Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

garantie en geld terug

25 november 2014

Ik verkoop een kleding product, daarvan ben ik de enige in Nederland. Alleen dit jaar al heb ik er ongeveer 1.000 van verkocht.

Nu besteld een klant in januari zo'n product samen met wat andere zaken die niet direct met het product te maken hebben en ook zonder het product te dragen zijn, na een week krijg een reclamatie want het product is stuk en ook de maat is niet goed. Dus sturen we een nieuwe op met de goede maat, een week later krijgen we weer een mail, maat is goed maar ook dit product is niet stuk.

Dan worden we een beetje achterdochtig want van die ongeveer 999 die ik dit jaar heb verkocht heb ik nog niet één terug gekregen die stuk is. Het product wordt met de hand gemaakt en is absoluut geen China of lage lonen rommel het wordt in een Engels atelier in elkaar gezet waar kwaliteit nog met een hoofdletter wordt geschreven.

Aangezien we het zelf ompakken van een zak waarin het geleverd wordt in een luxe om doos hebben we ieder product in onze handen. Dus heel toevallig dat uitgerekend die klant 2 x een product krijgt wat niet aan de product verwachten voldoet. Om de klant tegemoet te komen sturen we de klant een retour etiket zodat de klant niet opdraait voor de portokosten.

Dan blijft het ruim 2 maanden stil, geen product gezien en op de mail of het al verstuurd is is in die twee maanden wordt niet reageert.

Vervolgens krijgen we een vage e-mail van iemand zie zich een jurist noemt en eist dat we alle producten retour nemen en het geld per omgaande aan de cliënt overmaken.

We geven aan dat we eerst het product willen beoordelen en eventueel willen vervangen voor een nieuwe of het product door onze leverancier laten beoordelen.

Dan is het weer ruim 6 weken stil en ondertussen begin juni, en ontvangen we een telefoontje dat "cliënt" het product niet meer nodig heeft en de volledige bestelling wil terug sturen en het geld terug.

We geven aan deels begrip te hebben voor de situatie maar het wel vreemd te vinden dat we ondertussen bijna 5 maanden verder zijn en uit coulance een waardebon kunnen geven die men kan besteden in onze webwinkel.

Dan blijft het weer stil, tot afgelopen week, de zich zelf benoemde jurist geeft met een hele boel moeilijke woorden te kennen niet akkoord te gaan met het tegenvoorstel en wenst het volledige bedrag per omgaande om de rekening van de "cliënt". Het product is nog steeds niet in ons bezit.

Aan de ene kant vreet dit energie, en maak ik het bedrag over en denk ik:"Zoek het uit", aan de andere kant wil ik niet over mij heen laten lopen, je geeft er een bepaald signaal mee af en dat wil ik ook niet.

Hoe lossen jullie dit op, klakkeloos het geld over maken is momenteel bij mij nog niet aan de orde, en daar is het bedrag ook te groot voor zonder de producten weer in ons bezit te hebben.?

bewust noem ik geen beschrijving van het product, dat maakt het verhaal een beetje vaag misschien, daarvoor excuses.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: garantie en geld terug

25 november 2014

Je verhaal leest nogal warrig maar van wat ik begrijp claimt de klant 2x een kapot artikel. De 2e keer stuurde je hem een retour label toe waarna je niks retour ontvangen hebt?

In dat geval gewoon terugmailen dat het product retour mag komen. Bij de retour nakijken wat er nu precies kapot is en nav kijken of de klant verwijtwaar gehandeld heeft. Zo niet geld terug.

De klant maakt het je nu lastig maar prik daar even doorheen. Betaal in ieder geval niks terug voordat je het product retour ontvangen hebt.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: garantie en geld terug

25 november 2014

Je verhaal leest nogal warrig maar van wat ik begrijp claimt de klant 2x een kapot artikel. De 2e keer stuurde je hem een retour label toe waarna je niks retour ontvangen hebt?

In dat geval gewoon terugmailen dat het product retour mag komen. Bij de retour nakijken wat er nu precies kapot is en nav kijken of de klant verwijtwaar gehandeld heeft. Zo niet geld terug.

De klant maakt het je nu lastig maar prik daar even doorheen. Betaal in ieder geval niks terug voordat je het product retour ontvangen hebt.
Je hebt gelijk het is inderdaad erg warrig, kreeg het even op geen andere manier op het digitale papier.

Klant heeft 2x een retour label ontvangen, eerste x gebruikt tweede x nog niet.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: garantie en geld terug

25 november 2014

In dat geval heb jij gewoon gelijk. De klant moet gewoon de bestelling eerst retour sturen. De advocaat kan brieven sturen wat ie wil. Wees gerust geen rechter gaat hier serieus op in.

Was de eerste stuk trouwens?
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: garantie en geld terug

25 november 2014

bij de eerste levering was er inderdaad een naadje niet mooi afgewerkt. Daar doe ik niet moeilijk over, bij de tweede levering spreekt de klant van meer problemen. Alleen nog niet kunnen beoordelen.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: garantie en geld terug

25 november 2014

Simpel, het is voor jou nu niet meer te bepalen of het artikelen kapot is door gebruik of dat het zo geleverd is. Einde verhaal en mailwisseling wat mij betreft. Er zijn grenzen.
 
serviesonline
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 februari 2011

Re: garantie en geld terug

25 november 2014

Ik heb een paar keer een advocaat nodig gehad en die zei altijd "zolang wij gelijk hebben reageren we nergens op"
Oftewel laat de tegenpartij maar komen met feiten, en in jou geval het product retour sturen.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: garantie en geld terug

25 november 2014

Ik zou hier denk ik niet op reageren. Overigens heb ik ook met regelmaat van de pannenkoeken meegemaakt die beweren advocaat / jurist te zijn.

Je kan voor de zekerheid even zoeken of die advocaat echt advocaat is. Je kan bijvoorbeeld eens kijken op de website van de orde van advocaten. Als de advocaat daar niet vermeldt staat, is het geen echte advocaat. Dan kan er sowieso geen rechtszaak komen.

Laat je niet intimideren en zeg gewoon, dat de klant nu toch echt te laat is met retourneren of koop ongedaan maken. Hadden ze maar eerder moeten reageren.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: garantie en geld terug

25 november 2014

Ohw nog even als aanvulling. Het helpt soms ook ze er op te wijzen dat het strafbaar is om je voor te doen als jurist / advocaat, als je dat niet bent.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: garantie en geld terug

26 november 2014

Ohw nog even als aanvulling. Het helpt soms ook ze er op te wijzen dat het strafbaar is om je voor te doen als jurist / advocaat, als je dat niet bent.
Een jurist is geen beschermde titel, dus iedereen die een wetboek in de kast heeft staan of heeft gezien mag zich jurist noemen.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: garantie en geld terug

26 november 2014

Ohw nog even als aanvulling. Het helpt soms ook ze er op te wijzen dat het strafbaar is om je voor te doen als jurist / advocaat, als je dat niet bent.
Een jurist is geen beschermde titel, dus iedereen die een wetboek in de kast heeft staan of heeft gezien mag zich jurist noemen.

Goed opgemerkt. Dat is inderdaad ook waar. Advocaat is dan echter weer een ander verhaal.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: garantie en geld terug

26 november 2014

Ik heb een paar keer een advocaat nodig gehad en die zei altijd "zolang wij gelijk hebben reageren we nergens op"
Oftewel laat de tegenpartij maar komen met feiten, en in jou geval het product retour sturen.
slechte advocaat als je niet reageerd en het komt wel tot een zaak en het blijkt ergens in het midden te zitten dan heb jij toch niet gereageerd op klachten van een klant. Je moet altijd reageren.

In dit geval is de reactie u heeft ons de producten ondanks een bon nog niet teruggestuurd. zonder de goederen terug te hebben ontvangen kunnen we niet inhoudelijk reageren op uw klacht
 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: garantie en geld terug

30 november 2014

Top dank voor al deze reacties,

Alleen heeft deze jurist zich nu gewend tot het keurmerk waar we zijn aangesloten, benieuwd hoe zich dit verder ontwikkeld.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: garantie en geld terug

01 december 2014

Top dank voor al deze reacties,

Alleen heeft deze jurist zich nu gewend tot het keurmerk waar we zijn aangesloten, benieuwd hoe zich dit verder ontwikkeld.
Keurmerk zal ook zeggen dat de klant eerst zijn product retour moet sturen. Wellicht zelfs dat de klant helemaal geen recht heeft aangezien hij verzuimd het op tijdig terug te sturen. Het feit dat het kapot aankomt betekend niet dat de klant maanden mag doen over het terugsturen. Op een gegeven moment accepteer je de tekortkoming.

Je hebt wel een heel rare klant. Vast weer iemand die gratis denkt te kunnen shoppen als ie maar lastig genoeg doet.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: garantie en geld terug

02 december 2014

Alleen heeft deze jurist zich nu gewend tot het keurmerk waar we zijn aangesloten, benieuwd hoe zich dit verder ontwikkeld.
Dat is goed nieuws! In dat geval zal het dus wel netjes opgelost kunnen worden!
 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: garantie en geld terug

02 december 2014

iemand ervaring met de geschillencommissie? Daar is waar de jurist namelijk naar toe wil vandaar ook de klacht bij het keurmerk.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: garantie en geld terug

02 december 2014

Een jurist die naar de geschillen commissie stapt? Ha en ik maar denken dat commisies er zijn om jurische maatregel te voorkomen :lol:
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: garantie en geld terug

02 december 2014

Geen ervaring mee, maar als ik je post lees sta je er stevig voor!
Ben benieuwd hoe zich dit verder ontwikkelt!

Ik krijg wel het idee dat de klant vooral aan het 'dreigen' is!
In het ergste geval moet je de producten retour nemen, dus je hebt niet veel te verliezen
 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: garantie en geld terug

21 januari 2015

Goed, vervolg van het verhaal. Het product is eindelijk terug! inderdaad defect, echter is er twijfel of het defect te wijten is aan een ondeugdelijk product. Het lijkt bijna moedwillig gesloopt te zijn. Ik ben er een beetje in dubio over momenteel ligt het ter beoordeling bij de leverancier.

- Geef ik de klant gewoon zijn geld terug en is het case closed, bin it, en verder met the business as usual , schrijf het product af en basta.
- Geef ik de klant geen gelijk en het gezeik gaat nog verder (we zijn tenslotte toch al maanden bezig).

gewoon een vraag uit interesse, reserveren jullie jaarlijks een bedrag voor afschrijvingen en dit soort gedrag. We hebben als webwinkeliers verdomd weinig rechten en ik voel mij door het keurmerk ook niet echt serieus genomen. Deze kiest overduidelijk de kant van de klant.

Het gaat trouwens om een aanzienlijk bedrag, zelf hebben we de norm dat we bij bedragen tot 100 euro niet moeilijk doen.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: garantie en geld terug

21 januari 2015

- Geef ik de klant gewoon zijn geld terug en is het case closed, bin it, en verder met the business as usual , schrijf het product af en basta.
- Geef ik de klant geen gelijk en het gezeik gaat nog verder (we zijn tenslotte toch al maanden bezig).
Het was toch een garantiegeval? Dan heeft de klant recht op reparatie of vervanging, maar niet op restitutie van het volledige aankoopbedrag. Dus: repareren en retour naar de klant.
 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: garantie en geld terug

23 januari 2015

- Geef ik de klant gewoon zijn geld terug en is het case closed, bin it, en verder met the business as usual , schrijf het product af en basta.
- Geef ik de klant geen gelijk en het gezeik gaat nog verder (we zijn tenslotte toch al maanden bezig).
Het was toch een garantiegeval? Dan heeft de klant recht op reparatie of vervanging, maar niet op restitutie van het volledige aankoopbedrag. Dus: repareren en retour naar de klant.
Tsja, dat was ook mijn beeld, de klant heeft aangegeven het product niet meer nodig te hebben en wil dus geld terug, tot mijn verbazing gaat de keurmerk club daarin mee.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: garantie en geld terug

23 januari 2015

Welk keurmerk is dat?

Als het bij ontvangst al beschadigd/defect is en direct gemeld wordt, vind ik vervangen prima, maar na zo een lange tijd???
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: garantie en geld terug

23 januari 2015

Ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar: welk keurmerk is dat?

Deze beslissing is namelijk niet conform de wet en daarbij ook nog eens in het nadeel van een aangesloten webwinkel.
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: garantie en geld terug

23 januari 2015

Ik ben ook benieuwd naar dit Keurmerk.
 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: garantie en geld terug

23 januari 2015

Zodra de zaak is afgehandeld laat ik weten welk keurmerk, ze lezen waarschijnlijk wel mee. Wat wel duidelijk is dat wij nadat alles is afgehandeld de samenwerking met het keurmerk beëindigen.
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: garantie en geld terug

23 januari 2015

Vraag anders Libertes om advies...maar dit is verschrikkelijk balen voor je.
 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: garantie en geld terug

06 februari 2015

Ik heb er een punt achter gezet, alle uren bij elkaar opgeteld ben ik al ruim 10 uur bezig met mailen en uitzoeken, deze kosten wegen al lang niet meer op tegen de kosten van het product. Laat staan de ergernis waardoor je je opvreet. (en die tijd kan ik beter besteden in het verder uitbouwen van de website toch)

Ik heb de klant zijn geld overgemaakt, en daarmee is voor mij de zaak gesloten. Voor de rest mag iedereen het uitzoeken.

Geef niet snel op maar dit zorgde de laatste tijd voor zoveel negativiteit en die spiraal waarin je terecht komt is absoluut niet goed voor je bedrijf.
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: garantie en geld terug

06 februari 2015

Je moet toch aan je webwinkel denken, maar ik ben wel benieuwd naar het keurmerk.
 
AddSugar
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 oktober 2013

Re: garantie en geld terug

06 februari 2015

Ik ben ook wel benieuwd naar welk keurmerk dat dan is. Als ze werkelijk niet de wet volgen dan is dat nogal wat..
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: garantie en geld terug

21 februari 2015

Jammer dat het nu stil is.
Ik ben ook wel benieuwd naar de letterlijke mail van die 'jurist'. Vast vol spel- en stijlfouten. En afkomstig van Hotmail of Gmail 8)
Juristen sturen overigens nooit mails, maar brieven.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht