en daarnaast wil ik bedrijven en particulieren ook actief gaan benaderen. Op korte, maar latere termijn wil ik ook een website hebben waarin ik veranda's aanbied.

Met welke vragen loop ik rond?
Van iemand kan ik een webshop overnemen voor niets. Deze draait op Magento en heeft eur 4.500,- gekost. De webshop zou ik helemaal leeg moeten halen, mijn producten erop zetten en de webshop voorzien van mijn eigen gegevens, logo, ideal enz.

Een tweede optie kost me eur 450,-. Een nieuwe, kant en klare webshop overnemen. Ook leeg halen en volledig naar mijn wensen aanpassen.

Optie drie is zelf gaan bouwen. Ik heb wat rondgekeken bij o.a. Biedmeer en Shoptrader. Ziet er allemaal interessant uit, maar waarvoor moet je kiezen?

Wat ik zelf lastig vind is een keuze te maken. Bestaande webshops leeghalen en opbouwen lijkt me een tijdrovende klus en de vraag is dan of deze naar wens is aan te passen. Voordeel is dan wel dat ik niet met maandelijks terugkerende kosten zit. Behalve dan de hostingkosten/domeinnaamregistratie.

Wat zijn o.a. mijn wensen?
Een webshop die ik zelf kan bouwen en beheren, (als ik er niet een overneem)
De webshop moet er professioneel uit kunnen zien,
Keuzemogelijkheid uit verschillende templates,
Uiteraard (ik ben een beginner) zo laag mogelijke maandlasten, (maar er is wel een redelijk budget)
Goede vindbaarheid,
Ideal,

Kan iemand mij een zetje geven?

Re: Webshop overnemen of nieuw beginnen?

2
Romlau schreef:Bestaande webshops leeghalen en opbouwen lijkt me een tijdrovende klus en de vraag is dan of deze naar wens is aan te passen.
Waarom zou je een bestaande webshop overnemen, die vervolgens leeghalen en tot slot voorzien van een nieuwe huisstijl? Dat is overbodig werk: je kunt dan beter blanco beginnen met een schone lei.

Met de wijsheid van nu, wijsheid achteraf dus ook, zou ik starten met een open-source platform zoals Magento Community Edition, Zen Cart of PrestaShop. Dan heb je een stevig fundament, een "bewezen concept" kun je ook zeggen, dat je redelijk budget-vriendelijk kunt uitbouwen tot iets nieuws. Met allerlei modules en templates, veelal gratis, kom je dan een heel eind.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Webshop overnemen of nieuw beginnen?

5
Aan allen, voor zover bedankt voor jullie reacties!

Is een open-source platform niet veel complexer om te programmeren dan? Ik ben redelijk handig met computer en internet, maar ben wel een beginner met het starten van een webshop. Ik weet niet of het in elkaar zetten van een website erg veel tijd in beslag neemt, maar ik heb helaas geen zeeën van tijd. Het liefst begin ik in januari of februari voor mijzelf.

Begrijp ik het goed dat je van elk genoemd open-source platform een Nederlandse vertaling kunt krijgen? Ik ben best goed met de Engelse taal, maar Nederlands werkt toch wat prettiger. (ik bedoel niet de documentatie, maar daar waar je de website bouwt)

Met welke kosten moet ik dan ongeveer rekening houden? Zoals ik het begrijp is het platform gratis, een aantal templates ook, evenals ideal add-on. Heb ik dan alleen hostingkosten?

Op een website kwam ik onderstaande tegen. Moet ik hiervan ook kennis hebben met een open-source platform?
$pdf->MultiCell($width, 4, $addressType[$type]['displayed'], 0, 'L', 0); // Line 471

Re: Webshop overnemen of nieuw beginnen?

6
Als je het zelf wilt doen, heb je te maken met hostingkosten. Hoogte is afhankelijk van platform, zo heeft Magento niet genoeg aan een standaard shared pakket.

Daarnaast dien je zorg te dragen voor beveiliging van data en heb je dus een SSL-certificaat nodig. Kosten zijn hier afhankelijk van gekozen certificaat.

Templates kan je soms wel gratis vinden, maar wil je wel een ontwerp hebben, die je ergens anders ook tegen kan komen?

Ik weet niet of ik zelf zou kiezen voor een shop onder licentie, in ieder geval geen mijnwebwinkel.nl. Je zit vast aan een standaard ontwerp, waarmee je je niet kan onderscheiden van de rest.

Om zelf te bouwen heb je vooral geduld nodig en moet je goed lezen. Niet alles is in het Nederlands te vinden, maar voor de platformen heb je meestal wel taalpakketten.

Succes
Webshops, websites en grafische vormgeving. Portfolio op http://www.desse.nl

Re: Webshop overnemen of nieuw beginnen?

7
Hoe meer info ik lees op het internet hoe lastiger ik het allemaal ga vinden... Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening en daarnaast ben ik bang dat ik voor onverwachte dingen kom te staan. Een beetje onverwacht vind ik niet erg, dat is het ondernemerschap en is tot op zekere hoogte spannend.

Kan iemand de volgende vragen voor me beantwoorden?
- Is het bouwen van een open source webwinkel véél moeilijker dan eentje onder licentie?

- Zijn de volgende kosten reëel?
Open source webshop bouwen --> Gratis te downloaden
SSL certificaat --> installatie ongeveer eur 80,- eenmalig. Daarnaast jaarlijks eur 140,- ongeveer.
Hostingkosten --> eur 35,- ongeveer per jaar. (bron: hosting2go)
Domijnnaam registratie --> In mijn geval eur 1 of 2 per maand.
Ideal --> eur 0,45 per transactie (bron: mollie)

Vergeet ik nog iets? Moet ik ergens anders nog rekening mee houden?

- Stel je vind een mooie template, dan kan je deze toch wel (licht) aanpassen of niet?

- Moet je onderstaande "taal" ook kunnen schrijven?
$pdf->MultiCell($width, 4, $addressType[$type]['displayed'], 0, 'L', 0); // Line 471

Re: Webshop overnemen of nieuw beginnen?

8
Romlau schreef: Vergeet ik nog iets? Moet ik ergens anders nog rekening mee houden?
Promotie, waar het meeste tijd en geld in gaat zitten. Tot nu toe denk je alleen nog maar aan het opzetten van de webshop, maar bezoekers naar je webshop krijgen is naar mijn mening veel moeilijker.

Denk ook is hier over na.

Je hebt het over gevonden worden in Google, hoe ga je dit aanpakken;
1). Zelf doen. Hier zit namelijk ook een hele studie achter wat veel tijd gaat kosten.
2). Outsourcen door een professioneel bedrijf. Dit gaat honderden euro's per maand kosten.

Over het opzetten met van de webshop zelf raad ik je aan om gewoon zelf aan de slag te gaan met een opensource pakket zoals: prestashop, zen cart of opencart ( magento nog even niet omdat dit wel de moeilijkste is ). Als je een beetje handig bent met computers kan je een prima webshop in een middagje in elkaar zetten. Kwestie van alles uploaden, database aanmaken, lay out aanpassen en producten erop zetten. Je hoeft hier verder geen programmeer taal voor te kennen tenzij je specifieke dingen wilt gaan aanpassen. De meeste hosting bedrijven hebben trouwens een soort van plug & play voor webshops waar je alleen een opensource pakket hoeft te kiezen en dan wordt alles automatisch voor je geïnstalleerd hoef je zelf enkel je producten toe te voegen en lay out aan te passen indien dat nodig is.
Stuitr.nl

Re: Webshop overnemen of nieuw beginnen?

9
Is het dan zo, dat de kosten voor het bouwen en laten werken van een open source webshop goedkoper is dan het bouwen van een shop onder licentie? Afgezien van de promotie/reclame dan)
pietpatat schreef:
Romlau schreef: Vergeet ik nog iets? Moet ik ergens anders nog rekening mee houden?
De meeste hosting bedrijven hebben trouwens een soort van plug & play voor webshops waar je alleen een opensource pakket hoeft te kiezen en dan wordt alles automatisch voor je geïnstalleerd hoef je zelf enkel je producten toe te voegen en lay out aan te passen indien dat nodig is.
Dit begrijp ik niet helemaal. Betekent dit dat ik voordat ik begin met bouwen eerst een hosting bedrijf moet zoeken en dan met hen af moet stemmen hoever ik de shop ga bouwen alvorens ik deze aanbied bij het hosting bedrijf? Wat wordt er dan verder allemaal nog geïnstalleerd door het hosting bedrijf?

Re: Webshop overnemen of nieuw beginnen?

10
Romlau schreef:Dit begrijp ik niet helemaal. Betekent dit dat ik voordat ik begin met bouwen eerst een hosting bedrijf moet zoeken en dan met hen af moet stemmen hoever ik de shop ga bouwen alvorens ik deze aanbied bij het hosting bedrijf? Wat wordt er dan verder allemaal nog geïnstalleerd door het hosting bedrijf?
Met een open-source pakket kun je zelf op je eigen pc een webwinkel bouwen en aansluitend een geschikte hostingprovider zoeken. Met een webwinkel onder licentie kan dat niet: daar moet je in een speeltuin van de aanbieder knutselen aan het concept.

Het wezenlijke verschil is dat je bij open-source volledig heer en meester bent en blijft over de code en de database met orders en klantgegevens. Bij een webwinkel onder licentie zit daar altijd een schil omheen: die neemt je weliswaar werk uit handen, maar beperkt ook je vrijheid. Dat is dus je keuze.
StoreCore.io

Re: Webshop overnemen of nieuw beginnen?

11
Ik dacht van ach, laat ik Prestashop gewoon eens proberen en een kijkje nemen... Zipfile uitgepakt en dan... :shock:

Ik lees/zie dat je vanaf het begin een hostingprovider nodig hebt om de uitgepakte zipfile te uploaden? Kun je niet eerst op je eigen pc stoeien?

Ik weet bij lange na nog niet wat mijn bedrijfsnaam wordt of waar ik de shop zou moeten hosten...
Eventuele suggesties op een hostingprovider is ook welkom... :D

Re: Webshop overnemen of nieuw beginnen?

13
Romlau schreef:Ik dacht van ach, laat ik Prestashop gewoon eens proberen en een kijkje nemen... Zipfile uitgepakt en dan... :shock:

Ik lees/zie dat je vanaf het begin een hostingprovider nodig hebt om de uitgepakte zipfile te uploaden? Kun je niet eerst op je eigen pc stoeien?

Ik weet bij lange na nog niet wat mijn bedrijfsnaam wordt of waar ik de shop zou moeten hosten...
Eventuele suggesties op een hostingprovider is ook welkom... :D
De meeste open-source oplossingen voor webwinkels gebruiken Apache (webserver), PHP (scripttaal) en MySQL (databaseplatform). Je kunt ze offline en lokaal gebruiken en uitbouwen met XAMPP:

http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

XAMPP installeren is een fluitje van een cent. Het open-source pakket unzippen en in gebruik nemen vervolgens ook. Mocht je hierop echter toch vastlopen, dan zou ik de handdoek in de ring gooien en zoeken naar een oplossing waarbij je niets van webtechniek hoeft te begrijpen.
StoreCore.io

Re: Webshop overnemen of nieuw beginnen?

14
Romlau,
- Is het bouwen van een open source webwinkel véél moeilijker dan eentje onder licentie?
Ja. Er komt heel wat bij kijken, veel zaken waar je in het begin niet aan denkt. Zoals SEO, je kassa optimaliseren voor conversie, werken met verschillende betaalproviders, verzendkosten en speciale kortingsregels.

Als ik je berichten hier zo lees zie ik veel enthousiasme om nieuwe dingen bij te leren. Dat is goed, maar als beginner met een open source pakket zal je een hele weg moeten afleggen. En wat als de shop dan live is, en er moeten updates gebeuren of veiligheidslekken gedicht worden? Je staat er in dat geval alleen voor.

Daar bieden de webshops onder licentie een uitkomst. Voor het maandbedrag dat je betaald wordt al dit werk uit handen genomen en kan je je focussen op wat écht telt, de producten, marketing en contact met de klanten. Er is de laatste jaren veel vooruitgang geboekt, met de meeste pakketten je veel meer dan enkele standaard templates instellen.

Ik zou je dus aanraden om de markt goed te verkennen, zowel open source als licentie. Elke webshop onder licentie aanbieder - ook wij - heeft wel een gratis pakket waarmee je een demo shop kan aanmaken.
http://www.EasyWebshop.com: Een webwinkel beginnen was nooit zó eenvoudig.

Re: Webshop overnemen of nieuw beginnen?

15
Romlau schreef:Dit begrijp ik niet helemaal. Betekent dit dat ik voordat ik begin met bouwen eerst een hosting bedrijf moet zoeken en dan met hen af moet stemmen hoever ik de shop ga bouwen alvorens ik deze aanbied bij het hosting bedrijf? Wat wordt er dan verder allemaal nog geïnstalleerd door het hosting bedrijf?
Je kan beginnen met een gratis hosting. Bij https://www.goedkopewebhoster.nl/content/view/101/54/ heb je een gratis hosting met de meeste webshop software ( magento, zen cart, opencart, prestashop ) erbij zitten. Dan hoef je dus niet meer alles te uploaden database aan te maken maar doet ie dat voor je. Je hoeft dan enkel nog je producten in je webshop te plaatsen en de webshop aanpassen naar jou wensen ( betaal methodes, 21% btw instellen etc ).
Stuitr.nl

Re: Webshop overnemen of nieuw beginnen?

16
Hallo! Even een update...

Ik heb veel nagedacht, veel verder gelezen, veel (webshop)ondernemers gesproken en nu alles door een (dikke :lol: ) trechter getrokken. Het ondernemingsplan ga ik a.s. maandag bij een ondernemerscentrum bespreken en daarna, bij een positief advies/gesprek zal ik na alle waarschijnlijkheid voor SEOshop kiezen.

Re: Webshop overnemen of nieuw beginnen?

17
Romlau schreef:Hallo! Even een update...

Ik heb veel nagedacht, veel verder gelezen, veel (webshop)ondernemers gesproken en nu alles door een (dikke :lol: ) trechter getrokken. Het ondernemingsplan ga ik a.s. maandag bij een ondernemerscentrum bespreken en daarna, bij een positief advies/gesprek zal ik na alle waarschijnlijkheid voor SEOshop kiezen.
Seoshop is een zeer goeie keuze, we hebben er ook voor gekozen!

Suc6

Pieter van Dulst
Eigenaar van http://www.ipadspullekes.nl en beveiligjepand.nl