Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Verzendkosten heenzending retour

02 augustus 2014

Hallo!

Ik had bij een webwinkel zelf pompsystemen gekocht voor op de jerrycans van mijn basisproducten. Bij aankomst blijken de pompen een relatief kleine volume te pompen (naar schatting 2 tot 5 ml per pomp) in plaats van de 25 ml die ik van een andere leverancier gewend was. Ik had dus gemaild dat ze retour kwamen, omdat de firma niet retour mailde, heb ik de zending maar geretourneerd met een kennisgeving ervan.

Gisteren zag ik dat ze overschrijving terug naar mijn rekening hebben gemaakt. Nu is het zo dat ze de het bedrag excl. verzendkosten hebben overgeschreven naar mij. De € 7,50 voor de heenzending naar mij, hebben ze niet teruggestort. Vanuit de Wet Koop op Afstand zou je naar consumenten het ook retour moeten storten, geldt dit niet B2B? Ik vind het namelijk best vervelend, daar ik natuurlijk ook al een (extra) kostenpost heb gemaakt door het retour te zenden, nu staat het wat raar dat ik eigenlijk dubbele kosten maak.

Ik heb hen nog niet aangeschreven, wilde eerst zeker weten dat ik het kan aanhalen op de WKA of niet?
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Verzendkosten heenzending retour

02 augustus 2014

B2B geniet geen juridische bescherming van de consumentenwetgeving. De WKOA geldt dus niet voor B2B.
Je hebt geluk gehad dat de winkel jouw retourzending heeft geaccepteerd, want ze hadden deze ook prima kunnen weigeren mits ze dat natuurlijk in de voorwaarden hebben vermeld.

Ga eerst eens de voorwaarden er op na lezen. Wat staat daar in?
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Verzendkosten heenzending retour

02 augustus 2014

In de algemene voorwaarden staat bij herroepingsrecht:
Bij levering van producten:
1. Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst
zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende zeven dagen. Deze
termijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door of namens de consument.
2. Tijdens deze termijn zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de
verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover
dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij
van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde
toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking
aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en
duidelijke instructies.
Ik heb het zelf op de dag van ontvangst retour gemeld, dus aan artikel 1 hiervan voldoe ik al.

Daarna staat er dit:
ARTIKEL 7 - Kosten in geval van herroeping

1. Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de
kosten van terugzending voor zijn rekening
.
2. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig
mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending, terugbetalen.
Hier staat dus niet bij dat ik ook de heenzending zou moeten betalen.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Verzendkosten heenzending retour

02 augustus 2014

In zo'n geval kun je volgens mij beter even bellen dan mailen. voor B2B gelden de consumentenregels inderdaad niet: ondernemers worden kennelijk geacht de risico's zelf in te schatten (en dat kunnen ze natuurlijk ook veel beter!). Blijft staan, dat wanneer een leverancier levert wat is afgesproken, terugname als coulance moet worden beschouwd. Met een leverancier waarmee een goede relatie is opgebouwd zal dat geen probleem zijn.
Je aanvulling overlezend: je hebt als bedrijf bij een leverancier voor consumenten gekocht en de leverancier heeft vervolgens kennelijk besloten het als een B2B transactie te beschouwen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Verzendkosten heenzending retour

02 augustus 2014

ARTIKEL 7 - Kosten in geval van herroeping

1. Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de
kosten van terugzending voor zijn rekening
.
2. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig
mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending, terugbetalen.
Hier staat dus niet bij dat ik ook de heenzending zou moeten betalen.
Je bent toch geen consument als je het zakelijk koopt voor de doorverkoop?
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Verzendkosten heenzending retour

02 augustus 2014

Zakelijk koopt voor doorverkoop is niet eens aan de orde.
Als je tijdens het bestellen jouw bedrijfsgegevens invult is het gewoon een zakelijke aankoop.

In de voorwaarden wordt duidelijk gerefereerd naar een consument. Als je jouw bedrijfsgegevens hebt ingevuld zijn deze voorwaarden dus niet op jou van toepassing. Het retour nemen van de leverancier was in dit geval onder coulance en kan ik begrijpen dat de verzendkosten niet geretourneerd zijn.
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Verzendkosten heenzending retour

02 augustus 2014

Ik heb de producten niet voor de doorverkoop gekocht, het zijn verbruiksgoederen (om dosering te versoepelen) voor mijn eigen productieproces. Bij de aankoop stond niet aangegeven wat de inhoud van de pomp zou zijn.

Daarnaast heeft de firma geen zakelijke voorwaarden, dit zijn de enige voorwaarden en waarmee ik derhalve ook ingestemd heb.

Overigens staat de factuur niet op de bedrijfsnaam, maar op de persoon.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Re: Verzendkosten heenzending retour

02 augustus 2014

Lijkt me dat je dan gewoon recht hebt om teruggave.

Je bent inderdaad akkoord gegaan met deze voorwaarden. Buiten het feit dat hier uberhaupt niks gezegd word over zakelijk (tenminste, dat zeg jij), is de factuur en alles op jouw persoonlijke naam.

Echter, als ik het goed lees is het wel voor zakelijk gebruik. Je wilt het gebruiken om jouw werk (beter) uit te kunnen voeren.

Maarja, misschien gaat het niet eens erom wie hier gelijk heeft. Voor dergelijke bedragen is een hele zaak de moeite niet waard. Je kunt wel de winkel onder druk zetten met de argumenten die je hier op hebt kunnen doen. Misschien zeggen ze wel direct; oh sorry, vergissing we maken het meteen over:)
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verzendkosten heenzending retour

02 augustus 2014

Als ik het goed begrijp heb je besteld alszijnde prive. Je hebt dus recht op het gehele bedrag, incl. verzendkosten retour.

Het feit dat je het zakelijk gaat gebruiken/doorverkopen is alleen van belang voor de belastingdienst. Als je niet je BTW nummer/bedrijfsnaam gebruikt heb bij de aanschaf kan je de BTW waarschijnlijk niet terugvragen bij de belastingdienst. Maar dat is hier niet het issue.

Maar hoe jij je zaken regelt met de belastingdienst heeft niets te maken met de winkel waar jij het gekocht heb. Jij hebt het gekocht als prive dus geld het concumentenrecht
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
sjoerdk
Berichten: 176
Lid geworden op: 28 november 2013
Contacteer:

Re: Verzendkosten heenzending retour

02 augustus 2014

Overigens staat de factuur niet op de bedrijfsnaam, maar op de persoon.
Dan ben je toch gewoon consument? Je zet ons dan wel een beetje op het verkeerde been. Dus voor de duidelijkheid: Je hebt geen bedrijfsnaam of bedrijfsadres ingevuld als factuuradres en geen btw nummer?

In dat geval ben je gewoon consument en houdt de webwinkel zich niet aan haar eigen voorwaarden. Maar in dat geval kan de webwinkel ook helemaal niet weten dat je een bedrijf zou zijn en zullen ze dus ook niet om die reden de verzendkosten niet terugbetaald hebben.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Verzendkosten heenzending retour

02 augustus 2014

Ik heb de goederen (pompen) besteld op mijn naam, daarbij heb ik wél een BTW nummer ingevuld en staat ook aangegeven op de factuur. De goederen zijn dus zakelijk aangekocht, maar staat op naam van mij als privépersoon en niet op naam van mijn bedrijf.

Er zijn géén dubbele algemene voorwaarden bij dit bedrijf vindbaar, zij hanteren 1 editie van algemene voorwaarden, er zijn geen zakelijke voorwaarden te vinden of waar ik mee ingestemd heb die afwijkend zijn dan de door hen aangevoerde algemene voorwaarden.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Verzendkosten heenzending retour

02 augustus 2014

Ik vind dat je een hoop tijd in iets steekt waarvan je de uitkomst vooraf kunt weten. Waar gaat het over, 5 euro? Ze hoeven je retour helemaal niet te accepteren. Zeker als je weet dat je een pompje met een bepaald volume zoekt had je ze gewoon kunnen bellen en vragen of de door hun aangeboden pompjes daar aan voldoen.

Dat van de voorwaarden klopt inderdaad, volgens mij is het ook vrij simpel. Consumenten hebben dat recht, zakelijke afnemers worden niet genoemd en hebben dat recht dus niet.
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Verzendkosten heenzending retour

03 augustus 2014

Ik heb de goederen (pompen) besteld op mijn naam, daarbij heb ik wél een BTW nummer ingevuld en staat ook aangegeven op de factuur. De goederen zijn dus zakelijk aangekocht, maar staat op naam van mij als privépersoon en niet op naam van mijn bedrijf.
Beetje dubbel, je koopt als prive persoon niet op je bedrijf maar je gebruikt wel een btw nummer.

Als er een btw nummer bij staat koop je zakelijk. Privé personen, consumenten hebben geen btw nummer. De verkoper kan er bij gebruik van een btw nummer vanuit gaan dat je zakelijk koopt.
Als het een aankoop binnen nl was waarom vul je dan een btw nummer in.
Als je uit het buitenland koopt vul je een btw nummer in om in NL als bedrijf btw vrij geleverd te krijgen.

Het enige andere waar je je op zou kunnen beroepen is de capaciteit van de pompjes. Staat er ergens een capaciteit aangegeven op hun website. Zo ja en klopt die niet dan hebben ze niet geleverd wat er staat. In dat geval wanprestatie en zouden alle kosten vergoed moeten worden. zo niet pech en moet je die 7,50 op de koop toe nemen.

Wat betreft je argument geen zakelijke voorwaarden. Als er in de voorwaarden staat, de consument heeft retourrecht, de consument heeft ..., betekend dit automatisch dat een zakelijke verkoper dit niet heeft. c.q wettelijk heb je als zakelijke verkoper dat recht op retour niet. Staat het er niet in heb je het dus niet. Staat er wel zakelijk in dan wijkt de verkoper af en geeft jou dat recht, iets dat je als verkoper naar zakelijke gebruikers kan doen maar wettelijk niet verplicht bent bij retourrecht.
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Verzendkosten heenzending retour

08 augustus 2014

Ik zal nog even laten weten hoe dit was afgelopen:

Afgelopen maandag kreeg ik een mailtje terug na mijn e-mail van zondag. Ze gaven inderdaad aan dat ze het bedrag netjes hadden terug betaald. Toen ik aangaf dat in hun algemene voorwaarden wat anders staat en ik daarmee akkoord ben gegaan maakte ze een excuus voor het misverstand en hebben ze laten weten dat het ontbrekende bedrag terugbetaald zal worden via de boekhouding. Dit zal dan wel iets langer duren dan via buckaroo zelf.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht