Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Zazuco
Berichten: 121
Lid geworden op: 15 juni 2013
Contacteer:

Retour nemen van gepersonaliseerde producten

20 juni 2013

Ik heb al veel opgestoken van dit forum. Zo ook dat je geen artikelen mag uitsluiten van de wettelijke zichtstermijn. Iedereen moet alles binnen 7 werkdagen kunnen retourneren.

Nu is mijn vraag: Hoe zit dat met gepersonaliseerde producten? Als ik ergens een naam in laat zetten voor een klant, kan ik hier vervolgens niks meer mee als ik het retour gezonden krijg.

Echter, als ik gepersonaliseerde artikelen uitsluit van retour in mijn algemene voorwaarden, hebben ze opeens 3 maanden retourrecht heb ik begrepen!

Natuurlijk kan ik altijd het hele idee van personaliseren laten varen (wat volgens mij toch voornamelijk in de USA populair is). Maar dan heb ik producten met een groot leeg vlak erop (waar normaal de persoonlijke boodschap zou staan).
http://www.zazuco.nl De leukste Disney gifts en collectibles! Zazuco op facebook
 
HorseTopShop
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 februari 2011

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

20 juni 2013

Producten die speciaal voor de klant gemaakt worden, dus met naam/loge enzo, mag je weigeren retour te nemen.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

20 juni 2013

Als het echt persoonlijk is, hoef je deze niet retour te nemen.

Dan moet het wel echt op maat gemaakt zijn. Dus niet een blauwe auto (als jij als webwinkel verschillende kleuren/types auto's verkoopt is dat jouw probleem) maar wel bij inderdaad het laten graveren van een naam in een sieraad bijvoorbeeld.
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

20 juni 2013

Echter, als ik gepersonaliseerde artikelen uitsluit van retour in mijn algemene voorwaarden, hebben ze opeens 3 maanden retourrecht heb ik begrepen!
Deze drie maanden, gaan in werking wanneer jij geen geldige en of duidelijke retourvoorwaarden in je algemene voorwaarden hebt staan. Zeg jij bijvoorbeeld dat de klant 5 dagen retourrecht heeft, heeft de klant er 3 maanden omdat 5 wettelijk onjuist is.

Als jij gegraveerde producten uitsluit mag dit, want een naam van een klant is persoonlijk. Vermeld het wel duidelijk bij het artikel.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Zazuco
Berichten: 121
Lid geworden op: 15 juni 2013
Contacteer:

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

22 juni 2013

Ah, dit is dus een uitzondering op het herroepingsrecht begrijp ik. Bedankt!
http://www.zazuco.nl De leukste Disney gifts en collectibles! Zazuco op facebook
 
Funmaster
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 juni 2013

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

25 juni 2013

Maatwerk artikelen, speciaal bestelde artikelen, en nog een paar varianten mag je uitsluiten van herroepingsrecht. Het beste kan je hier een voorbeeld algemene voorwaarden voor bekijken op de website van de KVK of een voorbeeld van een webwinkelkeurmerk. Zelf heb ik deze aangepast met voorwaarden waar ik het mee kan vinden en deze laten controleren door het webwinkelkeurmerk waar ik lid van ben geworden. Verder zijn er eisen aan een webwinkel, indien je website niet alle informatie bevat die verplicht is kan een klant een aangekocht artikel oneindig terug sturen heb ik mij laten vertellen door een medewerker van de KVK. Hierbij moet je denken aan KVK nummer, BTW nummer, hat adres waar het bedrijf gevestigd is en dus geen postbusadres etc.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

17 juli 2013

Ik kick even dit topic met een gerelateerde vraag.

Hoe zit het met medicijnen? bv asperine of advil. Mag dit uitgesloten zijn van het retourrecht? Ik kan op het internet niet echt iets vinden. Ik denk niet dat het onder bederfelijke waar valt. Het is immers jaren goed. 2 dagen met de post maakt dus weinig uit.

Wie het weet mag het zeggen :)
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Zonnepakje
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 juni 2013
Contacteer:

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

17 juli 2013

Hoe zit het met medicijnen?
Hele goede vraag! Het lijkt me dat deze niet onder het retourrecht vallen, omdat artsen/apothekers medicijnen die retour komen (restanten) verplicht moeten vernietigen. Dit vooral omdat je niet weet of ze correct bewaard zijn en dus de werking niet kunt garanderen.

Nu is het ene medicijn het andere niet, en wellicht maakt het voor sommige medicijnen niet uit hoe je ze opslaat, maar voor zover mij bekend valt elk medicijn onder die wet.

Maar nogmaals, best guess. Is wel een interessante om uit te zoeken! :P
Zonnepakje - UV kleding voor kinderen en volwassenen
 
MartijnOud
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 februari 2013
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

17 juli 2013

Annulering / retourneren
Aangezien medische producten vallen onder bederf onderhevige levensmiddelen en persoonsgebonden zijn in de zin van dat ze specifiek zijn voorgeschreven aan u en om het risico te voorkomen dat er aanpassingen gemaakt zijn in de producten kan DokterOnline geen producten terugnemen behalve in het geval van gebreken van of schade aan de producten zelf, of wanneer het verkeerde product aan u is geleverd. Medicatie vormt een uitzondering op de bepaling van het aanvaarden van retouren onder het Consumentenbeschermingreglement (koop op afstand) 2000 (zoals gewijzigd).
Volgens de Algemene Voorwaarden van DokterOnline zijn medicijnen uitgesloten van deze wetgeving.
SEO specialist bij Webvalue.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

17 juli 2013

Algemene voorwaarden gaan nooit boven de wet.

Het is maar een Hypothetische vraag overigens
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Zonnepakje
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 juni 2013
Contacteer:

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

17 juli 2013

Voor zover ik heb kunnen vinden vallen alle geneesmiddelen onder de "Wet op de Geneesmiddelenvoorziening", en daarmee dus niet onder het recht van retour dat normaal geldt bij online kopen.
Zonnepakje - UV kleding voor kinderen en volwassenen
 
Elecs
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 februari 2013
Locatie: Noordbergum
Contacteer:

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

17 juli 2013

Voor zover ik heb kunnen vinden vallen alle geneesmiddelen onder de "Wet op de Geneesmiddelenvoorziening", en daarmee dus niet onder het recht van retour dat normaal geldt bij online kopen.
Mijn expertise. Hiervoor heb ik gestudeerd :lol:

Geneesmiddelen hoeven niet retour genomen te worden. Voor het geval ermee geknoeid wordt. Wordt een geneesmiddel wel retour genomen mag dit niet meer verkocht worden en moet dit product vernietigt worden door een bevoegd bedrijf. (dus niet gewoon in de kliko :wink: ). Zelfs als alles nog intact is (breekstripjes etc). Het moet vernietigt worden.
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

18 juli 2013

Duidelijk bedankt 8)
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

20 juli 2013

Hier toevallig gisteren nog een blog over geschreven.

http://blog.webwinkelkeur.nl/het-herroe ... t-precies/

Maatwerk valt dus niet onder herroepingsrecht, geef dat echter wel duidelijk aan. In bijvoorbeeld Duitsland is dit anders geregeld en mogen ook deze producten retour.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
m19
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 april 2013

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

22 juli 2013

Hier toevallig gisteren nog een blog over geschreven.

http://blog.webwinkelkeur.nl/het-herroe ... t-precies/

Maatwerk valt dus niet onder herroepingsrecht, geef dat echter wel duidelijk aan. In bijvoorbeeld Duitsland is dit anders geregeld en mogen ook deze producten retour.
Dat is ook te merken aan de grote hoeveelheden partijhandel die in Duitsland in b2b word aangeboden. :lol:
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

13 augustus 2013

Hier toevallig gisteren nog een blog over geschreven.
http://blog.webwinkelkeur.nl/het-herroe ... t-precies/
Maatwerk valt dus niet onder herroepingsrecht, geef dat echter wel duidelijk aan. In bijvoorbeeld Duitsland is dit anders geregeld en mogen ook deze producten retour.
U rekt de boel wel heel erg op.
het zou geen probleem zijn als mensen zorgvuldig om gaan, maar ze fl***** alles in de doos en pl**** het op de post.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

13 augustus 2013

U rekt de boel wel heel erg op.
het zou geen probleem zijn als mensen zorgvuldig om gaan, maar ze fl***** alles in de doos en pl**** het op de post.

Ik rek helaas niks op, ik bekijk wat er in de wet staat. U kunt natuurlijk wel eisen dat de klant er zorgvuldig mee om gaat en het product niet meer beschadigd dan nodig om het uit te testen. Het is echter wettelijk een uitprobeer termijn, niet een termijn om de verpakking te bekijken en het product er niet uit te halen. Dat recht heeft de consument gewoon. Wellicht frustrerend, maar zo is de wet. We raden webwinkels dan ook aan goede instructies voor retourzending bij het pakket te doen. Dat voorkomt al veel problemen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

13 augustus 2013

U kunt natuurlijk wel eisen dat de klant er zorgvuldig mee om gaat en het product niet meer beschadigd dan nodig om het uit te testen.
Je rekt de boel inderdaad héél erg op: de consument heeft geen recht om het product te beschadigen!

Tijdens een proefrit met een auto mag je ook geen botsproef uitvoeren. Zelfs niet om te controleren of de auto wel voldoet aan alle met de botsproef te bewijzen normen.

Een keurmerk zou dat verschil moeten begrijpen.
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

14 augustus 2013

U kunt natuurlijk wel eisen dat de klant er zorgvuldig mee om gaat en het product niet meer beschadigd dan nodig om het uit te testen.
Je rekt de boel inderdaad héél erg op: de consument heeft geen recht om het product te beschadigen!
In mijn blog heb ik het niet over beschadigen. Wat ik met mijn reactie echter bedoelde is dat de klant de verpakking wel mag openen. Wanneer hij daarvoor de verpakking moet beschadigen, wat noodzakelijk is bij sommige verpakkingen. Dan mag hij dat. Wel mag u eisen dat de gebruiker zo zorgvuldig mogelijk omgaat met het product. Niet meer beschadigen was daarin misschien onzorgvuldig geformuleerd, maar komt wel op hetzelfde neer.

Om het voorbeeld te volgen. Een consument hoeft natuurlijk geen botsproef te doen, dat is ook geen normaal gebruik. Wel mag hij een rondje rijden in de auto.

Nogmaals, zowel persoonlijk als bij mijn activiteiten bij WebwinkelKeur kijk ik graag naar de kant van de webwinkelier. Persoonlijk vind ik het ook vreemd dat consumenten veel meer rechten hebben dan bij een normale webwinkel. Dat is echter de wet en (ook als keurmerk) moeten we die volgen.

Om daarin niet alleen mijzelf als bron te noemen, zie ook http://blog.iusmentis.com/2010/02/05/ne ... httermijn/. Arnoud Engelfriet legt het daar erg mooi uit.

Overigens gaat er in Europees verband wel wat veranderen. Denk dat veel van de webwinkeliers daar blij mee zullen zijn. Neem daarvoor een kijkje bij onze collega's http://www.thuiswinkel.org/probeertermi ... uiktermijn .
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

24 augustus 2013

ach ach die Arnoudje weer,
dat is een bureaucraat een jurist.
juristen zijn geen ondernemers.
( sorry mijn mening over juristen in zijn algemeen net als politici )

De praktijk vraagt strenger beleid naar de consument.
De wet is behoorlijk eenzijdig.

Aanscherping,
die aanscherping heb ik diverse malen bij thuiswinkel.org onder aandacht gebracht.
Misschien heeft mijn behoorlijk eigenwijze vasthoudendheid toch nog geholpen ?

Waar blijft de belangenvereniging voor webshops ?
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

26 augustus 2013

[quote]ach ach die Arnoudje weer,
dat is een bureaucraat een jurist.[/quote]

Hoewel wij juist de stem van de webwinkelier meer willen laten doorklinken dan enkel de juridische kant, gaat de discussie toch vooral om de wettelijke eisen. Als je het over de wet hebt, dan kom je bij een jurist terecht. Doe je dat niet, dan wordt het een discussie over meningen. Zelf vind ik het niet eerlijk dat een consument vanalles kan bestellen en weer terug kan sturen (althans niet in alle gevallen). Dat betekend echter niet dat we dan maar zelf andere regels moeten gaan hanteren. Accept what you can't change, but change what you can't accept is daarin het motto. Denk echter dat de nieuwe Europese regels veel duidelijkheid bieden en een goede stap in de juiste richting zijn.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

30 augustus 2013

libertes,

Het zal in Nederland niet de eerste keer zijn dat een wet aangepast wordt omdat deze in de praktijk onwerkbaar blijkt te zijn.
Door middel van de belangen vereniging webshops
kan je bijv aangeven dat 30000 webshops de herroeping regeling in de praktijk onwerkbaar vinden doordat de consument er een kl......oi van maken.
Je moet mensen opvoeden.
Wat de wet nu doet, gevoed door de consumentenbond en thuiswinkel.org, is de webshops opvoeden maar vergeet gemakshalve maar even de consument.

Als je naar de stenenwinkel gaat
dan krijg de consument ook niet de benzine en parkeer geld terug gestort !
Dit is regelrechte concurrentie vervalsing / recht ongelijkheid.
Gelijke monniken met gelijke kappen.

"dit is maar mijn mening en daar moet u het mee doen" :lol:
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Alfatrion
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 juli 2012

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

18 juni 2014

Het is echter wettelijk een uitprobeer termijn, (...).
Het is een herroepingstermijn. De consument kan de overeenkomst ook herroepen (ontbinden) wanneer hij het heeft gebruikt. Dat was al zo (want dit was niet uitgesloten van het herroepingsrecht) en is nu ook duidelijk in de wet opgenomen. Je kunt de de herroeping alleen weigeren wanneer er sprake is van misbruik (art. 3:13). Bij herroeping is sprake van misbruik wanneer het doel van de consument enkel is om jou schade te berokkenen. De andere gevallen die genoemd worden in dit wetsartikel gaan niet op bij een herroeping.
Een appel per dag houd de dokter weg, vooral als je goed mikt!
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

19 juni 2014

Als je het herroepingsrecht van een product wil uitsluiten oet je dit ook duidelijk vermelden op de betreffende productpagina.

wij hebben bijv een product in standaard maten maar ook speciaal op maat gemaakt. Op de productpagina staat dan. Herroepingsrecht ja voor standaard maten, nee voor speciale maten.
Doe je dat niet voldoe je niet aan de eisen.

In De zie je bij naast het accepteren van de voorwaarden ook een box waarin de herroepingsvoorwaarden staan. Deze moet je extra aanvinken.
 
Sticker.nl
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 december 2015
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

15 december 2015

Het bedrijf waar ik werk, levert stickers aan bedrijven en consumenten. Bij ons worden alle stickers op maat gemaakt voor iedere klant. De klant bepaalt zelf de afmetingen, de vorm en het soort sticker. De klant bepaalt ook zelf wat er op de sticker gedrukt wordt. Alles is dus voor de klant gepersonaliseerd. Vandaar dat bij ons een klant de stickers alleen kan retourneren als er van onze kant een fout is gemaakt.

We hebben een aantal stappen in het bestelproces ingebouwd om fouten te voorkomen. Daarnaast is het ook mogelijk om een proefdruk te ontvangen. Deze service bieden we aan zodat de klant kan zien hoe het resultaat er uit komt te zien, voordat die bijvoorbeeld een bestelling van 10.000 stuks plaatst. Deze informatie staat ook op onze website.
 
Sticker.nl: welkom bij de #1 in stickers. Meer informatie is te vinden op onze website http://www.sticker.nl.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Retour nemen van gepersonaliseerde producten

16 december 2015

Het bedrijf waar ik werk, ...
 
Sticker: dit is een topic uit 2013/2014.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht