Verzenkosten bij een retour

1
Ik heb een mail ontvangen van een klant die zijn artikelen wil ruilen voor andere artikelen.

Bij retourneren (=geld terug) betaald de klant bij mij altijd de verzendkosten. Maar wie betaald de verzendkosten voor de nieuwe artikelen?

Eerste keer dat dit bij mij voorkomt. En als ik de deze verzenkosten betaal dan verdwijnt mijn winst/verdienste.

Graag spoedig een antwoord! Klant wacht ;-)

Re: Verzenkosten bij een retour

3
Je klant betaald de verzendkosten om het product terug naar jou te sturen. Als de klant verzendkosten betaald heeft om het product te ontvangen, moet je die ook vergoedden als hij de complete bestelling terug stuurt.

Je bent natuurlijk vrij om te bepalen wie de verzendkosten van een nieuwe bestelling moet betalen, dat hangt bij ons gewoon van het bestelbedrag af (boven de € 50,- gratis).

Re: Verzenkosten bij een retour

4
Ik zou dat ook zien als een nieuwe transactie.

Indien order in zijn geheel retour komt de verzendkosten heen vergoeden. Indien de klant wil 'ruilen' is dat gewoon een nieuwe order. Tenzij jij het verkeerde product zou hebben toegestuurd maar dat lees ik niet in je post.

Maar dat bepaal je uiteraard helemaal zelf. Als jij vind dat je wist verdampt dan hoef je helemaal de 2e order gratis te sturen. Je moet voor jezelf inschatten of de klant zo blij is met je service dat ze vaker bij jou bestellen of dat ze dit als standaard service gaan zien en je je 'investering' nooit terug gaat zien.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Verzenkosten bij een retour

5
Wij behandelen ruil en retour hetzelfde, en betalen altijd het bedrag terug van producten die terugkomen. Ruilen mag je het daarom eigenlijk niet noemen. Bij een "ruil" kan de klant opnieuw bestellen. Vaak gaat het bij ons om orders met 1 artikel waardoor de betaalde verzendkosten van de eerste order dus eerst worden teruggestort, en later weer betaald voor de nieuwe order.

Wij hebben hier bewust voor gekozen om de administratieve handelingen te beperken. Je kan natuurlijk ook 1-op-1 omruilen, en de verzendkosten die je anders had terugbetaald weer gebruiken voor de nieuwe zending. Komt onder de streep op hetzelfde neer, behalve als je een gedeelte van een order terug krijgt. Dan krijgt de klant de initiële verzendkosten niet retour, en betaalt dus uiteindelijk twee keer verzendkosten.

Retour kosten zijn altijd voor de klant, tenzij wij een fout hebben gemaakt of iets dergelijks.

Re: Verzenkosten bij een retour

7
Bedankt voor alle reacties en lekker snel ook :D

Ik bied gratis verzending aan vanaf 30 euro. Deze bestelling is groter dus als de klant een nieuwe bestelling plaatst heeft deze klant gratis verzending.

De artikelen die ik retour krijg betaal ik volledig terug inclusief verzendkosten. Leek mij de beste manier. Nogmaals bedankt voor alle adviezen.

Re: Verzenkosten bij een retour

10
De artikelen die ik retour krijg betaal ik volledig terug inclusief verzendkosten
Terwijl de verzendkosten 0 waren omdat de bestelling boven de 30 euro was.... hoef je ze ook niet terug te storten. ;-)

Re: Verzenkosten bij een retour

11
Excuus dat het warrig over is gekomen. De totale bestelling was 29,85 dus deze klant heeft verzendkosten betaald. Voor de nieuwe bestelling doe ik niet moeilijk over 15 cent. Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Re: Verzenkosten bij een retour

13
henk-k schreef:Je klant betaald de verzendkosten om het product terug naar jou te sturen. Als de klant verzendkosten betaald heeft om het product te ontvangen, moet je die ook vergoedden als hij de complete bestelling terug stuurt.

Je bent natuurlijk vrij om te bepalen wie de verzendkosten van een nieuwe bestelling moet betalen, dat hangt bij ons gewoon van het bestelbedrag af (boven de € 50,- gratis).
Om hier nog even op terug te komen met 2 mogelijke scenario's:

1) De klant stuurt een gedeelte van de bestelling terug
--> Als webwinkel ben je niet verplicht om de verzendkosten terug te betalen, de klant heeft immers wel andere producten ontvangen

Klopt dit?

2) De klant stuurt een gedeelte van de bestelling terug, en komt hiermee onder de 'gratis verzendkosten grens'.
--> De klant heeft in eerste instantie geen verzendkosten betaald. Door de gedeeltelijke retour komt het bedrag echter onder de gratis verzending grens; waardoor de klant eigenlijk wel voor verzendkosten had moeten betalen. In dit geval mogen de verzendkosten alsnog verrekend worden met het bedrag dat retour gaat naar de klant

Bijvoorbeeld: Verzendkosten 3,95. Gratis verzending vanaf 100 euro. Klant besteld voor 120 euro; stuurt 1 product van 40 euro terug. 40-3,95= 36,05 terug aan de klant

Klopt dit ook?
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl

Re: Verzenkosten bij een retour

15
2) ben ik met je eens; maar bekijk ook dat hier flink 'misbruik' van gemaakt kan worden..Men kan bewust extra producten gaan bestellen om gratis verzending te krijgen, en dan een gedeelte terug te sturen. Dit kost je dan de verzendkosten en ook nog eens de retourverwerking.. Kan snel negatief gaan lopen.

De kans is denk ik met name aanwezig als je gratis retour aanbied.. Als de klant zelf voor retour moet betalen is het voor hun ook minder aantrekkelijk.

Of ik ben te pessimistisch:)
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl

Re: Verzenkosten bij een retour

17
Wat je moet loslaten is het proberen bij iedere individuele order uit de kosten te komen.
Bij sommige dingen is mijn winstmarge kleiner dan de verzendkosten. Als ik dan heen en weer OOK nog eens ga vergoeden maak ik dus zwaar verlies.
Maar dat moet je dus in de mix bekijken. The big picture.

Re: Verzenkosten bij een retour

18
GoedeShampoo schreef:1) De klant stuurt een gedeelte van de bestelling terug
Je betaald de verzendkosten terug. Brengt voor de verzonden producten opnieuw verzendkosten in rekening. En verrekend dat vervolgens met elkaar. Als het bedrag dan op 0 uitkomt betaal je niets terug.
GoedeShampoo schreef:2) De klant stuurt een gedeelte van de bestelling terug, en komt hiermee onder de 'gratis verzendkosten grens'.
Het zelfde als hierboven.
Een appel per dag houd de dokter weg, vooral als je goed mikt!