Rechten en plichten, laat me niet lachen... Wat dacht je van gewoon melden en laten ophalen / terugsturen? Wat is dat toch met mensen tegenwoordig. Helemaal de weg kwijt.Ik vraag me af wat mijn rechten en/of plichten zijn.
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Wat dacht je van:Rechten en plichten, laat me niet lachen... Wat dacht je van gewoon melden en laten ophalen / terugsturen? Wat is dat toch met mensen tegenwoordig. Helemaal de weg kwijt.
Bij dit laatste betreft het een onverschuldigde betaling ex art. 6:203 BW. Het gaat hier niet om kosten, maar het terugvorderen van het goed dat gegeven is. Als het goed verkocht is dan gaat dat niet. En de aankoopprijs kan niet gevorderd worden, omdat hiervoor geen rechtsgrond bestaat. In dat geval zou een vordering gebaseerd moeten worden op de ongerechtvaardigde verrijking ex art. 6:212 BW. In dat geval moet de ontvanger de schade vergoeden tot het bedrag waarmee de ontvanger verrijkt is. Tussen het bedrag waarmee de verzender is verarmt en het bedrag waarmee de ontvanger is verrijkt moet verder een oorzakelijk verband bestaan. En tot slot moet de verrijking ongerechtvaardigd zijn. Dit betekent dat er geen wettelijke of contractuele rechtsgrond voor de verrijking mag bestaan.Gebruik je de producten of heb je ze dan als verkocht? Dan kan de webwinkel de kosten wel op je verhalen. Zie ook de gevallen waar geld naar een verkeerd rekening nummer werd overgemaakt en later teruggevorderd wordt.
Deze zin. De intentie lijkt mij daarmee wel duidelijk toch?Wat is dat toch met die ondernemers hier... iemand vraag om de rechten en plichten en er wordt meteen uitgegaan van het slechtste. Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten!
Wat moet ik nu doen? Afwachten? Netjes melden? Te koop aanbieden op marktplaats?
Als je dam toch informatie geeft, geef dan wel correcte informatie.Je mag het product houden als je een consument bent, omdat je niet hebt gevraagd om de levering van deze goederen (art. 7:7 lid 2 BW). Dit laatste is een beetje zuur als het om een oprechte fout gaat, en ik zou hier zelf ook niet snel een beroep doen. Wel als de verkoper weigert om het product op te halen en ook geen verzendkosten betaald. Dan gaat het ding in de prullenbak.
Dat is voor die boekjes, slippen, en andere ongein die je vroeger opgestuurd kreeg met verzoek tot betaling.De toezending aan een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf van een niet door deze bestelde zaak met het verzoek tot betaling van een prijs, terugzending of bewaring, is niet toegestaan. Wordt desalniettemin een zaak toegezonden als bedoeld in de eerste volzin, dan is het in lid 1 bepaalde omtrent de bevoegdheid, de zaak om niet te behouden, van overeenkomstige toepassing.
Zo! Je zal een klant hebben die werkelijk zo reageert. Bovenstaande komt een beetje over als die reclame: je hebt mensen die van voetbal houden, en mensen die voetballen houden.Wat dacht je van:Maar ook:
- Je hoeft het product niet te verzenden, maar kunt volstaan met de mededeling dat de verkoper het product maar moet komen ophalen;
- Je hebt een retentierecht op deze goederen, tot het moment waarom de verkoper de verzendkosten heeft betaald (art. 7:29 BW);
- Het risico op deze goederen blijft bij de verkoper liggen zodat verzending voor zijn risico is;
- En afhankelijk van de omstandigheden, je hebt een schadebeperkingsplicht en moet het product daarom verkopen (art. 6:101 BW).
- Je mag het product houden als je een consument bent, omdat je niet hebt gevraagd om de levering van deze goederen (art. 7:7 lid 2 BW). Dit laatste is een beetje zuur als het om een oprechte fout gaat, en ik zou hier zelf ook niet snel een beroep doen. Wel als de verkoper weigert om het product op te halen en ook geen verzendkosten betaald. Dan gaat het ding in de prullenbak.
En waarom zou de ontvanger de kosten van verzending en het risico, dat er onderweg iets mee gebeurt, moeten dragen?Ik kan het hier alleen eens zijn met Rudy. Rechten en plichten? Gewoon even melden en terugsturen... Sommige mensen.. Helemaal de weg kwijt.
Daar vergis je je in. Er komt een punt waarop de bank verplicht is om je de gegevens te geven.De bank mag je die gegevens niet geven, maar ze kunnen de ontvanger wel erop attenderen.
vreemde opmerking. Jij leest alles ook en denkt er over na en plaats jouw post. Dat is toch precies hetzelfde?dat je hier serieus over nadenkt en een post voor maakt.
Nee Paul, dat is niet hetzelfde. Als een winkel mij iets teveel stuurt. Dan beslis ik thuis wel hoe ik het aanpak. Kans is groot dat ik de winkel even inlicht. Ik zal geen berichtje maken op een webwinkelforum om te kijken hoe me zal reageren als ik aangeef dat ik het misschien wel hou en lekker niets tegen winkel X zeg.vreemde opmerking. Jij leest alles ook en denkt er over na en plaats jouw post. Dat is toch precies hetzelfde?dat je hier serieus over nadenkt en een post voor maakt.
opgelost@royk
Ik zie nu wat je bedoelt bij nogmaals lezen. Ik las het eerst dat je reageerde op de post voor de jouwe. Maar jij hebt het over de beginpost.
Beste BartEen webwinkel runnen en geen mogelijkheid zien iets op de post te doen? Vreemd! Veel postbalies zijn soms tot 10 uur in de avond open.Ook vreemd dat je van een product van slechts 40€ niet één op de plank kunt houden en ook vreemd dat er dan kennelijk helemaal geen voorraad nodig is van het betreffende product.
Nogmaals een bericht sturen zou ik zeggen en de leverancier oproepen het bestelde product op te halen omdat het anders "vernietigd" wordt.
Nog eens melden en direct een deadline afspreken. Als het niet voor 1 oktober is opgehaald gooi je het artikel weg.Wat doe ik nu?