Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

1 juli - nieuwe btw regels afstandverkopen EU

06 april 2021

Als het goed is heeft iedereen hier al wel van gehoord - maar ik dacht ik deel de link nu de registratie open is:

 nieuwe btw regels vanaf 1 juli  (uitgesteld het zou eerder op 1 januari ingaan) - belangrijk voor iedereen die naar het buitenland (binnen europa) levert, ook voor import verandert er overigens wat (vervallen vrijstelling onder 22 euro).

De afzonderlijke drempels per land vervallen ook, nu is er één drempel van 10.000 omzet (totaal) naar leveringen naar het buitenland binnen Europa. Daar kom je dus al veel sneller aan. Voordeel is dus wel dat je niet meer via de afzonderlijke landen / belastingdiensten aangifte moet gaan doen maar dat alles in één loket kan.

Je kunt je vanaf nu registreren voor het 'één-loket-systeem' om de btw aangiftes voor de verschillende landen te doen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/registratie-eenloketsysteem-btw-e-commerce-gestart
 
Gebruikersavatar
Rubenb
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 september 2015
Contacteer:

Re: 1 juli - nieuwe btw regels afstandverkopen EU

06 april 2021

Bedankt voor het delen
 
JosV
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 april 2015

Re: 1 juli - nieuwe btw regels afstandverkopen EU

10 april 2021

Ik moet mij hier nog wel wat meer in gaan verdiepen. Die drempelwaarde van 25000 euro naar België haalde ik bijna lange na niet. Maar nu 10000 euro naar heel Europa gaat wel lukken, zeker in deze corona drukte. Wel prettig dat die één-loket-systeem er nu in ieder geval wel is. Ik het begin van het jaar werd nog gezegd dat het wellicht pas volgend jaar af zou zijn.
Ik kan nergens vinden of je moet gaan tellen naar 10000 euro na 1 juli of dat het alles vanaf 1 januari al meetelt.
Iemand die dat toevallig weet?
 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: 1 juli - nieuwe btw regels afstandverkopen EU

13 juni 2021

Ik kan nergens vinden of je moet gaan tellen naar 10000 euro na 1 juli of dat het alles vanaf 1 januari al meetelt.
Iemand die dat toevallig weet?
1. Drempelbedragen verdwijnen
Per 1 juli 2021 vervallen de drempelbedragen voor intra-EU afstandsverkopen per afzonderlijk EU-land. Er komt 1 gezamenlijk drempelbedrag van 10.000 euro. Dit drempelbedrag geldt voor alle intra-EU afstandsverkopen van goederen samen met de verkoop van digitale diensten aan consumenten in de EU. Voor de tweede helft van 2021 geldt een drempelbedrag van 10.000 euro. De daaropvolgende jaren geldt een drempelbedrag van 10.000 euro per kalenderjaar.
Bron:
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... rechten%20.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: 1 juli - nieuwe btw regels afstandverkopen EU

13 juni 2021

En dan hebben we het hier over OMZET, dus exclusief btw. (uit de info van de KvK -overigens heel duidelijk- en de belastingdienst blijkt dat exclusief btw niet zonneklaar, maar ik heb het voor de zekerheid nagevraagd bij de belastingtelefoon voor ondernemers) Ik heb de regeling door mijn boekhouder laten aanvragen via E herkenning en hem binnen een week gekregen. Eenmanszaken schijnen het ook te kunnen doen via DigiD.

Wanneer je uitsluitend in NL omzet, hoef je wellicht niets te doen, maar wanneer je ook maar voor één euro in Vlaanderen of Duitsland omzet, moet je dat aangeven b.v. via het genoemde één loketsysteem. Het betekent ook dat je vanaf 1 juli je omzet per EU land moet uitsplitsen en boven 10000 jaarlijks óók het btw percentage per land moet hanteren (variërend van 17% voor Luxemburg tot maar liefst 27% voor Hongarije).
Ik heb het idee dat nog niet alle webwinkelsoftware dit allemaal moeiteloos faciliteert. In Prestashop, dat ik gebruik kun je een module laten installeren die de uitsplitsing kan maken. Het schijnt ook mogelijk te zijn om per land een btw percentage in te stellen maar ik moet nog ontdekken hoe dat gaat. Voor bescheiden webwinkels als de mijne is dat waarschijnlijk pas nodig vanaf 1 oktober, maar voor je het weet is het zover.
Wie hier nog niets aan gedaan heeft moet echt haast maken!
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: 1 juli - nieuwe btw regels afstandverkopen EU

15 juni 2021

In Prestashop, dat ik gebruik kun je een module laten installeren die de uitsplitsing kan maken. Het schijnt ook mogelijk te zijn om per land een btw percentage in te stellen maar ik moet nog ontdekken hoe dat gaat. Voor bescheiden webwinkels als de mijne is dat waarschijnlijk pas nodig vanaf 1 oktober, maar voor je het weet is het zover.
Wie hier nog niets aan gedaan heeft moet echt haast maken!
Welke PrestaShop module is dit? Ik kan geen geschikte vinden... Mijn klanten kunnen als gast afrekenen, dus inloggen is niet noodzakelijk. En mijn prijzen worden incl. btw getoond. Ik zoek dus iets waarbij de btw (op de achtergrond) wijzigt na het selecteren van het land in de checkout. De klant merkt er dus niets van, maar dan kan ik in mijn administratie daar wel een makkelijke uitdraai van maken. Als er voor PrestaShop geen oplossing is zit er op alle bestellingen gewoon Nederlandse btw, zoals nu, en moet ik dat handmatig met terugwerkende kracht aanpassen per land.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: 1 juli - nieuwe btw regels afstandverkopen EU

15 juni 2021

Als ik ergens zelf niet uit kom, laat ik het doen door Tajriba in Almelo.
Btw percentages per land instellen moet kunnen met Prestashop, maar ik moet nog even ontdekken hoe.Als iemand het hier al weet hoor ik het graag.
Zonder modules kun je ook al een uitsplitsing per land maken door in de bestellijst eerst het juiste kwartaaltijdvak te selecteren en dan in de landenlijst het betreffende EU land en de gegevens dan met de exportknop in een CSV bestand te verkrijgen. Dit gekopiëerd in een spreadsheetsjabloon geeft per land de omzet per kwartaal ex btw. Veel handwerk, maar met een beperkte omzet wel te doen vier keer per jaar.

Voor het in een keer uitsplitsen van omzet per land is mij deze module gesuggereerd, maar ik heb hem nog niet en er dus ook geen ervaring mee.
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: 1 juli - nieuwe btw regels afstandverkopen EU

19 juni 2021

Ik gebruik CCV Shop en heb over de laatste maanden al meerdere malen geïnformeerd naar de implementatie van de nieuwe EU BTW regels in hun software.
Drie maanden geleden; "Wordt aan gewerkt"
Twee maanden geleden; "Wordt hard aan gewerkt"
Een maand geleden (nog steeds NUL communicatie hierover van CCV Shop) ; "denk je nou werkelijk dat we daar nog niet mee bezig zijn?, Dat gaat zeker op tijd gereed zijn en je ontvangt daarover tijdig bericht"...
Nu 10 dagen voor het ingaan van de nieuwe regeling dus nog niets, nada, zip van CCV Shop gehoord.
Op een email van 4 dagen geleden nog geen antwoord ontvangen...
No guts no glory!
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: 1 juli - nieuwe btw regels afstandverkopen EU

28 juni 2021

Btw percentages per land instellen moet kunnen met Prestashop, maar ik moet nog even ontdekken hoe.Als iemand het hier al weet hoor ik het graag.
Ik ben er mee bezig geweest, maar de btw instellen per land werkt niet in PrestaShop als je bedragen als basis incl. btw zijn. Als een klant in de checkout het land wijzigt, dan is het te betalen bedrag voor de klant lager als het btw tarief in zijn land lager dan bij ons is. Voor mij overigens een enorme rompslomp, want ik werk met hoge en lage btw, en ga dan maar eens voor elk EU land de btw tarieven uitzoeken (veel landen hebben zelfs 2 lage btw tarieven, sommige zelfs 3).

Hopelijk is er iemand die het wel voor elkaar gekregen heeft?....

Aangezien mijn klanten 98% particulieren zijn en dus geen behoefte hebben aan een factuur of vermelding van het btw bedrag, pas ik voor mijn boekhouding achteraf de btw wel aan. Ik download alle orders toch al in Excel en kan via de land-kolom eenvoudig sorteren en dan voor de buitenlandse klanten de bedragen aanpassen.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht